de cv blijft in tact, maar ik doe de thermostaat op de slaapkamer op 10 graden. Warm water blijft op de gas cvketel, maar dat zijn de kosten niet. 90% van de kosten zijn de verwarming. kolen kosten ongeveer 400 euro per 1000 kilo, hout de helft, maar kolen branden efficienter en heter dan hout, pellets zit er qua prijs tussenin, maar die kachels zijn zo vreselijk duur. Ik heb berekend, dat ik met alle kachels minimaal 50% goedkoper uit ben dan dat ik het huis met gas via de HR++ cv ketel verwarm, dankzij onze fijne graaiende overheid. men wil blijkbaar dat iedereen weer op kolen of hout gaat stoken.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 17:57 schreef .SP. het volgende:
hoe ga je de andere kamers verwarmen en je water opwarmen?
Ik denk dat je de kosten van kool en hout schromelijk onderschat. Qua pellets bestaan er volautomatische systemen, vooral in Duitsland hebben ze daar wel veel kennis van.
jaarlijks wel de schoorsteen vegen? Ik heb allemaal van die klepjes aam de buitenkant, als er een pijp doorheen getrokken wordt kunnen die niet meer gebruikt worden en moet de schoorsteenveger helemaal het dak op, of moet ie dat toch?quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:20 schreef machtpen het volgende:
Multifuel kachel nemen die op steen- , bruinkool en hout brandt kost je nog geen 200 euro per jaar aan brandstof. Wel moet je een pijp door je schoorsteen trekken en dat kost ongeveer 1000 euro maar is eenmalig.
oja, kan dat? ik heb wel een nogal lange schoorsteen met 2 bochten.. Ik laat er binnenkort een schoorsteenveger naar kijken. Ik heb zelf al het eerste stukje schoongemaakt trouwens en wat ik daar aan trof!quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:26 schreef machtpen het volgende:
Je kunt ook vanaf beneden je schoorsteen vegen, maar je schoorsteen laten vegen kost maar iets van 50 euro.
35,- a 40,- euro meestal, maar ik zit er persoonlijk niet op te wachten dat er jaarlijks 1 a 2 keer iemand over mijn dak heen banjert. (pannen opschuiven doen ze immers nooit)quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:26 schreef machtpen het volgende:
Je kunt ook vanaf beneden je schoorsteen vegen, maar je schoorsteen laten vegen kost maar iets van 50 euro.
Met een pelletkachel ga je dat volgens mij nooit redden. Met hout wel, met steenkool waarschijnlijk ook, maar elke 3 maanden je woonkamer opnieuw witten kost ook het nodige.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:20 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Ik heb berekend, dat ik met alle kachels minimaal 50% goedkoper uit ben dan dat ik het huis met gas via de HR++ cv ketel verwarm
Ik heb even nagekeken wat via internet aangeboden wordt op gebied van kolen. Prijs viel me tegen.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 17:57 schreef .SP. het volgende:
Ik denk dat je de kosten van kool en hout schromelijk onderschat. Qua pellets bestaan er volautomatische systemen, vooral in Duitsland hebben ze daar wel veel kennis van.
De echte schuiven wel de pannen op , maar jij zal wel weer in een onderontwikkeld deel van nederland wonen.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 20:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
35,- a 40,- euro meestal, maar ik zit er persoonlijk niet op te wachten dat er jaarlijks 1 a 2 keer iemand over mijn dak heen banjert. (pannen opschuiven doen ze immers nooit)
Ik ga hem binnenkort zelf van onderaf vegen, eens kijken hoe dat bevalt.
Yup. Reservebelg.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 20:58 schreef machtpen het volgende:
De echte schuiven wel de pannen op , maar jij zal wel weer in een onderontwikkeld deel van nederland wonen.
dat is een interessante berekening? hoe zit dat met hout en pellets? Ik kijk alleen maar naar prijzen per m3, of bijv per 1000 kilo dat is dan nogal lastig vergelijken.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 20:48 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik heb even nagekeken wat via internet aangeboden wordt op gebied van kolen. Prijs viel me tegen.
Afgaand op energieinhoud kom ik op:
aardgas 1,7 cent/MJ
bruinkoolbriketten 1,9 cent/MJ
antraciet 1,7 cent/MJ
De kolen en briketten moet je dan nog verslepen (verzendkosten ?, benzinekosten ?) en het gas is voor die prijs thuisbezorgd.
En ook niet onbelangrijk; aardgas kun je met een rendement van ca. 90% omzetten in warmte. Dat zie ik een kolenkachel nog niet doen.
Een HR-houtkachel heeft een rendement van > 80% en brengt ook nog eens de warmte direct op de plek waar je hem wilt hebben. Hoe dan ook, mijn verwarmingskosten voor een hoekwoning zijn dankzij een HR-houtkachel fors gedaald tot gemiddeld 200,- a 300,- per jaar. En dan is het continu zomer in de woonkamer (24 tot 28 grd)quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 20:48 schreef quo_ het volgende:
Ik heb even nagekeken wat via internet aangeboden wordt op gebied van kolen. Prijs viel me tegen.
Afgaand op energieinhoud kom ik op:
aardgas 1,7 cent/MJ
bruinkoolbriketten 1,9 cent/MJ
antraciet 1,7 cent/MJ
De kolen en briketten moet je dan nog verslepen (verzendkosten ?, benzinekosten ?) en het gas is voor die prijs thuisbezorgd.
En ook niet onbelangrijk; aardgas kun je met een rendement van ca. 90% omzetten in warmte. Dat zie ik een kolenkachel nog niet doen.
Toe maar.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 21:26 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
voor hout geldt dan 2 m3, dus 320 euro
Wat betaal je in Belgie dan voor een m3 gas? In NL rond de ¤ 0,70quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 21:26 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
In belgie zit trouwens 6% op stookmiddelen, kolen hout en pellets worden bulk gratis bezorgd.
ik woon niet in BE, wel vlak bij de grens, dus ik kan het evt in BE kopen. Gas is trouwens duur in BE, de meesten stoken op Mazout.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 21:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wat betaal je in Belgie dan voor een m3 gas? In NL rond de ¤ 0,70
oja? ik zie het niet op internet, is dat wel droog hout?quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 21:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Toe maar.
Je moet heel gek doen als je hout niet onder de 75,- per m3 kunt vinden. 50,- per m3 is ook te vinden
Marktplaats, gewoon even zoeken op stookhout, brandhout, haardhout, kachelhout of wat dan ook.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 21:44 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
oja? ik zie het niet op internet, is dat wel droog hout?
Hout is lastig te berekenen. Er zit iets verschil in verbrandingswaarde tussen diverse soorten. Het percentage vocht is erg van belang. En de grootste afwijking kan je krijgen op de manier waarop een m3 gemeten wordt.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 21:26 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
dat is een interessante berekening? hoe zit dat met hout en pellets? Ik kijk alleen maar naar prijzen per m3, of bijv per 1000 kilo dat is dan nogal lastig vergelijken.
Ik zie dat 1000 kilo steenkool 400 euro kost, 1000 kilo pellets ongeveer 300 euro voor hou, 160 euro per m3.
Gas(CV) is juist lastig te berekenen.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 22:05 schreef quo_ het volgende:
Hout is lastig te berekenen. Er zit iets verschil in verbrandingswaarde tussen diverse soorten. Het percentage vocht is erg van belang. En de grootste afwijking kan je krijgen op de manier waarop een m3 gemeten wordt.
in ieder geval veel goedkoper dan gas. Mijn berekeningen wijzen toch anders uit. Als ik 1200 euro gas bespaar en ik stook 600 euro kolen, dan heb ik toch 600 euro bespaard?? Ik snap daarom je berekening niet?? De rendementen van de pelletbranders zijn trouwens boven de 90%. zoals ik lees. bij steenkool is de warmte bovendien veel prettiger dan van een radiator. . Een lagere temperatuur voelt veel behagelijker aan ..n. Dat weet ik nog goed van toen ik klein was en we nog geen cv hadden. Lekker bij de kolenkachel. We moesten toen nog af en toe een mud kolen (1 grote zak) bijhalen kan ik me herinneren. dat wil ik mezelf nu wel besparen....quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 22:05 schreef quo_ het volgende:
[..]
Hout is lastig te berekenen. Er zit iets verschil in verbrandingswaarde tussen diverse soorten. Het percentage vocht is erg van belang. En de grootste afwijking kan je krijgen op de manier waarop een m3 gemeten wordt.
Als je voor de genoemde steenkool uitgaat van 33 MJ/kg kost 1MJ dus 1,21 cent.
Bij een verbrandingswaarde van de pellets van 18MJ/kg kost een MJ dus 1,66cent.
(geen rekening gehouden met het rendement van de stooktoestellen)
quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 22:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Gas(CV) is juist lastig te berekenen.
Leuk dat er een HR ketel op zolder (of in de keuken, of meterkast) hangt, maar welk deel van de warmte komt er effectief op de plek die IK wil?
Als ik in de woonkamer warmte wil, en ik gooi er een paar blokken hout op, dan heb ik (heel veel) warmte in de woonkamer.
Ik vraag er niet om en passant nog even de zolder en 3 andere kamers deels mee te verwarmen. Ik wil slechts mijn woonkamer (+ keuken) opwarmen.
De grootste besparing bereik je door niet te verwarmen.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 23:22 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
in ieder geval veel goedkoper dan gas. Mijn berekeningen wijzen toch anders uit. Als ik 1200 euro gas bespaar en ik stook 600 euro kolen, dan heb ik toch 600 euro bespaard?? Ik snap daarom je berekening niet?? De rendementen van de pelletbranders zijn trouwens boven de 90%. zoals ik lees. bij steenkool is de warmte bovendien veel prettiger dan van een radiator. . Een lagere temperatuur voelt veel behagelijker aan ..n. Dat weet ik nog goed van toen ik klein was en we nog geen cv hadden. Lekker bij de kolenkachel. We moesten toen nog af en toe een mud kolen (1 grote zak) bijhalen kan ik me herinneren. dat wil ik mezelf nu wel besparen....
Dat is uiteraard afhankelijk van wat er naar de klote gaat als je niet verwarmt...quote:Op zondag 11 augustus 2013 00:00 schreef quo_ het volgende:
De grootste besparing bereik je door niet te verwarmen.
Yup. Weet je nog van vroeger? Als kleuter lekker in de buurt van de gaskachel liggen? Tering wat gaf dat ding een warmte.quote:Dus met een lokale kachel in één vertrek stoken en de rest onverwarmd laten is altijd goedkoper dan een heel huis met een cv verwarmen.
Nee. Gewoon nee.quote:Op die manier boek je dus de grootste besparing en dat heeft weinig te maken met de brandstof die je gebruikt.
Lokale verwarming of centraal, 19 of 24 graden als comforttemperatuur, beide vallen in de categorie "over smaak valt niet te twisten".quote:Op zondag 11 augustus 2013 00:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat is uiteraard afhankelijk van wat er naar de klote gaat als je niet verwarmt...
[..]
Yup. Weet je nog van vroeger? Als kleuter lekker in de buurt van de gaskachel liggen? Tering wat gaf dat ding een warmte.
[..]
Nee. Gewoon nee.
Ik stook nu voor 2 a 300,- aan hout per jaar mijn huis veel warmer dan vroeger. Als het te warm wordt zet ik de tussendeur naar boven open, wordt het nog warmer zet ik ook de achterdeur naar buiten open.
In de winter met min 10 is het beneden tropisch, en boven gewoon (zonder bijverwarmen) 16 a 18 graden. Ideaal.
Doe maar eens dan, en kom niet met het rendement van een CV ketel op zolder aan, daar heb ik niks aan. Doe maar eens garanderen welk deel van de warmte daar, op de plek aankomt, waar IK hem wil hebben.quote:Op zondag 11 augustus 2013 00:48 schreef quo_ het volgende:
Maar beweren dat je voor een paar centen je huis met hout veel warmer kunt houden dan met een gasgestookte cv is regelrechte onzin
Met wat simpele sommetjes waarin je verbrandingswaarde, rendement, marktprijs van brandstof en warmtebehoefte van een woning meeneemt reken je dat zo na.
Dat recht wil ik je niet ontnemen, dus ga inderdaad je gang. Ik stook al jaren op hout, en ik lach om topics waarin wordt gesproken over op welke waarde je de thermostaat moet zetten om het betaalbaar te houden.quote:Maar je hebt alle recht jezelf voor de gek te houden, dus ga je gang.
Als de prijs voor gas voor 80% uit transportkosten en belasting bestaat, dan kun je in theorie 80% besparen door over te stappen op een andere energiebron, hè slimbo?!quote:Op zondag 11 augustus 2013 00:48 schreef quo_ het volgende:
[..]
Lokale verwarming of centraal, 19 of 24 graden als comforttemperatuur, beide vallen in de categorie "over smaak valt niet te twisten".
Maar beweren dat je voor een paar centen je huis met hout veel warmer kunt houden dan met een gasgestookte cv is regelrechte onzin. Met wat simpele sommetjes waarin je verbrandingswaarde, rendement, marktprijs van brandstof en warmtebehoefte van een woning meeneemt reken je dat zo na.
Maar je hebt alle recht jezelf voor de gek te houden, dus ga je gang.
Dan moet je wel een bron vinden waar geen belasting van toepassing is, geen arbeid voor vergoed hoeft te worden en waar geen transport of verzendkosten van toepassing zijn.quote:Op zondag 11 augustus 2013 01:07 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
Als de prijs voor gas voor 80% uit transportkosten en belasting bestaat, dan kun je in theorie 80% besparen door over te stappen op een andere energiebron, hè slimbo?!
Die simpele sommetjes kloppen gewoon niet , hier staat een multifuel houtkachel die voor 200 euro aan bruinkool 3000 kuub gas bespaart. Lokaal stoken heeft gewoon een veel hoger rendement dan een hr-cv. Qua comfort is de warmte van kolen ook veel lekkerder dan die van een cv.quote:Op zondag 11 augustus 2013 00:48 schreef quo_ het volgende:
[..]
Lokale verwarming of centraal, 19 of 24 graden als comforttemperatuur, beide vallen in de categorie "over smaak valt niet te twisten".
Maar beweren dat je voor een paar centen je huis met hout veel warmer kunt houden dan met een gasgestookte cv is regelrechte onzin. Met wat simpele sommetjes waarin je verbrandingswaarde, rendement, marktprijs van brandstof en warmtebehoefte van een woning meeneemt reken je dat zo na.
Maar je hebt alle recht jezelf voor de gek te houden, dus ga je gang.
maar een gas cv zet je sochtens op 20 graden en savonds weer op 15. steeds moet de cv dan uren vol branden om het huis op temperatuur te krijgen, terwijl je eigenlijk alleen de woonkamer wilt verwarmen. dat is een probleem van de cv.quote:Op zondag 11 augustus 2013 00:00 schreef quo_ het volgende:
[..]
[..]
De grootste besparing bereik je door niet te verwarmen.
Dus met een lokale kachel in één vertrek stoken en de rest onverwarmd laten is altijd goedkoper dan een heel huis met een cv verwarmen.
Op die manier boek je dus de grootste besparing en dat heeft weinig te maken met de brandstof die je gebruikt.
dak is een paar jaar terug geisoleerd, dit maakte helemaal niets uit aan stookkosten. spouwen zijn ook geisoleerd overal zit dubbel glas en voor de glas in lood ramen zit een voorzet raam. alleen de vloer is niet geisoleerd, maar dat wil ik ook niet. ivm de risico;s. Ik denk niet dat hier veel winst te behalen is.quote:
Dat dus.quote:Op zondag 11 augustus 2013 06:35 schreef machtpen het volgende:
Die simpele sommetjes kloppen gewoon niet , hier staat een multifuel houtkachel die voor 200 euro aan bruinkool 3000 kuub gas bespaart. Lokaal stoken heeft gewoon een veel hoger rendement dan een hr-cv. Qua comfort is de warmte van kolen ook veel lekkerder dan die van een cv.
Dus je stookt echt voor een paar centen je huis in de winter op een tropische temperatuur.
Lees je even mee in bovenstaande reactie?quote:Op zondag 11 augustus 2013 01:13 schreef quo_ het volgende:
En rechtuit-rechtaan rekenwerk i.c.m. een beetje natuurkunde/scheikunde als geblaat wegzetten getuigt van een enorme domheid. Maar ook daar gun ik je alle recht toe.
hoe krijg je het voor elkaar om voor 2400 per jaar aan gas te verstokenquote:Op zondag 11 augustus 2013 09:18 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Het rare is dat gas dus niet duur hoeft te zijn. Er is zat van, transport is al geregeld. We hebben zelf nota bene een enorme voorraad. Toch is het duur in Nederland. Ik betaal alleen aan gas nu ongeveer 2400 euro per jaar, waarvan veruit het grootste deel niets met de echte gasprijs te maken heeft, maar puur met politiek en belastingen. Ik pas daarvoor, ik wil niet die afhankelijkheid van de overheid en energiebedrijven.
Ik denk dat een besparig van 50% overigens best reëel is door in de woonkamer een kolen, hout of pellethaard neer te zetten. ten eerste is je kamer veel sneller warm met zo'n haard, ten 2e is de warmte veel comfortabeler ten 3e hoef je je gas-cv nooit meer op te stoken, die staat dan immers altijd constant op bijv 15 graden, dat alleen al bespaart enorm veel gas.
Ik denk dat er teveel factoren zijn om alleen uit verbrandingswaarde te concluderen dat je niets bespaart. Er zijn veel meer parameters. Het feit dat je bespaart ,afgezien van alle andere factoren, doordat je alleen al bewuster stookt lijkt me evident.Je ziet je voorraad hout kolen, of pellets immers daadwerkelijk slinken.
is dat veel dan? ik heb een super geïsoleerd huis, met een hr++ ketel. Ik betaal qua voorschot 200 euro maandelijks aan gas en 50 euro aan elektriciteit. (wel een vrijstaand huis van 600m3)quote:Op maandag 12 augustus 2013 01:53 schreef Sjeen het volgende:
[..]
hoe krijg je het voor elkaar om voor 2400 per jaar aan gas te verstoken
Ja lijkt me veel, ik betaal 20% minder.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 10:40 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
is dat veel dan? ik heb een super geïsoleerd huis, met een hr++ ketel. Ik betaal qua voorschot 200 euro maandelijks aan gas en 50 euro aan elektriciteit. (wel een vrijstaand huis van 600m3)
Ik vind het nogal wat inderdaad...quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 10:40 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
is dat veel dan? ik heb een super geïsoleerd huis, met een hr++ ketel. Ik betaal qua voorschot 200 euro maandelijks aan gas en 50 euro aan elektriciteit. (wel een vrijstaand huis van 600m3)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |