Wat Lienekien zei.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 23:23 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Als ik hoor dat jij van plan bent je voor een intercity te gooien, zeker. En nogmaals, het liefst vertel je natuurlijk wél de naam van de melder en is die ook meer betrokken/aanwezig dan een anoniem telefoontje.
Het vertrouwen dat mijn huisarts uitgaat van wat ik hem vertel en niet van wat een familielid hem achter mijn rug om komt vertellen.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 23:37 schreef dotKoen het volgende:
Welk vertrouwen wordt precies beschaamd? Want medische gegevens delen met derden is uiteraard alleen mogelijk met toestemming, maar aanhoren wat iemand anders vertelt is toch echt iets anders.
En wat is precies het verschil tussen een psychiatrische of somatische ziekte? In beide gevallen kan een patiënt de ziekte soms niet onderkennen (waarbij een gebrekkig ziekte-inzicht al dan niet een symptoom op zich is) en in beide gevallen kan het gevaarlijk zijn behandeling uit te stellen.
Ik zou ook zeker niet uitgaan van wat een derde zegt, maar altijd de mening van patient daarover willen horen.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 23:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het vertrouwen dat mijn huisarts uitgaat van wat ik hem vertel en niet van wat een familielid hem achter mijn rug om komt vertellen.
Tuurlijk. Maar ik heb ook de plicht om te zorgen dat je een weloverwogen beslissing neemt. Daarnaast hoeft de patient natuurlijk niet wilsbekwaam te zijn in casu (zoiets zal nu eenmaal vaak spelen in de situaties zoals die van TS).quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 23:43 schreef Lienekien het volgende:
En ja, het kan gevaarlijk zijn om onderzoek of behandeling uit te stellen. Maar dat recht heb je, zelfs om dat te weigeren.
Maar dan zijn we weer terug bij hoe jij je informatie krijgt als huisarts (wat je niet bent en niet wil worden). Heeft de huisarts de plicht om een (vermeend) familielid aan te horen dat op maandagochtend 9 uur de praktijk belt met de vraag voor een afspraak met de huisarts om een boekje open te doen over een patiënt?quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 23:46 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Tuurlijk. Maar ik heb ook de plicht om te zorgen dat je een weloverwogen beslissing neemt. Daarnaast hoeft de patient natuurlijk niet wilsbekwaam te zijn in casu (zoiets zal nu eenmaal vaak spelen in de situaties zoals die van TS).
Misschien heb je het al gezegd, maar heb je er ook met die persoon over gepraat?quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 23:50 schreef Scissor het volgende:
De persoon in kwestie is wel wilsbekwaam. Er is op zich ook wel sprake van ziektebesef maar de ernst wordt naar mijn mening onderschat. Daarom vind ik het in dit geval ook lastig wat te doen want het is eigenlijk mijn woord tegen dat van de persoon in kwestie.
Ja, het is iets wat al langer speelt en wat regelmatig benoemd is. De persoon erkent tot op zekere hoogte wel dat het speelt maar vindt het niet zelf niet een probleem ofzo. En ik wel.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 23:52 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Misschien heb je het al gezegd, maar heb je er ook met die persoon over gepraat?
Ik betwijfel het. Ben wel met een ander familielid bezig om dat bespreekbaar te maken maar heb er een hard hoofd in.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 23:52 schreef dotKoen het volgende:
En het valt echt niet voor elkaar te krijgen betrokkene samen met jou in de spreekkamer van de huisarts te krijgen?
Wat denk je dat de rol van de huisarts kan zijn?quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 23:54 schreef Scissor het volgende:
[..]
Ja, het is iets wat al langer speelt en wat regelmatig benoemd is. De persoon erkent tot op zekere hoogte wel dat het speelt maar vindt het niet zelf niet een probleem ofzo. En ik wel.
Ik hoop dat die me kan helpen hoe er mee om te gaan.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 23:57 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wat denk je dat de rol van de huisarts kan zijn?
Die huisarts gaat jou niet helpen, jij bent geen patiënt van hem.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 23:59 schreef Scissor het volgende:
[..]
Ik hoop dat die me kan helpen hoe er mee om te gaan.
Daarnaast is het voor hem misschien handig om te weten als er zich gezondheidsproblemen voordoen die wellicht daarmee samenhangen.
Nee maar de persoon waar het om gaat wel. Bedoel ook niet zo zeer hulp voor mezelf, maar wellicht tips om zijn patient er mee te helpen.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 00:01 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Die huisarts gaat jou niet helpen, jij bent geen patiënt van hem.
Nee, ook niet. Naar mijn inschatting doet een huisarts dat niet.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 00:02 schreef Scissor het volgende:
[..]
Nee maar de persoon waar het om gaat wel. Bedoel ook niet zo zeer hulp voor mezelf, maar wellicht tips om zijn patient er mee te helpen.
Dat kan inderdaad. Dan hoop ik iig dat het in het dossier genoteerd wordt dat er vanuit de familie een vermoeden bestaat van een bepaald probleem.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 00:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, ook niet. Naar mijn inschatting doet een huisarts dat niet.
In een levensbedreigende situatie?quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 23:17 schreef cerebella het volgende:
Serieus? En wat zeg je dan? "Ik heb gehoord dat het niet goed met je gaat?" Oh van wie dan? "Ja dat mag ik niet zeggen, want geheimhouding."
Zou dat mij overkomen, dan zou ik meteen een andere arts zoeken. Zelfs als je wél zou zeggen van wie je het hebt gehoord, zou ik dat een grove schending van het vertrouwen vinden. Zoals het geval van Shmoopy.
Zeker als ik helemaal geen contact zou hebben gehad met mijn arts over het betreffende, en hij zou out of the blue bellen om te vragen hoe het gaat. Wtf.
Het is nu eenmaal zo dat er heel weinig mogelijk is als iemand zelf geen hulp wil. En daar ben je soms als betrokkene flink de dupe van.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 00:08 schreef Scissor het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad. Dan hoop ik iig dat het in het dossier genoteerd wordt dat er vanuit de familie een vermoeden bestaat van een bepaald probleem.
En verder weet ik anders ook niet zo goed hoe of wat. Huisarts is in meeste gevallen toch de eerste stap.
mocht je uiteindelijk toch de huisarts bellen, zou het prettig zijn als je hier even meldt of de huisarts idd een gesprek aan wil gaan of niet. Misschien heeft een volgende daar nog wat aan.quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:50 schreef Scissor het volgende:
Naar aanleiding van een aantal reacties hier over de huisarts bellen begon ik toch een beetje te twijfelen of dat het verstandigst was om nu te doen.
Ik heb vandaag contact gehad met een soort informatiecentrum/patientenvereniging achtige instantie en hun het verhaal voorgelegd. Zij (en een user op dit forum) raadden mij aan om nog 1 keer het gesprek aan te gaan, daarbij de nadruk leggen op dat ik het nodig vind dat er hulp gezocht wordt. Afhankelijk van hoe dat gesprek eindigt kan ik alsnog contact op nemen met de huisarts zodat die in ieder geval weet wat er speelt.
Dat is dus mijn nieuwe plan.
Nog bedankt voor alle reacties
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |