erm, nee, dan niet, je gaat niet naar andermans huisarts om over die ander te roddelen. bespreek je zorgen met je eigen huisarts.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 21:59 schreef Scissor het volgende:
Maar dat is dus ivm met privacy wel mogelijk? Ik ben zelf ook geen patient in die praktijk ook namelijk.
Roddelen? Het gaat om moeder/vader/broer/zus.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 21:59 schreef Mirjam het volgende:
[..]
erm, nee, dan niet, je gaat niet naar andermans huisarts om over die ander te roddelen. bespreek je zorgen met je eigen huisarts.
Nou ja, roddelen klinkt nogal negatief. Het gaat naar mijn mening om een tamelijk serieus gezondheidsprobleem wat zichzelf niet op gaat lossenquote:Op vrijdag 9 augustus 2013 21:59 schreef Mirjam het volgende:
[..]
erm, nee, dan niet, je gaat niet naar andermans huisarts om over die ander te roddelen. bespreek je zorgen met je eigen huisarts.
Ja, ik bedoelde het ook niet zo plat, sorry.. Maar ik weet dus niet of de huisarts daarin meegaat. je eigen huisarts kan iig advies geven over welke wegen te bewandelen, of desnoods, als het echt erge zaken zijn, contact opnemen met de betreffende huisartsquote:Op vrijdag 9 augustus 2013 22:01 schreef computergirl het volgende:
[..]
Roddelen? Het gaat om moeder/vader/broer/zus.
Mijn ervaring is dat je ook niet ver komt met overleggen.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 22:04 schreef Ballys het volgende:
Dat komt vaak genoeg voor hoor, je kan gewoon de huisarts van je familielid bellen om te overleggen, liever alleen wel met toestemming van desbetreffend familielid.
De huisarts zal natuurlijk geen medische gegevens met jou over je familielid delen, zonder toestemming van dit familielid.
Zelfs als hulpverlener heb ik soms een gesprek met een huisarts bij zorgen.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 22:04 schreef Lienekien het volgende:
De huisarts van je familielid gaat geen gesprek met je hebben zonder de toestemming van dat familielid.
Ook geen telefonisch gesprek waarin ik alleen iets vertel? Ik hoef geen medische info o.i.d. te hebben. Zoals computergirl zei: hoe komen verslaafden of dementerenden anders aan hulp?quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 22:04 schreef Lienekien het volgende:
De huisarts van je familielid gaat geen gesprek met je hebben zonder de toestemming van dat familielid.
Dat kan prima hoor. Zeker als je bijvoorbeeld vooraf vraagt hoe laat je het beste kunt bellen. Schrijf vooraf op wat je wilt vertellen, anders moet je nog drie keer bellen.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 22:09 schreef Scissor het volgende:
[..]
Ook geen telefonisch gesprek waarin ik alleen iets vertel? Ik hoef geen medische info o.i.d. te hebben. Zoals computergirl zei: hoe komen verslaafden of dementerenden anders aan hulp?
Maar dan weet de desbetreffende persoon er waarschijnlijk wel van af? Want dat is nu eigenlijk niet het geval. Het is eigenlijk wel min of meer achter de rug om, al klinkt dat zo negatief. De persoon zelf erkent het probleem namelijk eigenlijk niet en ik voel er weinig voor om olie op het vuur te gooien door aan te dringen op huisartsbezoek totdat ik zelf van die huisarts wat meer info heb over hoe er mee om te gaan.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 22:07 schreef YPPY het volgende:
Ja hoor, dat kan gewoon bij de betreffende huisarts. Afhankelijk van de relatie met degene waar het over gaat, kun je wat meer peilen wat de huisarts denkt. Je zult waarschijnlijk weinig 'mening' van de huisarts horen (beroepsgeheim), maar jij kunt je verhaal wel vertellen.
Onder mantelzorgers is dit heel normaal. Soms kan/wil/mag/durft iemand zelf niet mee. Zeker bij psychiatrische problemen. Bij de GGZ werkt het helaas anders, maar de huisarts is een goede stap!
Echt bel gewoon maandag leg het voor en dan hoor je vanzelf wel of de huisarts je wil spreken. Tijdens mijn stage in de huisartsenpraktijk hadden we dagelijks mensen die over iemand kwamen vertellen, meestal over hun ouders of kinderen.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 22:09 schreef Scissor het volgende:
[..]
Ook geen telefonisch gesprek waarin ik alleen iets vertel? Ik hoef geen medische info o.i.d. te hebben. Zoals computergirl zei: hoe komen verslaafden of dementerenden anders aan hulp?
Heb idd al het eea genoteerd staanquote:Op vrijdag 9 augustus 2013 22:12 schreef YPPY het volgende:
[..]
Dat kan prima hoor. Zeker als je bijvoorbeeld vooraf vraagt hoe laat je het beste kunt bellen. Schrijf vooraf op wat je wilt vertellen, anders moet je nog drie keer bellen.
Dat is mijn ervaring.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 22:09 schreef Scissor het volgende:
[..]
In dit geval kun je echt beter je eigen huisarts om advies vragen.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 22:13 schreef Scissor het volgende:
[..]
Maar dan weet de desbetreffende persoon er waarschijnlijk wel van af? Want dat is nu eigenlijk niet het geval. Het is eigenlijk wel min of meer achter de rug om, al klinkt dat zo negatief. De persoon zelf erkent het probleem namelijk eigenlijk niet en ik voel er weinig voor om olie op het vuur te gooien door aan te dringen op huisartsbezoek totdat ik zelf van die huisarts wat meer info heb over hoe er mee om te gaan.
Vaak krijg ik idd gewoon toestemming, maar soms juist niet. Als iemand dan zegt dat ze suïcidaal is, dan bel ik alsnog. Dat zeg ik wel hoor, maar ik ga daar niet mee rondlopen. Kan ook de crisisdienst bellen, maar dat geeft veel meer 'gedoe'.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 22:13 schreef Scissor het volgende:
[..]
Maar dan weet de desbetreffende persoon er waarschijnlijk wel van af? Want dat is nu eigenlijk niet het geval. Het is eigenlijk wel min of meer achter de rug om, al klinkt dat zo negatief. De persoon zelf erkent het probleem namelijk eigenlijk niet en ik voel er weinig voor om olie op het vuur te gooien door aan te dringen op huisartsbezoek totdat ik zelf van die huisarts wat meer info heb over hoe er mee om te gaan.
Ik waardeer je advies maar dat voelt een beetje vreemd. Ik heb er zelf namelijk niet echt last van (als in stress, slapeloze nachten o.i.d.) en mijn huisarts kent die persoon helemaal niet. Dan is misschien een patientenvereniging of een informatiecentrum in dit geval zinvoller.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 22:18 schreef Lienekien het volgende:
[..]
In dit geval kun je echt beter je eigen huisarts om advies vragen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |