Leuk!quote:Op woensdag 8 januari 2014 12:09 schreef takkfyrir het volgende:
The Ba'
[ afbeelding ]
Deze Nederlandse documentaire stamt uit 2012, ik heb een paar dagen geleden een herhaling opgenomen en teruggekeken. Ze duurt een ruim half uur en is zeker leuk om even te kijken, vind ik.
In het Schotse Kirkwall hebben de mannen op Nieuwjaarsdag geen tijd om uit te brakken; het is tijd voor The Ba'. Het dorp is verdeeld in de Uppies en Doonies, de twee partijen die bij het spel tegenover elkaar staan. De boeren tegen de vissers. Een balspel zonder regels, behalve deze: wie na het startschot bij de kerk om 1 uur ´s middags de bal het eerst op de juiste plek heeft - dat is voor beide partijen een andere - is de winnaar en kan dat jaar met opgeheven hoofd door Kirkwall lopen. Het spel wordt bijzonder serieus genomen. Bevriende buurvrouwen spreken op 1 januari niet met elkaar, een ´gemengd´ echtpaar wisselde jarenlang op Nieuwjaarsdag geen woord, kinderen kibbelen wie later de gewonnen bal van hun vader zal erven. Een belangrijk spel voor de gemeenschap dus, en mede daarom is het interessant om even met hen mee te mogen kijken.
Voor de geïnteresseerden is ´t op Uitzending Gemist terug te kijken.
Zou deze heel graag eens zien, weet dat hij medio december is uitgezenden op Hollandoc24 maar heb hem toen helaas gemist en is nu nergens terug te kijken.quote:Portret van culinair journalist Johannes van Dam. De film toont een andere Van Dam dan de man die beroemd is om zijn ongeëvenaarde kennis van de gastronomie (verzameld in het naslagwerk De Dikke Van Dam), en berucht en gevreesd om zijn wekelijkse restaurantrecensies in dagblad Het Parool. De camera volgt hem bij het boodschappen doen, zijn dagelijkse cafébezoek, zijn publieke optredens, maar ook thuis in zijn piepkleine, met tienduizenden kookboeken volgestouwde appartement in het centrum van Amsterdam. Daar zien we Van Dam aan het werk, in gezelschap van zijn assistent en zijn geliefde kat.
Zonet gekeken, zelden een docu gezien waar ik zo van onder de indruk was.quote:Op zondag 24 november 2013 12:57 schreef Reismeis het volgende:
Vanavond op Nederland 2 de docu: "Searching for Sugar Man"
Begint om 20:25 uur.
Singer-songwriter Sixto Rodriguez had een groot jaren zeventig rockicoon kunnen zijn. Zijn debuutalbum 'Cold Fact' kreeg goede kritieken, maar flopte commercieel. Rodriguez verdween daarop weer in de obscuriteit, omgeven door geruchten over een gruwelijke zelfmoord. Een illegale kopie van zijn plaat kwam ondertussen in Zuid-Afrika terecht en werd daar zonder zijn weten extreem populair. Het werd dè muziek van de witte anti-apartheidsbeweging en Rodriguez was er groter dan de Rolling Stones. Als twee Zuid-Afrikaanse fans op zoek gaan naar de waarheid rond de dood van hun muzikale held, blijkt zijn verhaal nog gekker dan alle mythes bij elkaar. Rodriguez leeft en na decennia vinden publiek en muzikant elkaar alsnog.
Won niet voor niets de Oscar voor beste Docu afgelopen jaar.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 10:53 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Zonet gekeken, zelden een docu gezien waar ik zo van onder de indruk was.
Wat een goed verhaal.
Was inderdaad een geweldige documantaire. Indrukwekkend verhaal.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 10:53 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Wat een goed verhaal.
Ah dank! http://topdocumentaryfilms.com/ ook bekend mag ik hopen?quote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:19 schreef raptorix het volgende:
Weet niet of ie al gepost is, maar hier een heel mooi overzicht: http://www.diygenius.com/mind-expanding-documentaries/
Leuk dat je de docu indrukwekkend vond :-)quote:Op dinsdag 21 januari 2014 10:53 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Wat een goed verhaal.
Probeer eens de torrents voor de gein.quote:Op woensdag 15 januari 2014 20:47 schreef Elan het volgende:
[ afbeelding ]
Zou deze heel graag eens zien, weet dat hij medio december is uitgezenden op Hollandoc24 maar heb hem toen helaas gemist en is nu nergens terug te kijken.
Is wel te koop op dvd maar om er nu 10 euro voor te betalen....![]()
Iemand een linkje waar deze te zien is?
Indrukwekkend.quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:46 schreef stoeltafel het volgende:
Check nu Ned 3. Docu blinde drift. Gaat over een jongen die een hulpverlener heeft aangevallen.
Dit is idd wel een treffende samenvatting.quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:11 schreef Cracka-ass het volgende:
Deze gestoorde gek is extreem agressief, loopt rond in Hitler shirtjes, leeft van 30 euro in de week (rijdt wel auto en snuift zich de tyfus) en laat de maatschappij achter met 142.000 euro aan directe schulden als hij dit drie jaar volhoudt.
Dit soort mensen zouden ze van mij een spuitje mogen geven.
Prima docu.
quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:11 schreef Cracka-ass het volgende:
Deze gestoorde gek is extreem agressief, loopt rond in Hitler shirtjes, leeft van 30 euro in de week (rijdt wel auto en snuift zich de tyfus) en laat de maatschappij achter met 142.000 euro aan directe schulden als hij dit drie jaar volhoudt.
Dit soort mensen zouden ze van mij een spuitje mogen geven.
Prima docu.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |