abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129834472
Hey allemaal,

Ik ben bezig een strategisch marketingplan te schrijven voor een businessunit binnen een bedrijf. Heb helaas al uitloop omdat ik later ben begonnen en eerder al een paar keer ben vastgelopen. :( Eerst heb ik exploratief kwalitatief onderzoek uitgevoerd omdat er binnen de businessunit geen kennis is van welke behoeften huidige en potentiële klanten hebben en heb ik ook met experts binnen de markt gesproken.

Daaruit gekomen is dat er een behoefte lijkt te zijn aan het vereenvoudigen van het ontwikkelen van een website. Vervolgens heb ik de markt gesegmenteerd voor wie dat het meest interessant zou kunnen zijn en ben ik uitgekomen bij startende ZZP'ers.

Nu wil ik graag een aantal ZZP'ers (ongeveer 10) kwalitatief interviewen om de marketingmix verder in te kunnen vullen. Ik weet nu namelijk nog niet waar zij waarde aan hechten bij zo'n dienst, wat voor prijs zij ervoor willen betalen etc. en of zij er überhaupt wel behoefte aan hebben.

In mijn tweede onderzoek heb ik de volgende probleemstelling geformuleerd:

Is er een behoefte bij startende ZZP’ers aan vereenvoudiging van website ontwikkeling?

Waar ik vervolgens niet uitkom is of het beter is ZZP'ers te interviewen die al een website hebben of juist die er nog geen hebben. In principe zijn ZZP'ers die starten en nog geen website hebben de doelgroep, maar mijn verwachting is dat ZZP'ers die al een website hebben veel meer kunnen vertellen erover omdat zij het proces van het ontwikkelen van een website al hebben doorgemaakt. Bijv. wat vinden ze belangrijk aan een website, hebben ze al eens een site-builder geporbeerd wat vonden ze daarvan? Wat waren de goede slechte punten daaraan? Vragen die een ZZP'er zonder website niet kan beantwoorden denk ik.

Graag zou ik jullie hulp willen inroepen. Ik kom er echt niet meer uit. Indien er meer informatie benodigd is laat het weten dan voeg ik die toe.
pi_129834645
Je gaat al fout bij het formuleren van je probleemstelling.
Een stelling is geen vraag maar het is gewoon een zin bijvoorbeeld:
Startende zzp'ers willen vereenvoudiging van website ontwikkeling.

Je centrale vraag is dan
Is er een behoefte bij startende ZZP’ers aan vereenvoudiging van website ontwikkeling?
pi_129834768
En waarom maar 10 mensen interviewen en niet net zoveel mensen interviewen tot je een bepaald verzadigingspunt bereikt (en het overduidelijk is dat een bepaald antwoord het meest voorkomende is)?

En je wil weten of bij startende ZZP'ers de behoefte is, dus je kan ook gewoon startende ZZP'ers vragen naast de ZZP'ers die al ervaring hebben. Zo heb je misschien enig diversiteit in je antwoorden op je interview.
pi_129834862
@Flippiee, bedankt voor je reactie! weet je dat zeker? Op internet zie ik ook veel probleemstellingen in vraagvorm. tevens is de probleemstelling van mijn gehele plan.

“Hoe kan Bedrijf Z strategische marketing in haar bedrijfsproces invoeren om haar doelstellingen te verwezenlijken en welke marketingstrategie dient business unit B te volgen?". Deze probleemstelling is reeds goedgekeurd een aantal maanden geleden tezamen met m'n gehele plan van aanpak.
pi_129834948
@Flippiee, ik heb erover nagedacht een grotere groep te interviewen maar aangezien ik al veel tijd heb besteed aan het vorige onderzoek en de meeste van mijn studiegenoten 1 onderzoek hebben uitgevoerd bij hun afstuderen wil ik er het liefst niet superveel tijd meer aan besteden en het zo snel mogelijk afronden.

EDIT: Het maakt dus volgens jou niet uit of ik ZZP'ers met en zonder website interview? Zelf heb ik dan het idee dat ik vooral aan de mensen zonder website vragen stel die zij nog niet (helemaal) kunnen beantwoorden.
pi_129835112
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 16:29 schreef Steffan1989 het volgende:
@Flippiee, bedankt voor je reactie! weet je dat zeker? Op internet zie ik ook veel probleemstellingen in vraagvorm. tevens is de probleemstelling van mijn gehele plan.

“Hoe kan Bedrijf Z strategische marketing in haar bedrijfsproces invoeren om haar doelstellingen te verwezenlijken en welke marketingstrategie dient business unit B te volgen?". Deze probleemstelling is reeds goedgekeurd een aantal maanden geleden tezamen met m'n gehele plan van aanpak.
Laat ik het zo zeggen:
Ik durf niet aan mijn eigen leraren te twijfelen of zij ongelijk hebben op het gebied van of een probleemstelling in een vorm van een vraag. Daarnaast als ik bijvoorbeeld even google:
http://managejezelf.nl/in(...)ing-van-een-scriptie
Zie ik dat naast mijn leraren, klasgenoten en ik, er ook anderen zijn die hier zo over denken.
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 16:31 schreef Steffan1989 het volgende:
@Flippiee, ik heb erover nagedacht een grotere groep te interviewen maar aangezien ik al veel tijd heb besteed aan het vorige onderzoek en de meeste van mijn studiegenoten 1 onderzoek hebben uitgevoerd bij hun afstuderen wil ik er het liefst niet superveel tijd meer aan besteden en het zo snel mogelijk afronden.

EDIT: Het maakt dus volgens jou niet uit of ik ZZP'ers met en zonder website interview? Zelf heb ik dan het idee dat ik vooral aan de mensen zonder website vragen stel die zij nog niet (helemaal) kunnen beantwoorden.
Nou misschien kan je via via er achter komen of er ZZP'ers zijn die van plan zijn een website te maken/mee bezig zijn. En anders gewoon ZZP'ers met site uiteraard.

Succes er nog mee.
pi_129835165
Probleemstelling en centrale vraag zijn op veel scholen hetzelfde, maak je daar dus maar niet druk over.

Ik zou ook beide groepen ondervragen. ZZP'ers met website hebben idd ervaring dus kunnen daar over vertellen. ZZP'ers zonder website zullen vast een bepaalde drempel ervaren waarom ze geen website maken. Lijkt me ook waardevolle informatie voor je onderzoek...
pi_129835362
Het lijkt mij inderdaad ook het beste beide te interviewen, ik zat ook een beetje in de knoop omdat ik natuurlijk maar één vragenlijst kan hebben, maar door aan het begin de vraag te stellen of de ZZP'er in kwestie een website heeft of niet kan ik daaropvolgend andere vragen stellen. :)

Edit: wat vinden jullie overigens van de probleemstelling van mijn gehele plan:

Hoe kan Bedrijf Z strategische marketing in haar bedrijfsproces invoeren om haar doelstellingen te verwezenlijken en welke marketingstrategie dient business unit B te volgen?"

Ik ben nu gelukkig bijna klaar, maar heb heb het gevoel dat het een best zware probleemstelling is als ik naar mijn studiegenoten kijk. Het komt erop neer dat in de businessunit en het gehele bedrijf waar ik zit nog (bijna) nooit iets aan marketing is gedaan, in ieder geval nooit structureel. Het voelt om een of andere reden toch zo dat ik als marketing-beginner, (buiten school nog geen enkele ervaring) hun even moet gaan vertellen hoe ze alles qua marketing moeten inregelen.

[ Bericht 25% gewijzigd door Steffan1989 op 08-08-2013 16:49:41 ]
pi_129835612
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 16:43 schreef Steffan1989 het volgende:
Het lijkt mij inderdaad ook het beste beide te interviewen, ik zat ook een beetje in de knoop omdat ik natuurlijk maar één vragenlijst kan hebben, maar door aan het begin de vraag te stellen of de ZZP'er in kwestie een website heeft of niet kan ik daaropvolgend andere vragen stellen. :)
Ligt er aan voor welke vorm van interviewen je kiest. Je hebt een ongestructureerd interview (uitgaande van één hoofdvraag of een aantal onderwerpen ga je het gesprek aan). Dan heb je een halfgestructureerd interview waarbij je wel een vragenlijst hebt maar waar wel veel ruimte is om in te spelen op situaties. Als laatste heb je een gestructureerd interview waarbij je vasthoud aan een vragenlijst met gesloten en open vragen (neigt al meer naar kwantitatief onderzoek).

Ik denk dat een halfgestructureerd voor jouw doel het beste zou werken...
pi_129835804
Bij kwalitatief onderzoek ga je eigenlijk net zo lang door tot je een duidelijk beeld hebt van een antwoord op je vragen. Het is dus "raar" om te zeggen ik interview er tien en dan weet ik genoeg.
Who's the black private dick
That's a sex machine to all the chicks?
pi_129835895
@ MesaJJB, bedankt voor de tip! Ik ga even kijken naar een half gestructureerd interview.

@ Ahmad1nejad, dat ben ik met je eens. Echter heb ik het gevoel doordat veel van mijn studiegenoten 1 onderzoek hebben uitgevoerd en daarbij soms slechts 7 mensen hebben geïnterviewd, dat ik meer werk doe dan nodig is, maar misschien is dat wel helemaal niet zo. :)
pi_129837021
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 16:58 schreef Steffan1989 het volgende:
@ MesaJJB, bedankt voor de tip! Ik ga even kijken naar een half gestructureerd interview.

@ Ahmad1nejad, dat ben ik met je eens. Echter heb ik het gevoel doordat veel van mijn studiegenoten 1 onderzoek hebben uitgevoerd en daarbij soms slechts 7 mensen hebben geïnterviewd, dat ik meer werk doe dan nodig is, maar misschien is dat wel helemaal niet zo. :)
Eerlijk gezegd vind ik 10 mensen nogal karig. Zeker voor je afstuderen. Het hangt wel een beetje van je onderwerp af, maar goed. Sowieso zou ik ook niet te veel kijken naar wat medestudenten doen.
Who's the black private dick
That's a sex machine to all the chicks?
pi_129841718
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 16:58 schreef Steffan1989 het volgende:
Echter heb ik het gevoel doordat veel van mijn studiegenoten 1 onderzoek hebben uitgevoerd en daarbij soms slechts 7 mensen hebben geïnterviewd, dat ik meer werk doe dan nodig is, maar misschien is dat wel helemaal niet zo.
Zoiets is erg gevaarlijk. Het gaat om jouw onderzoek, dus baseer je eigen onderzoek niet op die van hen.
#freefrederike
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')