abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129974673
Ik vraag me oprecht af wat wij als samenleving ermee opschieten om slimme mensen zoals TS die in het reguliere werkcircuit toch niet mee kunnen komen maar in de sociale werkplaats neer te zetten...
Hallon!
pi_129974848
quote:
15s.gif Op maandag 12 augustus 2013 13:03 schreef BlueMage het volgende:
Ik vraag me oprecht af wat wij als samenleving ermee opschieten om slimme mensen zoals TS die in het reguliere werkcircuit toch niet mee kunnen komen maar in de sociale werkplaats neer te zetten...
Het klinkt lullig maar ze thuis laten zitten en blind geld overmaken schiet de samenleving ook niks mee op.

Het hogere segment wil deze mensen niet snel hebben vanwege eerder genoemde risico's. Die willen een stabiel werknemers bestand hebben en behouden.
  Manager PR/Moderator maandag 12 augustus 2013 @ 13:22:16 #103
269689 crew  Viv
pi_129975347
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 13:09 schreef Godtje het volgende:
Het klinkt lullig maar ze thuis laten zitten en blind geld overmaken schiet de samenleving ook niks mee op.
Nee, maar waarom is er geen sociale werkplaats voor intelligente mensen? Alsof er maar 2 opties zijn:

1) Bij de sociale werkplaats werken tussen de mensen met het IQ van een stoeptegel.
2) Thuis op de bank zitten.

Geef TS een kantoortje bij de gemeente waar ze de administratie mag ordenen of brieven mag opstellen ofzo, dan draagt ze haar steentje bij zonder dat ze er aan onderdoor gaat.
pi_129975486
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 13:22 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Nee, maar waarom is er geen sociale werkplaats voor intelligente mensen? Alsof er maar 2 opties zijn:

1) Bij de sociale werkplaats werken tussen de mensen met het IQ van een stoeptegel.

Geef TS een kantoortje bij de gemeente waar ze de administratie mag ordenen of brieven mag opstellen ofzo, dan draagt ze haar steentje bij zonder dat ze er aan onderdoor gaat.
Waarom niet, waarom wel. Dat is toch nog een lastig vraagstuk en afhankelijk van welke pet je op hebt kan je die op meerdere manieren benaderen.

ja waarom kan deze meid die baan niet krijgen. Terechte vraag maar als ik hem omdraai (niks tegen TS uiteraard. Er is nu al iemand die de administratie mag ordenen. Dat werk is er dus iemand doet het. Dan moeten we die persoon uit zijn of haar betaalde baan zetten om TS op niveau te laten werken. Dat is nogal grof gezegd maar het blijft natuurlijk zo dat je een betaalde functie onttrekt va de arbeidsmarkt.

Moet je daar dan beleid op maken? Alle overheidsinstanties moeten in de eerste plaats met mensen werken die een uitkering ontvangen?
pi_129976788
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 13:09 schreef Godtje het volgende:

[..]

Het hogere segment wil deze mensen niet snel hebben vanwege eerder genoemde risico's. Die willen een stabiel werknemers bestand hebben en behouden.
Thuis zitten schiet idd ook niemand wat mee op maar ik denk dat een gemeente best goedkope krachten (klinkt lullig maar is wel zo, TS is in feite natuurlijk goedkoop met haar uitkering) kan gebruiken om idd bijv de administratie te ordenen of brieven op te stellen. Als TS een beetje snel kan typen zou data entry werk bijv ook wat zijn, ik denk dat zo'n werkcoach/uwv figuur best kan kijken naar beter passend werk denk dat iedereen daar meer mee opschiet want ik geloof ook niet dat TS nu zo goed functioneert en zoveel bijdraagt als ze bij die werkplaats werkt. (niet lullig bedoeld nogmaals)
Hallon!
pi_129976823
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 14:01 schreef BlueMage het volgende:

[..]

Thuis zitten schiet idd ook niemand wat mee op maar ik denk dat een gemeente best goedkope krachten (klinkt lullig maar is wel zo, TS is in feite natuurlijk goedkoop met haar uitkering) kan gebruiken om idd bijv de administratie te ordenen of brieven op te stellen. Als TS een beetje snel kan typen zou data entry werk bijv ook wat zijn, ik denk dat zo'n werkcoach/uwv figuur best kan kijken naar beter passend werk denk dat iedereen daar meer mee opschiet want ik geloof ook niet dat TS nu zo goed functioneert en zoveel bijdraagt als ze bij die werkplaats werkt. (niet lullig bedoeld nogmaals)
Zie mijn andere post
pi_129976888
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 14:02 schreef Godtje het volgende:

[..]

Zie mijn andere post
Mja maar neem maar van mij aan dat als een gemeente iets goedkoper kan doen dat ook doet, dat betekent dus idd dat een reguliere medewerker (die dus ook een hoger vast maandsalaris krijgt) eruit vliegt. Dit soort dingen gebeuren in de praktijk helaas.

...en hierdoor krijg je prachtig opgestelde emails van medewerkers van 't UWV met zinnen zoals: "Om en bijstandsuitkering aan te vragen bij gemeene knt u diret contact opnemen met de sociale dienst" :') maar dit terzijde.
Hallon!
pi_129976928
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 14:04 schreef BlueMage het volgende:

[..]

Mja maar neem maar van mij aan dat als een gemeente iets goedkoper kan doen dat ook doet, dat betekent dus idd dat een reguliere medewerker (die dus ook een hoger vast maandsalaris krijgt) eruit vliegt. Dit soort dingen gebeuren in de praktijk helaas.
Inderdaad helaas. En dat is een slechte ontwikkeling en zou wettelijk misschien wel gestopt moeten worden.

Zoals de stratenveger in Den haag laatst die werd ontslagen en met zijn uitkering straten moest vegen voor 300 euro minder per maand. 8)7
pi_129977009
TS ik zou zeggen ga bij mijn gemeente aanbieden om brieven en emails te schrijven die kunnen nog wel wat hulp op dat vlak gebruiken. :P
Hallon!
pi_129977230
Ts, wel lekker op reis maar niet kunnen werken...
pi_129988452
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 10:40 schreef kahlie het volgende:
Kun je de arbeidsdeskundige niet vragen om je werkplaats om te zetten naar vrijwilligerswerk? Zolang je kan laten zien dat je blijft participeren en dat je ook groeit, lijkt me dat niet zo raar. Er is een reden waarom jij op de werkplaats bent gezet. Voor hoeveel procent ben je afgekeurd?
Ik val in de nieuwe regeling wajong dus gaat niet meer over procenten. (heb hem pas op mijn 21e aangevraagd) De conclusie was: cliente heeft momenteel dusdanig last van haar beperkingen en een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Cliente kan nu niet werken, in de toekomst misschien wel.
pi_129988576
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 14:13 schreef koekwausss het volgende:
Ts, wel lekker op reis maar niet kunnen werken...
Op reis? Waar baseer je dit nou weer op. Ben al 10 jaar niet meer op vakantie geweest.
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 13:22 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Ik ga dat proberen voor elkaar te krijgen... dit zou ik ZO graag willen!!! Dicht bij huis, en eindelijk werk wat me ligt en waarbij ik móet nadenken!

quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 14:04 schreef BlueMage het volgende:

[..]

...en hierdoor krijg je prachtig opgestelde emails van medewerkers van 't UWV met zinnen zoals: "Om en bijstandsuitkering aan te vragen bij gemeene knt u diret contact opnemen met de sociale dienst" :') maar dit terzijde.
Omg.... Ik kan dat 1000 keer beter!!!
  maandag 12 augustus 2013 @ 21:19:00 #113
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_129994253
quote:
15s.gif Op maandag 12 augustus 2013 13:03 schreef BlueMage het volgende:
En ik vraag mij af waar we het idee vandaan halen dat zogenaamd 'slimme' mensen méér 'recht' zouden hebben op een redelijke dan wel goede baan/werkervaringsplaats dan - zogenaamd - minderbedeelde anderen.

Ik ken tientallen zeer hoog opgeleide dan wel zeer intelligente mensen die door omstandigheden ("vlekjes" op het CV, zogenaamd "te oud", oeps, ik bedoel "u past niet in het profiel" - dat is boven de 40, tegenwoordig :') , iedere week weer horen dat je gesolliciteerd hebt op een functie waar je 180 concurrenten had, - enzovoorts) die net zo hard als TS worden gedwongen om banen beneden hun niveau te accepteren. Inclusief vrijwilligerswerk, waar je overigens nog verdomd veel voldoening uit kunt halen, inclusief de mogelijkheid om je kennis en praktische ervaring te vergroten.

Het feit is nou eenmaal dat met de huidige crisis vele zeer capabele mensen tegen hun zin gedwongen zijn om maar het eerste het beste baantje dat op hun pad komt te accepteren. Als ze die kans al krijgen. Ik kan het niet helpen, maar ik vind dat er tè vaak door bepaalde figuren wordt geclaimd dat ze "te intelligent", of wat dan ook, zijn voor bepaalde functies. Inclusief werk bij een sociale voorziening.

Je kan natuurlijk ook denken, "laat ik deze kans eens grijpen om te laten zien hoe goed ik ècht ben"... :{
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_129994994
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 21:19 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

En ik vraag mij af waar we het idee vandaan halen dat zogenaamd 'slimme' mensen méér 'recht' zouden hebben op een redelijke dan wel goede baan/werkervaringsplaats dan - zogenaamd - minderbedeelde anderen.

Maar het probleem van TS ligt helemaal niet op het vlak van ik ben 'te slim'. Het ligt op het snijvlak van de reden waarom ze in de WAJONG zit. Sommige mensen kunnen prima lopende band werk of montage werk doen, maar anderen vanwege angststoornissen/mentale problemen absoluut niet. TS zit hier echt niet op haar plek vanwege die specifieke reden.

Onder je niveau een baan aannemen is redelijk moeilijk. Ik ken genoeg mensen die niet worden aangenomen onder het mom van: "hier ga je je toch vervelen/zodra je wat beters heb ga je weg', maar dat is een hele andere discussie dan deze.
  maandag 12 augustus 2013 @ 21:53:22 #115
323439 HetKlusKonijn
pi_129996082
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 21:32 schreef kahlie het volgende:

[..]

Maar het probleem van TS ligt helemaal niet op het vlak van ik ben 'te slim'. Het ligt op het snijvlak van de reden waarom ze in de WAJONG zit. Sommige mensen kunnen prima lopende band werk of montage werk doen, maar anderen vanwege angststoornissen/mentale problemen absoluut niet. TS zit hier echt niet op haar plek vanwege die specifieke reden.
Dat snap ik heel goed hoor, maar mijn punt is juist dat dat tegenwoordig voor héél veel mensen geldt, of ze nu beperkingen hebben of niet. Het is niet anders, het is kudt. Toch moet je gestimuleerd worden om er toch maar het beste van te maken, en juist met mentale/angststoornissen lijkt mij dat je wegduiken onder het mom van "dat-werk-is-onder-mijn-niveau" niet de beste manier. Desnoods met hulp van een psycholoog om te leren hoe eea goed aan te pakken. :)

quote:
Onder je niveau een baan aannemen is redelijk moeilijk. Ik ken genoeg mensen die niet worden aangenomen onder het mom van: "hier ga je je toch vervelen/zodra je wat beters heb ga je weg', maar dat is een hele andere discussie dan deze.
Vertel mij wat. ;)

Wellicht zou TS zich eens moeten inlezen in de mogelijkheden om als zelfstandige iets te beginnen, om maar eens een mogelijkheid te noemen.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
pi_129996229
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 21:53 schreef HetKlusKonijn het volgende:

Dat snap ik heel goed hoor, maar mijn punt is juist dat dat tegenwoordig voor héél veel mensen geldt, of ze nu beperkingen hebben of niet. Het is niet anders, het is kudt. Toch moet je gestimuleerd worden om er toch maar het beste van te maken, en juist met mentale/angststoornissen lijkt mij dat je wegduiken onder het mom van "dat-werk-is-onder-mijn-niveau" niet de beste manier. Desnoods met hulp van een psycholoog om te leren hoe eea goed aan te pakken. :)

Maar dat zei ze helemaal niet. Ze zei dat haar gedachten gaan malen als ze enkel monotoom met haar handen bezig is en dat dat niet te stoppen is. Een goede psycholoog zal haar wel enigszins kunnen helpen maar dit soort werk wordt gewoon afgeraden met dit soort mentale beperkingen en voor een goede reden. Psychologen zijn helaas geen wondermiddel, was dat maar zo.

Ik vind zelf dat 'ik verveel me en vind dit geen leuk werk' echt niet in verhouding staat tot mensen die paniekaanvallen krijgen of andere serieuze klachten omdat ze zichzelf mentaal helemaal over de zeik kunnen helpen.

TS heeft al gekeken naar werken als zelfstandige, maar ze zit nog midden in het HBO opleiding dus dat is vrij lastig op dit moment.
  maandag 12 augustus 2013 @ 22:02:53 #117
323439 HetKlusKonijn
pi_129996568
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 21:56 schreef kahlie het volgende:
Maar dat zei ze helemaal niet. Ze zei dat haar gedachten gaan malen als ze enkel monotoom met haar handen bezig is en dat dat niet te stoppen is. Een goede psycholoog zal haar wel enigszins kunnen helpen maar dit soort werk wordt gewoon afgeraden met dit soort mentale beperkingen en voor een goede reden.

Ik vind zelf dat 'ik verveel me en vind dit geen leuk werk' echt niet in verhouding staat tot mensen die paniekaanvallen krijgen of andere serieuze klachten omdat ze zichzelf mentaal helemaal over de zeik kunnen helpen.
Laat ik het dan maar bij laten dat ik het uit mijn praktijkervaring met cliënten een ietsje té vaak meemaak dat dit soort argumenten toch heel vaak wordt aangewend om bepaald, zogenaamd "minderwaardig", werk niet te willen doen -
NB: algemene opmerking, losstaand van de persoonlijke situatie van TS. ;)

quote:
TS heeft al gekeken naar werken als zelfstandige, maar ze zit nog midden in het HBO opleiding dus dat is vrij lastig op dit moment.
Maar hopelijk dus toch goede vooruitzichten voor de toekomst, en dat is waar het om gaat.
pi_129996697
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 22:02 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Laat ik het dan maar bij laten dat ik het uit mijn praktijkervaring met cliënten een ietsje té vaak meemaak dat dit soort argumenten toch heel vaak wordt aangewend om bepaald, zogenaamd "minderwaardig" werk niet te willen doen - NB: algemene opmerking, losstaand van de persoonlijke situatie van TS. ;)
Ja, ok. Tuurlijk zijn er mensen die opeens een rugpijntje hebben als ze dat soort werk moeten doen en het opblazen alsof ze een hernia hebben. En die mentale verveling gelijk stellen aan paniekaanvallen etc. Dus als algemene opmerking begrijp ik hem wel, al klopt hij dus niet in dit specifieke geval.

In geval van TS is ze afgekeurd en dan is het gewoon diep droevig dat de arbeidsdeskundige haar talenten niet goed inschat. Anders zat ze nu vrijwilligerswerk te doen in haar branche, haar HBO studie af te ronden en had ze straks wel kans op een betaalde baan aangezien ze dan een diploma heeft en relevante werkervaring.
  maandag 12 augustus 2013 @ 22:08:22 #119
323439 HetKlusKonijn
pi_129996806
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 22:05 schreef kahlie het volgende:

[..]

Ja, ok. Tuurlijk zijn er mensen die opeens een rugpijntje hebben als ze dat soort werk moeten doen en het opblazen alsof ze een hernia hebben. En die mentale verveling gelijk stellen aan paniekaanvallen etc. Dus als algemene opmerking begrijp ik hem wel, al klopt hij dus niet in dit specifieke geval.

In geval van TS is ze afgekeurd en dan is het gewoon diep droevig dat de arbeidsdeskundige haar talenten niet goed inschat. Anders zat ze nu vrijwilligerswerk te doen in haar branche, haar HBO studie af te ronden en had ze straks wel kans op een betaalde baan aangezien ze dan een diploma heeft en relevante werkervaring.
Ben het grotendeels met je eens, hoor.
Ik ken trouwens nog wel een goede plek voor haar om relevante ervaring op te doen met vrijwilligerswerk op HBO-niveau. ;)
pi_129997325
Ja wacht even in mijn post nam ik dus mee dat TS dus echt wel een handicap heeft. Ter informatie: ik werk ook zwaar onder mijn niveau als ik al een baantje vind maar ik heb verder geen beperkingen dus doe ik m'n kaken op elkaar en ga er gewoon voor zelfs al moet ik voor een baantje aan de lopende band 40 km op 'n dag fietsen en imo zou iedereen die niet afgekeurd is zo'n instelling moeten hebben, proberen er alles aan te doen om voor jezelf te kunnen zorgen. Maar in TS d'r geval gaat het om iemand die dat dus niet kan want je wordt tegenwoordig heus niet om één of andere flutreden afgekeurd. Dan vraag ik me toch af of er niet wat beter passend werk gevonden kan worden, volgens mij heeft iedereen daar meer aan aangezien TS dan waarschijnlijk ook veel minder snel een inzinking krijgt. ;)
Hallon!
pi_130223712
Goed nieuws.... heb eindelijk wat gevonden, nu hopen op toezegging van uwv...!!! Zie mijn andere topic :)
pi_130223976
Ahh geen zorgen, lukt het niet. Dan ga je voor 'Wet inkomen jongeren'. Alleen daarbij bestaat de mogelijkheid dat je eventueel ook eens aan het werk moet. Al valt dat mee in praktijk geloof ik.
  maandag 19 augustus 2013 @ 07:34:05 #123
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_130226162
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 01:09 schreef Purplesparks2 het volgende:
Ahh geen zorgen, lukt het niet. Dan ga je voor 'Wet inkomen jongeren'. Alleen daarbij bestaat de mogelijkheid dat je eventueel ook eens aan het werk moet. Al valt dat mee in praktijk geloof ik.
Bedoel je Wet investeren in jongeren (WIJ)? Die is afgeschaft.
The love you take is equal to the love you make.
pi_130228055
quote:
1s.gif Op maandag 19 augustus 2013 07:34 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Bedoel je Wet investeren in jongeren (WIJ)? Die is afgeschaft.
oh, wist ik nog niet. My bad.
  maandag 19 augustus 2013 @ 10:27:04 #125
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_130228323
Wat is trouwens de reden dat je een thuisstudie volgt i.p.v een reguliere opleiding?
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_130432878
quote:
geen recht op aangezien mijn vriend werkt!
  Moderator zondag 25 augustus 2013 @ 12:05:28 #127
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_130438200
quote:
2012 belde, ze willen hun wet terug...
Don't be surprised what the night brings.
When you search the dark, you get dark things.
Wat wij kijken
  zondag 25 augustus 2013 @ 16:29:08 #128
403884 newguy3000
nieuwer dan 2000
pi_130447385
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 12:05 schreef Armani XL het volgende:

[..]

2012 belde, ze willen hun wet terug...
is inderdaad verdwenen als zelfstandige regeling dus zou hier niet op rekenen. Per half jaar, 1/1 en 1/7 verandert veel sociale wetgeving, dus check regelmatig waar je recht op had en of je dat nog steeds hebt.
kijk maar
pi_130453674
Tsja, als je blijft denken in problemen komt er ook niet echt een oplossing. Voor een oplossing moet je namelijk in oplossingen denken. Dat maakt je pas echt slim.
  donderdag 29 augustus 2013 @ 14:51:17 #130
400154 Selfless
Faith Love and Hope
pi_130595760
Ik denk niet dat je je zorgen moet maken om een Wajong gesprek. Als je gewoon uitlegt wat er aan de hand is dan zullen zij het beoordelen of je goedgekeurd wordt of niet. Je moet niet het gesprek ingaan zo van ik wil afgekeurd worden. Maar gewoon open en eerlijk zijn en zeggen hoe het met je gesteld is en waarom je iets wel kan of niet.

En om als zelfstandige juriidsch adviseur te beginnen heb je niet lening of geld nodig. Een Laptop, telefoon en een werkruimte(wees creatief) is genoeg. Dan moet je nog klanten werven.
Jalaluddin Rumi:"Gisteren was ik slim en wilde ik de wereld veranderen, maar vandaag ben ik wijzer en verander ik mezelf."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')