Het klinkt lullig maar ze thuis laten zitten en blind geld overmaken schiet de samenleving ook niks mee op.quote:Op maandag 12 augustus 2013 13:03 schreef BlueMage het volgende:
Ik vraag me oprecht af wat wij als samenleving ermee opschieten om slimme mensen zoals TS die in het reguliere werkcircuit toch niet mee kunnen komen maar in de sociale werkplaats neer te zetten...
Nee, maar waarom is er geen sociale werkplaats voor intelligente mensen? Alsof er maar 2 opties zijn:quote:Op maandag 12 augustus 2013 13:09 schreef Godtje het volgende:
Het klinkt lullig maar ze thuis laten zitten en blind geld overmaken schiet de samenleving ook niks mee op.
Waarom niet, waarom wel. Dat is toch nog een lastig vraagstuk en afhankelijk van welke pet je op hebt kan je die op meerdere manieren benaderen.quote:Op maandag 12 augustus 2013 13:22 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Nee, maar waarom is er geen sociale werkplaats voor intelligente mensen? Alsof er maar 2 opties zijn:
1) Bij de sociale werkplaats werken tussen de mensen met het IQ van een stoeptegel.
2) Thuis op de bank zitten.
Geef TS een kantoortje bij de gemeente waar ze de administratie mag ordenen of brieven mag opstellen ofzo, dan draagt ze haar steentje bij zonder dat ze er aan onderdoor gaat.
Thuis zitten schiet idd ook niemand wat mee op maar ik denk dat een gemeente best goedkope krachten (klinkt lullig maar is wel zo, TS is in feite natuurlijk goedkoop met haar uitkering) kan gebruiken om idd bijv de administratie te ordenen of brieven op te stellen. Als TS een beetje snel kan typen zou data entry werk bijv ook wat zijn, ik denk dat zo'n werkcoach/uwv figuur best kan kijken naar beter passend werk denk dat iedereen daar meer mee opschiet want ik geloof ook niet dat TS nu zo goed functioneert en zoveel bijdraagt als ze bij die werkplaats werkt. (niet lullig bedoeld nogmaals)quote:Op maandag 12 augustus 2013 13:09 schreef Godtje het volgende:
[..]
Het klinkt lullig maar ze thuis laten zitten en blind geld overmaken schiet de samenleving ook niks mee op.
Het hogere segment wil deze mensen niet snel hebben vanwege eerder genoemde risico's. Die willen een stabiel werknemers bestand hebben en behouden.
Zie mijn andere postquote:Op maandag 12 augustus 2013 14:01 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Thuis zitten schiet idd ook niemand wat mee op maar ik denk dat een gemeente best goedkope krachten (klinkt lullig maar is wel zo, TS is in feite natuurlijk goedkoop met haar uitkering) kan gebruiken om idd bijv de administratie te ordenen of brieven op te stellen. Als TS een beetje snel kan typen zou data entry werk bijv ook wat zijn, ik denk dat zo'n werkcoach/uwv figuur best kan kijken naar beter passend werk denk dat iedereen daar meer mee opschiet want ik geloof ook niet dat TS nu zo goed functioneert en zoveel bijdraagt als ze bij die werkplaats werkt. (niet lullig bedoeld nogmaals)
Mja maar neem maar van mij aan dat als een gemeente iets goedkoper kan doen dat ook doet, dat betekent dus idd dat een reguliere medewerker (die dus ook een hoger vast maandsalaris krijgt) eruit vliegt. Dit soort dingen gebeuren in de praktijk helaas.quote:
Inderdaad helaas. En dat is een slechte ontwikkeling en zou wettelijk misschien wel gestopt moeten worden.quote:Op maandag 12 augustus 2013 14:04 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Mja maar neem maar van mij aan dat als een gemeente iets goedkoper kan doen dat ook doet, dat betekent dus idd dat een reguliere medewerker (die dus ook een hoger vast maandsalaris krijgt) eruit vliegt. Dit soort dingen gebeuren in de praktijk helaas.
Ik val in de nieuwe regeling wajong dus gaat niet meer over procenten. (heb hem pas op mijn 21e aangevraagd) De conclusie was: cliente heeft momenteel dusdanig last van haar beperkingen en een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Cliente kan nu niet werken, in de toekomst misschien wel.quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:40 schreef kahlie het volgende:
Kun je de arbeidsdeskundige niet vragen om je werkplaats om te zetten naar vrijwilligerswerk? Zolang je kan laten zien dat je blijft participeren en dat je ook groeit, lijkt me dat niet zo raar. Er is een reden waarom jij op de werkplaats bent gezet. Voor hoeveel procent ben je afgekeurd?
Op reis? Waar baseer je dit nou weer op. Ben al 10 jaar niet meer op vakantie geweest.quote:Op maandag 12 augustus 2013 14:13 schreef koekwausss het volgende:
Ts, wel lekker op reis maar niet kunnen werken...
Ik ga dat proberen voor elkaar te krijgen... dit zou ik ZO graag willen!!! Dicht bij huis, en eindelijk werk wat me ligt en waarbij ik móet nadenken!quote:Op maandag 12 augustus 2013 13:22 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Nee, maar waarom is er geen sociale werkplaats voor intelligente mensen? Alsof er maar 2 opties zijn:
1) Bij de sociale werkplaats werken tussen de mensen met het IQ van een stoeptegel.
2) Thuis op de bank zitten.
Geef TS een kantoortje bij de gemeente waar ze de administratie mag ordenen of brieven mag opstellen ofzo, dan draagt ze haar steentje bij zonder dat ze er aan onderdoor gaat.
Omg.... Ik kan dat 1000 keer beter!!!quote:Op maandag 12 augustus 2013 14:04 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Mja maar neem maar van mij aan dat als een gemeente iets goedkoper kan doen dat ook doet, dat betekent dus idd dat een reguliere medewerker (die dus ook een hoger vast maandsalaris krijgt) eruit vliegt. Dit soort dingen gebeuren in de praktijk helaas.
...en hierdoor krijg je prachtig opgestelde emails van medewerkers van 't UWV met zinnen zoals: "Om en bijstandsuitkering aan te vragen bij gemeene knt u diret contact opnemen met de sociale dienst"maar dit terzijde.
En ik vraag mij af waar we het idee vandaan halen dat zogenaamd 'slimme' mensen méér 'recht' zouden hebben op een redelijke dan wel goede baan/werkervaringsplaats dan - zogenaamd - minderbedeelde anderen.quote:Op maandag 12 augustus 2013 13:03 schreef BlueMage het volgende:
Ik vraag me oprecht af wat wij als samenleving ermee opschieten om slimme mensen zoals TS die in het reguliere werkcircuit toch niet mee kunnen komen maar in de sociale werkplaats neer te zetten...
Maar het probleem van TS ligt helemaal niet op het vlak van ik ben 'te slim'. Het ligt op het snijvlak van de reden waarom ze in de WAJONG zit. Sommige mensen kunnen prima lopende band werk of montage werk doen, maar anderen vanwege angststoornissen/mentale problemen absoluut niet. TS zit hier echt niet op haar plek vanwege die specifieke reden.quote:Op maandag 12 augustus 2013 21:19 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
En ik vraag mij af waar we het idee vandaan halen dat zogenaamd 'slimme' mensen méér 'recht' zouden hebben op een redelijke dan wel goede baan/werkervaringsplaats dan - zogenaamd - minderbedeelde anderen.
Dat snap ik heel goed hoor, maar mijn punt is juist dat dat tegenwoordig voor héél veel mensen geldt, of ze nu beperkingen hebben of niet. Het is niet anders, het is kudt. Toch moet je gestimuleerd worden om er toch maar het beste van te maken, en juist met mentale/angststoornissen lijkt mij dat je wegduiken onder het mom van "dat-werk-is-onder-mijn-niveau" niet de beste manier. Desnoods met hulp van een psycholoog om te leren hoe eea goed aan te pakken.quote:Op maandag 12 augustus 2013 21:32 schreef kahlie het volgende:
[..]
Maar het probleem van TS ligt helemaal niet op het vlak van ik ben 'te slim'. Het ligt op het snijvlak van de reden waarom ze in de WAJONG zit. Sommige mensen kunnen prima lopende band werk of montage werk doen, maar anderen vanwege angststoornissen/mentale problemen absoluut niet. TS zit hier echt niet op haar plek vanwege die specifieke reden.
Vertel mij wat.quote:Onder je niveau een baan aannemen is redelijk moeilijk. Ik ken genoeg mensen die niet worden aangenomen onder het mom van: "hier ga je je toch vervelen/zodra je wat beters heb ga je weg', maar dat is een hele andere discussie dan deze.
Maar dat zei ze helemaal niet. Ze zei dat haar gedachten gaan malen als ze enkel monotoom met haar handen bezig is en dat dat niet te stoppen is. Een goede psycholoog zal haar wel enigszins kunnen helpen maar dit soort werk wordt gewoon afgeraden met dit soort mentale beperkingen en voor een goede reden. Psychologen zijn helaas geen wondermiddel, was dat maar zo.quote:Op maandag 12 augustus 2013 21:53 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Dat snap ik heel goed hoor, maar mijn punt is juist dat dat tegenwoordig voor héél veel mensen geldt, of ze nu beperkingen hebben of niet. Het is niet anders, het is kudt. Toch moet je gestimuleerd worden om er toch maar het beste van te maken, en juist met mentale/angststoornissen lijkt mij dat je wegduiken onder het mom van "dat-werk-is-onder-mijn-niveau" niet de beste manier. Desnoods met hulp van een psycholoog om te leren hoe eea goed aan te pakken.
Laat ik het dan maar bij laten dat ik het uit mijn praktijkervaring met cliënten een ietsje té vaak meemaak dat dit soort argumenten toch heel vaak wordt aangewend om bepaald, zogenaamd "minderwaardig", werk niet te willen doen -quote:Op maandag 12 augustus 2013 21:56 schreef kahlie het volgende:
Maar dat zei ze helemaal niet. Ze zei dat haar gedachten gaan malen als ze enkel monotoom met haar handen bezig is en dat dat niet te stoppen is. Een goede psycholoog zal haar wel enigszins kunnen helpen maar dit soort werk wordt gewoon afgeraden met dit soort mentale beperkingen en voor een goede reden.
Ik vind zelf dat 'ik verveel me en vind dit geen leuk werk' echt niet in verhouding staat tot mensen die paniekaanvallen krijgen of andere serieuze klachten omdat ze zichzelf mentaal helemaal over de zeik kunnen helpen.
Maar hopelijk dus toch goede vooruitzichten voor de toekomst, en dat is waar het om gaat.quote:TS heeft al gekeken naar werken als zelfstandige, maar ze zit nog midden in het HBO opleiding dus dat is vrij lastig op dit moment.
Ja, ok. Tuurlijk zijn er mensen die opeens een rugpijntje hebben als ze dat soort werk moeten doen en het opblazen alsof ze een hernia hebben. En die mentale verveling gelijk stellen aan paniekaanvallen etc. Dus als algemene opmerking begrijp ik hem wel, al klopt hij dus niet in dit specifieke geval.quote:Op maandag 12 augustus 2013 22:02 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Laat ik het dan maar bij laten dat ik het uit mijn praktijkervaring met cliënten een ietsje té vaak meemaak dat dit soort argumenten toch heel vaak wordt aangewend om bepaald, zogenaamd "minderwaardig" werk niet te willen doen - NB: algemene opmerking, losstaand van de persoonlijke situatie van TS.
Ben het grotendeels met je eens, hoor.quote:Op maandag 12 augustus 2013 22:05 schreef kahlie het volgende:
[..]
Ja, ok. Tuurlijk zijn er mensen die opeens een rugpijntje hebben als ze dat soort werk moeten doen en het opblazen alsof ze een hernia hebben. En die mentale verveling gelijk stellen aan paniekaanvallen etc. Dus als algemene opmerking begrijp ik hem wel, al klopt hij dus niet in dit specifieke geval.
In geval van TS is ze afgekeurd en dan is het gewoon diep droevig dat de arbeidsdeskundige haar talenten niet goed inschat. Anders zat ze nu vrijwilligerswerk te doen in haar branche, haar HBO studie af te ronden en had ze straks wel kans op een betaalde baan aangezien ze dan een diploma heeft en relevante werkervaring.
Bedoel je Wet investeren in jongeren (WIJ)? Die is afgeschaft.quote:Op maandag 19 augustus 2013 01:09 schreef Purplesparks2 het volgende:
Ahh geen zorgen, lukt het niet. Dan ga je voor 'Wet inkomen jongeren'. Alleen daarbij bestaat de mogelijkheid dat je eventueel ook eens aan het werk moet. Al valt dat mee in praktijk geloof ik.
oh, wist ik nog niet. My bad.quote:Op maandag 19 augustus 2013 07:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Bedoel je Wet investeren in jongeren (WIJ)? Die is afgeschaft.
geen recht op aangezien mijn vriend werkt!quote:Op maandag 19 augustus 2013 01:09 schreef Purplesparks2 het volgende:
Ahh geen zorgen, lukt het niet. Dan ga je voor 'Wet inkomen jongeren'. Alleen daarbij bestaat de mogelijkheid dat je eventueel ook eens aan het werk moet. Al valt dat mee in praktijk geloof ik.
2012 belde, ze willen hun wet terug...quote:Op maandag 19 augustus 2013 01:09 schreef Purplesparks2 het volgende:
is inderdaad verdwenen als zelfstandige regeling dus zou hier niet op rekenen. Per half jaar, 1/1 en 1/7 verandert veel sociale wetgeving, dus check regelmatig waar je recht op had en of je dat nog steeds hebt.quote:Op zondag 25 augustus 2013 12:05 schreef Armani XL het volgende:
[..]
2012 belde, ze willen hun wet terug...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |