abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 22 augustus 2013 @ 04:26:07 #101
378177 Kotsdrol
Feel the Misery...
pi_130337548
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 17:00 schreef Elan het volgende:

[..]

Je hebt al veel eerder een probleem.
Laatst een docu gezien op de publieke over een kerel die elke dag, of bijna elke dag een paar (sterke) biertjes dronk om te ontspannen.
Hij had ook de behoefte niet om 's ochtends of overdag te drinken. Succesvolle baan, getrouwd en kindje maar toch zo verslaafd als wat terwijl niemand (behalve zijn vrouw) enig idee had.

http://dokument.ncrv.nl/n(...)-succesvol-verslaafd

En zo zijn er honderdduizenden. Wat jij beschrijft is een extreme versie er zijn er zat die gewoon werken en succes hebben of nooit overdag drinken.
Herkenbaar, ik heb het zelfde probleem.

Ik drink elke avond gerust rond de 2 a 3 liter bier, en dit doe ik nu al bijna 4 jaar.
Overdag heb ik absoluut geen drang om te drinken, het is echt 's avonds.
Naar mijn gevoel is het gewoon om te ontspannen, en goed te kunnen slapen.
Het gevoel om "aangeschoten" te zijn, is gewoon zo lekker!

Ik ben er echter wel achter dat dit wel degelijk een verslaving is, en dat ik niet meer mezelf voel, dan dat ik me moet voelen!

Zal sowieso deze documentaire even kijken!
*Team Anti-Waaif*
  donderdag 22 augustus 2013 @ 04:30:52 #102
345377 GoCanucksGo
Have a good one, eh!
pi_130337561
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 01:44 schreef Elan het volgende:

[..]

Ik ging een beetje uit van 0.75 en een wijn van 13% dan zit je 3-4 wel op een fles wijn. Wonderbaarlijk genoeg had hij nauwelijks last van afkickverschijnselen in Thailand en was zijn lever nog prima na 30 jaar op zo'n manier zuipen.
Mensen onderschatten hoeveel je moet zuipen voor je echt lichamelijk afhankelijk bent en orgaanschade ondervindt. Door de richtlijnen denken veel mensen dat je als je elke dag drie glazen wijn drinkt een zware alcoholist en nauwelijks meer te redden bent.

Zolang mensen goed gevarieerd blijven vreten en geen vitaminetekort opbouwen gaat het meestal héél lang goed zolang ze stabiel blijven in hun alcoholgebruik. Er zijn volgens mij honderdduizenden babyboomers die al tientallen jaren elke dag te veel drinken volgens de richtlijnen. Af en toe maar regelmatig keihard zuipen is veel schadelijker (vooral voor je pancreas) dan elke dag een fles wijn. Maar uiteindelijk blijft het natuurlijk niet bij die fles wijn, en gaat het naar een literfles wijn, naar twee flessen wijn etc.

Moraal van het verhaal, als je je zorgen maakt over hoeveel je drinkt, drink je meer dan goed voor je is en moet je minderen. Beter nu dan over vijf jaar als je op 2 flessen per dag zit en een delirium krijgt als je twee dagen niet drinkt.

[ Bericht 0% gewijzigd door GoCanucksGo op 22-08-2013 05:10:05 ]
pi_130345934
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 04:26 schreef Kotsdrol het volgende:

[..]

Herkenbaar, ik heb het zelfde probleem.

Ik drink elke avond gerust rond de 2 a 3 liter bier, en dit doe ik nu al bijna 4 jaar.
Overdag heb ik absoluut geen drang om te drinken, het is echt 's avonds.
Naar mijn gevoel is het gewoon om te ontspannen, en goed te kunnen slapen.
Het gevoel om "aangeschoten" te zijn, is gewoon zo lekker!

Ik ben er echter wel achter dat dit wel degelijk een verslaving is, en dat ik niet meer mezelf voel, dan dat ik me moet voelen!

Zal sowieso deze documentaire even kijken!
Misschien een keer een testje laten doen in het ziekenhuis want ik herken je verhaal totaal maar artsen zijn niet blij met zulke hoeveelheden.
Deed er zelf nogal lacherig over maar mijn huisarts heeft me direct doorverwezen naar de MDL-arts en deze heeft me toen toch aangemeld voor een kort afkickprogramma. Inmiddels ben ik volledig clean al anderhalf jaar.

Ik gebruikte het ook alleen om te slapen maar ben geschrokken van die arts hij zei letterlijk zowel cirrose als Korsakoff zijn onomkeerbaar, je verpest je aderen die schijnen hun flexibiliteit te verliezen. Ik had wel iets van littekenweefsel maar gelukkig niet ernstig.
blablablabla
pi_130346097
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 04:30 schreef GoCanucksGo het volgende:

[..]

Mensen onderschatten hoeveel je moet zuipen voor je echt lichamelijk afhankelijk bent en orgaanschade ondervindt. Door de richtlijnen denken veel mensen dat je als je elke dag drie glazen wijn drinkt een zware alcoholist en nauwelijks meer te redden bent.

Zolang mensen goed gevarieerd blijven vreten en geen vitaminetekort opbouwen gaat het meestal héél lang goed zolang ze stabiel blijven in hun alcoholgebruik. Er zijn volgens mij honderdduizenden babyboomers die al tientallen jaren elke dag te veel drinken volgens de richtlijnen. Af en toe maar regelmatig keihard zuipen is veel schadelijker (vooral voor je pancreas) dan elke dag een fles wijn. Maar uiteindelijk blijft het natuurlijk niet bij die fles wijn, en gaat het naar een literfles wijn, naar twee flessen wijn etc.

Moraal van het verhaal, als je je zorgen maakt over hoeveel je drinkt, drink je meer dan goed voor je is en moet je minderen. Beter nu dan over vijf jaar als je op 2 flessen per dag zit en een delirium krijgt als je twee dagen niet drinkt.
Klopt ja, vooral bingzuipen is een regelrechte moordaanslag op je lichaam. Veel ouderen drinken ook problematisch flink maar vergeet niet dat alcohol vroeger veel minder standaard was dan tegenwoordig.

Veel jongeren beginnen tegenwoordig op hun 15e al met extreem zuipen en settelen dan later waardoor ze iets matigen maar blijven veel te veel drinken.

Maar jij denkt dus dat die overheidsrichtlijnen van 2 glazen max per dag bullshit zijn?
blablablabla
  donderdag 22 augustus 2013 @ 13:41:42 #105
409903 kristalhelder
geen troebel zicht
pi_130346110
En zitten die oude vrouwtjes die elke dag 2, 3 glazen wijn drinken ook in gevarenzone met lichamelijke gevolgen?

Kon filmpje niet op mobiel en iPad zien
pi_130351054
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:41 schreef kristalhelder het volgende:
En zitten die oude vrouwtjes die elke dag 2, 3 glazen wijn drinken ook in gevarenzone met lichamelijke gevolgen?

Kon filmpje niet op mobiel en iPad zien
2 glazen per dag is de grens. Het gaat erom als je er boven zit.

Nu klopt het wel, dat dikkere en langere mensen een glas meer kunnen hebben. Maar meer ook niet...

Overigens uit die docu van de NCRV bleek wel dat hij ook regelmatig wel lam was, maar dat zelf niet zo zag.

Hij kwam na 3 bier met collega's thuis en ging dan thuis door drinken tot hij flink aangeschoten na 12 bier in bed lag. Of stiekem de kroeg in dook. Bij die collega's leek hij geen alcoholist. Thuis dus wel.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  vrijdag 23 augustus 2013 @ 17:08:29 #107
409903 kristalhelder
geen troebel zicht
pi_130388384
Dan is de helft van mijn familie dus alcoholist met hun 3 glazen :P .
Ze zijn niet echt dik en lang.
Die vent is wel een echte alcoholist, maar ik vond het wel jammer dat ik de docu niet kon zien
pi_130393369
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 17:08 schreef kristalhelder het volgende:
Dan is de helft van mijn familie dus alcoholist met hun 3 glazen :P .
Ze zijn niet echt dik en lang.
Die vent is wel een echte alcoholist, maar ik vond het wel jammer dat ik de docu niet kon zien
Filmpje werkt helaas alleen op de computer, die man dronk echt veel te veel
pi_130399684
Wat is een echte alcoholist? Er is zo'n schemerzone, waarop iemand hard op weg is alcoholist te worden.

Dan drinkt iemand vaak teveel, maar is niet dagelijks verslaafd. Wel dus vaak borrels waar vaak aangeschoten naar huis wordt gegaan en minstens 1X per maand lam. Een gemiddeld studentenleven dus. Dat kan 2 kanten uit werken: degene gaat huisje, boompje en beestje doen waarbij de feesten opdrogen en zijn vrouw zegt dat hij nog moet rijden als ze Kerst vieren.

De andere wordt later diehard alcoholist: vriendinnen zeiken allemaal als ze over drank beginnen, bij feestjes wordt er nog veel gedronken en zijn vrienden spreekt hij steeds minder want hij heeft gezellige mede drinkers in de kroeg ontmoet. Thuis trekt degene steeds vaker flessen bier open. Als deze persoon niet uit deze cirkel raakt zal hij/zij toch lichamelijk verslaafd raken. Soms gaat daar 20 jaar over heen voor dat gebeurt maar het gaat sluipend.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_130402319
Weekend!! Even lekker zuipen :P
Ik zwaai naar dieren.
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 02:21:45 #111
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_130407013
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 23:34 schreef Geerd het volgende:
Weekend!! Even lekker zuipen :P
Litertje Evan Williams opengetrokken dus de nacht kan mij wel even duren!
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_130407167
quote:
10s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 02:21 schreef Ringo het volgende:

[..]

Litertje Evan Williams opengetrokken dus de nacht kan mij wel even duren!
Lekker an de pils! Gaat die nog op?
Ik zwaai naar dieren.
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 02:42:28 #113
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_130407247
De fles? Nee... dan zou ik sterven.
pi_130407267
quote:
11s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 02:42 schreef Ringo het volgende:
De fles? Nee... dan zou ik sterven.
Ohw, dacht ik. Je had het over litertje en de nacht kon nog wel even duren dus ik dacht die zakt door tot uur of 08.00
Ik zwaai naar dieren.
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 02:49:08 #115
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_130407304
Nee, zo ver ben ik nog niet, nog even doorleren voor alcoholist.
pi_130407504
quote:
6s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 02:49 schreef Ringo het volgende:
Nee, zo ver ben ik nog niet, nog even doorleren voor alcoholist.
Och, weet ik niet.
Ook al zo zoals eerder gezegd prioriteiten, in hoeverre is alcohol belangrijk voor je?
Nu al zaterdag als je dan met je kroost naar de schoonouders moet 10.00 afgesproken, met 6/8Duvels achter de kiezen plus vrijdag borrel fijne pa als je gaat rijden.
Ik zwaai naar dieren.
pi_130425175
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 03:07 schreef Geerd het volgende:

[..]

Och, weet ik niet.
Ook al zo zoals eerder gezegd prioriteiten, in hoeverre is alcohol belangrijk voor je?
Nu al zaterdag als je dan met je kroost naar de schoonouders moet 10.00 afgesproken, met 6/8Duvels achter de kiezen plus vrijdag borrel fijne pa als je gaat rijden.
Alcohol moet bijzaak zijn, ik ken iemand (oud kameraad, spreek hem nooit meer) waarbij alcohol een heel groot deel van zijn leven in beslag neemt. Heeft het altijd over bier en is elke week echt ladderzat, die wordt later echt alcoholist. Zijn schoolresultaten zijn ook niet best, maar ja hij wil niet stoppen en zijn ouders vinden het maar wat mooi :')
pi_130425654
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 21:21 schreef Jano9 het volgende:

[..]

Alcohol moet bijzaak zijn, ik ken iemand (oud kameraad, spreek hem nooit meer) waarbij alcohol een heel groot deel van zijn leven in beslag neemt. Heeft het altijd over bier en is elke week echt ladderzat, die wordt later echt alcoholist. Zijn schoolresultaten zijn ook niet best, maar ja hij wil niet stoppen en zijn ouders vinden het maar wat mooi :')
Uhmz die ouders lusten hem ook wel dus:P

Proost trouwens lekker simpel an de Schultenbrau :9~
Ik zwaai naar dieren.
pi_130447173
Zo plop!!Weekend maar weer afpilsen dan :P
Ik zwaai naar dieren.
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 07:59:30 #120
345377 GoCanucksGo
Have a good one, eh!
pi_130503343
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:41 schreef Elan het volgende:

[..]
Maar jij denkt dus dat die overheidsrichtlijnen van 2 glazen max per dag bullshit zijn?
Nee, helemaal niet. Maar die richtlijnen zijn natuurlijk zo opgesteld dat je als je maximaal vijf dagen per week 2 standaardglazen alcohol drinkt je vrijwel 0,0% kans op alcohol-gerelateerde ziekten hebt. Dus het is altijd een goed idee om je daar aan te houden.

Voor een leek is het dan heel moeilijk in te schatten hoeveel kans op schade je je hebt als b.v. elke dag van de week 3 standaard glazen wijn drinkt, of één keer per week 10 glazen drinkt, of elke dag een fles wijn. Je bent dan volgens de geldende richtlijn probleemdrinker, maar over de uiteindelijke risico's is helemaal niets te zeggen omdat het van heel veel andere factoren (algemene fitheid, voedingstoestand, gewicht (een man van 1.65m vs een man van 2.00m), genetische gevoeligheid) afhangt. Vergeet ook niet dat de meeste studies zijn gebaseerd op 'self-reported' alcohol gebruik en de absolute aantallen dus volkomen onbetrouwbaar zijn.

Mijn motto is dat als mensen zich afvragen of ze te veel drinken, ze waarschijnlijk meer drinken dan goed voor ze is. Zelfs als hun inname nog biologisch veilig zou zijn; het is de moeite niet waard om je daar zorgen over te gaan maken. Daarnaast loopt het gebruik altijd sluipend op in de tijd dus is het beter om meteen actie te ondernemen en te gaan minderen of stoppen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')