FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Reparatie auto
Vasco09woensdag 7 augustus 2013 @ 08:55
Sinds enkele weken hapert mijn auto bij het starten. Hij rijdt ‘’schokkend’’ weg.
Ook brandt er een oranje lampje als ik op de snelweg 4000 toeren maak.
Voor dit probleem ben ik bij de garage geweest. De garage gaf aan dat het een kapotte censor was. Dit was naar voren gekomen bij het uitlezen van de auto. De garage heeft de censor vervangen. De rekening hiervoor bedroeg ¤ 350,-

De volgende dag reed ik in mijn auto en het probleem leek niet verholpen. Hij reedt nog steeds schokkerig bij het wegrijden. Ook begon het oranje lampje weer te branden bij 4000 toeren. Probleem was niet verholpen.
Ik terug naar de garage met de mededeling dat het probleem niet verholpen is. Hij gaf aan dat dat gek was aangezien dat naar voren was gekomen bij het uitlezen. Hij zei dat ik hem kon laten staan en dat hij er naar zou kijken. Nu belde hij net met de mededeling dat het verholpen was.
Hij heeft een andere censor vervangen en nu is het probleem verholpen. Hij vertelde dat dit
¤ 270,- kost. Hij was schappelijk geweest door geen personeelskosten te rekenen zei hij.
Maar mag hij dit laatste bedrag aan mij doorberekenen? Hij heeft het in eerste instantie niet goed gerepareerd. Opdracht was om het probleem te verhelpen. Dat was in eerste instantie niet gebeurd.

Iemand een idee of hij dat tweede bedrag aan mij mag factureren?
schnitzeljansenwoensdag 7 augustus 2013 @ 08:59
Hij heeft de censor vervangen dus er zit iets nieuws in dus hij mag je nog een factuur geven, ik had aan hem gevraagd als ik jou was of hij de oude censor weer kon monteren dan had hij geen recht meer op het geld van nog een factuur
Wokkelwoensdag 7 augustus 2013 @ 09:01
Wat zeiden ze toen je de auto ophaalde na de eerste reparatie?
#ANONIEMwoensdag 7 augustus 2013 @ 09:02
Sensor
Vasco09woensdag 7 augustus 2013 @ 09:06
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 09:01 schreef Wokkel het volgende:
Wat zeiden ze toen je de auto ophaalde na de eerste reparatie?
Dat hij gerepareerd was. Achteraf bleek dat dus niet zo te zijn.
Wokkelwoensdag 7 augustus 2013 @ 09:07
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 09:06 schreef Vasco09 het volgende:

[..]

Ik moet hem nog ophalen. Hij vertelde het aan de telefoon
Na de eerste keer heb je toch gereden zei je?

PS. Welke auto/jaar en welke sensors?
Vasco09woensdag 7 augustus 2013 @ 09:12
quote:
1s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 09:07 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Na de eerste keer heb je toch gereden zei je?

PS. Welke auto/jaar en welke sensors?
Zie boven.

Het is een Opel Corsa uit 2001. Het gaat om een sensor in de uitlaat. Exacte benaming weet ik niet. (Lekker vaag inderdaad). Maar het gaat er meer om of hij keer op keer maar dingen kan vervangen en dit aan mij factureert. Voor hetzelfde geld had hij mij gebeld en gezegd '' Het ligt aan de bougies'' En dan had ie die vervangen voor een paar honderd euro en het probleem was weer niet verholpen. In hoeverre kan je onderdelen blijven vervangen en doorberekenen aan de klant?
DroogDokwoensdag 7 augustus 2013 @ 09:13
Zoek een andere garage ^O^
Catch22-woensdag 7 augustus 2013 @ 09:15
Sja. Hij heeft er werk voor gedaan en dit is nog wel schappelijk imo. Het is even zuur.

Voor een garagist is het ook niet altijd mogelijk om gelijk te zien wat er mis is.
Luxuriawoensdag 7 augustus 2013 @ 09:15
Kan het aan een sensor liggen dat een auto schokkerig wegrijdt?
Is het niet een versleten koppelingsplaat?
Wokkelwoensdag 7 augustus 2013 @ 09:16
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 09:12 schreef Vasco09 het volgende:

[..]

Zie boven.

Het is een Opel Corsa uit 2001. Het gaat om een sensor in de uitlaat. Exacte benaming weet ik niet. (Lekker vaag inderdaad). Maar het gaat er meer om of hij keer op keer maar dingen kan vervangen en dit aan mij factureert. Voor hetzelfde geld had hij mij gebeld en gezegd '' Het ligt aan de bougies'' En dan had ie die vervangen voor een paar honderd euro en het probleem was weer niet verholpen. In hoeverre kan je onderdelen blijven vervangen en doorberekenen aan de klant?
Daarom vroeg ik ook wat ze zeiden na de eerste reparatie. Was dat "Het is gerepareerd en komt niet meer terug" of was het "We denken de oorzaak gevonden te hebben en als er iets is kom dan maar terug".
#ANONIEMwoensdag 7 augustus 2013 @ 09:21
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 09:12 schreef Vasco09 het volgende:

[..]

Zie boven.

Het is een Opel Corsa uit 2001. Het gaat om een sensor in de uitlaat. Exacte benaming weet ik niet. (Lekker vaag inderdaad).
lambdasonde ?
RemcoDelftwoensdag 7 augustus 2013 @ 09:24
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 08:55 schreef Vasco09 het volgende:
De garage gaf aan dat het een kapotte censor was. Dit was naar voren gekomen bij het uitlezen van de auto.
Dus: uitlezen, doen wat de computer zegt, klaar? Waar is de tijd dat een monteur zelf nadacht en het probleem daadwerkelijk controleerde?
Vasco09woensdag 7 augustus 2013 @ 09:25
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 09:16 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Daarom vroeg ik ook wat ze zeiden na de eerste reparatie. Was dat "Het is gerepareerd en komt niet meer terug" of was het "We denken de oorzaak gevonden te hebben en als er iets is kom dan maar terug".
Had hij het maar in die bewoordingen gezegd. Na de reparatie kwam het op mij over als '' Hij is gemaakt, succes verder!''
Vasco09woensdag 7 augustus 2013 @ 09:26
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 09:21 schreef BroesWillems het volgende:

[..]

lambdasonde ?
Volgens mij wel inderdaad
Basp1woensdag 7 augustus 2013 @ 09:26
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 09:24 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dus: uitlezen, doen wat de computer zegt, klaar? Waar is de tijd dat een monteur zelf nadacht en het probleem daadwerkelijk controleerde?
Dus liever zou TS willen dat een monteur a 75 euro per uur 8 uur gaat lopen zoeken naar het probleem om dan 600 euro personeel kosten en alsnog 270 euro voor de sensor te betalen. ;)
#ANONIEMwoensdag 7 augustus 2013 @ 09:28
Ik ga dan niet moeilijk doen en hang er een uitlaat van de sloop onder voor paar tientjes en uurtje werk.
Solomonwoensdag 7 augustus 2013 @ 09:29
Tsja, eigenlijk zou het fair zijn om wel de arbeidskosten te betalen, maar niet de kosten voor de eerste sensor... De arbeidskosten zijn nu eenmaal de kosten die nodig zijn geweest om het probleem op te sporen, de enige fout die hij heeft gemaakt is halverwege de verkeerde sensor vervangen en jou er mee naar huis sturen. Je zou het op die manier eens kunnen insteken bij de garage.
A-mineurwoensdag 7 augustus 2013 @ 09:34
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 08:59 schreef schnitzeljansen het volgende:
Hij heeft de censor vervangen dus er zit iets nieuws in dus hij mag je nog een factuur geven, ik had aan hem gevraagd als ik jou was of hij de oude censor weer kon monteren dan had hij geen recht meer op het geld van nog een factuur
Werkuren...
Wokkelwoensdag 7 augustus 2013 @ 09:40
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 09:29 schreef Solomon het volgende:
Tsja, eigenlijk zou het fair zijn om wel de arbeidskosten te betalen, maar niet de kosten voor de eerste sensor... De arbeidskosten zijn nu eenmaal de kosten die nodig zijn geweest om het probleem op te sporen, de enige fout die hij heeft gemaakt is halverwege de verkeerde sensor vervangen en jou er mee naar huis sturen. Je zou het op die manier eens kunnen insteken bij de garage.
Het is nog helemaal niet gezegd dat de eerste sensor geen deel van het probleem is/was.
#ANONIEMwoensdag 7 augustus 2013 @ 09:49
Het klinkt verder als een gare bak met vage problemen.
eleusiswoensdag 7 augustus 2013 @ 10:27
:') boordcomputers, de grote melkkoe van de garagebranche
Vasco09woensdag 7 augustus 2013 @ 10:30
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 09:40 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Het is nog helemaal niet gezegd dat de eerste sensor geen deel van het probleem is/was.
Precies, volgens de garage pipo had dit er ook mee te maken.

Ik denk dat het gewoon een kwestie van betalen is.
Tha_Duckwoensdag 7 augustus 2013 @ 10:30
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 09:29 schreef Solomon het volgende:
Tsja, eigenlijk zou het fair zijn om wel de arbeidskosten te betalen, maar niet de kosten voor de eerste sensor... De arbeidskosten zijn nu eenmaal de kosten die nodig zijn geweest om het probleem op te sporen, de enige fout die hij heeft gemaakt is halverwege de verkeerde sensor vervangen en jou er mee naar huis sturen. Je zou het op die manier eens kunnen insteken bij de garage.
Natuurlijk niet. Want wie zegt dat die eerste sensor niet ook defect was? Bij auto's gebeurd het geregeld dat meerdere onderdelen defect zijn of bij het vervangen van onderdeel 1 dat onderdeel 2 wat al slechts was ook defect raakt.

Auto's repareren is geen exacte wetenschap, er is altijd een deel trial and error. Net als met computers en andere apparatuur.
AcerOnewoensdag 7 augustus 2013 @ 10:39
waarschijnlijk is het de egr klep sensor, dan rijd de auto schokkerig en kan uitvallen, had ik met mijn tigra, maar ik kreeg een gereviseerde sensor, was iets van 195 voor de sensor toen.

EGR klep sensor is een onderdeel van de ecotec motor die de uitlaatgassen reguleert.
Doordat wij in nederland maar 120/130 mogen rijden kan de sensor verstopt raken, in duitsland heb je dit probleem niet waar je harder mag rijden.

zelf schoonmaken kan, maar is een rotklus, je kan de egr klep ook afdichten, maar dan blijft je motorlampje branden op je dash. optie is om het lampje uit je dash te halen, maar dat lijkt mij niet zo verstandig.

toen die van mij vervangen was, bleef het lampje af en toe branden in het dashboard, tip van opel garage was, even de motor goed doortrappen op de snelweg om resterende roet weg te blazen.
Tha_Duckwoensdag 7 augustus 2013 @ 11:24
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 10:39 schreef AcerOne het volgende:
toen die van mij vervangen was, bleef het lampje af en toe branden in het dashboard, tip van opel garage was, even de motor goed doortrappen op de snelweg om resterende roet weg te blazen.
En vervolgens met die smoes in wegmisbruikers zitten :')
mrPaneraiwoensdag 7 augustus 2013 @ 12:01
Een sensor geeft toch enkel de informatie door, hoe kan dat een schokkerig probleem geven?
ohmoetdatzowoensdag 7 augustus 2013 @ 12:04
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 10:30 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Natuurlijk niet. Want wie zegt dat die eerste sensor niet ook defect was? Bij auto's gebeurd het geregeld dat meerdere onderdelen defect zijn of bij het vervangen van onderdeel 1 dat onderdeel 2 wat al slechts was ook defect raakt.
Dan is het toch vaag dat ze met dit soort problemen na de reparatie niet even een proefrit maken om te kijken of het probleem ook daadwerkelijk is verholpen? Heb deze ervaring ook wel eens gehad, sommige monteurs / garagebedrijven lijken tegenwoordig wel loketmedewerkers bij een gemeente. "Computers says nooooo."
Ik heb een andere garage gezocht, ik kan TS hetzelfde aanraden.
Vasco09woensdag 7 augustus 2013 @ 12:22
Ik ga vanmiddag mn auto ophalen. Die pipo van de garage gaf aan dat het verholpen is. Hij heeft er gister een stukje in gereden en ging prima.

Nu hopen dat het echt verholpen is en niet dat ik over 2 dagen weer terug kan.
Ben ook benieuwd hoe de rekening is opgebouwd als hij zegt geen arbeidsuren te hebben gerekend.
¤ 270 voor een sensor met btw (en zijn marge) klinkt vrij prijzig.
Solomonwoensdag 7 augustus 2013 @ 13:31
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 10:30 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Natuurlijk niet. Want wie zegt dat die eerste sensor niet ook defect was? Bij auto's gebeurd het geregeld dat meerdere onderdelen defect zijn of bij het vervangen van onderdeel 1 dat onderdeel 2 wat al slechts was ook defect raakt.

Auto's repareren is geen exacte wetenschap, er is altijd een deel trial and error. Net als met computers en andere apparatuur.
2 sensoren die op exact hetzelfde tijdstip stuk gaan en een melding veroorzaken? Kan, lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Cracka-asswoensdag 7 augustus 2013 @ 13:36
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 09:15 schreef Luxuria het volgende:
Is het niet een versleten koppelingsplaat?
Want dat heb je toevallig een keer gehoord op een verjaardag? :D
Luxuriawoensdag 7 augustus 2013 @ 13:38
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 13:36 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Want dat heb je toevallig een keer gehoord op een verjaardag? :D
Nee daar heb ik zelf last van bij mijn auto :P
raptorixwoensdag 7 augustus 2013 @ 14:54
Je kan het lampje toch gewoon negeren? Lekker boeiend.
DonJameswoensdag 7 augustus 2013 @ 15:00
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 12:01 schreef mrPanerai het volgende:
Een sensor geeft toch enkel de informatie door, hoe kan dat een schokkerig probleem geven?
Omdat de boordcomputer ook nog wat met die informatie doet, natuurlijk..
CafeRokerdonderdag 8 augustus 2013 @ 15:08
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 14:54 schreef raptorix het volgende:
Je kan het lampje toch gewoon negeren? Lekker boeiend.
eens zien of ze dat bij de apk ook doen >:)
schnitzeljansendonderdag 8 augustus 2013 @ 15:17
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 09:34 schreef A-mineur het volgende:

[..]

Werkuren...
werkuren kost geen 350,-
A-mineurdonderdag 8 augustus 2013 @ 15:24
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 15:17 schreef schnitzeljansen het volgende:

[..]

werkuren kost geen 350,-
Dacht je dat? Een bedrijf rekent al snel 80 euro per uur. Dat krijgt de monteur zelf uiteraard niet. Wat onderzoek, een beetje sleutelen, alles weer op zijn plek en je bent zo een paar uur verder.