abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129774514

Geneeskundewebsites voor studenten en co-assistenten
Geneeskundestudent
Arts en Student
Medisch Student
Co-motions
VVAA
NHG Standaarden
Overzicht handige links van mol_air
Medische rekenmachine
Websurg - tekst en video's van voornamelijk laparoscopische chirurgie
Artsus.nl - medisch weblog voor de jonge medicus

IB Groep
Loten? Hoe en wat

Universiteiten (aantal studieplaatsen), toelatingsmogelijkheden en per universiteit de regelmatige posters (jaar van aanvang)

Rijksuniversiteit Groningen (410)
Zij-instroom
Decentrale Selectie (50 % van de plaatsen)
• 40 collegeweken per jaar
Starla (2002)
Honeymooner (2003)
Pluizel (2006)
Barney.jpg MaxC (2007)
Legohead2.jpg Reintji (2011)

VU Amsterdam (350)
Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen)
plaatje.JPG DDM (2000?)
pmdomela (2008)
laura27md9c.jpg Laertes (2009)

Universiteit van Amsterdam (350)
Decentrale selectie (50% van de plaatsen)
Zwaardvisch (2003)
Merel1808 (2008)
Christiaan (2009)
n71371853610_693.jpg fusionfake (2009)
Kassaa (2009)

Universiteit Leiden (315)
Zij-instroom
• 39 collegeweken per jaar
ASY.jpg intoxicated (2004)
bonusbaas.gif Repeat (2005)
usericon.png HappyGirl91 (2011)

Universiteit Utrecht (344)
Decentrale selectie, SUMMA (vierjarig)
• 40 collegeweken per jaar (vanaf 2006 BaMa, CRU'06)
fok-uitzicht-ani.gif dr.dunno
gohan16 (2005)
Leejow (2007)
abbeyroad.jpg iofn (2005)
schaapje.jpg Bellah (2007)

Erasmus Universiteit Rotterdam (410)
WKava.gif Switchboy (2007)
Ludacriss (2010)
madmaniac (2010)
christiman (2010)

Radboud Universiteit Nijmegen (330)
• 40 collegeweken per jaar
ralphie.jpg ralfie (2003)
Untitled-2.png dotKoen (2007)
Rituals%20logo4.gif Rituals (2009)

Universiteit Maastricht (341)
thumb.jpg Seam (2008)
avater_fok.JPG BloodyVirginMary (2009)

Anders
EricT (Biomedische Wetenschappen en Geneeskunde Groningen)
(staat je naam er niet bij en moet dat wel... meld ff in dit topic :) voeg jezelf toe op de wiki pagina)

WELKOM
"We stay up late every night. Regret it every morning. Then do it again."
pi_129774767
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 23:39 schreef Nafi het volgende:
Moet wel schrikken van wat June. allemaal zegt :{
Waarvan dan? Volgens mij begrijp je het niet helemaal dan, mede gezien je TT. Over denigrerend gesproken :{

[ Bericht 5% gewijzigd door June. op 07-08-2013 00:16:15 ]
Shine bright like a diamond.
pi_129776281
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 23:45 schreef June. het volgende:

[..]

Waarvan dan? Volgens mij begrijp je het niet helemaal dan, mede gezien je TT. Over denigrerend gesproken :{
Slechts jouw denigrerende toon overgenomen hoor, maak je geen zorgen. Dat iemand morbide obesitas heeft met grote risico's op zijn gezondheid is toch geen reden om iemand gewoon maar dood te laten gaan?
"We stay up late every night. Regret it every morning. Then do it again."
pi_129776771
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 00:26 schreef Nafi het volgende:

[..]

Slechts jouw denigrerende toon overgenomen hoor, maak je geen zorgen. Dat iemand morbide obesitas heeft met grote risico's op zijn gezondheid is toch geen reden om iemand gewoon maar dood te laten gaan?
Oh, waar spreek ik dan denigrerend? Jij bent nu degene die generaliseerd hoor. Met je TT. Dat is zoiets jetzelfde als in "waar alle 80 plussers niet meer gereanimeerd worden". Dat klopt toch ook niet?

Soms is het fysiek onmogelijk om morbide obese patiënten te reanimeren of soms is er daarbij forse comorbiditeit dat het medisch zinloos is. Dus dan, ja, dan lijkt me het logisch dat je het dan op zijn minst overweegt. En gelukkig komt het niet veel voor, maar snap niet wat hier zo schokkend aan is..
pi_129777340
quote:
1s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 00:40 schreef June. het volgende:

[..]
maar snap niet wat hier zo schokkend aan is..
Op een klinische wijze spreken over de dood en zaken die gerelateerd zijn aan de dood kan bij leken (en for that matter mogelijk ook naïeve, beginnende, geneeskunde studenten) vaak wat hard overkomen.
pi_129778164
Passende titel. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_129778169
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 08:09 schreef June. het volgende:

[..]

Nee vind ik niet. Heb het dan ook niet over een beetje obees, maar morbide obesitas ;)
...
Dus mensen die met de brandweer uit hun huis geholpen moeten worden, niet op de OK tafel passen en een speciaal bed nodig hebben in het ziekenhuis etc. Dus niet de mensen met wat overgewicht zoals jij beschrijft.
Ik heb eventjes deze stukjes tekst samengevoegd. ;)
Dat is inderdaad nogal ernstig maar je sprak enkel over obesitas en dat is een nogal brede waaier. Technisch gezien wordt de obesitasgrens op die BMI gelegd waarop de gezondheidsrisico's plotseling sterk toenemen met een stijgende BMI. Licht obees zijn kan je beter voorkomen maar licht obees, morbide obees en alles daar tussen in maakt gezien de steile helling van die grafiek nogal verschil.

Ik zou trouwens maar wat graag willen dat er meer beleid zou worden gevoerd om te voorkomen dat mensen überhaupt obees worden, vooral een betere monitoring en begeleiding van kinderen zou veel verschil maken. Ouders moeten meer stilstaan bij hun verantwoordelijkheid (fiets i.p.v. Auto, niet te veel snoep in huis halen, voldoende de kinderen buiten laten spelen, zelf met de kinderen gaan bewegen) en volwassenen moeten in een eerder stadium op een constructieve manier geholpen worden. Wellicht kunnen mensen die slechts overgewicht of lichte obesitas hebben ook zelf wat meer doen. Waarom niet eens supportgroepen organiseren waarin ze samen meer gaan bewegen? De overheid kan zoiets wellicht faciliteren.

quote:
"Van morbide obesitas is reeds sprake bij een BMI van meer dan 35 kg/m2, indien er zich samenhangende problemen voordoen: gewrichts-, hart- of longklachten, suikerziekte, hoge bloeddruk. De term superobesitas wordt gebruikt bij een BMI van boven de 50."
Die grenzen (buiten de grens van obesitas die steeds wordt gelegd bij een BMI van 30) verschillen nogal van land tot land nietwaar? Het verbaast me dat de BMI nog steeds als individuele maat wordt gebruikt terwijl het eigenlijk vooral interessant is als populatiemaat. Het vetpercentage is een veel informatievere maat, ook al kan je dat voor zo ver ik het weet niet exact meten tenzij je een dure techniek gebruikt. Sowieso hangt de BMI sterk af van de gespierdheid en de bouw (Schwarzenegger was een extreem voorbeeld, zoek maar eens op wat zijn BMI en vetpercentage waren toen hij Mister Universe werd ;)), volgens mij wordt de invloed van de lengte op de grenzen voor obesitas nogal onderschat, het lichaam neemt immers volumetrisch toe met een toenemende lengte, niet kwadratisch. Ze zouden eens grafieken moeten maken waarin voor hetzelfde vetpercentage (of een bereik van vetpercentages, bijv. 15-17% etc.) in functie van de lengte de gemiddelde BMI wordt uitgezet. Ik vermoed dat deze grafiek een stijgend verloop zou hebben. In dat geval zouden lange mensen een wat hogere BMI mogen hebben en zouden kleine mensen bij een lagere BMI al als obees moeten worden gequalificeerd. Kent iemand van jullie toevallig een verslag waarin zulke grafieken zijn gepubliceerd? Veel burgers gebruiken zelf de BMI als maat, dan kan die beter ook maar correct worden gebruikt. Al zie je in veel gevallen natuurlijk wel direct of dat iemand te veel vet heeft. ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door Bram_van_Loon op 07-08-2013 17:48:03 ]
#NoDAPL
pi_129780653
-

[ Bericht 100% gewijzigd door _Lily_ op 07-08-2013 07:51:10 ]
pi_129780660
quote:
1s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 00:40 schreef June. het volgende:

[..]

Soms is het fysiek onmogelijk om morbide obese patiënten te reanimeren of soms is er daarbij forse comorbiditeit dat het medisch zinloos is. Dus dan, ja, dan lijkt me het logisch dat je het dan op zijn minst overweegt. En gelukkig komt het niet veel voor, maar snap niet wat hier zo schokkend aan is..
Dat is niet wat je eerst zei. Jij had het over ALLE obese mensen die je onder de categorie hartfalen en cardiovasculair belast schaarde.

Maar wellicht bedoelde je bovenstaande nuance, althans dat hoop ik

Vind deze topictitel overigens slecht. Heel Nederland kan dit topic zien als een plek waar artsen met elkaar sparren hè.
pi_129780921
quote:
1s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 07:51 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Dat is niet wat je eerst zei. Jij had het over ALLE obese mensen die je onder de categorie hartfalen en cardiovasculair belast schaarde.

Maar wellicht bedoelde je bovenstaande nuance, althans dat hoop ik

Vind deze topictitel overigens slecht. Heel Nederland kan dit topic zien als een plek waar artsen met elkaar sparren hè.
Nee, ik heb nu toch wel duidelijk gemaakt dat ik mórbide obees bedoelde en niet alle.. Maar blijkbaar snapt niet iedereen hier het verschil tussen wat overgewicht en morbide obees. Zie ook de topictitel van nafi, vind de titel dan ook niet passen én niet kunnen.
pi_129782236
quote:
1s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 08:24 schreef June. het volgende:

[..]

Nee, ik heb nu toch wel duidelijk gemaakt dat ik mórbide obees bedoelde en niet alle.. Maar blijkbaar snapt niet iedereen hier het verschil tussen wat overgewicht en morbide obees. Zie ook de topictitel van nafi, vind de titel dan ook niet passen én niet kunnen.
Opgelost.
Ja doei.
pi_129784888
Godverdomme.. mijn lichttherapie afspraak van 11:00 gemist omdat ik door m'n wekker heen sliep :{
  woensdag 7 augustus 2013 @ 12:29:37 #13
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_129786696
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 11:27 schreef samthegreat5 het volgende:
Godverdomme.. mijn lichttherapie afspraak van 11:00 gemist omdat ik door m'n wekker heen sliep :{
quote:
Dit topic is bedoeld voor geneeskundestudenten om te praten over hun ervaringen mbt de opleiding. Het inwinnen van medisch advies bij deze studenten is niet toegestaan. Hier niet en op FOK! niet: daarvoor neem je contact op met je huisarts. Dit soort vragen zullen dan ook verwijderd en genote worden.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_129787236
-neen-

[ Bericht 98% gewijzigd door motorbloempje op 07-08-2013 13:04:25 ]
pi_129787723
Als je wilt praten over je medische toestanden dan kan dat in LIF. Dit topic is voor geneeskundestudenten, geen patiëntendagboek.
Ja doei.
pi_129788007
quote:
3s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 13:02 schreef motorbloempje het volgende:
Dit topic is voor geneeskundestudenten voor geneeskundestudenten en biomedici
pi_129790199
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 00:26 schreef Nafi het volgende:

[..]

Ik zie het eerder dat je die persoon niet meer tot leven probeert te brengen dan dat je hem "gewoon maar laat doodgaan".
Medicine must bring back the joy in the life of the patient.Medicine must give the patient something to celebrate.When medicine cannot achieve this, the goal must be to allow the patient to die a death as quickly and as painlessly as possible
  woensdag 7 augustus 2013 @ 18:08:48 #18
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_129798908
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 14:15 schreef ZwarteSteen het volgende:

[..]

Ik zie het eerder dat je die persoon niet meer tot leven probeert te brengen dan dat je hem "gewoon maar laat doodgaan".
idd, iemand die je moet reanimeren ís al dood.

En verder vind ik dat men zich wel enorm aanstelt en doet alsof we babyzeehondjes doodknuppelen.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_129799683
quote:
10s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 13:10 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Er staat toch echt "Geneeskunde" in de TT. Als je graag over petrischaaltjes en pipetten wilt praten kan je vast een eigen reeks starten.
pi_129800132
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 18:35 schreef leejow het volgende:

[..]

Er staat toch echt "Geneeskunde" in de TT. Als je graag over petrischaaltjes en pipetten wilt praten kan je vast een eigen reeks starten.
Ja, want dat is totaal niet stereotyperend en precies alles wat we doen, dokter faalhaas :').
Nee, ik blijf mooi hier. Geneeskunde en medische biologie vullen elkaar mooi aan.
pi_129800222
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 01:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik heb eventjes deze stukjes tekst samengevoegd. ;)
Dat is inderdaad nogal ernstig maar je sprak enkel over obesitas en dat is een nogal brede waaier. Technisch gezien wordt de obesitasgrens op die BMI gelegd waarop de gezondheidsrisico's plotseling sterk toenemen met een stijgende BMI. Licht obees zijn kan je beter voorkomen maar licht obees, morbide obees en alles daar tussen in maakt gezien de steile helling van die grafiek nogal verschil.

Ik zou trouwens maar wat graag willen dat er meer beleid zou worden gevoerd om te voorkomen dat mensen überhaupt obees worden, vooral een betere monitoring en begeleiding van kinderen zou veel verschil maken. Ouders moeten meer stilstaan bij hun verantwoordelijkheid (fiets i.p.v. Auto, niet te veel snoep in huis halen, voldoende de kinderen buiten laten spelen, zelf met de kinderen gaan bewegen) en volwassenen moeten in een eerder stadium op een constructieve manier geholpen worden. Wellicht kunnen mensen die slechts overgewicht of lichte obesitas hebben ook zelf wat meer doen. Waarom niet eens supportgroepen organiseren waarin ze samen meer gaan bewegen? De overheid kan zoiets wellicht faciliteren.

[..]

Die grenzen (buiten de grens van obesitas die steeds wordt gelegd bij een BMI van 30) verschillen nogal van land tot land nietwaar? Het verbaast me dat de BMI nog steeds als individuele maat wordt gebruikt terwijl het eigenlijk vooral interessant is als populatiemaat. Het vetpercentage is een veel informatievere maat, ook al kan je dat voor zo ver ik het weet niet exact meten tenzij je een dure techniek gebruikt. Sowieso hangt de BMI sterk af van de gespierdheid en de bouw (Schwarzenegger was een extreem voorbeeld, zoek maar eens op wat zijn BMI en vetpercentage waren toen hij Mister Universe werd ;)), volgens mij wordt de invloed van de lengte op de grenzen voor obesitas nogal onderschat, het lichaam neemt immers volumetrisch toe met een toenemende lengte, niet kwadratisch. Ze zouden eens grafieken moeten maken waarin voor hetzelfde vetpercentage (of een bereik van vetpercentages, bijv. 15-17% etc.) in functie van de lengte de gemiddelde BMI wordt uitgezet. Ik vermoed dat deze grafiek een stijgend verloop zou hebben. In dat geval zouden lange mensen een wat hogere BMI mogen hebben en zouden kleine mensen bij een lagere BMI al als obees moeten worden gequalificeerd. Kent iemand van jullie toevallig een verslag waarin zulke grafieken zijn gepubliceerd? Veel burgers gebruiken zelf de BMI als maat, dan kan die beter ook maar correct worden gebruikt. Al zie je in veel gevallen natuurlijk wel direct of dat iemand te veel vet heeft. ;)
Amen _O_ Zelf inmiddels ook een BMI boven 25 maar dan wel met een vet% van 12.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_129800231
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 18:35 schreef leejow het volgende:

[..]

Je hebt je ondertitel goed gekozen: je bent inderdaad een kneus :').
pi_129800512
quote:
Amen _O_ Zelf inmiddels ook een BMI boven 25 maar dan wel met een vet% van 12.
Voor mij is 25 een uitstekende BMI, dan heb ik eveneens een laag vetpercentage en een ideaal gewicht voor sport. Bij een BMI van 20 zou ik zonder enige twijfel ondervoed zijn, je zou mijn ribben met het blote oog kunnen tellen. :')
Nogmaals, ik ben benieuwd naar de invloed van de lengte op de BMI, dat zou voor de niet-bodybuilders al een forse verfijning zijn van deze maatstaf. Ik zou zelf zo'n onderzoek verrichten ware het niet dat daar middelen voor nodig zijn die ik niet tot mijn beschikking heb. Ik hoop dat iemand anders het eens een keer doet, al is het ongetwijfeld niet bepaald het meest glamoureuze onderzoek wat je kan doen maar het simpele onderzoek moet ook gebeuren. ;)
#NoDAPL
  woensdag 7 augustus 2013 @ 19:00:59 #24
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_129800540
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 18:51 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Je hebt je ondertitel goed gekozen: je bent inderdaad een kneus :').
Uitgelote huillie :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_129800663
quote:
10s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 19:00 schreef gohan16 het volgende:

[..]

Uitgelote huillie :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:(
SPOILER
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')