Ja, had gekund. Maar had 'ie me niet moeten proberen te lossen op twee ronden voor het einde.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 22:42 schreef Patroon het volgende:
Als je al 2 had gewonnen kon je toch wel die ploeggenoot laten winnen?.Die credits kunnen nog mooi wat opleveren
Hoe bedoel je?quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 22:44 schreef sonnyspek het volgende:
Zo vandaag voor het eerst geweest, moest nog even de weg vinden en me ketting vloog er een paar keer af maar voor de rest ging het goed. Rondje bollenstreek.
Ik heb alleen geen idee wat een lange afstand is en wat een gemiddelde snelheid is, jullie?
Ja dat bedoel ik, ik ben nog best jong en als je dan begint en je ziet vaak die snelle wielrenners fietsen heb ik geen idee wat een beetje gemiddeld is. Snap je?quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 22:45 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Hoe bedoel je?
Voor de een is 60 km lang, voor de ander 160.
Voor de een is 27 een mooi gemiddelde, voor de ander 32.
Als je net begint, zoals jij, gewoon lekker beginnen met afstandjes van 30 km oid en dat dan opbouwen.
Zijn er eigenlijk dingen wel belangrijk? Afgezien dat je er plezier in hebt natuurlijk.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 22:49 schreef Wombcat het volgende:
Nou, da's toch mooi om mee te beginnen. Gewoon lekker fietsen en je niet druk maken om het gemiddelde. Dat is sowieso niet het belangrijkste, hoewel veel toerders vinden van wel.
Plezier is #1.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 22:50 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Zijn er eigenlijk dingen wel belangrijk? Afgezien dat je er plezier in hebt natuurlijk.
Ja de soignee regelsquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 22:50 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Zijn er eigenlijk dingen wel belangrijk? Afgezien dat je er plezier in hebt natuurlijk.
Dat sowieso.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 22:50 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Ik denk er ook over na om bij een vereniging te gaan, ook al moet ik dan kijken of ik dat goed kan plannen. Ja het gemiddelde doet mij niet zoveel maar het is natuurlijk altijd leuk om jezelf stappen te zien maken, ik bedoel niet dat je morgen de nieuwe Mollema bent maar gewoon stapjes.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 22:55 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat sowieso.
Als je beter wil worden, kun je beter wat gedoseerd trainen. Dus duurtrainingen op een tempo dat je lang vol kunt houden. En dat afwisselen met intervaltrainingen waarin je b.v. sprintjes trekt of een paar km volle bak.
Zelf ben ik al vrij vlot begonnen met wedstrijden rijden, en ik heb een flinke stap voorwaarts gezet, toen ik ophield met me te focussen op het gemiddelde, maar in de winter wat rustigere duurtrainingen deed, waarbij ik dan vaak wel tijdens zo'n training een stukje flink gas reed. En zodra de clubkoersjes begonnen daarin lekker meedoen, als intervaltraining.
Je moet voor jezelf gewoon ontdekken wat je leuk vindt. En itt wat ik net gezegd hebt, als je het wel leuk vindt om elke keer met een hoog gemiddelde thuis te komen, moet je dat doen.
Er zijn wedstrijdverenigingen en toerverenigingen. Hoewel veel verenigingen van beide een afdeling hebbenquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 22:59 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Ik denk er ook over na om bij een vereniging te gaan, ook al moet ik dan kijken of ik dat goed kan plannen. Ja het gemiddelde doet mij niet zoveel maar het is natuurlijk altijd leuk om jezelf stappen te zien maken, ik bedoel niet dat je morgen de nieuwe Mollema bent maar gewoon stapjes.![]()
In Nederland een parkoers. Meestal op de Nedereindseberg: http://www.nedereindseberg.nl/quote:Als jij wedstrijden fietst, is dat dan op een parcour met rondjes of een ander soort iets? En fiets jij weleens in de bergen/heuvels? Want dat lijkt mij wel prachtig om te doen ooit.
quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 22:31 schreef Gripper het volgende:
Hmm ik dacht dat de brand geblust was, maar er smeulde dus toch nog ergens iets![]()
Mooiste wat ik trouwens op het gebied van "reglementair sprinten" heb meegemaakt was vorig jaar toen ik eens op proef met een Utrechtse club, cs030, meereed. Het begon al bij aankomst: ik dacht dat ik wel met de snelste jongens meekon, de voorzitter vond dat nieuwelingen altijd in de middelste groep moeten starten. Daar moest ik heel de avond naast dezelfde man blijven, op positie 3 in de groep ( daarom kan ik niet waaierrijden: ik mocht het gewoon niet oefenen)
Uiteindelijk was er een eindsprint, en kwam iemand me vertellen dat de achterste wegkapitein op gegeven moment de sprint zou aantrekken, en pas als hij ter hoogte van jou was mocht je gaan meesprinten en uiteraard moet je op je lijn blijven. Detail: de "sprint" begon ongeveer 1 km voor het eindpunt. Dus ik zie m naast me verschijnen, hoor al een hoop krakende kettingen en ander schakelongemak, en ik begin ook te trappen. Uiteindelijk finishte ik 400 meter voor de rest van de sprinters ofzo. Nu mag ik een volgende keer niet meer met deze middelste groep mee
Nee hoor. Dinsdag en donderdag 19:00.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 23:05 schreef eentwee het volgende:
[..]Ik zat me laatst nog af te vragen of dat een beetje leuk clubje is.
Die koersjes op de Nedereindseberg zijn zeker altijd al heel vroeg?
Interessant! En hoelang duurt zo'n wedstrijd dan ongeveer? Of verschilt dat heel veel?quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 23:05 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Er zijn wedstrijdverenigingen en toerverenigingen. Hoewel veel verenigingen van beide een afdeling hebben
[..]
In Nederland een parkoers. Meestal op de Nedereindseberg: http://www.nedereindseberg.nl/
In het verleden wel ook de 'grotere' wedstrijden gereden, dus over een langer parkoers. Overigens niet met heel veel succes, ik was al blij als ik ze uitreed. Punt bij wedstrijden is dat als je op achterstand komt te liggen (dus het contact met het peloton verliest) je al vrij vlot uit koers wordt genomen.
Ik fiets vrij veel in het buitenland. In Frankrijk rijd ik ook regelmatig cyclo's. Een cyclo is een kruising tussen een wedstrijd en een toertocht (en heb je in Nederland niet, wel in België, duitsland, Italië, Frankrijk en Spanje). In een cyclo start je met zijn allen tegelijk en houden ze aan de finish bij in welke volgorde je binnenkomt. Het is geen officiële wedstrijd, want het parkoers is niet verkeersvrij. Voor de eerste groep(en) rijdt iha wel een voorrijwagen of motor(en) die het verkeer wat aan de kant drukken, maar in principe moet je je aan de verkeersregels houden. In Nederland is het te druk op de weg voor dat soort grappen.
Op de parkoersjes meestal een uur tot anderhalf uur. De meeste verenigingen hebben wel een eigen parkoers waar ze 1 of meerdere keren in de week een clubwedstrijdje hebben.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 23:11 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Interessant! En hoelang duurt zo'n wedstrijd dan ongeveer? Of verschilt dat heel veel?
Ja wedstrijden lijken mij wel mooi om te doen, alleen nog erg moeilijk om dat ik redelijk laat instroom, maar gelukkig zal je ook wel een groep beginners hebben.
16 jaar, ik zit ook op voetbal dus een conditie die heb ik wel. Alleen ben ik bang dat ik het tempo absoluut niet bij kan houden.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 23:12 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Op de parkoersjes meestal een uur tot anderhalf uur. De meeste verenigingen hebben wel een eigen parkoers waar ze 1 of meerdere keren in de week een clubwedstrijdje hebben.
Hoe oud ben je?
voetbal conditie is heel anders, jij komt bij de junioren als je gaat koersen. Houd dan rekening met 13-15 uur per week trainen wil je mee kunnen komen. Je hebt klasiekers die zijn ongeveer 120 km lang en je hebt criteriums (rondje om de kerk) die zijn 50-75 km ongeveer.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 23:13 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
16 jaar, ik zit ook op voetbal dus een conditie die heb ik wel. Alleen ben ik bang dat ik het tempo absoluut niet bij kan houden.
Ok, 19u haal ik nooit of ik moet vrij nemen. Maar in het weekend is wel te doen. Misschien ga ik wel een keer meerijden. Of dit najaar een keer een crossje.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 23:06 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nee hoor. Dinsdag en donderdag 19:00.
Zaterdag 13:00
Zondag 10:00
Ik heb zelden (langere tijd achter elkaar) meer dan 12 uur per week getraind. Nou was meekomen dan ook regelmatig wel een probleem in de echte wedstrijden.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 23:16 schreef KolonelBroodje het volgende:
Houd dan rekening met 13-15 uur per week trainen wil je mee kunnen komen.
Daarom stopte ik ook met wedstrijden rijden, ik zat met examenjaar waar ik het jaar ervoor was gezakt en met steeds meer werken.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 23:18 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik heb zelden (langere tijd achter elkaar) meer dan 12 uur per week getraind. Nou was meekomen dan ook regelmatig wel een probleem in de echte wedstrijden.
Ik had even gebeld en het was wel het geval dat je dan bij de beginners kwam, en niet bij mensen die het al een tijdje doen. Daar ben ik wel blij mee.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 23:16 schreef KolonelBroodje het volgende:
[..]
voetbal conditie is heel anders, jij komt bij de junioren als je gaat koersen. Houd dan rekening met 13-15 uur per week trainen wil je mee kunnen komen. Je hebt klasiekers die zijn ongeveer 120 km lang en je hebt criteriums (rondje om de kerk) die zijn 50-75 km ongeveer.
Het zwaarst zijn de tempowisselingen en het aanzetten na de bochten.
Ja je hoort vaak dat mensen vroeg beginnen, en dat het dan lastig is om in te stromen. Mooi dat dan niet zo is.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 23:16 schreef Wombcat het volgende:
Oh, da's nog niet zo heel oud hoor. Hoe jonger je begint hoe beter, maar ik ben pas op mijn 22e met wielrennen begon en een jaar later wedstrijden gaan fietsen.
Op de website van de KNWU kun je wel vinden of er een wielerclub bij je in de buurt is en dan kun je daar eens gaan kijken en/of informeren.
16 en 17 jaar is de nieuwelingen volgens mij (zeg maar de jongste klasse, daaronder heb je nog de jeugd)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |