quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 13:33 schreef schillenversmaken het volgende:
Hallo allemaal!
Ik ben 18 jaar oud en heb last van een angststoornis. Het is nu zo erg dat ze me met therapie alleen niet meer kunnen helpen. Daarom heeft mijn psychiater Citalopram (een antidepressivum) voorgeschreven.
Ik zie een verbandquote:Ik ben heel erg bang om ze te gaan slikken voor de bijwerkingen en de eventuele afkickverschijnselen als je er mee stopt. Heeft iemand ervaring met dit medicijn?
Alvast bedankt!
quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 14:04 schreef KapiteinGasthof het volgende:
[..]
[..]
Ik zie een verband
Ik zou het gewoon proberen, leven in angst wil je ook niet toch? Dit helpt je gewoon om de boel in balans te krijgen. En als je te veel last van bijwerkingen krijgt en moet stoppen dan ben je nog niet lang genoeg bezig om afkickverschijnselen te krijgen hoorWerkt het wel dan is het alleen maar mooi, mocht je dan een keer moeten afkicken dan kan je dat onder professionele begeleiding doen om te zorgen dat je er zo min mogelijk last van hebt.
Vooral naar je dokter luisteren dus
Oke thanks! Misschien tegen de tijd dat ik ermee stop ben ik van mijn angsten af, hopelijk.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 14:19 schreef Diemux het volgende:
Mijn vriendin slikt ze al jaren, zij heeft niet echt last van de bijwerkingen. Er mee stoppen is wel weer een grote uitdaging omdat die dingen ook een placebo effect hebben "je voelt je veilig door die pillen".
Dankje, klopt dat is zo dat het bij iedereen een andere werking heeft, maar ik heb nooit eerder antidepressiva geslikt, weet niet goed wat ik kan verwachten. Mijn psychiater zei inderdaad al dat je zin in seks weggaat, dat is erg vervelend... Maar even liever dat dan die angsten!quote:Op zondag 4 augustus 2013 01:09 schreef Trini-Kwan het volgende:
Ik was ontevreden. Ik werd er heel gevoelloos van. Ik had geen angstgevoelens meer, maar ook geen vrolijke gevoelens, boze gevoelens, seksuele gevoelens, ik kon niet meer huilen..
Ik ben altijd heel skeptisch over medicatie. Nu na jaren cymbalta geprobeerd, en dat werkt voor mij perfect. Alleen maar voordelen (alleen de eerste twee weken even geen orgasmes, tinnitus en continu moeten plassen).
Wat een verademing. Had ik jaren geleden moeten doen.
Alle medicatie werkt bij iedereen anders. Gewoon die citalopram proberen dus.
Bijwerkingen krijg je bijna altijd, maar die overleef je.
Bij citalopram had ik de eerste twee weken erg last van over gevoelige zintuigen. Geluid en licht deden letterlijk pijn. Maar dat houd op. Net zo vervelend als een verkoudheid.
Werkt het niet, dan kun je er mee stoppen. Ik heb geen afkickverschijnselen gehad. Die krijg je doorgaans pas na maanden gebruik, en bestaan vaak ook maar uit een weekje hoofdpijn.
Ik snap als geen ander dat je een angststoornis hebt, maar sla je hier door heen. Je kunt het. Je hebt vast al meerdere keren de griep, koorts of verkoudheden overwonnen in je leven. Je kunt deze tijdelijke bijwerkingen dus ook aan.
Precies!quote:Op zondag 4 augustus 2013 01:14 schreef schillenversmaken het volgende:
[..]
Dankje, klopt dat is zo dat het bij iedereen een andere werking heeft, maar ik heb nooit eerder antidepressiva geslikt, weet niet goed wat ik kan verwachten. Mijn psychiater zei inderdaad al dat je zin in seks weggaat, dat is erg vervelend... Maar even liever dat dan die angsten!
(Angstgevoelens niet echt van toepassing.)quote:Op zondag 4 augustus 2013 01:09 schreef Trini-Kwan het volgende:
Ik was ontevreden. Ik werd er heel gevoelloos van. Ik had geen angstgevoelens meer, maar ook geen vrolijke gevoelens, boze gevoelens, seksuele gevoelens, ik kon niet meer huilen.
Huh? Hoezo?quote:Op maandag 5 augustus 2013 09:43 schreef Little_Dolls het volgende:
[..]
(Angstgevoelens niet echt van toepassing.)
Oh wacht ik snap het nou pas. Sjongejonge. Zal de medicatie wel zijnquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 19:41 schreef Little_Dolls het volgende:
[..]
Dat ik die medicatie niet moest nemen tegen angst, maar wel depressie.
Of mijn onduidelijkheidquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 19:42 schreef Trini-Kwan het volgende:
[..]
Oh wacht ik snap het nou pas. Sjongejonge. Zal de medicatie wel zijn
Angst voor ziektes en de doodquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 23:36 schreef Marjo-K het volgende:
Mag ik vragen wat voor angstklachten je precies hebt?
Dat is fijn om te horen! Ik slik ze nu 2 dagen, nog niks gemerkt alleen een beetje buikpijn maar ik weet niet of dat van de medicatie komt.quote:Op maandag 5 augustus 2013 09:25 schreef ActualFantasy het volgende:
Ik las hem gisterenavond al, maar had toen niet de tijd om uitgebreid te antwoorden.
Ik ben net 2 maanden geleden gestopt met citalopram. Dit na het een maand of 8 gebruikt te hebben. Voor trouwens grofweg dezelfde klachten als jij omschrijft.
Ik zal je even mijn verhaal vertellen van begin tot eind, en hopelijk heb je er wat aan. De dokter schreef mij deze medicijnen voor, en daar begon de ellende al. Ik naar de apotheek. Ik slik ook Sumatriptan voor mijn migraine aanvallen. Mijn angst gaat vooral daarover, en nog wat andere dingen die allemaal met aandoeningen te maken hebben. Ik sta dus bij de apotheek, en dat beeldscherm van de apotheek ligt rood op. Oowh meneer, er zit een waarschuwing op de medicijnen over een wisselwerking met Sumatriptan. Ik kijk het even voor U na. Na 3 minute komt ze terug. Oowh niks aan de hand. het staat hier wel, maar is nooit bewezen. U krijgt ze gewoon mee.
Nou, daar was de eerste twijfel. Ik naar huis, andere apotheek gebeld voor de zekerheid, en die zouden ze ook meegeven. Beetje gerustgesteld, maar niet helemaal natuurlijk. Ik de bijsluiter lezen. Allemaal bijwerkingen, maar het meest frapant natuurlijk is dat er keihard staat dat dit medicijn migraine kan veroorzaken....
Ik heb 2 weken gewacht met het innemen van de medicijnen, en ben toch maar begonnen toen. Laagste dosering, 10 mg of zo als ik me niet vergis. De eerste twee weken waren een hel. 5 keer achterelkaar migraine, dag in dag uit. Niet kunnen bewegen van de spierpijn. Ik ben na 1 week naar de huisarts gegaan, en heb hem letterlijk de huid vol gescholden over wat hij me nou voor troep had meegegeven. Hij zei volhouden, dan komt het goed....
Na 2 weken waren de ergste bijwerkingen wel over. De overige 7 maanden gingen steeds beter. De enige echte bijwerking die ik had was de verschrikkelijke vermoeidheid soms midden op de dag. Dat soms mijn ogen gewoon bijna dichtvielen. Dat duurde dan een uurtje, en dan was dat weer over.
Ik ben er nu dus 2 maanden mee gestopt, en ik heb ongeveer een maand tijdens het afbouwen wel last gehad van duizelingen en soort van opvliegers. Ineens heel warm. Dit is langzaam minder geworden en is nu ook verdwenen.
Al met al ben ik blij dat ik er mee begonnen ben, want het gaat nu erg goed. Dus mijn advies is om er toch zo snel mogelijk mee te beginnen. Het zal zwaar zijn in het begin, maar ik heb er iig baat bij gehad.
Sterkte ermee.
Paroxetine kreeg ik in eerste instantie voorgeschreven maar ik heb aangegeven dat ik erg bang was voor de bijwerkingen, daarom hebben ze me nu citalopram gegeven omdat dat de antidepressiva zou zijn met de minste bijwerkingen...quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 23:35 schreef Bombshell het volgende:
Ik slik paroxetine en het helpt mijn angstklachten zeker te beperken. Ben er teverden mee en ik zou het je zeker aanraden wanneer je leven ernstig verpest wordt door angstklachten. Op een gegeven moment was ik het spuugzat en ben ik met AD begonnen. Het is gewoon waar de eerste zes weken zijn doorbijten (zorg dat je eigenlijk niks hoeft te doen en dat je gewoon in bed kan gaan liggen wanneer je wilt) maar daarna kan het zeker positief werken.
Oei, dat is idd minder. Maar dat verschilt denk ik ook per persoon? Van de pil zou je ook moeten aankomen en dat gebeurde bij mij gelukkig niet.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 23:21 schreef Marjo-K het volgende:
Hey,
Zelf heb ik ook een poosje Citalopram geslikt. In verband met een sociale fobie. De angstklachten werden minder ( ze verdwenen niet ) Op zich was ik tevreden over de medicatie. Ik had geen vervelende bijwerkingen. Ik kwam er alleen best wel veel van aan ( in een jaar 10 kg ). Bijna geen enkele vrouw zit daarop te wachtenik dus ook niet.. op een gegeven moment heb ik om andere medicatie gevraagd.
Ik krijg nu fluoxetine. Dit helpt echter niet tegen de angstklachten, wel helpt het tegen depressieve buien. Van deze medicatie heb ik geen vervelende bijwerkingen. Alleen de eerste twee weken wat prikkelbaar en hoofdpijn/zweten. Hierna geen last meer van gehad.
Succes igg!
meestal duurt het zo'n 2 maanden voordat het echt zijn werk gaat doen....quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 22:29 schreef schillenversmaken het volgende:
[..]
Dat is fijn om te horen! Ik slik ze nu 2 dagen, nog niks gemerkt alleen een beetje buikpijn maar ik weet niet of dat van de medicatie komt.
Ok.. Ik heb zelf helemaal geen last van bijwerkingen maar je moet doen waar je je goed bij voelt.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 22:30 schreef schillenversmaken het volgende:
[..]
Paroxetine kreeg ik in eerste instantie voorgeschreven maar ik heb aangegeven dat ik erg bang was voor de bijwerkingen, daarom hebben ze me nu citalopram gegeven omdat dat de antidepressiva zou zijn met de minste bijwerkingen...
quote:Op zaterdag 21 september 2013 18:24 schreef robb88 het volgende:
Ik heb ze ook gebruikt van mijn 21e tot 23e. Ik voelde me toen stukken beter dan daarvoor! Had inderdaad wel even last van bijwerkingen. Bij het afbouwen had ik iets last van schokjes in mn hoofd maar dat was niks om naar van te worden.
Het rare is dat ik ze nu eigenlijk weer nodig heb (weer angstig, down) maar ze niet zo goed meer durf te nemen. Misschien is het wel de angst om toe te geven dat ik ze nodig heb, tenminste op dit moment.
Een erg late reactie, sorry daarvoor. Ben inmiddels al erg lang gestopt met Citalopram. Had ook die schokjes in mijn hoofd. Ik herken wat je zegt en heb ook de angst om weer te beginnen. Hoop dat het je gelukt is zonder!!!quote:Op zaterdag 21 september 2013 18:24 schreef robb88 het volgende:
Ik heb ze ook gebruikt van mijn 21e tot 23e. Ik voelde me toen stukken beter dan daarvoor! Had inderdaad wel even last van bijwerkingen. Bij het afbouwen had ik iets last van schokjes in mn hoofd maar dat was niks om naar van te worden.
Het rare is dat ik ze nu eigenlijk weer nodig heb (weer angstig, down) maar ze niet zo goed meer durf te nemen. Misschien is het wel de angst om toe te geven dat ik ze nodig heb, tenminste op dit moment.
Ik gebruik nu Citalopram, al paar jaren lang. Ik had ook last van mijn depressiviteit en hoorde ook soms stemmen in mijn hoofd. Een erg drukke hoofd had ik toen ook. Maar heel fijn dat je mee gestopt bent, maar ik slaap nu ook altijd goed. En ik heb mijzelf geleerd om heel rustig te blijven onder anderen niet druk te maken over niets.quote:Op zaterdag 8 november 2014 20:50 schreef schillenversmaken het volgende:
[..]
[..]
Een erg late reactie, sorry daarvoor. Ben inmiddels al erg lang gestopt met Citalopram. Had ook die schokjes in mijn hoofd. Ik herken wat je zegt en heb ook de angst om weer te beginnen. Hoop dat het je gelukt is zonder!!!
Citalopram en andere antidepressiva werken voor 90% van de mensen helemaal niet. Het zijn alleen de zeer zware gevallen die een behoorlijk positief effect ervaren door het slikken van antidepressiva. Natuurlijk is elk mens anders, dus er zijn uitzonderingen die minder angstig of depressief zijn maar toch baat hebben bij de medicijnen.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 13:33 schreef schillenversmaken het volgende:
Hallo allemaal!
Ik ben 18 jaar oud en heb last van een angststoornis. Het is nu zo erg dat ze me met therapie alleen niet meer kunnen helpen. Daarom heeft mijn psychiater Citalopram (een antidepressivum) voorgeschreven. Ik ben heel erg bang om ze te gaan slikken voor de bijwerkingen en de eventuele afkickverschijnselen als je er mee stopt. Heeft iemand ervaring met dit medicijn?
Alvast bedankt!
En ja ook kon ik ook makkelijk klaarkomen na masturbatie met mijn eigen penis. Dat komt ook door deze medicijn.quote:Op zondag 9 november 2014 00:02 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Citalopram en andere antidepressiva werken voor 90% van de mensen helemaal niet. Het zijn alleen de zeer zware gevallen die een behoorlijk positief effect ervaren door het slikken van antidepressiva. Natuurlijk is elk mens anders, dus er zijn uitzonderingen die minder angstig of depressief zijn maar toch baat hebben bij de medicijnen.
Voor de rest is er alleen het 'placebo' effect. Oftewel, je gelooft dat het wat doet dus werkt het ook.
Maar goed, ik heb ook citalopram geslikt. Tot wel 40mg per dag, de maximale dosering
Bijwerkingen in het begin voor mij:
-verstopping
-minder makkelijk in slaap vallen
Blijvende bijwerkingen (gedurende gebruik):
-verlaagd libido
-minder makkelijk orgasme krijgen (deze medicijnen worden ook voorgeschreven aan mannen die te snel klaarkomen)
Positieve werking:
Ik had zelf wel het idee dat mijn klachten minder werden, maar dat kan net zo goed gekomen zijn doordat ik meer ging sporten en actief was met vrienden.
Ik ben na 8 maanden in 1 keer gestopt en toen kreeg ik een vreemd soort verkoudheidsklachten met schokjes in mijn hoofd alleen dat was na 4-5 dagen helemaal weg. Ik heb verder niks gemerkt van een terugkeer van klachten o.i.d.
Haha, wat bedoel je? Niet vreemd dat je nog steeds kon klaarkomen, toch? Dat mensen minder snel klaarkomen tijdens het gebruik van dit medicijn is een veelvoorkomende bijwerkingquote:Op zondag 9 november 2014 00:11 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
En ja ook kon ik ook makkelijk klaarkomen na masturbatie met mijn eigen penis. Dat komt ook door deze medicijn.
Nu dat ik Citalopram nog niet ingeslikt heb, kan ik wel makkelijker klaarkomen... maar stel je voor dat ik wel ingenomen heb kon ik misschien ook minder prettig seks bedrijven met een jonge lieve vrouw.quote:Op zondag 9 november 2014 00:13 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Haha, wat bedoel je? Niet vreemd dat je nog steeds kon klaarkomen, toch? Dat mensen minder snel klaarkomen tijdens het gebruik van dit medicijn is een veelvoorkomende bijwerking
Niks mis met lekker lang doorknallen hoorquote:Op zondag 9 november 2014 00:41 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Nu dat ik Citalopram nog niet ingeslikt heb, kan ik wel makkelijker klaarkomen... maar stel je voor dat ik wel ingenomen heb kon ik misschien ook minder prettig seks bedrijven met een jonge lieve vrouw.
Klopt. zodat ik ook lekker lang kan genieten van seks.quote:Op zondag 9 november 2014 01:26 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Niks mis met lekker lang doorknallen hoor
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |