En wordt deze site dan nog zo intensief gebruikt als nu?
Ik zat me eens af te vragen of mensen over 10 jaar van nu nog steeds zo sterk de neiging hebben tot aandachttrekkerij, en of de behoefte om het privé-leven aan jan en alleman op te dringen nog steeds zo sterk is, op een manier zoals dit nu gebeurt op facebook.
Tot nu toe heeft geen enkele profielensite het langer dan een paar jaar volgehouden, om hyves, myspace, cu2, sugababes/superdudes als voorbeeld te nemen.
Wat mij opviel, is dat mensen zich een paar jaar later meestal gaan schamen voor de manier waarop zij internet in het verleden hebben gebruikt om zichzelf te ''promoten''. Wijs nu iemand erop dat hij/zij in 2004 een uitgebreid CU2 account met een hele waslijst aan vragen op internet heeft gezet waarvan hij vermoedelijk niet eens meer weet dat deze online staat, confronteer diegene ermee, en de meesten zullen zeggen of op zijn minst denken ; My god, dat ik dat toen ooit over mezelf gemaakt heb..
Hetzelfde geldt voor sugababes/superdudes. Weet niet eens of die site nog bestaat, maar de meeste mensen die een jaar of 5-10 na dato met een oud internetprofiel geconfronteerd worden, zullen daar niet vol trots naar gaan kijken, en de meesten zijn deze profielen liever kwijt dan rijk. Onlangs logde ik weer eens in op hyves, en mijn vriendenbestand was met zo'n 70% gedaald, omdat ruim de helft van de voormalig hyves gebruikers hun profiel heeft verwijderd. Kennelijk is een hyvesprofiel tegenwoordig niet meer goed voor je sociale status, daar waar mensen een paar jaar geleden nog maar vrijwel constant op hyves zaten.
De gemiddelde internetgebruiker zal nu nooit meer een cu2, laat staan een sugababes account voor zichzelf aanmaken. Ten eerste omdat deze sites nu down, of zo goed als verlaten zijn, maar vooral ook omdat je jezelf in de huidige tijd een beetje voor lul zet met zo'n site. In de huidige tijd is zoiets 'not done' geworden..
Momenteel is uiteraard facebook helemaal hot, mensen kunnen het grote publiek bereiken, en niemand schroomt ervoor om berichten op facebook te plaatsen, die al hun honderden vrienden kunnen lezen. Vrienden, die vaak voor het overgrote deel mensen zijn die je amper spreekt, en waar je veel dingen die je op facebook zet, in real life nooit 1 op 1 zult gaan vertellen...
Kan me heel goed voorstellen dat deze gewoonte over een jaar of 10 ook absoluut niet meer past bij de maatschappelijke norm, wat denken jullie?