abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129631765
1) Hoeveel spaargeld (vrij vermogen: dus ook aandelen e.d.) heb je?
2) Wat is je leeftijd?
3) Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? (maandelijks gespaard? beleggingen? schenkingen ouders? erfenis? of juist niet door uitbundig leven/studententijd e.d.?

Deel twee dan maar.

-drie dus. Met een elegante aftocht van Bajskorv
so long and thanks for all the fish
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 22:51:26 #2
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_129631832
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 00:11 schreef capricia het volgende:

Lijkt me zo'n doem-scenario: dat je je geld uitgeeft aan huur en inrichting waardoor je niet kunt sparen voor een koopwoning.
Dat is onzin.

Als je bijvoorbeeld 3-4 jaar geleden tot nu gehuurd had ipv. destijds een huis kopen had je dat op dit moment (bij een huis van 150k - 200k) al zeker 10k opgeleverd. De prijzen zijn in die tijd alleen maar gedaald, vaak tot rond 20%. Dat is 30 - 40k! Een huurwoning van 500 euro/maand had had je in 4 jaar ca. 48*500= 24k gekost. En dan heb ik de hypotheekkosten nog niet meegerekend!

Ik denk dat er héél veel mensen (jongeren) zijn die beter een paar jaar hadden kunnen gaan huren ipv. een huis kopen in de afgelopen jaren.
pi_129631902
1 80k
2 40 + partner van in de 40 + klein kindje.
3 Verhuizen, sparen, etc. Het was eerst meer. Maar veel van de hyp afgelost waardoor de netto hyp nu 190 euro is (aflossingsvrij).
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_129631921
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 22:51 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat is onzin.

Als je bijvoorbeeld 3-4 jaar geleden tot nu gehuurd had ipv. destijds een huis kopen had je dat op dit moment (bij een huis van 150k - 200k) al zeker 10k opgeleverd. De prijzen zijn in die tijd alleen maar gedaald, vaak tot rond 20%. Dat is 30 - 40k! Een huurwoning van 500 euro/maand had had je in 4 jaar ca. 48*500= 24k gekost. En dan heb ik de hypotheekkosten nog niet meegerekend!

Ik denk dat er héél veel mensen (jongeren) zijn die beter een paar jaar hadden kunnen gaan huren ipv. een huis kopen in de afgelopen jaren.
Ik denk inderdaad dat drie jaar tegen heug en meug op een kutlocatie huren een stuk beter is ;) Tenminste als je Warren Buffet heet, of pretentendeert zo te heten ;)
pi_129632021
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 22:53 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Ik denk inderdaad dat drie jaar tegen heug en meug op een kutlocatie huren een stuk beter is ;)
Of 10 jaar, of je hele leven... Lol.
Ik wil ergens wonen waar ik wil wonen. Niet omdat er toevallig een huurwoning vrij is, na 8 jaar ingeschreven te staan.
Uiteindelijk gaat het ook om woongenot.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_129632093
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 22:56 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik wil ergens wonen waar ik wil wonen. Niet omdat er toevallig een huurwoning vrij is, na 8 jaar ingeschreven te staan.
Leven? Echt, het is zo overgewaardeerd als je daar de virtuele speculatieve euri tegenover zet :(
pi_129632139
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 22:51 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat is onzin.

Dit is pas onzin!

Dat bedrag had je echt niet overgehouden. Hoogstens minder uitgegeven aan directe woonlasten.

Overigens.. Een huur van 500 de maand heb je geen woning voor ter waarde van 200k.
pi_129632170
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 22:57 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Leven? Echt, het is zo overgewaardeerd als je daar de virtuele speculatieve euri tegenover zet :(
De betreffende woning is idd niet voor iedereen even belangrijk.
Voor mij wel. De woning zelf, de omgeving, de buurt...ik kies graag zelf.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_129632262
quote:

[..]

Dat vergeten sommige mensen. Je leeft nu. En leven kost geld. Liever teveel betalen en prettig wonen dan uitsparen voor later wat je misschien niet eens meer mee zult maken.
pi_129632263
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 22:59 schreef capricia het volgende:

[..]

De betreffende woning is idd niet voor iedereen even belangrijk.
Voor mij wel. De woning zelf, de omgeving, de buurt...ik kies graag zelf.
Goh, het virtule 'spaar/speculatie'saldo is veel belangrijker hoor. Leven in het hier en nu is zoooo overrated ;)
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 23:05:06 #11
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_129632397
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 22:53 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Ik denk inderdaad dat drie jaar tegen heug en meug op een kutlocatie huren een stuk beter is ;) Tenminste als je Warren Buffet heet, of pretentendeert zo te heten ;)
Je hoeft niet op een kutlocatie te wonen. Ik heb zelf de afgelopen 3,5 jaar in 2 huizen gewoond die ik heb gehuurd van mensen die het niet verkocht kregen. Dat waren huizen die te koop stonden voor ongeveer 200-230k en daar betaalde ik 600-700 euro per maand voor. Als ik toen zelf zo'n huis had gekocht had mij dat alles bij elkaar toch echt véél meer gekost dan dat ik hetzelfde huis nu koop (20% waardedaling en hypotheekrente meegenomen).
pi_129632425
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 23:01 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Goh, het virtule 'spaar/speculatie'saldo is veel belangrijker hoor. Leven in het hier en nu is zoooo overrated ;)
:?
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 23:06:13 #13
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_129632440
quote:

[..]

Je kunt ook particulier huren hè ;) Dan valt er vaak nog genoeg te kiezen als je een beetje geduld hebt.
pi_129632467
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 23:05 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Je hoeft niet op een kutlocatie te wonen. Ik heb zelf de afgelopen 3,5 jaar in 2 huizen gewoond die ik heb gehuurd van mensen die het niet verkocht kregen. Dat waren huizen die te koop stonden voor ongeveer 200-230k en daar betaalde ik 600-700 euro per maand voor. Als ik toen zelf zo'n huis had gekocht had mij dat alles bij elkaar toch echt véél meer gekost dan dat ik hetzelfde huis nu koop (20% waardedaling en hypotheekrente meegenomen).
En nu nog een keer echt uitrekenen, svp? Ik bedoel zonder stijve pik? En ja, met een linkje helpt ook ;)
pi_129632509
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 23:05 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Als je koopt koop je het niet voor zo'n relatieve korte periode. Bekijk het eens op de lange termijn? Er zijn ook mensen die een groot deel van eigen geld betalen. Wat doet de spaarrente op dit moment?
pi_129632649
En je zou het zomaar vergeten, maar de topictitel is niet bash huizeneigenaren (daar hebben we al een eigenaardig baggertopic in een ander forum voor), maar....... (lees de TT)
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 23:12:43 #17
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_129632716
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 22:59 schreef nicknicknickname het volgende:

[..]

Dit is pas onzin!

Dat bedrag had je echt niet overgehouden. Hoogstens minder uitgegeven aan directe woonlasten.

Overigens.. Een huur van 500 de maand heb je geen woning voor ter waarde van 200k.
Dat bedrag had je uiteindelijk wél overgehouden! Dat je het niet direct in je handje hebt wil niet zeggen dat het niet zo is. Je maandlasten zouden dan nu en gedurende de gehele looptijd van je hypotheek aanzienlijk hoger zijn geweest.

Ik beweer nergens dat je voor 500 euro een woning hebt ter waarde van 200k. Ik heb het over 150 - 200k. Maar maak van die 500 euro maar 600 of 700 euro, ook dan nog zou het veel aantrekkelijker geweest zijn de afgelopen 3-4 jaar gehuurd te hebben.

We kunnen de toekomst niet voorspellen, dus ik zeg niet dat mensen die destijds gekocht hebben dom zijn geweest. Sterker nog, ik had het zelf bijna gedaan (hypotheekgesprek, bezichtigingen alles). Maar achteraf ben ik wel blij dat ik/wij het niet gedaan hebben. Dat gaat dit jaar of volgend jaar gebeuren.
  Moderator vrijdag 2 augustus 2013 @ 23:13:58 #18
236264 crew  capricia
pi_129632777
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 23:06 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Je kunt ook particulier huren hè ;) Dan valt er vaak nog genoeg te kiezen als je een beetje geduld hebt.
Welke prijzen moet ik dan aan denken?
Begreep dat net boven de 800 euro ook dringen is.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 23:19:55 #19
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_129633060
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 23:06 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

En nu nog een keer echt uitrekenen, svp? Ik bedoel zonder stijve pik? En ja, met een linkje helpt ook ;)
Welk linkje? Het is allemaal niet zo moeilijk he...

Jij begrijpt toch ook wel dat de hypotheekrente die je als huisbezitter moet betalen + 20% waardeverlies niet opweegt tegen een paar jaar huren tegen geringe meerkosten tov. de hypotheekrente?
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 23:21:26 #20
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_129633135
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 23:13 schreef capricia het volgende:

[..]

Welke prijzen moet ik dan aan denken?
Begreep dat net boven de 800 euro ook dringen is.
Volgens mij valt het wel mee. Zal wellicht aan de regio liggen.
Ik zeg ook niet dat het vanzelf gaat hè ;)
pi_129633175
Maak lekker een SlowChat erbij of iets dergelijks.
Voordat het weer een discussie topic gaat over huur/koop geneuzel :')
  Moderator vrijdag 2 augustus 2013 @ 23:22:44 #22
236264 crew  capricia
pi_129633193
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 23:08 schreef nicknicknickname het volgende:

[..]

Als je koopt koop je het niet voor zo'n relatieve korte periode. Bekijk het eens op de lange termijn? Er zijn ook mensen die een groot deel van eigen geld betalen. Wat doet de spaarrente op dit moment?
Eens.
Het maakt mij de komende jaren niet zoveel uit of de waarde stijgt of daalt (lagere woz, dus minder belasting, is wel weer lekker).
Wij willen hier sws járen blijven wonen. Daarvoor hebben we het uitgezocht en gekocht.
En ik weet dat mijn hyp.lasten de komende jaren niet gaan stijgen.. :)

Maar dan heb je het natuurlijk ook niet over een woning van 150 k.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_129633195
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 23:12 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat bedrag had je uiteindelijk wél overgehouden! Dat je het niet direct in je handje hebt wil niet zeggen dat het niet zo is. Je maandlasten zouden dan nu en gedurende de gehele looptijd van je hypotheek aanzienlijk hoger zijn geweest.

Ik beweer nergens dat je voor 500 euro een woning hebt ter waarde van 200k. Ik heb het over 150 - 200k. Maar maak van die 500 euro maar 600 of 700 euro, ook dan nog zou het veel aantrekkelijker geweest zijn de afgelopen 3-4 jaar gehuurd te hebben.

We kunnen de toekomst niet voorspellen, dus ik zeg niet dat mensen die destijds gekocht hebben dom zijn geweest. Sterker nog, ik had het zelf bijna gedaan (hypotheekgesprek, bezichtigingen alles). Maar achteraf ben ik wel blij dat ik/wij het niet gedaan hebben. Dat gaat dit jaar of volgend jaar gebeuren.
Ik bedoel meer dat als je minder uitgeeft aan à dat dat niet wil zeggen dat je dat over houdt voor b. Je gaat er toch maar leven.

Beetje stom vergelijk. Ik weet het.

Maar als je in 2005 een huis hebt gekocht voor 120k van eigen geld en je weet het nu te verhuren voor 1200 per maand heb je er niet slecht aan gedaan denk ik. De spaarrente is minder. En daar gaat dit topic over :P dus hoeveel heb je gespaard? :D
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 23:26:07 #24
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_129633373
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 23:08 schreef nicknicknickname het volgende:

[..]

Nee, ik bekijk het niet op de lange termijn. Ik zeg enkel: "Je had beter de afgelopen 3-4 jaar kunnen huren dan dat je destijds een huis had gekocht".

Dat wil dus niet zeggen dat je op de lange termijn geen gelijk hebt, alleen dat je dat huis beter nu had kunnen kopen dan een paar jaar geleden.

De spaarrente is op dit moment ontzettend ruk. De hypotheekrente daarentegen is juist ontzettend gunstig tov. een paar jaar terug. Aangezien de meesten onder ons veel meer geld in de hypotheek hebben zitten dan in spaargeld is je argument dan ook vrij waardeloos ;)
pi_129633529
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 22:53 schreef capricia het volgende:
1 80k
2 40 + partner van in de 40 + klein kindje.
3 Verhuizen, sparen, etc. Het was eerst meer. Maar veel van de hyp afgelost waardoor de netto hyp nu 190 euro is (aflossingsvrij).
80k moet dus 40k zijn want je telt nu het vermogen van 2 personen bij elkaar op.
pindazakje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')