Het gaat om woningen na 1993 toch?quote:Op woensdag 31 juli 2013 10:43 schreef Catch22- het volgende:
Waarom zou t relevant zijn?
Ik gok dat t voor 93 gewoon niet digitaal werd bijgehouden. Je zou ze eens kunnen bellen
ja ik las verkeerd.quote:
ook telefonisch kunnen ze niet alle koopsommen doorgeven. Maar over het waarom zou ik inderdaad kunnen bellen.quote:Op woensdag 31 juli 2013 10:46 schreef Catch22- het volgende:
[..]
ja ik las verkeerd.
"Je zou ze eens kunnen bellen" blijft staan als tip
bij het koopsommenoverzicht staat die 5 jaar inderdaad. Bij de koopsom telefoon en koopsom per SMS staat deze termijn niet.quote:Op woensdag 31 juli 2013 10:46 schreef fruityloop het volgende:
Bij het kadaster zelf gaan ze tot 5 jaar terug, wat andere sites doen/beloven is hun pakkie-an, maar volgens mij krijgen zij die gegevens ook niet van het kadaster.
Vraag gewoon een woning-rapport aan bij het kadaster, en laat al die andere geldkloppers links liggen zou ik zeggen.
Omdat er niet veel verkocht is, of omdat de aktes nog niet definitief zijn ingeschreven? Dat kan in het geval van afwikkeling van een erfenis, gemakkelijk 10+ jaar duren.quote:Op woensdag 31 juli 2013 10:58 schreef DroogDok het volgende:
[..]
bij het koopsommenoverzicht staat die 5 jaar inderdaad. Bij de koopsom telefoon en koopsom per SMS staat deze termijn niet.
Heb ook al koopsommen van langer dan 5 jaar terug per SMS op kunnen vragen. In sommige straten is echter maar voor 30% van de woningen een koopsom bekend. Vraag me af waarom dat is.
Inloggen bij het kadaster.quote:Op woensdag 31 juli 2013 10:41 schreef DroogDok het volgende:
Ik ben bezig met de aankoop van een nieuwe woning, als ik verkoopprijzen voor soortgelijke woningen wil opvragen bij het Kadaster zijn zowel per SMS als per telefoon niet de koopsommen van alle adressen bekend. Het gaat om woningen van na 1993 die eveneens al jaren geleden voor het laatst verkocht zijn, snap daarom niet waarom de gegevens niet bekend zijn. Heeft iemand hier een verklaring voor?
Zijn er hiernaast ook andere mogelijkheden om koopsommen uit het verleden te achterhalen?
Verkregen uit een verdeling (nalatenschap of (echt)scheiding), dus 'koopsom' niet bekend?quote:Op woensdag 31 juli 2013 10:41 schreef DroogDok het volgende:
Ik ben bezig met de aankoop van een nieuwe woning, als ik verkoopprijzen voor soortgelijke woningen wil opvragen bij het Kadaster zijn zowel per SMS als per telefoon niet de koopsommen van alle adressen bekend. Het gaat om woningen van na 1993 die eveneens al jaren geleden voor het laatst verkocht zijn, snap daarom niet waarom de gegevens niet bekend zijn. Heeft iemand hier een verklaring voor?
Zijn er hiernaast ook andere mogelijkheden om koopsommen uit het verleden te achterhalen?
een vraagprijs is maar een vraagprijs. Als je weet voor welke prijs het huis in kwestie of soortgelijke huizen in de buurt zijn verkocht weet je al wat meer van de marktwaarde.quote:Op woensdag 31 juli 2013 11:04 schreef Catch22- het volgende:
Mag ik vragen waarom je dit zo graag wilt weten?
kan dat als particulier?quote:Op woensdag 31 juli 2013 11:56 schreef nolamoetblijven het volgende:
[..]
Inloggen bij het kadaster.
Koopaktes opvragen.
Hypotheekaktes opvragen.
het gaat om woningen van na 1993. Ze zijn ook al minimaal een jaar geleden voor het laatst verkocht. Die zouden dus opvraagbaar moeten kunnen zijn lijkt me.quote:Op woensdag 31 juli 2013 12:08 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
Verkregen uit een verdeling (nalatenschap of (echt)scheiding), dus 'koopsom' niet bekend?
verkregen uit (kavel)ruil?
verkregen met meer (dus afzonderlijke koopsom niet bekend)?
Zoals al aangegeven kun je alle akten die ingeschreven zijn opvragen, maar dat kost je geld ja. En wanneer een woning niet is verkregen uit een 'gewone' koop dan kan het zijn dat je helemaal geen koopsom vindt. Overigens waar wil je dat soort gegevens van voor 1993 voor gebruiken?
Nee, "mijn kadaster" waar dat soort data via het gedeelte kadaster-online onder valt, is voor zakelijke gebruikers. Je moet bij het aanvragen van een account ook een KvK nummer invullen.quote:
mja, dat is wel enigszins relevant, maar zegt ook niet alles.quote:Op woensdag 31 juli 2013 13:04 schreef DroogDok het volgende:
[..]
een vraagprijs is maar een vraagprijs. Als je weet voor welke prijs het huis in kwestie of soortgelijke huizen in de buurt zijn verkocht weet je al wat meer van de marktwaarde.
nee klopt, maar geeft een aardig indicatie, een betere dan de vraagprijs in veel gevallen.quote:Op woensdag 31 juli 2013 14:12 schreef Catch22- het volgende:
[..]
mja, dat is wel enigszins relevant, maar zegt ook niet alles.
Ah ja ik had het verkeerd opgeschreven, ik bedoelde inderdaad waarvoor je het uberhaupt wilde weten. Maar ik zie nu je reden al. Gegevens van 'te ver' terug lijken met niet echt representatief, nog los van de crisis.quote:Op woensdag 31 juli 2013 13:07 schreef DroogDok het volgende:
[..]
het gaat om woningen van na 1993. Ze zijn ook al minimaal een jaar geleden voor het laatst verkocht. Die zouden dus opvraagbaar moeten kunnen zijn lijkt me.
Heb het kadaster overigens gebeld, het per telefoon of SMS opvragen van koopsommen kan alleen voor transacties van minder dan 5 jaar geleden. Dat ik toch oudere transacties op heb kunnen vragen was volgens hen geluk.
In deze gevallen wordt er veelal geen 'koopsom' letterlijk vermeld in de akte. Het kadaster (of eigenlijk de openbare registers) is in dat opzicht niet meer of minder dan een database van gegevens. Ze halen alle info letterlijk uit de akte. Staat het er niet letterlijk in, dan hebben ze die gegevens niet.quote:Op woensdag 31 juli 2013 12:08 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
Verkregen uit een verdeling (nalatenschap of (echt)scheiding), dus 'koopsom' niet bekend?
verkregen uit (kavel)ruil?
verkregen met meer (dus afzonderlijke koopsom niet bekend)?
de prijzen uit het verleden, ook van voor de crisis, kan je gewoon terugrekenen met een indexcijfer natuurlijk.quote:Op woensdag 31 juli 2013 14:44 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
Ah ja ik had het verkeerd opgeschreven, ik bedoelde inderdaad waarvoor je het uberhaupt wilde weten. Maar ik zie nu je reden al. Gegevens van 'te ver' terug lijken met niet echt representatief, nog los van de crisis.
Dan nog blijft staat wat ik heb gezegd:
[..]
In deze gevallen wordt er veelal geen 'koopsom' letterlijk vermeld in de akte. Het kadaster (of eigenlijk de openbare registers) is in dat opzicht niet meer of minder dan een database van gegevens. Ze halen alle info letterlijk uit de akte. Staat het er niet letterlijk in, dan hebben ze die gegevens niet.
vb: Wanneer ik 3 jaar geleden een huis en een garage 3 straten verderop heb verkregen in 1 koop voor de totale koopsom van ¤ 250.000,00 en jij wilt nu de koopsom weten van alleen dat huis, dan is die informatie er gewoonweg niet. (want niet te vinden in de akte).
Even voor mijn informatie:quote:Op woensdag 31 juli 2013 15:43 schreef DroogDok het volgende:
[..]
de prijzen uit het verleden, ook van voor de crisis, kan je gewoon terugrekenen met een indexcijfer natuurlijk.
Bij de huizen waar ik naar kijk is er geen sprake van dat er nog een losse garage ofzo is bijgekocht, het zijn allemaal dezelfde typen huizen in dezelfde straat.
Ook nalatenschap lijkt me sterk als er van 60% van de woningen geen prijs kan worden gegeven.
Maar jammer dat het kadaster dus blijkbaar niet alle gegevens van na 1993 heeft
Ik heb geen gegevens over wanneer welk huis van eigenaar is gewisseld, dus of ik van alle woningen die minder dan 5 jaar geleden van eigenaar zijn gewisseld de gegevens via het kadaster kan achterhalen weet ik niet. Het lijkt nu een beetje willekeurig te zijn van welke woning er wel en van welke woning er geen gegevens doorkomen.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 08:57 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
Even voor mijn informatie:
Van de huizen die je hebt opgevraagd die binnen minder dan 5 jaar terug zijn overgegaan op een nieuwe eigenaar, heb je dan wel alle koopsommen kunnen achterhalen?
Ze hebben alle gegevens die ze wettelijk moeten bewaren gewoon hoor. Misschien niet altijd gemakkelijk digitaal voor een particulier op te vragen, maar ik heb ze regelmatig tot 50 jaar terug laten zoeken, en heb van alle transacties de afschriften gekregen, zoals gevraagd. Maw ik heb dus elke keer van elk perceel de volledige historie gekregen, dus zonder hiaten die enkel veroorzaakt zouden kunnen worden door missende gegevens.quote:Op woensdag 31 juli 2013 15:43 schreef DroogDok het volgende:
[..]
de prijzen uit het verleden, ook van voor de crisis, kan je gewoon terugrekenen met een indexcijfer natuurlijk.
Bij de huizen waar ik naar kijk is er geen sprake van dat er nog een losse garage ofzo is bijgekocht, het zijn allemaal dezelfde typen huizen in dezelfde straat.
Ook nalatenschap lijkt me sterk als er van 60% van de woningen geen prijs kan worden gegeven.
Maar jammer dat het kadaster dus blijkbaar niet alle gegevens van na 1993 heeft
Vanwege:quote:Op donderdag 1 augustus 2013 09:39 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ze hebben alle gegevens die ze wettelijk moeten bewaren gewoon hoor. Misschien niet altijd gemakkelijk digitaal voor een particulier op te vragen, maar ik heb ze regelmatig tot 50 jaar terug laten zoeken, en heb van alle transacties de afschriften gekregen, zoals gevraagd. Maw ik heb dus elke keer van elk perceel de volledige historie gekregen, dus zonder hiaten die enkel veroorzaakt zouden kunnen worden door missende gegevens.
Maar vanwaar die fixatie op het jaar 1993?
http://www.kadaster.nl/we(...)oopsominformatie.htmquote:Op zoek naar een aankoopprijs vóór 1993?
Via Koopsominformatie kunnen wij u geen aankoopprijzen van woningen verkocht vóór 1993 verstrekken. Bent u op zoek naar een koopsom van een woning verkocht vóór 1993? Dan is een Afschrift uit de registers een goed alternatief.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |