Nederlander trekt broekriem strakkerquote:
Foto: ANP KIPPAAMSTERDAM - Terwijl Rutte oproept meer uit te geven, verwacht ruim tweederde van de Nederlanders voor het komende jaar verder te bezuinigen. Met kleding als populairste bezuinigingspost gevolgd door vakantie, vrije tijd en dagelijkse boodschappen. Driekwart van de Nederlanders vindt dat zij sinds de crisis minder te besteden heeft. Maar liefst 84 procent van de consumenten verwacht flink op zijn kledinguitgaven te bezuinigen. Het scheelt de consument naar eigen schatting maandelijks gemiddeld 53 euro, zo blijkt uit een recente studie van Verzekeringssite.nl onder 525 deelnemers.
De grootste bezuinigingspost blijken vakantie en vrije tijd te zijn. Daarmee bespaart 73 pocent van de Nederlanders 103 euro per maand.
Op dagelijkse boodschappen wordt door zeven op de tien mensen voor gemiddeld zestig euro bespaard. Voor de rest worden de uitgaven aan abonnementen op kranten en tijdschriften (59 procent), mobiele belkosten (57 procent) en brandstof (53 procent) verlaagd.
Op welke post denk jij het meest te besparen het komende jaar?Telegraaf
Gegroet,
Beste lezer, als we de media mogen geloven dan zou men zeggen dat we financieel in 'barre tijden' leven. Voor velen is het tot op de dag van vandaag crisis, en dit uit zich in allerhande bezuinigingen, maar 'de soep wordt meestal nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend' zegt men soms ook.
![smokey2.gif]()
Ondanks de crisis probeert de 'goedlachse' premier Rutte al geruime tijd het volk te bewegen om toch meer uit te gaan geven. Goed, het bezuinigen op spullen, of modieuze kleding, die uiteindelijk toch in de kast blijven liggen lijkt me geen groot probleem. Immers kan men goed leven van wat men zoal heeft, maar als de noodzaak tot vervanging om de hoek komt kijken ontstaat er toch enigzins een probleem.
Afijn, bezuinigen op eten en drinken kunt u beter zoveel mogelijk proberen te mijden. Uw gezondheid is uiterst belangrijk, u kunt proberen op een rij te krijgen
hoe u zo goedkoop en gezond mogelijk uw aankopen kunt doen.
Als men toch bezuinigt, kan het beste worden bezuinigd op voor u wat minder noodzakelijke dingen.
In dezen wordt de volgende vraag gesteld:
Op welke post denkt u het meest te besparen het komende jaar?Indien men een vakantie prefereert naar verre bestemmingen zou dat voor sommigen aanleiding kunnen geven om nog eens flink achter de oren te krabben, en zonodig allereerst een financiële check-up te doen.
Hoewel ikzelf niet op m'n financiën hoef te letten, kan ik u uit eigen ervaring vertellen dat vakantie in eigen stad en omgeving net zo leuk kan zijn als een verre bestemming.
![bye-cool.gif]()
Vaak is het zelfs nóg leuker, maar dat is waarschijnlijk voor menigeen 'n schrale troost. Ik denk toch dat menig landgenoot ondanks de crisis evengoed nog naar het buitenland gaat, en dat is hen van harte gegund.
Welbeschouwd kan men er ook tijdelijk voor kiezen om dichter bij huis vakantie te vieren, en in goed vertrouwen betere financiële tijden af te wachten, het is even niet anders.
![smokey2.gif]()
Welnu, ik beëindig de OP en wens u een prettige dag.