Klets eens niet zo uit je nek. De slang als symbool voor wijsheid heeft niks met mensenoffers te maken.quote:Op zondag 11 augustus 2013 12:59 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
De slang stond symbool voor wijsheid in regeren. Mensenoffers brengen was toegestaan met deze wijze kennis.
Je draait de zaken weer eens om, omdat je niet goed leest. Ik heb het over respect en eerbied voor de slang van de Azteken en niet voor de Azteken. Komt nog bij dat men heus wel anders dingen deed dan enkel mensenoffers brengen. Dat is een gedegenereerde wijsheid, van bijgelovige mensen.quote:De mensenoffers brengende Azteken kregen pas eerbied nadat ze overmeesterd waren door andere slechteriken bezeten van goudkoorts.
Nee hoor, de wijze mensen die de geschriften geschreven hebben deden dit om het volk te vermaken en toch een wijsheid en kennis door te geven. Maar dat is slechts aan enkelingen weggelegd, voor de rest van het volk waren het mooie en spannende verhalen.quote:De teksten zijn bewerkt door personen op hoge positie's met sterke winst- en eigenbelang als drijfveer. Het gewone volk is daar eeuwen lang helaas de dupe van geworden.
Lees je eens in, in de materie NC en niet de boekjes die jij hiervoor gebruikt.quote:De slang is een bondgenoot of onderdanig aan de Farao, de god die leven neemt en geeft aan zijn ondergeschikte dienaren.
En dit beantwoord mijn vraag? Niemand kan bondgenoot zijn van de oersoep/chaos. En dat is waar de Oerslang voor staat. Die andere slangen zijn symbolen voor wijsheid en eeuwig leven (onder andere).quote:Aan de Amon-cultus kwam een einde toen onder Theodosius I het christendom tot staatsgodsdienst verheven werd.
Hij was een gnostisch interpreteerder van de bijbelse geschriften (vooral het OT). Met het huidige NT heeft hij niks van doen. Zelfs handelingen is geschreven door feitelijke tegenstanders van Paulus die hem in hun straatje wilde laten pissen. Bij wijze van spreken dan.quote:Hij was zeker niet de enige herschrijver, maar zijn versie's zijn bewaard gebleven in onze tijd.
De slang als symbool van de leugen heeft ook niets met de duivel te maken.quote:Op zondag 11 augustus 2013 13:09 schreef BerjanII het volgende:
De slang als symbool voor wijsheid heeft niks met mensenoffers te maken.
Wat is zo respectabel aan de slang van de Aztekenquote:
Hoeveel procent van Nederland was gelovig 100 jaar geleden ?quote:
Probeer eens tussen de regels door het overzicht te zien in plaats van je blind te staren op de losse delen van de materie.quote:
Ik hou je alleen een spiegel voor. Geen enkel persoon is geschikt de door jou gestelde vragen naar jou volledige tevredenheid te beantwoorden. Is men het niet eens met je dan is men uit zijn nek aan het kletsen, botter en lomper bestaat haast niet.quote:Op zondag 11 augustus 2013 13:09 schreef BerjanII het volgende:
En dit beantwoord mijn vraag? Niemand kan bondgenoot zijn van de oersoep/chaos. En dat is waar de Oerslang voor staat. Die andere slangen zijn symbolen voor wijsheid en eeuwig leven (onder andere).
Verdiep je in een goed onderzoek voordat je dit soort onzin uitkraamt.quote:
Ben ik volkomen mee eens. Had hetzelfde antwoord klaar, maar liet jou de eer.quote:De slang staat voor wijsheid of is symbool voor eeuwig leven. Geen god zoals jij denkt waar god voor staat. Hiermee wil de farao aantonen dat hij wijs is en eeuwig leven heeft. Denk ik, ik heb mij niet echt beziggehouden met deze materie.
N-C, dit is niet discussiëren wat je doet, dit is kinderlijk trollen.quote:Op zondag 11 augustus 2013 13:47 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
De slang als symbool van de leugen heeft ook niets met de duivel te maken.
[..]
Wat is zo respectabel aan de slang van de Azteken
[..]
Hoeveel procent van Nederland was gelovig 100 jaar geleden ?
[..]
Probeer eens tussen de regels door het overzicht te zien in plaats van je blind te staren op de losse delen van de materie.
[..]
Ik hou je alleen een spiegel voor. Geen enkel persoon is geschikt de door jou gestelde vragen naar jou volledige tevredenheid te beantwoorden. Is men het niet eens met je dan is men uit zijn nek aan het kletsen, botter en lomper bestaat haast niet.
[..]
Verdiep je in een goed onderzoek voordat je dit soort onzin uitkraamt.
Als iemand ,waarmee je een discussie voert constant opmerkingen maakt als 'Klets eens niet zo uit je nek' Of ' praat eens normaal Nederlands' Dan is elke vorm van discussie voeren uitgeslotenquote:Op zondag 11 augustus 2013 15:33 schreef ATON het volgende:
[..]
N-C, dit is niet discussiëren wat je doet, dit is kinderlijk trollen.
quote:Op zondag 11 augustus 2013 13:47 schreef Natural-Cool het volgende:
Geen enkel persoon is geschikt de door jou gestelde vragen naar jou volledige tevredenheid te beantwoorden. Is men het niet eens met je dan is men uit zijn nek aan het kletsen, botter en lomper bestaat haast niet.
De slang is geen symbool van de leugen, nogmaals: je hebt geen enkel idee waar je over kletst en daarom zeg je de dingen die jij zegt.quote:Op zondag 11 augustus 2013 13:47 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
De slang als symbool van de leugen heeft ook niets met de duivel te maken.
Slangen, en het ligt er maar net aan over welke slang je het hebt. Ik heb het over de Oerslang,quote:Wat is zo respectabel aan de slang van de Azteken
Wat heeft dit met de oudheid te maken waarin weinig mensen konden lezen en schrijven en dat men daarom verhalen schreef die de geleerden nooit letterlijk namen maar de leken wel?quote:Hoeveel procent van Nederland was gelovig 100 jaar geleden ?
hehe, alsof jij het overzicht zou zien van de materie terwijl je pas net komt kijken als het gaat om symboliek in de oudheidquote:Probeer eens tussen de regels door het overzicht te zien in plaats van je blind te staren op de losse delen van de materie.
Omdat jij je er nooit in verdiept hebt. ATON bijvoorbeeld wel, en met hem ben ik het bijna altijd eens (al is hij atheist en gelooft hij niet in dit soort dingen, terwijl ik wel geloof in een oerreligie waaruit deze symboliek voortkomt), hoe zou dat toch komen? Het enige wat jij doet is niet relevante vragen stellen waaruit jouw onkunde blijkt. En dan zeggen dat ik zeg dat jij uit je nek zit te kletsen omdat ik het niet met jou eens ben. Nee, ik zeg dat jij uit jouw nek kletst omdat je geen kunde hebt in zaken.quote:Ik hou je alleen een spiegel voor. Geen enkel persoon is geschikt de door jou gestelde vragen naar jou volledige tevredenheid te beantwoorden. Is men het niet eens met je dan is men uit zijn nek aan het kletsen, botter en lomper bestaat haast niet.
Hoe oud ben jij, als ik vragen mag?quote:Verdiep je in een goed onderzoek voordat je dit soort onzin uitkraamt.
Silly, ik weet dat jij en ik het niet goed met elkaar kunnen vinden. Maar je moet je niet met discussies bemoeien zonder te lezen waarom en hoe en waar en wat.quote:Op zondag 11 augustus 2013 19:13 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Als iemand ,waarmee je een discussie voert constant opmerkingen maakt als 'Klets eens niet zo uit je nek' Of ' praat eens normaal Nederlands' Dan is elke vorm van discussie voeren uitgesloten
Zoals Natural- Cool ook goed omschrijft:
Ja, dat zal wel zo zijn zeker ?quote:Op zondag 11 augustus 2013 19:13 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Als iemand ,waarmee je een discussie voert constant opmerkingen maakt als 'Klets eens niet zo uit je nek' Of ' praat eens normaal Nederlands' Dan is elke vorm van discussie voeren uitgesloten
Kun jij niet normaal discusieren Berjanll ? Moet je meteen mensen maar neer halen? Want mijn naam is niet Silly. Het zegt overigens veel meer over jou ...maar.....Ik kan heel goed met je vinden hoor, ik vind alleen de manier hoe je discusseerd kinderachtig. Hoe oud ben je ? Pubertje? Want mijn broertje reageert ook zo. Met volwassen mensen kun je , normaliter, discussieren zonder dat men op je taalfouten let of je neer haalt. Want zeg, we zijn toch volwassen?quote:Op zondag 11 augustus 2013 20:00 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Silly, ik weet dat jij en ik het niet goed met elkaar kunnen vinden.
Ik leef (nog) in een vrij land en FOK! forum is voor iedereen. Als ik op niemand mag reageren zal het nogal stilletjes zijn niet? Jij hebt het over de oerslang , en je kan daar heel fier op zijn en blijven herhalen maar we weten het nu wel . Wat is het nut om jouw visie van de slang op anderen te drukken?quote:Maar je moet je niet met discussies bemoeien zonder te lezen waarom en hoe en waar en wat
En wat is je punt nu ?quote:Op zondag 11 augustus 2013 20:32 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Kun jij niet normaal discusieren Berjanll ? Moet je meteen mensen maar neer halen? Want mijn naam is niet Silly. Het zegt overigens veel meer over jou ...maar.....Ik kan heel goed met je vinden hoor, ik vind alleen de manier hoe je discusseerd kinderachtig. Hoe oud ben je ? Pubertje? Want mijn broertje reageert ook zo. Met volwassen mensen kun je , normaliter, discussieren zonder dat men op je taalfouten let of je neer haalt. Want zeg, we zijn toch volwassen?
[..]
Ik leef (nog) in een vrij land en FOK! forum is voor iedereen. Als ik op niemand mag reageren zal het nogal stilletjes zijn niet? Jij hebt het over de oerslang , en je kan daar heel fier op zijn en blijven herhalen maar we weten het nu wel . Wat is het nut om jouw visie van de slang op anderen te drukken?
De Tora, de Bijbel is geen geschiedkundige boek Berjanll, ik denk dat je dat even goed moet onthouden.
Niet alle joden geloven letterlijk wat erin staat (blijkbaar besef je dat ook niet) Er zijn talrijke verschillende meningen van joodse verklaarders op de teksten. Er zijn mensen die tevreden zijn met wat schrijvers uit vroegere tijden hebben gezegd. Anderen passen de nieuwe wetenschappelijke methoden toe op de oude tekst. Velen bveschouwen ( kijk een typo fout oh jeee) de tekst als heilige poezie en bestuderen hem om nieuwe spirituele inzixhten over ( kijk weer een typ fout ) de relatie van G'd met de aarde en de mens te verwerven. Nog weer anderen maken gebruik van de revolutionaire ontdekkingen in de archeologie , vergelijkende godsdienstwetenschappen, taalanalyse en zelfs informatietechnologie om te achterhalen wat zij zien als de oorspronkelijke bedoelingen en wijsheid van de Toera ( Oh neen, heb ik Tora nu verkeerd gespeld? Goh sommmige mensen leren het nooit he , stomme buitenlanders)
De Tora blijft voor degenene die haar bestuderen, onderzoeken en haar zich hebben eigen gemaakt , verwonderen , verbijsteren en verrijken.
De Tora is (veel meer) dan de schatkamer van het joodse volk. Haar betekenis stijgt zelfs ver uit boven de Heilige Torarollen die een band scheppen tussen joden en joden verbindt met alle generaties die haar hebben geprezen met de woorden : ' Zij is een boom des levens voor hen die zich aan haar vasthouden. wie op haar vertrouwt, is gelukkig'
'Haar wegen zijn aangename wegen, al haar paden zijn vredig'
De Tora is een zeer uitgebereide en gevarieerde bibliotheek. Naast verhalen uit de oudheid zijn er in de Tora teksten te vinden over wetenschap. geschiedenis , rituele praktijken, filosofie en ethische normen.
Geen enkel onderwerp wordt geschuwd: geboorte en dood. de rivaliteit tussen kinderen en ouders, machtsstrijd, lust, bedrog, liefdadigheid, seksuele discriminatie, hebzucht, het opbouwen van een gemeenschap, de verantwoorlijkheid voor de daklozen en de hongerigen, belastingen, onroerend goed, ecologie, zaken en handel, medische ethiek, huwelijk en echtscheiding.
Veel Toraverklaaders (vooral uit de latere perioden) passen hun commentaar op de Torateksten de kennis van moderne historici, acheologie en taalkunde toe op de verhalen en geschiedenis van het oude Israel.
Velen beschouwen het jodendom als iets dat is voortgekomen uit zowel de cultuur van mesopotamie als uit die van egypte. En velen gebruiken inzichten dat de Tora zich heeft ontwikkeld uit de ervaringen van het joodse volk met de oude culturen in het nabije en midden oosten. Voor de meesten van hen blijft de Tora de centrale betekenis echter de morele boodschap.
En volwassenen mogen wel taalfouten hebben, lijkt mij juist niet... Maar ik weet niet goed waarom je hierop komt want ik heb tegen Natural-Cool nooit gehad over taalfouten.. En tegen jou ook niet geloof ik.quote:Op zondag 11 augustus 2013 20:32 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Kun jij niet normaal discusieren Berjanll ? Moet je meteen mensen maar neer halen? Want mijn naam is niet Silly. Het zegt overigens veel meer over jou ...maar.....Ik kan heel goed met je vinden hoor, ik vind alleen de manier hoe je discusseerd kinderachtig. Hoe oud ben je ? Pubertje? Want mijn broertje reageert ook zo. Met volwassen mensen kun je , normaliter, discussieren zonder dat men op je taalfouten let of je neer haalt. Want zeg, we zijn toch volwassen?
Je bent vrij om te doen en laten wat je wilt. Neemt niet weg dat je niet zomaar voor iemand op moet komen, zonder dat je je in de materie verdiept hebt.quote:Ik leef (nog) in een vrij land en FOK! forum is voor iedereen. Als ik op niemand mag reageren zal het nogal stilletjes zijn niet? Jij hebt het over de oerslang , en je kan daar heel fier op zijn en blijven herhalen maar we weten het nu wel . Wat is het nut om jouw visie van de slang op anderen te drukken?
Als je mij een beetje gevolgd hebt Skillsy dan weet je dat ik het hiermee eens ben, dat de bijbel geen geschiedkundig boek is. Want ik geloof niet in slangen die kunnen praten, ik zie de slang als het symbool voor wijsheid. Dat is waar de hele discussie over ging Skillsy, een beetje opletten graag (of in deemoed zwijgen).quote:De Tora, de Bijbel is geen geschiedkundige boek Berjanll, ik denk dat je dat even goed moet onthouden.
Niet alle joden geloven letterlijk wat erin staat (blijkbaar besef je dat ook niet) Er zijn talrijke verschillende meningen van joodse verklaarders op de teksten. Er zijn mensen die tevreden zijn met wat schrijvers uit vroegere tijden hebben gezegd. Anderen passen de nieuwe wetenschappelijke methoden toe op de oude tekst.
Ik ben te oud om op dit soort kinderachtige reacties in te gaan, vooral omdat je denkt dat ik Natural-Cool spelfouten verwijt ("en nu in het nederlands graag") terwijl dat ging om het feit dat hij veel te wollig taalgebruik had. Maar ja, als mensen midden in een discussie in vallen en hun mening dan al klaarhebben kun je ook niet meer van ze verwachtenquote:Velen bveschouwen ( kijk een typo fout oh jeee) de tekst als heilige poezie en bestuderen hem om nieuwe spirituele inzixhten over ( kijk weer een typ fout ) de relatie van G'd met de aarde en de mens te verwerven. Nog weer anderen maken gebruik van de revolutionaire ontdekkingen in de archeologie , vergelijkende godsdienstwetenschappen, taalanalyse en zelfs informatietechnologie om te achterhalen wat zij zien als de oorspronkelijke bedoelingen en wijsheid van de Toera ( Oh neen, heb ik Tora nu verkeerd gespeld? Goh sommmige mensen leren het nooit he , stomme buitenlanders)
Maar dan nog hebben ze de sleutels niet om die teksten te ontrafelen. En dan wordt het fingerspitzengefühl natuurlijk, ook voor de hedendaagse jood.quote:De Tora blijft voor degenene die haar bestuderen, onderzoeken en haar zich hebben eigen gemaakt , verwonderen , verbijsteren en verrijken.
Leuk voor je hoor.....quote:De Tora is (veel meer) dan de schatkamer van het joodse volk. Haar betekenis stijgt zelfs ver uit boven de Heilige Torarollen die een band scheppen tussen joden en joden verbindt met alle generaties die haar hebben geprezen met de woorden : ' Zij is een boom des levens voor hen die zich aan haar vasthouden. wie op haar vertrouwt, is gelukkig'
'Haar wegen zijn aangename wegen, al haar paden zijn vredig'
De Tora is een zeer uitgebereide en gevarieerde bibliotheek. Naast verhalen uit de oudheid zijn er in de Tora teksten te vinden over wetenschap. geschiedenis , rituele praktijken, filosofie en ethische normen.
Geen enkel onderwerp wordt geschuwd: geboorte en dood. de rivaliteit tussen kinderen en ouders, machtsstrijd, lust, bedrog, liefdadigheid, seksuele discriminatie, hebzucht, het opbouwen van een gemeenschap, de verantwoorlijkheid voor de daklozen en de hongerigen, belastingen, onroerend goed, ecologie, zaken en handel, medische ethiek, huwelijk en echtscheiding.
Veel Toraverklaaders (vooral uit de latere perioden) passen hun commentaar op de Torateksten de kennis van moderne historici, acheologie en taalkunde toe op de verhalen en geschiedenis van het oude Israel.
Velen beschouwen het jodendom als iets dat is voortgekomen uit zowel de cultuur van mesopotamie als uit die van egypte. En velen gebruiken inzichten dat de Tora zich heeft ontwikkeld uit de ervaringen van het joodse volk met de oude culturen in het nabije en midden oosten. Voor de meesten van hen blijft de Tora de centrale betekenis echter de morele boodschap.
quote:Op zondag 11 augustus 2013 19:58 schreef BerjanII het volgende:
De slang is geen symbool van de leugen,
Slangen, en het ligt er maar net aan over welke slang je het hebt. Ik heb het over de Oerslang,
quote:Op zondag 11 augustus 2013 21:08 schreef BerjanII het volgende:
ik zie de slang als het symbool voor wijsheid. Dat is waar de hele discussie over ging Skillsy, een beetje opletten graag (of in deemoed zwijgen).
En dan kom je nog af met christelijke of joodse tekstjes die doen alsof men de verhalen over slangen uit de bijbel zou hebben, in plaats van andersom
ATON bijvoorbeeld wel, en met hem ben ik het bijna altijd eens (al is hij atheist en gelooft hij niet in dit soort dingen, terwijl ik wel geloof in een oerreligie waaruit deze symboliek voortkomt), hoe zou dat toch komen?
En dan zeggen dat ik zeg dat jij uit je nek zit te kletsen omdat ik het niet met jou eens ben. Nee, ik zeg dat jij uit jouw nek kletst omdat je geen kunde hebt in zaken.
Dus niet de boel omdraaien a.u.b.
quote:Op zondag 11 augustus 2013 15:27 schreef ATON het volgende:
quote Berjan:
quote:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ben ik volkomen mee eens. Had hetzelfde antwoord klaar, maar liet jou de eer.Jullie overtuiging is niet een aanname maar zelfs voor mensen die willen aannemen dat dingen bepaald kunnen worden een waarschijnlijkheid boven elke twijfel verheven.quote:quote:Op zondag 11 augustus 2013 21:08 schreef BerjanII het volgende:
Neemt niet weg dat je niet zomaar voor iemand op moet komen, zonder dat je je in de materie verdiept hebt.quote:Op zondag 11 augustus 2013 21:08 schreef BerjanII het volgende:
Maar dat had je vast zelf ook wel door aangezien je deze discussie helemaal meegekregen had.quote:Op zondag 11 augustus 2013 21:08 schreef BerjanII het volgende:
Dat vind ik een beetje dom, en dat is ook de reden waarom ik bijvoorbeeld onze uitleggers van de oude teksten een beetje zinloos bezig vind.Wollig ikquote:Op zondag 11 augustus 2013 21:08 schreef BerjanII het volgende:
omdat je denkt dat ik Natural-Cool spelfouten verwijt ("en nu in het nederlands graag") terwijl dat ging om het feit dat hij veel te wollig taalgebruik had.( echt geweldig dit )
Even terug on topic graag beste Berjanllquote:Op zondag 11 augustus 2013 21:08 schreef BerjanII het volgende:
Want ik geloof niet in slangen die kunnen praten, ik zie de slang als het symbool voor wijsheid. Dat is waar de hele discussie over gingquote:Op zondag 11 augustus 2013 21:08 schreef BerjanII het volgende:
Met dat laatste ben ik dan weer absoluut niet eens, aangezien je niet de teksten moet uitleggen aan de hand van wat wij nu weten of als symbolisch zienquote:Op zondag 11 augustus 2013 21:08 schreef BerjanII het volgende:
Maar dan nog hebben ze de sleutels niet om die teksten te ontrafelenquote:Op zondag 11 augustus 2013 21:08 schreef BerjanII het volgende:
En dan wordt het fingerspitzengefühl natuurlijk, ook voor de hedendaagse jood.quote:Op zondag 11 augustus 2013 21:08 schreef BerjanII het volgende:
persoonlijk heb ik er weinig wetenschap in kunnen ontdekken,quote:Dat is allemaal leuk en aardig, ophelderende materie over de slang bij elkaar gesprokkeld, saampies met Aton, maar wat heeft de slang in mijn visie van de zondeval te maken ?quote:Op zondag 11 augustus 2013 20:00 schreef BerjanII het volgende:
mensen die wat meer weten van de materie vinden dit niet. En dat mag ik best zeggen, ook als tere zieltjes dit niet leuk vinden.De satan is zinnebeeldig bedoeld in mijn visie en zit verwerkt in de ego van de mens.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 21:22 schreef BerjanII het volgende:
wat heeft satan nou weer met Adam en de zondeval te maken? Kan iemand mij ergens aantonen dat de slang satan is? En niet komen met Openbaring graag![]()
( Waarom jij de slang erbij wil betrekken, is mij al een raadsel, dat het perse een wijze slang behoort te zijn is een argument waarmee je aangeeft dat je persoonlijk ervoor hebt gekozen om je eigen overtuiging buiten de toetsbare werkelijkheid te houden ).
Hier:quote:
Ik heb duidelijk een punt op het einde van de zin geplaatst. Dus waarom vraag je naar mijn punt?quote:Op zondag 11 augustus 2013 20:32 schreef Skillsy het volgende:
- lap tekst- ........................morele boodschap.
En wat heeft deze geloofsbelijdenis met de topic te maken ?? Wat is je punt nu ?quote:Op zondag 11 augustus 2013 23:35 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Hier:
[..]
Ik heb duidelijk een punt op het einde van de zin geplaatst. Dus waarom vraag je naar mijn punt?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trol_%28internet%29quote:Op zondag 11 augustus 2013 23:03 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Jullie overtuiging is niet een aanname maar zelfs voor mensen die willen aannemen dat dingen bepaald kunnen worden een waarschijnlijkheid boven elke twijfel verheven.
[..]
[..]
[..]
[..]
Wollig ik( echt geweldig dit )
Even terug on topic graag beste Berjanll
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Dat is allemaal leuk en aardig, ophelderende materie over de slang bij elkaar gesprokkeld, saampies met Aton, maar wat heeft de slang in mijn visie van de zondeval te maken ?
[..]
De satan is zinnebeeldig bedoeld in mijn visie en zit verwerkt in de ego van de mens.![]()
( Waarom jij de slang erbij wil betrekken, is mij al een raadsel, dat het perse een wijze slang behoort te zijn is een argument waarmee je aangeeft dat je persoonlijk ervoor hebt gekozen om je eigen overtuiging buiten de toetsbare werkelijkheid te houden ).
quote:Op zondag 11 augustus 2013 12:30 schreef BerjanII het volgende:
Paulus heeft de bijbel helemaal niet herschreven. Jij hebt wel veel fantasie moet ik zeggen
Hoe gaat met jou op deze wollige dag?quote:Op zondag 11 augustus 2013 13:09 schreef BerjanII het volgende:
Hij was een gnostisch interpreteerder van de bijbelse geschriften (vooral het OT). Met het huidige NT heeft hij niks van doen. Zelfs handelingen is geschreven door feitelijke tegenstanders van Paulus
Als het je post betreft i.v.m. ' het herschrijven door Paulus van het N.T. zit je er wel grandioos naast.quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:38 schreef Natural-Cool het volgende:
Even terugkomend, ben je helemaal zeker van bovengenoemde zaken en is Aton het met je eens ?
De nobele Bijbel verloor eens haar pure kleed, valsheid heeft het aangetogen, en daarin veel nageaapt en menig deugdzaam hart bedrogen.quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:43 schreef ATON het volgende:
[..]
Als het je post betreft i.v.m. ' het herschrijven door Paulus van het N.T. zit je er wel grandioos naast.
Als je denkt dat er nog originele geschriften zijn van Paulus, zit je er ook naast. Er bestaan geen originelen meer, enkel wat flinters uit de eerste eeuw en de rest zijn geredigeerde kopijen. Nu ja, de boeken ( bron ) die ik je aanreik lees je toch niet, maar ter lering en vermaak van de topic-bezoekers wil ik je alsnog volgende werken aanbevelen : ' Wie schreef de Bijbel ' door K. Van der Toorn, hoogleraar religie-geschiedenis en ' Wie schreven het N.T. werkelijk ' door Burton L.Mack.
Het christendom is door Paulus ontworpen naar model van de toen gangbare Hellenistische Mysterie-scholen, later bestempeld als het gnostisch christendom. In de loop van de eerste eeuwen zijn deze aan de kant gezet en vervangen door wat we kennen als de Roomse kerk, met een centraal bestuur en overkoepelende organisatie zodat men, in tegenstelling tot de oorspronkelijke meer Platonische- en Pythagorisch filosofische scholen er ook dogma's in kon stoppen. Dus ja, ik ben het met Berjan grotendeels eens wat de geschiedenis van deze religie betreft.
Heb je het nu over het O.T. of het N.T. ?quote:Op maandag 12 augustus 2013 12:24 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
De nobele Bijbel verloor eens haar pure kleed, valsheid heeft het aangetogen, en daarin veel nageaapt en menig deugdzaam hart bedrogen.
Beide zijn her en der geredigeerd. De Bijbel was overgeleverd in de handen van de Romeinen na JC zijn ter dood veroordeling, de rest spreekt voor zich.quote:Op maandag 12 augustus 2013 12:28 schreef ATON het volgende:
[..]
Heb je het nu over het O.T. of het N.T. ?
Mooi dat de almachtige god geen stokje hiervoor gestoken heeft. Hoe moet men nu weten wat god echt van ons wil?quote:Op maandag 12 augustus 2013 13:00 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Beide zijn her en der geredigeerd. De Bijbel was overgeleverd in de handen van de Romeinen na JC zijn ter dood veroordeling, de rest spreekt voor zich.
quote:Op maandag 12 augustus 2013 13:00 schreef Natural-Cool het volgende:
De Bijbel was overgeleverd in de handen van de Romeinen na JC zijn ter dood veroordeling, de rest spreekt voor zich.
Vraag het aan de Romeinen.quote:Op maandag 12 augustus 2013 13:26 schreef falling_away het volgende:
Mooi dat de almachtige god geen stokje hiervoor gestoken heeft. Hoe moet men nu weten wat god echt van ons wil?
Met een beetje goede wil en onderzoek kwam ik ongeveer hierop uit.quote:Op maandag 12 augustus 2013 13:26 schreef falling_away het volgende:
[..]
Mooi dat de almachtige god geen stokje hiervoor gestoken heeft. Hoe moet men nu weten wat god echt van ons wil?
Dat is niet wat god van je verlangt, maar wat je verplicht bent tegenover de samenleving als je er deel van wil uitmakenquote:Op maandag 12 augustus 2013 14:20 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Met een beetje goede wil en onderzoek kwam ik ongeveer hierop uit.
God wil dat wij mensen naastenliefde, gerechtigheid en vrede nastreven. Vertrouwen op Hem, niet zomaar en zonder geldige redenen doden, geen ontucht plegen, niet stelen, niet liegen, jezelf verdedigen, wel waarachtig, rechtvaardig, kieskeurig en geduldig zijn. Mensen in hun waarde laten, niet op basis van ras, geaardheid, geslacht, mening en geloof discrimineren.
Accepteren dat het "tijdelijke" lijden in het leven erbij hoort om o.a. wijzer van te worden. De lage driften in de mens overwonnen en beheerst dienen te worden, daarbij mag je om Zijn hulp vragen. Hard werken en met een beetje minder genoegen nemen om ook de armen en behoeftigen te kunnen/willen voorzien van een menswaardig leven.
Niet in hypocriet en crimineel gedrag en handelen verharden door jezelf ( of gemeenschap ) op een voetstuk te plaatsen, boven anderen verheven te voelen.
En er is nog niemand komen reclameren..quote:Ieder persoon zal oogsten wat hij/zij vooruit heeft gezaaid en zijn verdiende loon ten volle krijgen na zijn dood en beoordeling.
Ik ben 2 jaar geleden overleden, en ging als homo uiteraard naar de hel. Ik werd persoonlijk verwelkomt door de duivel.quote:Op maandag 12 augustus 2013 16:05 schreef ATON het volgende:
[..]
En er is nog niemand komen reclameren..
Ben het met Aton eensquote:Op maandag 12 augustus 2013 16:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik ben 2 jaar geleden overleden, en ging als homo uiteraard naar de hel. Ik werd persoonlijk verwelkomt door de duivel.
De hel is heel anders dan je denkt. Ik werd rondgeleid in de beach club vol mooie mannen die de hel is. Het is een zonnig strand met kristalhelder water, met een prachtig bos er achter. Overal barretjes en lekker eten.
Heerlijk luieren in een hangmat en een beetje fokken en cocktails drinken, jep, er is internet in de Hel, wat denken jullie dan.
Goed, na een paar dagen had ik zin de buurt een beetje te verkennen. Ik liep het strand af en na een uur of twee lopen kwam ik bij wat een vulkaanachtig gebied was, het rook er naar zwavel. Toen ik over een kraterrand keek zag ik het hellevuur, met gillende mensen erin. Ik was geschokt. De duivel had me belogen. Het was helemaal geen resort.
Daar ik aan de duivel dacht verscheen hij meteen en overstuur schold ik hem uit. Hij keek me minzaam aan en zei, pietje pietje was is er met je aan de hand, waarom ben je zo overstuur.
Ik wees op het hellevuur en zei, je hebt me belogen.
Hij schudde zijn hoofd en lachte, nee joh, das voor de christenen, die willen dat zo, net zoals jij deze beachclub wilt...
By the way
Veel mensen denken dat de hemel en de hel boven en onder zitten. Dit is een vergissing. Ze liggen naast elkaar. Toen ze er net waren konden de zielen dus vrij van de hemel naar de hel lopen en omgekeerd.
Dit stoorde god verschrikkelijk. Hij heeft toen een contract met satan afgesloten, god zou een groot hek neerzetten en satan zou het onderhouden. God had dat als jood natuurlijk slim onderhandeld. 1 keer de kosten van een hek is veel minder dan een eeuwigheid onderhoud.
De duistere kwam daar ook achter en hield op met het plegen van onderhoud. Het hek werd steeds slechter en er kwamen gaten in. Resultaat, als mensen in de hemel zin hadden is wilde feesten, drank en drugs, onbeschermde sex met iedereen en zijn geit, dan gingen ze naar de hel om daarna weer te chillen in de hemel. Andersom net zo.
God is daar zeer boos over geweest en heeft satan toen gebeld en verteld dat ie zich aan zijn contract moest houden.
Satan: Hallo?
God: Luister vriend, ik ben het, God, luister stuk gevallen engel, wij hebben een contract over het onderhoud van het hek tussen onze domeienen
Satan: Ja dahag, daar had je me een poets gebakken, daar doe ik niets aan.
God: Wat?? Mijverdomme, Als je daar niets aan doet, dan neem ik een advocaat in de arm en sleep ik je voor het Hemelse gerecht, en dan zullen we nog wel eens zien of contract contract is.
Satan: godje godje godje, waar ga JIJ een advocaat vandaan halen?
Dat hek is dus nog steeds kapot
That's definitely a trollquote:Op maandag 12 augustus 2013 05:35 schreef ATON het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trol_%28internet%29
"Jullie overtuiging is niet een aanname maar zelfs voor mensen die willen aannemen dat dingen bepaald kunnen worden een waarschijnlijkheid boven elke twijfel verheven."quote:Op zondag 11 augustus 2013 23:03 schreef Natural-Cool het volgende:
Wollig ik( echt geweldig dit )
Even terug on topic graag beste Berjanll
De zondeval staat in Genesis en daar hoort een slang bij. Jammer voor jou joh, maar jouw visie zegt mij niks.quote:Dat is allemaal leuk en aardig, ophelderende materie over de slang bij elkaar gesprokkeld, saampies met Aton, maar wat heeft de slang in mijn visie van de zondeval te maken ?
Gefeliciteerd joh...quote:De satan is zinnebeeldig bedoeld in mijn visie en zit verwerkt in de ego van de mens.![]()
Misschien omdat de slang nou eenmaal in de versie van de zondeval zit en omdat de slang symbool stond voor wijsheid en eeuwig leven? Ik kan wel steeds mijn versje blijven herhalen, maar het houdt eens op. Jouw visie zegt niks over wat mensen bedoelt kunnen hebben, de visie van de slang als wijsheidsymbool daarentegen wel.quote:[b]( Waarom jij de slang erbij wil betrekken, is mij al een raadsel, dat het perse een wijze slang behoort te zijn is een argument waarmee je aangeeft dat je persoonlijk ervoor hebt gekozen om je eigen overtuiging buiten de toetsbare werkelijkheid te houden ).
De wijze uil, het slimme vos verhaal, de sterke leeuw, de scherpziende havik, de lachende hyena en de vuurspuwende draak verhalen ben ik wel eens tegengekomen zelfs een hypnotiserende slang maar nooit een wijze slang.quote:Op maandag 12 augustus 2013 21:24 schreef BerjanII het volgende:
Misschien omdat de slang nou eenmaal in de versie van de zondeval zit en omdat de slang symbool stond voor wijsheid en eeuwig leven? Ik kan wel steeds mijn versje blijven herhalen, maar het houdt eens op. Jouw visie zegt niks over wat mensen bedoelt kunnen hebben, de visie van de slang als wijsheidsymbool daarentegen wel.
Jij ook gefeliciteerd met uw slangencultus.quote:
Af en toe eens een link openen én lezen. Deze http://nl.wikipedia.org/wiki/Oerslang werd al gegeven. Hieruit het volgende:quote:Op maandag 12 augustus 2013 23:37 schreef Natural-Cool het volgende:
De wijze uil, het slimme vos verhaal, de sterke leeuw, de scherpziende havik, de lachende hyena en de vuurspuwende draak verhalen ben ik wel eens tegengekomen zelfs een hypnotiserende slang maar nooit een wijze slang.
Nu ben ik benieuwd.
Sprookjesverhalen vertellers in spijkerschrift e.d richten je aandacht dus vooral op een een multi talentvolle kruipende dier van kennis en wijsheid. Grappig, en hoe zag hun godsdienst eruit ?quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 05:30 schreef ATON het volgende:
Ik heb natuurlijk ook nog geen wijze slang tegengekomen, of een sprekende slang. Er zijn wel sprookjesverhalen waar je die wél kan ontmoeten... niet écht natuurlijk. Zuiver symbolisch.
Dit zal nu wel volstaan of ga je nu nog verder...
OFF TOPIC en met dit onderwerp ben ik klaar.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 08:33 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Sprookjesverhalen vertellers in spijkerschrift e.d richten je aandacht dus vooral op een een multi talentvolle kruipende dier van kennis en wijsheid. Grappig, en hoe zag hun godsdienst eruit ?
Behalve dan die van slangendansers en slangenbezweerders, dat waren dan logischerwijs hun leiders, waarzeggers of hun wijze profeten, weet jij hoe dat zit ?
Tot in hoeverre ben je thuis in de plaatselijke jaartelling, Omrekening van de plaatselijke bevolking ?
Weet je gewoon niet hoe hun godsdienst eruitzag ?quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 08:36 schreef ATON het volgende:
[..]
OFF TOPIC en met dit onderwerp ben ik klaar.
Open er een topic over.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 09:10 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Weet je gewoon niet hoe hun godsdienst eruitzag ?
Of wil je geen antwoord geven op mijn vraag ?
We zitten reeds in een topic !!!quote:
Moet je wel héél naīef zijn dit verhaal letterlijk te nemen. Zoals ik reeds opmerkte, je hebt er totaal niks van begrepen of zit hier maar wat te trollen.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 10:02 schreef Natural-Cool het volgende:
Adam en Eva zouden verleid zijn door een slang, in vele visie's wordt dat zo gebracht. Ik denk niet dat ze door een slang zijn aangesproken, want slangen kunnen niet praten.
Voor mij niet opmerkelijk, omdat dit verhaal is overgenomen door de Judeeërs uit een Sumerisch verhaal. De latere joodse geschriften zwijgen daar verder over. Er zijn nog zaken waar ze later niet meer over schrijven.quote:In de oudheid speelt een sprekende slang een rol in het Joodse en Evangelie verhalen over Adam.
Daarna spreekt de slang niet meer, op zijn minst opmerkelijk.
He kijk, eerst pagina's lange discussies met Berjan dat de slang NIET voor kennis en wijsheid staat en nu plots WEL ! Ben je je kar aan het keren N.C.?quote:De slang speelt al heel lang een hoofdrol van kennis en wijsheid net als in eerdere spijkerschrift overleveringen, jij haalt aan dat je boeken daarover hebt gelezen.
De overlevering van ontcijferde Egyptische, Sumerische en andere spijkerschriften zijn duizenden jaren lang vooral mondeling overgeleverd.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 10:44 schreef ATON het volgende:
He kijk, eerst pagina's lange discussies met Berjan dat de slang NIET voor kennis en wijsheid staat en nu plots WEL ! Ben je je kar aan het keren N.C.?
Poch niet met je kennis op een forum als je niet eens een simpele vraag wilt beantwoorden.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 10:44 schreef ATON het volgende:
Toch maar eens enkele historisch-wetenschappelijke boeken raadplegen. Ik ga je hier geen gratis cursus geven. Dit is een discussieforum en als je wil meespelen moet je toch minstens de spelregels kennen.
Dat is niet zo. Ze zijn wel duizenden jaren VOORGELEZEN omdat de bevolking niet kon lezen.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 11:00 schreef Natural-Cool het volgende:
De overlevering van ontcijferde Egyptische, Sumerische en andere spijkerschriften zijn duizenden jaren lang vooral mondeling overgeleverd.
En nu wel. Dit heeft tot gevolg dat men nu beter inzicht heeft gekregen over hoe deze teksten zijn doorgegeven en waar de oorspronkelijke vandaan komen. Een goed voorbeeld is het scheppingsverhaal.quote:Tot 200 jaar terug wist men echt geen letter Egyptisch te ontcijferen en tot 60 jaar terug wist men ook echt geen letter Sumerisch schrift te ontcijferen.
Ik poch niet met mijn kennis, maar jij maakt wel duidelijk dat je er niks over weet. Nogmaals, lees je eerst in voordat je hier iemand onderuit wil halen.quote:Poch niet met je kennis op een forum als je niet eens een simpele vraag wilt beantwoorden.
Voorgelezen aan de gewone bevolking daar sla je de spijker toch alweer mis, een hele tas vol met gebakken stenen op sleeptouw, zie jij dat echt zo voor je ?quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 11:41 schreef ATON het volgende:
Dat is niet zo. Ze zijn wel duizenden jaren VOORGELEZEN omdat de bevolking niet kon lezen.
Een beter inzicht in het scheppingsverhaal geven hun onnatuurlijke verhalen niet. Het gros gaat over onbenullige zakelijke transacties.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 11:41 schreef ATON het volgende:
En nu wel. Dit heeft tot gevolg dat men nu beter inzicht heeft gekregen over hoe deze teksten zijn doorgegeven en waar de oorspronkelijke vandaan komen. Een goed voorbeeld is het scheppingsverhaal.
Het is pochen wat je doet. Een directe vraag inhoudelijk beantwoorden, zonder smoesjes, is toch niet zo moeilijk.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 11:41 schreef ATON het volgende:
Ik poch niet met mijn kennis, maar jij maakt wel duidelijk dat je er niks over weet.
Sla ik de bal mis ? Ik zal dit over maken aan K. Van der Toorn, hoogleraar.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 12:13 schreef Natural-Cool het volgende:
Voorgelezen aan de gewone bevolking daar sla je de spijker toch alweer mis, een hele tas vol met gebakken stenen op sleeptouw, zie jij dat echt zo voor je ?
Was een steen voldoende om het verhaal uitgebreid over te dragen aan de bevolking ?quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 12:45 schreef ATON het volgende:
[..]
Sla ik de bal mis ? Ik zal dit over maken aan K. Van der Toorn, hoogleraar.![]()
Hoe stel jij die tabletten eigenlijk voor ? En gebakken nog wel.![]()
En als je verder gaat op deze toon ben ik klaar met je !
Ja, onder tablet-vormquote:Op dinsdag 13 augustus 2013 13:11 schreef Natural-Cool het volgende:
Was een steen voldoende om het verhaal uitgebreid over te dragen aan de bevolking ?
Rosetta steen was bedoeld voor de bevolking om belastingen te heffen...quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 16:24 schreef ATON het volgende:
of stele-vorm
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rosettastone.jpg
Hoe zwaar was de steen eigenlijk ?quote:By the time of the Rosetta Stone, 196 BC, hieroglyphs were no longer in general use, they were used and understood only by the priests in the temples. Five hundred years later, even this restricted knowledge of how to read and write them had disappeared - the script of Ancient Egypt was lost.
Wie waren de heersers ten tijde dat de Rosetta steen werd bespijkerd, juist ja eerst de Grieken daarna de Romeinen.quote:I think it's quite weird. Why you would put this sort of statement, which is basically a statement of tax exemption, on such a heavy stone! It is 760 kilograms. Why did they do that?" (Ahdaf Soueif)
bron : http://www.bbc.co.uk/ahis(...)anscripts/episode33/quote:By the time of the Rosetta Stone, Egypt had already been under Greek rule for over a hundred years, and the Ptolemies' dynasty would last for another 150. The dynasty ended infamously with the reign of Cleopatra VII - 'the' Cleopatra who beguiled and seduced both Julius Caesar and Mark Anthony. But with the death of Anthony and Cleopatra, Egypt was conquered by Augustus, whose image I'll be talking about later this week, and the Egypt of the Ptolemies became part of the Roman Empire.
De steen stamt uit de tijd rond 200 voor Christus, is gemaakt van basalt en weegt 762 kg. De afmetingen zijn 118 x 77 x 30 cm.quote:..terwijl farao PTOLEMAEUS, DE EEUWIG LEVENDE, DE GELIEFDE VAN PTAH, DE GOD EPIHANES EUCHARISTO, de zoon van faro Ptolemaeus en koningin Arsinoe, de goden Philopatores, een weldoener is geweest voor zowel de tempels als hen die daarin wonen, als voor zijn onderdanen, als god geboren uit een god en een godin (zoals Horus de zoon van Isis en Osiris, die zijn vader Osiris heeft gewroken) en die de goden welgezind was, heeft geld en graan aan de de tempels gewijd en veel gedaan voor de welvaart van Egypte en voor de tempelbouw en is is genereus omgegaan met zijn bezit en wat de opbrengsten van de belastingen in Egypte betreft heeft hij sommigen hele hele bedrag en anderen een deel teruggeven opdat het het volk en de anderen goed ging gedurende zijn regering: en terwijl hij de geweldige schulden aan de kroon in Egypte en de rest van het koninkrijk heeft teruggebracht: en terwijl hij gevangenen en zij die al lange tijd ergens van beschuldigd werden vrijliet; en terwijl hij heeft bepaald dat de goden blijvend van de inkomsten van de tempels en hun jaarlijke toelagen, zowel in geld als in graan, zullen mogen genieten, zo ook ... de opbrengsten van de wijnstokken en de tuinen van de goden en andere bezittingen die in zijn vaders tijd aan de goden behoorden....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |