Ik ben ze niet vergeten.quote:Op zondag 18 augustus 2013 12:32 schreef k3vil het volgende:
Ik weet wel dat het geloof van het oude babylon aspecten bevat die in de Torah terug te vinden zijn (ik ben de details even vergeten, volgens mij gevonden in de kleitabletten van de sumeriers).
Judaisme kan zoveel verzinnen over de jaren heen. Zo is het dragen van een keppel ook nog niet zo lang een wet.quote:Op zondag 18 augustus 2013 12:57 schreef ATON het volgende:
[..]
WC eend adviseerd WC eend.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zohar
[..]
Mee eens, ik heb het over de geschiedenis van het Judaïsme en de Torah is geen geschiedenisboek.
Ik wil niet mieren siften maar je bent niet echt consequent want even later zeg je:quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 22:00 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Mischien zou je nederlandse namen kunnen gebruiken in plaats van Hebreeuwse, dat bespaart me weer wat opzoekwerk.
Wat is het nou?? (overigens was het gewoon Nederlands wat ik typte maar goed)quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 22:17 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
sja ik veronderstel in een theologisch debat toch minimale kennis van engels en duits.
(latijn HEBREEUWS en grieks zijn ook wel handig, alsmede frans en soms kan zelfs arabisch ook nog wel nuttig zijn)
Apart, als ik een Nederlands woord vanuit het Hebreeuws gebruik zit je te mopperen. Als ik geen Engels kan , zit je te mopperen (en acht je het zelfs nodig om theologische debat te voeren)quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 22:17 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Die Kohanim ([kohaˈnɪm] hebräisch כהנים, Plural von Kohen ([koˈhɛn], hebräisch כהן) sind eine Untergruppe der Leviten, des tempeldienstlichen Stammes unter den Zwölf Stämmen Israels. Sie gelten als direkte Nachfahren Aarons, der ein Bruder des Mose war
Lukt het ook niet Engelstalige teksten te lezen als je google toolbar installeert?quote:Op zondag 18 augustus 2013 18:23 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Apart, als ik een Nederlands woord vanuit het Hebreeuws gebruik zit je te mopperen. Als ik geen Engels kan , zit je te mopperen (en acht je het zelfs nodig om theologische debat te voeren)
En dan zeg je dat kennis van de Hebreeuwse taal handig/en nuttig is
In het verleden heb ik weleens google vertaling gebruikt maar hoe weet ik of die kloppen? Zo stond er ooit bij de vertaling Ég Veled = Ég kattenbakquote:Op zondag 18 augustus 2013 20:27 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Lukt het ook niet Engelstalige teksten te lezen als je google toolbar installeert?
In dat geval kun je namelijk een woord met de muis aanwijzen, waarop de vertaling verschijnt. (in de meeste gevallen)
Je moet daarvoor wel een klein beetje basiskennis Engels hebben.
Deze methode werkt wel alleen bij originele teksten, dus niet voor teksten die geciteerd worden op Fok. Je moet daarvoor teruggaan naar de site waar hij vandaan komt.
Andere talen dan Engels hoef je niet te kennen hoor, behalve natuurlijk als je bepaalde religieuze teksten echt diepgaand wilt analyseren, maar er zijn sites die dat vertaalwerk van deze teksten voor een groot deel van je overnemen.
Dat is volgens mij niet de google vertaling maar de vertaling van internet explorer.quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:44 schreef Skillsy het volgende:
[..]
In het verleden heb ik weleens google vertaling gebruikt maar hoe weet ik of die kloppen? Zo stond er ooit bij de vertaling Ég Veled = Ég kattenbak![]()
Maar nu is Google vertaling stukken beter wat betreft eg veled merk ik wel! Maar grote teksten, of talen herkenning werkt vaak niet.
Nee, dat bestaat al lang.quote:Google Toolbar is dat iets nieuws? Heb je daar goede ervaringen mee?
Nee, ik denk dat het een illusie is te geloven dat mensen die Hebreeuwse woorden kennen.quote:Overigens mag ik hopen dat mensen hier op F&L het woordje Sjechiena /Shekhinah toch in hun basispakket kennis hebben zitten, zeker als ze 'zoveel' kennis van het jodendom en diens verleden claimen te kennen.
Oud boek met prachtige beginselen ook voor nuquote:Op dinsdag 30 juli 2013 13:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vraag me dus altijd af of iemand die zijn moraal baseert op het oude boek ook bv geen varkensvlees eet, zich niet scheert, geen kleding draagt die gemaakt is van meer dan 1 stofsoort,
Ten 1e was die slang geen werkelijke slang. Maar was het (duhh) Satan die sprak.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 13:49 schreef Jappie het volgende:
Laten we Piet's post er nog eens bijpakken;
Er kan in genesis wel staan dat Adam geen pijn en verdriet kende maar als dat waar is kon hij ook geen kennis hebben van liefde en vreugde deze zijn in een materiele wereld namelijk alleen te kennen op basis van hun tegenhangers aangezien het relatieve begrippen zijn. Ah wel..daar zit je dan in je eentje en nu ? (dat viel niet alleen Piet op maar tevens God die vervolgens besloot een "mannin" te creeeren om de eenzame toestand van Adam te verlichten)
Adam had indien letterlijk gelezen dus geen zeggenschap over zijn eigen bestaan en tevens was het Gods idee om hem gelukkig te maken met een hulp welke zich niet alleen liet inpalmen door de slang maar tevens in staat bleek te zijn de perfecte Adam uit zijn staat van perfectie te halen. Tevens bleek er in het hof een slang aanwezig te zijn vol met valse voornemens waarvan je je toch ook in alle oprechtheid mag afvragen hoe komt zo'n vals creatuur in het perfecte paradijs als alles pais en vree was ?
Als icing on the cake wordt je vervolgens uit het so called paradijs geflikkerd zoals Piet terecht opmerkt terwijl je overduidelijk kunt zien dat het paradijs vanaf het begin al aan alle kanten rammelt.
Ik heb er niet zoveel problemen mee om Piet's gedachtengang en bedenkingen volkomen te onderschrijven indien Genesis letterlijk gelezen zou moeten worden eerlijk gezegd.
Google translate is echt waardeloos....quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:44 schreef Skillsy het volgende:
Ik neem aan dat Google - vertaling Engels nu goed kan vertalen en dat het ook kloppend is (gramatica)? Met andere talen krijg je hele rare zinnen (Russisch oa)
Dan maar ouderwets de woordenboeken in je hoofd stampen![]()
1 is het je wel eens opgevallen dat in het zondeval verhaal de slang de waarheid spreekt en god liegt?quote:Op maandag 19 augustus 2013 19:30 schreef bianconeri het volgende:
Ten 1e was die slang geen werkelijke slang. Maar was het (duhh) Satan die sprak.
Ten 2e hebben alle schepselen een vrije wil gekregen, we hebben zelf een keus te maken.
Wat juist meer perfectie is dan wanneer wij maar wezentjes waren die volgens een vastgesteld patroon leven.
Dit heeft echter wel een gevaar dat engelen (Satan en zijn demonen) en via hun Adam en Eva fouten gingen maken.
Ten 3e was het paradijs absoluut wel perfect, en om Adam meer te laten genieten schiep God Eva om hem aan te vullen. Een perfecte vrouw met een eigen wil.
1. Nou spreek jij juist de waarheid nietquote:Op maandag 19 augustus 2013 22:07 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
1 is het je wel eens opgevallen dat in het zondeval verhaal de slang de waarheid spreekt en god liegt?
2 Adam en eva hadden wel vrije wil maar geen vrije keus, ze hadden immers geen kennis van goed en kwaad. Het is de kat op het spek binden en dan de kat de schuld geven dat-ie van het spek gaat eten.
3 Eva is een kloon van Adam maar toch van een ander geslacht?
Ben ik mee bezig, heb een Engels - Nederlands woordenboek ( en omgekeerd)quote:Op zondag 18 augustus 2013 22:13 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Skillsy misschien dat je toch gewoon je engels moet bijspijkeren.
JG's kunnen niet lezen. A&E HADDEN GEEN KENNIS VAN GOED EN KWAAD WANT ZE HADDEN NOG NIET VAN DE BOOM VAN KENNIS VAN GOED EN KWAAD GEGETENquote:Op dinsdag 20 augustus 2013 13:54 schreef bianconeri het volgende:
[..]
1. Nou spreek jij juist de waarheid niet
2. Ze hadden wel kennis, het verhaal ging niet over kennis verkrijgen maar over God als soeverein accepteren.
3. Lol wat is dat voor rare kronkel gedachte? Je kunt een kloon zijn zonder van hetzelfde geslacht te zijn... Het hoeft toch niet geheel fysiek te zijn, maar gaat over het gehele wezen van een mens dat gekloont is. Er staat ook niet eens dat Eva een echte kloon is, maar juist dat Eva een aanvulling is en dus anders dan Adam.
Ik hoor graag je uitlegquote:Op maandag 19 augustus 2013 22:07 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
1 is het je wel eens opgevallen dat in het zondeval verhaal de slang de waarheid spreekt en god liegt?
1 Van alle in het wild levende dieren die God, de HEER, gemaakt had, was de slang het sluwst. Dit dier vroeg aan de vrouw: ‘Is het waar dat God gezegd heeft dat jullie van geen enkele boom in de tuin mogen eten?’ 2 ‘We mogen de vruchten van alle bomen eten,’ antwoordde de vrouw, 3 ‘behalve die van de boom in het midden van de tuin. God heeft ons verboden van de vruchten van die boom te eten of ze zelfs maar aan te raken; doen we dat toch, dan zullen we sterven.’ 4 ‘Jullie zullen helemaal niet sterven,’ zei de slang. 5 ‘Integendeel, God weet dat jullie de ogen zullen opengaan zodra je daarvan eet, dat jullie dan als goden zullen zijn en kennis zullen hebben van goed en kwaad.’quote:
Oei, CAPS ! Morulus gat dit niet leuk vinden.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 22:22 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
JG's kunnen niet lezen. A&E HADDEN GEEN KENNIS VAN GOED EN KWAAD WANT ZE HADDEN NOG NIET VAN DE BOOM VAN KENNIS VAN GOED EN KWAAD GEGETEN
duh
Het nederlands strafrecht is coulanter dan god voor wilsonbekwamen
ik kan ook nog caps, vet, cursief, onderstreept en rood, als hij het nog steeds niet begrijptquote:Op dinsdag 20 augustus 2013 23:48 schreef ATON het volgende:
[..]
Oei, CAPS ! Morulus gat dit niet leuk vinden.
quote:Op woensdag 21 augustus 2013 00:03 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
ik kan ook nog caps, vet, cursief, onderstreept en rood, als hij het nog steeds niet begrijpt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |