Hmmm, qua scherpte verschillen ze niet veel. Maarja, aan de ene kant is f2.8 heerlijk, aan de andere kant is IS fijn mocht ik er video opnames mee makenquote:Op donderdag 1 augustus 2013 23:11 schreef Dark_Angelus het volgende:
Net waar je hem voor nodig hebt he.
Allebei dan, opgelost.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 23:12 schreef Susteren het volgende:
[..]
Hmmm, qua scherpte verschillen ze niet veel. Maarja, aan de ene kant is f2.8 heerlijk, aan de andere kant is IS fijn mocht ik er video opnames mee maken
quote:
Beide prima lenzen, dus je moet zelf beslissen wat je er mee wilt. En zolang je alleen in je studio plaatjes aan het schieten bent is de 4.0 prima natuurlijk.quote:
Jep, als ik moest kiezen tussen een 2.8 nieuw en een 4 zou het uiteraard de f4 worden. Maar 2e hands is zo'n 2.8 mk1 een paar honderd goedkoper, maar twijfel toch echtquote:Op donderdag 1 augustus 2013 23:15 schreef Dark_Angelus het volgende:
[..]
Beide prima lenzen, dus je moet zelf beslissen wat je er mee wilt. En zolang je alleen in je studio plaatjes aan het schieten bent is de 4.0 prima natuurlijk.
Zie veel tweedehands 24-70 2.8 lensjes voor 900 en meer weggaan. II is veel te duur en I is schaars.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 23:17 schreef Susteren het volgende:
[..]
Jep, als ik moest kiezen tussen een 2.8 nieuw en een 4 zou het uiteraard de f4 worden. Maar 2e hands is zo'n 2.8 mk1 een paar honderd goedkoper, maar twijfel toch echt
Nee maar mijn keuze is ook f2.8 mk1 of f4. Wat zou jij persoonlijk kiezen?quote:Op donderdag 1 augustus 2013 23:20 schreef Dark_Angelus het volgende:
[..]
Zie veel tweedehands 24-70 2.8 lensjes voor 900 en meer weggaan. II is veel te duur en I is schaars.
Jammer, ik krijg nu een 'Actie afgelopen' melding.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 21:18 schreef Iemand91 het volgende:
Als iemand nog een gratis fotoalbum wil: Hema heeft een aanbieding. Als je 'm in de winkel haalt betaal je ook geen verzendkosten à ¤1.95.
Op Tweakers loopt een topic met meer informatie, tevens op Hema-site zélf natuurlijk.
De 2.8 omdat ik in licht arme situaties werk. Maar merk dat 2.8 in veel gevallen al op het randje is en ik ga dan ook voor de 1.4 vaste 24mm. Zit vaak dicht op het werk en met de 1.4 kan ik beter uit de voeten.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 23:26 schreef Susteren het volgende:
[..]
Nee maar mijn keuze is ook f2.8 mk1 of f4. Wat zou jij persoonlijk kiezen?
Maar 2.8 is zonder is, is van de f4 belooft 4 stops, in praktijk zijn het 3 maar dan nog zou hij dus eigenlijk juist beter in lichtarme situaties moeten werkenquote:Op donderdag 1 augustus 2013 23:28 schreef Dark_Angelus het volgende:
[..]
De 2.8 omdat ik in licht arme situaties werk. Maar merk dat 2.8 in veel gevallen al op het randje is en ik ga dan ook voor de 1.4 vaste 24mm. Zit vaak dicht op het werk en met de 1.4 kan ik beter uit de voeten.
Als het object stil staat kan je het vergelijken jaquote:Op donderdag 1 augustus 2013 23:29 schreef Susteren het volgende:
[..]
Maar 2.8 is zonder is, is van de f4 belooft 4 stops, in praktijk zijn het 3 maar dan nog zou hij dus eigenlijk juist beter in lichtarme situaties moeten werken
Hij zou meer foto's maken en minder gear kopen en verkopen... En IS is iets heel anders dan een stop lichtsterker. Of je meer aan IS of meer aan lichtsterkte hebt is persoonlijk en kan een ander niet voor jou beslissen. Midrange en Tele zou IK persoonlijk liever 2.8 hebben dan IS overigens.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 23:26 schreef Susteren het volgende:
[..]
Nee maar mijn keuze is ook f2.8 mk1 of f4. Wat zou jij persoonlijk kiezen?
Oh, ik las het vanmiddag daar op Tweakers en heb om half drie nog aangemeld en kreeg de mail.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 23:27 schreef Schanulleke het volgende:
Jammer, ik krijg nu een 'Actie afgelopen' melding.
quote:Op donderdag 1 augustus 2013 23:41 schreef Uncle het volgende:
Sowieso, hoewel als ze te vol zitten dan zijn ze misschien te zwaar voor de post...
Hmm ja wat ik me wel had bedacht: een 50mm f1.4 kost 300 euro en verslaat die f2.8 makkelijk qua lichtsterkte en scherpte natuurlijk (afgestopt naar 2.8).quote:Op donderdag 1 augustus 2013 23:59 schreef Frenk3nstein het volgende:
F4 IS kies je mijns insziens met het hoofd, F2.8 met het hart. Misschien een beetje gegeneraliseert, maar c'est ca. Éen ding die velen vaak over het hoofd zien is dat een F2.8 lens alleen lichtsterker is op F2.8, IS werkt ook bij f5.6 of F8, als scherptediepte van belang is kan dat belangrijk zijn met relatie tot de sluitertijd. Moeilijke keuze lijkt mij in ieder geval, liefst beide natuurlijk
Wordt in een studio wijd open geschoten dan? Voor de belichting niet nodig (flitslicht) en scherptediepte wordt misschien te dun? 'Buiten' - op straat of in de natuur zou ik sowieso liever F2.8 willen denk ik.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 00:04 schreef Susteren het volgende:
[..]
Hmm ja wat ik me wel had bedacht: een 50mm f1.4 kost 300 euro en verslaat die f2.8 makkelijk qua lichtsterkte en scherpte natuurlijk (afgestopt naar 2.8).
Die f4 is zeker een mooie lens, maar wel 3-500 euro duurder dan een 2e hands f2.8. Als ik hem in duitsland koop kan ik meteen de btw declareren natuurlijk, waardoor je uiteindelijk op een prijsverschil van 100-200 euro zit vergeleken met een 2e hands 2.8.
Lastig, lastig![]()
In de studio zullen ze (door flitslicht) natuurlijk amper verschillen, maar daarbuiten hebben ze allebei voor en nadelen (waarbij de lichtsterkte makkelijk valt op te lossen door een prime erbij, maar de IS niet).
Denk toch dat mijn voorkeur uitgaat naar een 24-70 f4
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |