quote:
Op dinsdag 30 juli 2013 00:15 schreef Xa1pt het volgende:Dat is de ongenuanceerde lezing, maar goed, als we even uit gaan van jouw scenario: er leven bevolkingsgroepen compleet langs elkaar heen. Goh, spannend, wat zullen hier veel mensen last van hebben. "Ik zie je wel op je werk of op school maar nog niet thuis." Boo-fucking-hoo.
Maar dat is niet zozeer waar 't 'm in zit, veel meer zit 't 'm in je bekrompen vooroordelen. Zo zou je zeker weten dat wanneer je een moslim of moslima zit, je er een pakket denkbeelden bij krijgen waar we niet op zitten te wachten.

Als je in zo'n wereld leeft snap ik dat je er niet zo op zit te wachten. De realiteit is echter anders.
De realiteit is
niet anders; dat is nou net het probleem. Want de gefaalde integratie gaat veel verder dan slechts langs elkaar heen leven. Ook in opvattingen bestaan levensgrote verschillen. Dat mag op zich, maar Nederland is een bijzonder seculier en liberaal land. Als je daar dan groepen conservatievelingen in plaatst, kan dat problemen opleveren. En die zijn er dan ook.
quote:
Op dinsdag 30 juli 2013 00:15 schreef Xa1pt het volgende:Klopt, je hebt het niet over iets als je kind van 5 wat niet luistert of die klootzak van verderop die z'n zooi niet opruimt. Daar heeft waarschuwen wellicht zin, maar mensen een symbolische waarschuwing geven om ze erop te wijzen dat ze niet zo extremistisch moeten zijn? Nee, dat gaat echt niet helpen. Maar goed, ik snap überhaupt niet dat je weer het argument "extremisten bestrijden" tevoorschijn haalt, want al eerder erkende je dat dat dan wellicht niet zo zou gaan werken, maar het in ieder geval wel relaxt zou zijn als je die burka's niet meer op straat ziet.
Ongewenst gedrag bestrijden, kan op diverse manieren. Via voorlichting, educatie, maar door gedragsbeïnvloeding. Bijvoorbeeld door mensen te waarschuwen, een spiegel voor te houden en - desnoods - repressie (cq. handhaving). Vaak werkt een combinatie van zulke instrumenten het beste.
Jij gedraagt je lafjes en ambitieloos met opmerkingen als "dat gaat echt niet helpen". Ik zeg op mijn beurt: als we niks proberen, weten we zeker dat de situatie niet of nauwelijks verandert. Ik probeer liever iets dat niet optimaal werkt, dan dat ik niks doe.
quote:
Op dinsdag 30 juli 2013 00:15 schreef Xa1pt het volgende:Voordat ik ze de deur uit bonjour moet het uit de hand gelopen zijn. Dat is nu zeker niet het geval.
Merkwaardig. Je zei je eraan te ergeren dat ze steeds dikker werd. En je hebt net nog eens lopen uitleggen dat eigenlijk elke interventie zinloos is, want "dat gaat echt niet helpen". Jij voert 'beleid' waarbij je - ongeacht de huidige situatie - de situatie uiteindelijk vanzelf verder uit de hand zult zien lopen.
quote:
Op dinsdag 30 juli 2013 00:15 schreef Xa1pt het volgende:Dat zal zoden aan de dijk zetten. Nu we hier een boerka-verbod hebben haalt de AIVD opgelucht adem. Langs je heen gegaan? Ze brachten pas een persbericht uit. De opgelegde bezuinigingen krijgen ze makkelijk rond, nu er van de 3.000 extremisten nog maar de helft over is. De andere helft is verhuisd omdat hun vrouw geen boodschappen meer kon doen. De helft die is gebleven vond het wel prima zo, die konden hun vrouw nu dankzij de regering verplicht thuislaten.
Het is mij niet bekend dat het boerkaverbod in Nederland al van kracht is. Er zijn wel initiatieven gaande, maar bij mijn weten zijn die de Eerste Kamer nog niet gepasseerd. Volgens mij zelfs de Tweede Kamer nog niet:
http://www.rijksoverheid.(...)ekkende-kleding.htmlPersberichten van de AIVD met die strekking lijken me dan ook stug, of ze moeten daar voor de muziek uitlopen. Maar stel dat jouw aanname waar is en dat het aantal extremisten door de invoering van een boerkaverbod halveert, dan zeg ik: graag vandaag nog invoeren! Een effectiever beleidsinstrument is nauwelijks denkbaar.