Wat heeft dat met eeuwig studeren te maken? Sommige mensen zijn gewoon laatbloeiers.quote:Op zondag 28 juli 2013 01:56 schreef Stuart het volgende:
[..]
Ik vind het idee absurd, iemand van 30 in de klas bij iemand van 18 op het HBO. Ik ben van mening dat mensen op die leeftijd lekker een avondstudie moeten volgen. Het 'eeuwig' studeren zonder verantwoording is iets waar ik me niet in kan vinden![]()
Nog studeren is iets anders dan beginnen met studeren. Een studie duurt immers zomaar 4-6 jaar. Iemand van 25+ die nog studeert kan over 1 of 2 jaar klaar zijn. Iemand die op 25 begint natuurlijk nietquote:Op zondag 28 juli 2013 01:55 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Tuurlijk mag dat. Maar ga voor de grap eens na via een topic op FOK! hoeveel 25+ers er nog voltijd studerenDan zul je je verbazen hoeveel dat zijn
En mensen die eerst jaren moeten werken om uberhaubt een studie fatsoenlijk te kunnen bekostigen?quote:Op zondag 28 juli 2013 01:56 schreef Stuart het volgende:
Het 'eeuwig' studeren zonder verantwoording is iets waar ik me niet in kan vinden![]()
Hoe leg je zoiets uit bij een toekomstig werkgever vraag ik me dan af?quote:Op zondag 28 juli 2013 01:57 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Wat heeft dat met eeuwig studeren te maken? Sommige mensen zijn gewoon laatbloeiers.
Het is beter dan niets.quote:Op zondag 28 juli 2013 01:59 schreef Stuart het volgende:
In een tijd waarin het vinden van een baan niet makkelijk is lijkt het me niet in het voordeel werken![]()
Nee, dat is waar maar je kunt wel wat werkervaring opdoen en een avondstudie zal ook wel zwaarder zijn. Ik denk dat daar meer waardering voor zal bestaan als je dan laat zien ook praktijkervaring op te willen doen. Maar goed, wie ben ikquote:
Wie moeten dat doen dan? Is het lenen niet altijd een optie geweest?quote:Op zondag 28 juli 2013 01:57 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
En mensen die eerst jaren moeten werken om uberhaubt een studie fatsoenlijk te kunnen bekostigen?
Ik denk dat als jij solliciteert op een baan en je bent 30, net klaar met je HBO met 0 jaren werkervaring dat je geen kans maakt tegen iemand van 22 die dezelfde studie heeft afgerondquote:
Hoeveel is dat wat je maximaal kan lenen? Niet veel geloof ik.quote:Op zondag 28 juli 2013 02:00 schreef Stuart het volgende:
Wie moeten dat doen dan? Is het lenen niet altijd een optie geweest?
Je doet hier nu een aanname over de financiėle situatie van mijn ouders. Hoewel ik best begrip heb voor de situatie van anderen is mijn geval meer standaard dan uitzondering. De meeste mensen die een HBO opleiding in dagtijd volgen zijn wel klaar voor of op hun 24equote:Op zondag 28 juli 2013 02:01 schreef Fok-it het volgende:
Stu, je zult zelf wel ouders hebben gehad die alles goed voor je konden financieren plus zelf de capaciteiten hebben gehad om een studie fatsoenlijk binnen de jaren zonder valkuilen af te ronden, prima, en be glad about it. Maar je kan het ook wel vanuit een ander perspectief proberen te bekijken.
Hoeveel heb je nodig? Het is niet zo dat het collegegeld in NL zo absurd hoog is als bijvoorbeeld in UKquote:Op zondag 28 juli 2013 02:02 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Hoeveel is dat wat je maximaal kan lenen? Niet veel geloof ik.
Wat dat betrekt is het nieuwe stelsel beter.
Ja daarom zeg ik het toch ook juist?quote:Op zondag 28 juli 2013 02:02 schreef Stuart het volgende:
[..]
Je doet hier nu een aanname over de financiėle situatie van mijn ouders. Hoewel ik best begrip heb voor de situatie van anderen is mijn geval meer standaard dan uitzondering. De meeste mensen die een HBO opleiding in dagtijd volgen zijn wel klaar voor of op hun 24e
En als je niet tot je 30ste bij je ouders wilt wonen heb je dus ook geld voor huur nodig etc.quote:Op zondag 28 juli 2013 02:03 schreef Stuart het volgende:
[..]
Hoeveel heb je nodig? Het is niet zo dat het collegegeld in NL zo absurd hoog is als bijvoorbeeld in UK
Geen idee om eerlijk te zijn.quote:Op zondag 28 juli 2013 02:03 schreef Stuart het volgende:
[..]
Hoeveel heb je nodig? Het is niet zo dat het collegegeld in NL zo absurd hoog is als bijvoorbeeld in UK
Nogmaals, ik vind het vreemd als iemand van 17 of 18 op het HBO in dezelfde klas komt in een dagtijd studie als iemand van 30. Ik kan er niets aan doen. Diegene zou wat mij betreft verplicht een avondstudie moeten volgen.quote:Op zondag 28 juli 2013 02:04 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ja daarom zeg ik het toch ook juist?Maar je moet niet doen alsof die uitzonderingen niet meer op een normale manier kunnen studeren alleen omdat ze een paar jaar ouder zijn.
Nouja, dan vind ik je best small-minded op dit gebied. Je kan iemand niet verplichten om een avondstudie te volgen.quote:Op zondag 28 juli 2013 02:06 schreef Stuart het volgende:
[..]
Nogmaals, ik vind het vreemd als iemand van 17 of 18 op het HBO in dezelfde klas komt in een dagtijd studie als iemand van 30. Ik kan er niets aan doen. Diegene zou wat mij betreft verplicht een avondstudie moeten volgen.
Misschien moet je dan niet teveel willenquote:Op zondag 28 juli 2013 02:04 schreef Fok-it het volgende:
[..]
En als je niet tot je 30ste bij je ouders wilt wonen heb je dus ook geld voor huur nodig etc.
En mensen die zich voor 100 procent willen focussen op hun studie kan een bijbaantje dus niet
Tuurlijk, maar een laptop is eenmalig per 3 jaar ongeveer en waarom zou je perse op kamers moeten?quote:Op zondag 28 juli 2013 02:05 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Geen idee om eerlijk te zijn.
Maar ik denk dat richting de 2k per jaar college geld redelijk is?
Boeken, laptop, kamer en natuurlijk leven.
Dat loopt aardig op, zal eens kijken hoeveel je kan lenen.
Omdat je ergens moet wonen?quote:Op zondag 28 juli 2013 02:08 schreef Stuart het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar een laptop is eenmalig per 3 jaar ongeveer en waarom zou je perse op kamers moeten?
Nee, dat kan ik juist alleen maar toejuichen. Op je 30e niet willen werken en derhalve puur teren op de zak van een ander vind ik simpelweg verkeerd en ik denk niet dat ik daardoor small-minded ben hoorquote:Op zondag 28 juli 2013 02:07 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Nouja, dan vind ik je best small-minded op dit gebied. Je kan iemand niet verplichten om een avondstudie te volgen.
Er zijn trouwens zelfs 18-19 jarigen die een avondstudie volgenVind je dat ook raar dan?
Het gaat niet om niet willen werken. Het gaat soms om niet kunnen werkenquote:Op zondag 28 juli 2013 02:09 schreef Stuart het volgende:
[..]
Nee, dat kan ik juist alleen maar toejuichen. Op je 30e niet willen werken en derhalve puur teren op de zak van een ander vind ik simpelweg verkeerd en ik denk niet dat ik daardoor small-minded ben hoor
En je kunt niet bij je ouders wonen tijdens je studie als je 21 bent bijvoorbeeld?quote:
Wat heeft het volgen van een voltijd studie dan voor zin?quote:Op zondag 28 juli 2013 02:09 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Het gaat niet om niet willen werken. Het gaat soms om niet kunnen werken
Dat zou natuurlijk ideaal zijn, maar dat is niet voor iedereen mogelijk hč.quote:Op zondag 28 juli 2013 02:09 schreef Stuart het volgende:
[..]
En je kunt niet bij je ouders wonen tijdens je studie als je 21 bent bijvoorbeeld?
Dat is waarquote:Op zondag 28 juli 2013 02:10 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Dat zou natuurlijk ideaal zijn, maar dat is niet voor iedereen mogelijk hč.
Nou als je genoeg inkomsten wil hebben voor huur bijv zul je toch wel minimaal 15+ uur per week moeten werken, lijkt me niet dat iedereen dat kan compenseren met een studie.quote:Op zondag 28 juli 2013 02:10 schreef Stuart het volgende:
[..]
Wat heeft het volgen van een voltijd studie dan voor zin?
Klopt, maar waar ga je die studie dan van financieren? Die vraag heb ik wel gesteld hoor.quote:Op zondag 28 juli 2013 02:11 schreef Insomnia_ het volgende:
En ik heb trouwens niemand horen zeggen over op iemands anders zak willen teren. Het begon over het op oudere leeftijd voltijds willen studeren.
Je leent wel voor meer dan alleen voor je studiequote:Op zondag 28 juli 2013 02:12 schreef Stuart het volgende:
[..]
Klopt, maar waar ga je die studie dan van financieren? Die vraag heb ik wel gesteld hoor.
Als je niet werkt, geen recht hebt op studiefinanciering en gaat lenen voor je studie, waar ga je dan van leven om te eten etc.?
Dan moeten er dus keuzes gemaakt worden in het leven. Je kunt niet altijd en en hebben. En voltijd willen studeren en op jezelf wonen en niet willen werken. Sorry, ik vind het niet realistischquote:Op zondag 28 juli 2013 02:12 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Nou als je genoeg inkomsten wil hebben voor huur bijv zul je toch wel minimaal 15+ uur per week moeten werken, lijkt me niet dat iedereen dat kan compenseren met een studie.
Of je werkt, of je leent, of je hebt geluk en het wordt gefinancierd door ouders of anderen.quote:Op zondag 28 juli 2013 02:12 schreef Stuart het volgende:
[..]
Klopt, maar waar ga je die studie dan van financieren? Die vraag heb ik wel gesteld hoor.
Als je niet werkt, geen recht hebt op studiefinanciering en gaat lenen voor je studie, waar ga je dan van leven om te eten etc.?
Als het sociaal leenstelsel er doorheen is wel jaquote:Op zondag 28 juli 2013 02:13 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Je leent wel voor meer dan alleen voor je studie
Hoeveel kun jij per maand lenen dan? Een kamer kost je zomaar 300 per maand, eten 100, zorgverzekering, kleding en studiekosten. Of kun je 'gewoon' zomaar 10k per jaar lenen tegenwoordig?quote:Op zondag 28 juli 2013 02:13 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Je leent wel voor meer dan alleen voor je studie
Met het nieuwe stelsel zou dan in feite kunnen.quote:Op zondag 28 juli 2013 02:14 schreef Stuart het volgende:
Hoeveel kun jij per maand lenen dan? Een kamer kost je zomaar 300 per maand, eten 100, zorgverzekering, kleding en studiekosten. Of kun je 'gewoon' zomaar 10k per jaar lenen tegenwoordig?
En als iemand niet wil of kan werken? Kun je dan voldoende lenen om alles te doen dat nodig is? En als je ouders je financieren teer je dus op de zak van een ander wat ik eerder beschreef.quote:Op zondag 28 juli 2013 02:14 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Of je werkt, of je leent, of je hebt geluk en het wordt gefinancierd door ouders of anderen.
Zo simpel is het.
Per jaar is dat zeker mogelijk ja. Sommige studenten lenen al honderden euro`s per maand,terwijl ze dat niet eens nodig hebbenquote:Op zondag 28 juli 2013 02:14 schreef Stuart het volgende:
[..]
Hoeveel kun jij per maand lenen dan? Een kamer kost je zomaar 300 per maand, eten 100, zorgverzekering, kleding en studiekosten. Of kun je 'gewoon' zomaar 10k per jaar lenen tegenwoordig?
Op duo site staat minderquote:Op zondag 28 juli 2013 02:15 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Per jaar is dat zeker mogelijk ja. Sommige studenten lenen al honderden euro`s per maand,terwijl ze dat niet eens nodig hebbenGewoon om een relaxed studentenleven te hebben.
150 wat per maand? Dat is namelijk wel heel erg weinigquote:Op zondag 28 juli 2013 02:15 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Met het nieuwe stelsel zou dan in feite kunnen.
Op moment iets van 150 (zo uit het hoofd) per maand.
Mijn broertje heeft laatst nog 500 euro geleend omdat hij op vakantie gingquote:
Duo sitequote:Op zondag 28 juli 2013 02:16 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Mijn broertje heeft laatst nog 500 euro geleend omdat hij op vakantie ging
Belachelijk. Wat als jij na 2 of 3 jaar dan niet in staat blijkt om je studie af te ronden? Dan kan zo'n lening niet worden afbetaald, is er nog steeds geen trigger om te werken als dat al kan en kom je in de WSNP terecht?quote:Op zondag 28 juli 2013 02:15 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Per jaar is dat zeker mogelijk ja. Sommige studenten lenen al honderden euro`s per maand,terwijl ze dat niet eens nodig hebbenGewoon om een relaxed studentenleven te hebben.
Hoe kansloos is dat? Op vakantie gaan met geleend geld?quote:Op zondag 28 juli 2013 02:16 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Mijn broertje heeft laatst nog 500 euro geleend omdat hij op vakantie ging
Tuurlijk kom je daar dan niet in terecht als student. Ik heb op dit moment ook nog een schuld lopen van 2000 euro. Maar dat is omdat je binnen 10 jaar je studie niet hebt afgerond.quote:Op zondag 28 juli 2013 02:17 schreef Stuart het volgende:
[..]
Belachelijk. Wat als jij na 2 of 3 jaar dan niet in staat blijkt om je studie af te ronden? Dan kan zo'n lening niet worden afbetaald, is er nog steeds geen trigger om te werken als dat al kan en kom je in de WSNP terecht?
Hoe moet een dergelijke schuld dan worden afgelost? Als je zomaar 10k per jaar kunt lenen zit je na 2 jaar al met een schuld van 20k zonder rente en zonder diploma. Ik vind het nogal watquote:Op zondag 28 juli 2013 02:17 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Kan niet met studieschuld zover ik weet.
Kansloos? Hou je even in ja.quote:Op zondag 28 juli 2013 02:17 schreef Stuart het volgende:
[..]
Hoe kansloos is dat? Op vakantie gaan met geleend geld?
Wat is er mis met werken/sparen voor iets? Als je iets niet kunt betalen kun je het niet kopen of doen. Lenen voor een vakantie vind ik werkelijk te zot voor woorden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |