Dit zou coccidiose kunnen zijn, hadden de kippen last van ernstige diarree?quote:Op maandag 18 mei 2015 23:17 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Nee, integendeel, ze is gestorven...![]()
En anderhalve dag later begon een van de twee overgebleven kippen dezelfde verschijnselen te vertonen, de volgende morgen al lag zij dood in het hok.
Nu heb ik nog maar 1 kip en ik hoop toch zo dat zij blijft leven!![]()
Begrijpelijkerwijs wacht ik nu met nieuwe hennen, ik wil eerst zeker weten dat dit niet iets besmettelijks was, en zelfs als mijn kipje niet ziek wordt wil ik op zijn vroegst over een maand of zo voor nieuwe hennen gaan kijken, ivm eventuele incubatietijd.
Iemand van jullie enig idee wat het nou geweest kan zijn?
Meest opvallende kenmerk was dat de kam ging hangen en zwart werd, daarnaast duidelijk ziek, lusteloos, weinig eetlust.
Arme kipjes...
Coccidiose zou misschien kunnen, ik herinner me dat ik een een kwakje dunne ontlasting heb zien liggen toen de zieke kip nog leefde. Maar ze hadden wel zin in eten, als ik wat strooide (vooral als het iets heel lekkers was, bijv. stukjes komkommer) kwamen ze uit hun lethargie toch wel aanrennen. Ze aten dan niet veel weliswaar.quote:Op maandag 18 mei 2015 23:22 schreef VisNochVlees het volgende:
[..]
Dit zou coccidiose kunnen zijn, hadden de kippen last van ernstige diarree?
Zo niet, dan zou het misschien ook bloedluis kunnen zijn. Dan moeten je 's avonds met een zaklamp tussen alle kieren van het nachthok zoeken naar kleine rode beestjes. Ze zitten vaak in kolonies. En zuigen letterlijk hel bloed van de kippen op.
Gaaf!!quote:Op vrijdag 22 mei 2015 16:37 schreef VisNochVlees het volgende:
En de kuikens zijn dr hoor, maar nog niet allemaal. Ik merk toch wel dat 'de 21e dag' zeer ruim kan vallen. Vandaag is dag 22 en nu zijn de meeste pas net aangepikt.
Mijn kot heeft een jaar of twee geleden een echte epidemie van de bloedluis gehad. Zo erg zelf, dat de kippen gewoon bleven buiten slapen en het kot niet in wouden, ook niet voor te leggen. Ik heb het kot verschillende keren volledig gereinigd met verdund bleekwater (kippen zaten in ander apart gedeelte dan). Dat helpt niet helemaal, maar diegene die weg zijn, zijn weg. Schavelingen vaker verversen. Ook de kleine kieren waar de beestjes tussen kunnen heb ik dicht gekit zodat ze daar toch al niet kunnen kruipen. Het kot ook in het wit gestoken binnenin, zodat ik ze zelf beter zie kruipen in de toekomst. En ik heb ook het ganse kot toen volgespoten met lavameel. Dat is fijn genoeg dat die beestjes het ook inademen. Hou de eerste uren je kippen wel uit het kot als je dat gedaan hebt, beste is dat je zelf dan ook mondmasker opzet als je in het kot zit. Dat is immers echt fijn poeder.quote:Op maandag 18 mei 2015 23:22 schreef VisNochVlees het volgende:
[..]
Dit zou coccidiose kunnen zijn, hadden de kippen last van ernstige diarree?
Zo niet, dan zou het misschien ook bloedluis kunnen zijn. Dan moeten je 's avonds met een zaklamp tussen alle kieren van het nachthok zoeken naar kleine rode beestjes. Ze zitten vaak in kolonies. En zuigen letterlijk hel bloed van de kippen op.
dat idee kreeg ik ook.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 10:36 schreef VisNochVlees het volgende:
Nu zijn er 4 gezonde kuikens, en nog 2 aan het uitkomen.
Geen top uitkomst dus.
Ik zal nog wel foto's proberen te maken.
@Catch22 wij hebben onze eerste kippen via vrienden bij een boer in de buurt gehaald. Maar op marktplaats staan ook flink wat kippen te koop ja.
Maar je daar wel erg goed op moet letten is de betrouwbaarheid van de adverteerder, gezien er ook mensen tussen die enorm veel kippen fokken in slechte omstandigheden, en zo zieke kippen aan je verkopen. Of bijvoorbeeld de kippen voor doen als een duur ras, terwijl het gewone legkippen zijn.
Als een verkoper fotos van zijn eigen kippen op marktplaats zal het vaak wel betrouwbaar zijn, maar soms zie je duidelijk dat de fotos van internet komen en dat vertrouw ik niet zo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |