quote:
Op zondag 1 maart 2015 00:33 schreef Mubassie het volgende:Dankje miss Isis! Ik hoopte stiekem al op een reactie van jou.
De haan is zo'n 2 jaar oud en heb ik nu een klein jaar. Alle hennen zijn aan de leg.
Dan is hij zeker volwassen genoeg en voldoende 'ingeburgerd' om alle hennen te dekken. En met zo weinig hennen kun je er vanuit gaan dat ze ook allemaal regelmatig gedekt worden, en dat de eieren naw gewoon bevrucht zullen zijn. Ik neem even aan dat alle kippen allemaal ongeveer hetzelfde formaat zijn; geen extreem kleine krieltjes bij een grote haan? Dan kan het namelijk wel eens fout lopen in het ei, een beetje zoals je een chihuahua door een grote rottweiler zou laten dekken

quote:
Wat de ruimte betreft.. Het binnenhok is 5 bij 3,5m. Ze hebben een vrije uitloop naar buiten welke 10 bij 5m is. Geheel afgeschermd voor eventuele roofdieren.
Ik heb 5 legnesten.
Dus de ruimte is groot genoeg toch?
Dat zul je dan even af moeten wachten denk ik, of het groot genoeg is. Het hangt erg van je kippen af en van hoe verdraagzaam ze zijn. Als je een erg fanatieke kloek hebt zal ze geen andere kippen (of haan) bij haar kuikens in de buurt willen binnen een straal van een meter of 2. Sommige hanen of wat dominantere hennen pikken ( hihi

) dat niet dus gaan zo'n kloek dan proberen op haar plek te zetten. Het kan dus best zijn dat er dan de nodige ruzietjes zullen ontstaan, zeker bij voer in de buurt, daar zul je dus rekening mee moeten houden (sowieso: de kuikens moeten wel onbeperkt voer hebben zonder dat de andere kippen dat op gaan eten). Ik zou als je ze niet direct apart wilt zetten er toch zeker wel goed op letten, goed observeren, en als je het idee hebt dat er geruzied wordt de kuikens met kloek alsnog ergens anders plaatsen. Je kan bijvoorbeeld een stuk van de ren afzetten met een hokje (konijnenhok oid) er in voor beschutting.
Wbt de legnesten, ik neem aan dat die boven de grond zijn? De kloek moet als de kuikens er straks zijn wel ergens in een beetje beschutte plek op de grond kunnen zitten. Liefst in een hoek oid, met beschutting van boven. Maar als je legnesten op de grond hebt is dat ook prima, zolang de andere legnesten ver genoeg uit de buurt zijn dat de andere hennen kunnen leggen uit de buurt van de kuikens.
quote:
De hen zit nu al ongeveer 9 a 10 dagen op de eieren. Alles wat er bij/naast gelegd wordt pak ik weg.
Weet je dat zeker? Broedse hennen verzamelen eieren onder zich, als er een ei naast gelegd wordt dan proberen ze meestal om dat onder zich te schuiven. Het kan dus best zijn dat ze stiekem extra eieren er bij krijgt omdat één van de andere hennen toevallig graag bij haar in de buurt een ei legt.
Een goede manier om dat te controleren is om alle eieren die ze onder zich heeft duidelijk te merken met een potlood oid (geen stift of pen, want giftig). Dan kun je elke dag even checken hoeveel ze er heeft (de meeste Wyandotten zijn vrij rustig en vinden het niet zo erg als je even onder ze voelt, maar niet de hen helemaal van het nest afhalen dat is erg stressvol) en zie je zo welke er eventueel vers bij zijn gekomen. En ander voordeel; als ze één ei verstoot pak je die niet perongeluk mee met de verse eieren en heb je ook geen onaangename verassingen in je gekookte eitje
Je zegt dat ze nu een dag of 10 zit, heeft ze elke dag van die 10 dagen verse eieren er bij verzameld? Of zit ze al sinds het begin op een zelfde hoeveelheid? Anders gaat het straks niet goed met het uitkomen. De eerste kuikens zullen dan al over 11 dagen uitkomen, en de laatste misschien pas over een dag of 20. En dat is niet praktisch omdat de kloek alles wat na 48 uur niet uit is gekomen achter zal laten. Je kan dan proberen de rest van de eieren met een broedmachine uit te laten komen, of eventueel onder een warmtelamp, maar dat is wel onhandig. En nog een dag of wat later zal ze geen extra kuikens meer accepteren, dus dan zit je met een paar kuikens zonder moeder (en dat klinkt misschien schattig, maar is best een boel gedoe en niet ideaal voor de kuikentjes).
quote:
Omdat kippen (bijna) elke dag leggen, wil dat dan ook zeggen dat ze dagelijks gedekt worden?
Nee dat houdt geen verband met elkaar, ook als ze niet gedekt zouden worden of als je geen haan hebt leggen ze (bijna) elke dag. Maar omdat je niet zo veel hennen hebt en een volwassen haan kun je er van uit gaan dat hij ze allemaal op regelmatige basis bevrucht. Waarschijnlijk wel elke dag, maar ook al was het niet elke dag dan blijft het sperma nog wel wat langer actief.
quote:
Kan ik de hen nu het beste haar gang laten gaan, en even afwachten? Dit is de eerste keer dat er gebroed wordt en heb er (nog) niet zoveel verstand van

Voor de hen een bakje voer en water in het zicht maar net buiten bereik zetten; sommige hennen gaan nauwelijks van het nest af om te eten namelijk en dan kunnen ze behoorlijk verzwakken. Als ze dan voer net buiten hun bereik zien staan, staan ze vaak wel even op om te eten of drinken (en dan poepen ze, dus daarom zet je het net buiten bereik, anders poepen ze bovenop de eieren en dat is niet goed voor de kuikens). Daarnaast dus eieren tellen en merken, en dagelijks even checken (of een hekje oid om de hen heenzetten zodat je zeker weet dat er geen extra ei bij komt). Over een dag of 10/11 even met een plantenspuit (op de verstuiver-stand) de eieren een beetje bevochtigen, dat maakt het uitkomen makkelijker. En dan afwachten wat er uit gaat komen.
Dan 24 uur na het eerste kuiken kuikenvoer en een laag bakje water neerzetten, en binnen 48 uur zal de hen waarschijnlijk van het nest af gaan. Als er dan nog eieren liggen moet je bedenken wat je er mee gaat doen; als een ei al piept of aangepikt is kun je het met een warmtelamp uit proberen te laten komen (niet in de verleiding komen het ei open te breken, dat gaat fout). Wat de rest betreft, daar moet je even over nadenken wat je er mee wilt. Sommige zijn misschien onbevrucht of dood gegaan, die moet je sowieso weggooien.
En verder, wel hier foto's posten van de kuikentjes natuurlijk
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken
F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!