quote:
Op vrijdag 26 juli 2013 20:24 schreef LXIV het volgende:[..]
Ik zeg dan: Nog geen 70 jaar geleden lag Duitsland volledig in puin, was door 4 andere landen bezet, had een groot deel van zijn beroepsbevolking op het slagveld en in de industrie verloren, werden grote stukken land afgenomen van waaruit miljoenen vluchtelingen in het restant van Duitsland een heenkomen zochten, had een getraumatiseerde jeugd en al haar industrie werd met goederentreinen naar de Soviet-Unie en Groot-Brittaniė verscheept.
En nu is Duitsland het rijkste, meest stabiele en machtigste industrieland van Europa. Alweer.
Waarom? Omdat zij destijds niet zijn gaan janken en klagen, maar omdat de overlevenden de handen uit de mouwen gestoken hebben, doorgezet hebben, hard gewerkt hebben, niet corrupt waren, hun gezinnen intakt lieten. Kortom: omdat het Duitsers zijn. Vanuit het niets weer naar de nr 1 positie. Beter nemen ze op de Cariben daar een voorbeeld aan, ipv om geld te zeuren dat binnen 10 jaar toch opgemaakt is zonder verder effect.
Het Duitse volk heeft ongetwijfeld keihard gewerkt aan de wederopbouw, dat is een feit, maar ik zou toch de Marshallhulp niet vergeten hoor.
En nee, ik wil het Marshallplan helemaal niet vergelijken met deze schaamteloze bedelarij.