Hadith over het vasten:quote:O, gij gelovigen, het vasten is u voorgeschreven, zoals het degenen die vóór u waren was
voorgeschreven, opdat gij vroom zult zijn. [al-Baqarah 2:183]
- Enquote:"Allah (c.c.) zegt: alle daden van de zoon van Adam (dus de mens) zijn voor hem zelf, behalve het vasten, dit is voor Mij en Ik zal hem ervoor belonen. Het vasten is een schild. Wanneer een van jullie een dag aan het vasten is, behoort hij alle zinloze gepraat te vermijden en geen rumoer te maken. Mocht iemand hem beschimpen of met hem willen vechten, dan moet hij zeggen: ik ben aan het vasten. Bij God is de adem van een vastende beter dan de geur van muskus"
Hij weet dat heus wel, die gast zit gewoon keihard hun bestaan te ontkennen.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 17:10 schreef xaban06 het volgende:
Mijn Arabische collega beweerd niet te weten wie/wat alevieten zijn, hij had er eerder nog nooit van gehoord. Ik zei zij zien o.a. Hz Ali als hun profeet.
Zijn reactie was dat zoiets niet bestond en het geen moslims zijn.
Is dat niet vreemd?
Zou het?quote:Op vrijdag 26 juli 2013 17:13 schreef Levolution het volgende:
[..]
Hij weet dat heus wel, die gast zit gewoon keihard hun bestaan te ontkennen.
Hoewel, arap hè.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 17:16 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Zou het?
Ik vond het al vreemd overkomen.
Nee, als je aan mijn vader vraagt wat alevieten zijn kent hij ze ook niet. Als je zegt dat ze Ali dan als profeet zien zal hij automatisch reageren dat er maar 1 laatste profeet is in de Islam en dat Mohammed is.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 17:10 schreef xaban06 het volgende:
Mijn Arabische collega beweerd niet te weten wie/wat alevieten zijn, hij had er eerder nog nooit van gehoord. Ik zei zij zien o.a. Hz Ali als hun profeet.
Is dat niet vreemd?
Zijn gwn moslims maar geloven wat anders.......quote:Op vrijdag 26 juli 2013 17:10 schreef xaban06 het volgende:
Is dat niet vreemd?
quote:Op vrijdag 26 juli 2013 17:21 schreef Levolution het volgende:
[..]
Hoewel, arap hè.
Zijn niet altijd even snugger.
Wat is daar vreemd aan? Ik heb ook niet altijd geweten dat er Alevieten en Alawieten zijn en wat het verschil tussen die 2 was. Maar die eerste groep, daar is niet heel veel duidelijk over. Ze worden ook niet door iedereen erkend als moslims. Over het algemeen is het zo dat je Mohammed als profeet moet erkennen om moslim te zijn, maar pin me er niet op vast. Maar het is niet echt een hele bekende en grote groep zoals soennieten en sjiiieten. Zelfs over sjiieten, wat geen kleine groep is(wel een minderheid) zijn er ontzettend veel onwaarheden verspreid.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 17:10 schreef xaban06 het volgende:
Is dat niet vreemd?
Ga je ons gedag zeggen?quote:Op vrijdag 26 juli 2013 18:31 schreef Che_ het volgende:
Succes met de laatste 2 weken en 3eid mubarek alvast iedereen.
quote:Op zaterdag 27 juli 2013 00:26 schreef Janiks het volgende:
Geen Aleviet, maar wel Alewiet?? Waar de F heb jij het over ?
Dat bedoel ik dus. Dat zijn 2 verschillende groepen. De eerste komt, voor zover ik weet, alleen in Turkije voor. De 2de vooral in Syrië. Maar je hebt ontzettend veel verschillende groepen en stromingen. Je had vroeger ook, ik weet niet of ze nog bestaan, de Ghurabiyah. Die geloven dat de engel Jibra'il(Gabriel) een fout heeft gemaakt en de openbaring aan Mohammed deed in plaats van aan Ali. Maar dat wordt bijvoorbeeld ook over sjiieten, alevieten en alawieten gezegd.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 00:26 schreef Janiks het volgende:
quote:Op zaterdag 27 juli 2013 00:26 schreef Janiks het volgende:
quote:Op zaterdag 27 juli 2013 07:30 schreef fb12fb12 het volgende:
Wie heeft er een ps3 en fifa 13 en wilt 1vs1 spelen om de tijd de doden vandaag?
Ga bidden om de tijd te doden.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 07:30 schreef fb12fb12 het volgende:
Wie heeft er een ps3 en fifa 13 en wilt 1vs1 spelen om de tijd de doden vandaag?
Alawieten kent hij ook niet, had ik 'm al gevraagd.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 00:14 schreef Peunage het volgende:
[..]
Wat is daar vreemd aan? Ik heb ook niet altijd geweten dat er Alevieten en Alawieten zijn en wat het verschil tussen die 2 was. Maar die eerste groep, daar is niet heel veel duidelijk over. Ze worden ook niet door iedereen erkend als moslims. Over het algemeen is het zo dat je Mohammed als profeet moet erkennen om moslim te zijn, maar pin me er niet op vast. Maar het is niet echt een hele bekende en grote groep zoals soennieten en sjiiieten. Zelfs over sjiieten, wat geen kleine groep is(wel een minderheid) zijn er ontzettend veel onwaarheden verspreid.
Het komt er in ieder geval op neer dat er in Arabische landen geen Alevieten bestaan, wel Alawieten. Misschien kent hij ze daarom niet.
[..]
Ga je ons gedag zeggen?
Dat zijn dan ook de pussies, de mensen die vasten om 'stoer' te doen. De mensen die iedere avond fotos van hun iftar maaltijd op facebook plaatsen etc etc.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 17:58 schreef vault_tec het volgende:
Nu zal ik vast als een trol overkomen maar waarom klagen zoveel moslims dat vasten zo moeilijk is? In mijn directe omgeving hoor ik alleen maar geklaag. Is het niet de bedoeling dat deze maand juist zwaar is en dat je het moet accepteren om je te verbroederen met de armeren?
Misschien om niet de indruk te geven dat het godsvruchtige mensen zijn of gewoon om ijdel te babbelen. Wat er allemaal in hun hart omgaat, zul je nooit wetenquote:Op zaterdag 27 juli 2013 17:58 schreef vault_tec het volgende:
Nu zal ik vast als een trol overkomen maar waarom klagen zoveel moslims dat vasten zo moeilijk is? In mijn directe omgeving hoor ik alleen maar geklaag. Is het niet de bedoeling dat deze maand juist zwaar is en dat je het moet accepteren om je te verbroederen met de armeren?
Ik ben die mensen nog niet tegengekomen. Maar ja, je hebt dus van die mensen. Iedereen ervaart het op zijn/haar eigen manierquote:Op zaterdag 27 juli 2013 17:58 schreef vault_tec het volgende:
Je kan het leuk vinden maar dat betekend niet dat het niet moeilijk kan zijn? Beetje vreemde beredenering.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 18:58 schreef Levolution het volgende:
Goed punt hoor. Ik vind klagen tijdens het vasten ook behoorlijk dom eigenlijk, je doet het toch voor je geloof? Als ware moslim zou je het niet rot maar juist leuk moeten vinden om te vasten.
Waarom niet? Omdat je altijd op reis bent bedoel je? Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen op die regel. Als chauffeur ben je altijd op reis, dus een gewoonte.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 19:34 schreef xminator het volgende:
Hoe zit het ermee eigenlijk als je vrachtwagenchauffeer bent, dan hoef je nooit te vasten of wel?
Vasten terwijl je de hele dag aan het rijden bent lijkt mij niet verstandig nee. Je vakantiedagen opnemen tijdens de ramadan denk ik dan. Life is a bitch voor vrachtwagenchauffeurs.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 19:34 schreef xminator het volgende:
Hoe zit het ermee eigenlijk als je vrachtwagenchauffeer bent, dan hoef je nooit te vasten of wel?
Die rijden toch niet altijd?quote:Op zaterdag 27 juli 2013 19:34 schreef xminator het volgende:
En voor chef-koksquote:Op zaterdag 27 juli 2013 19:41 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Vasten terwijl je de hele dag aan het rijden bent lijkt mij niet verstandig nee. Je vakantiedagen opnemen tijdens de ramadan denk ik dan. Life is a bitch voor vrachtwagenchauffeurs.
Die hebben het ook moeilijk ja, maar niet zo moeilijk als vrachtwagenchauffeurs. Als kok kun je best vasten, sterker nog, je werkt vooral in de avond dus overdag slaap je lekker uit.quote:
Als het een gewoonte is om te reizen, dan moet je vasten tijdens ramadan. Is dit wat ik lees?quote:Op zaterdag 27 juli 2013 19:41 schreef Peunage het volgende:
[..]
Waarom niet? Omdat je altijd op reis bent bedoel je? Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen op die regel. Als chauffeur ben je altijd op reis, dus een gewoonte.
Hoezo? Vrachtwagenchauffeurs doen gevaarljjk werk waarbij concentratie belangrijk is. Tegenwoordig is op reis niet vasten juist onlogisch, je gaat verdomme met een vliegtuig of trein en niet met een kameel zoals vroeger...quote:Op zaterdag 27 juli 2013 19:41 schreef Peunage het volgende:
[..]
Waarom niet? Omdat je altijd op reis bent bedoel je? Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen op die regel. Als chauffeur ben je altijd op reis, dus een gewoonte.
Ik weet niet hoe het met soennitisch fiqh zit. Maar bij twaalver sjiieten is het zo dat je een bepaalde afstand hebt. Als je verder reist dan afstand X, dan hoef je niet te vasten. Je moet het dan wel een andere dag inhalen.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 19:51 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Als het een gewoonte is om te reizen, dan moet je vasten tijdens ramadan. Is dit wat ik lees?
Dat het gevaarlijk werk is en er concentratie voor nodig is is een ander onderwerp. Het ging mij even meer om het reizen op zich.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 19:54 schreef xminator het volgende:
[..]
Hoezo? Vrachtwagenchauffeurs doen gevaarljjk werk waarbij concentratie belangrijk is. Tegenwoordig is op reis niet vasten juist onlogisch, je gaat verdomme met een vliegtuig of trein en niet met een kameel zoals vroeger...
Klinkt echt belachelijk.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 19:58 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het met soennitisch fiqh zit. Maar bij twaalver sjiieten is het zo dat je een bepaalde afstand hebt. Als je verder reist dan afstand X, dan hoef je niet te vasten. Je moet het dan wel een andere dag inhalen.
Maar wanneer jij 5 dagen per week ergens werkt, en die plek is verder dan afstand X, dan moet je alsnog vasten. Omdat je dit elke dag doet, en van plan bent om het langer dan 10 dagen te doen.
Zag vanochtend een Moslimman, in zijn djelabba en baard, vers brood afleveren ergens.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:00 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Klinkt echt belachelijk.
Ik geloof niet dat vrachtwagenchauffeurs verplicht zijn om te vasten. Eerder dat ze hun vakantiedagen tijdens de ramadan moeten opnemen.
Tjah, ik heb het niet verzonnen.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:00 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Klinkt echt belachelijk.
Ik geloof niet dat vrachtwagenchauffeurs verplicht zijn om te vasten. Eerder dat ze hun vakantiedagen tijdens de ramadan moeten opnemen.
Maar dat laatste verzin/bedenk jij nu toch? Want destijds hadden ze toch geen vakantiedagen enzoquote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:00 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Klinkt echt belachelijk.
Nee, ik bedoel, als het opnemen van je vakantiedagen de enige manier is om mee te kunnen doen aan de ramadan, dan lijkt mij dat de optie.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:06 schreef xminator het volgende:
[..]
Maar dat laatste verzin/bedenk jij nu toch? Want destijds hadden ze toch geen vakantiedagen enzo
Ja maar dat is voor elke chauffeur in elk land anders. Er zijn landen waar het 5 of 6 uur licht is. Ik denk dat de gemiddelde chauffeur dat wel overleeft. Maar je hebt ook landen waar het 18 of 19 uur licht is en de werkdag 13 of 14 uur. Dat is weer een ander verhaal. Dus wat dat betreft is het niet zo simpel.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:08 schreef Bortecinem het volgende:
En verder geloof ik dat de Islam niet wil dat mensen zichzelf en anderen in gevaar brengen, dus lijkt het mij logisch dat vrachtwagenchauffeurs niet hoeven te vasten.
Je snapt toch wel dat ik het hier niet puur over het reizen heb maar over de welstaat van de chauffeur zelf? Natuurlijk is het stom om niet te vasten als je maar een paar uur per dag rijdt.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:12 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ja maar dat is voor elke chauffeur in elk land anders. Er zijn landen waar het 5 of 6 uur licht is. Ik denk dat de gemiddelde chauffeur dat wel overleeft. Maar je hebt ook landen waar het 18 of 19 uur licht is en de werkdag 13 of 14 uur. Dat is weer een ander verhaal. Dus wat dat betreft is het niet zo simpel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |