abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 26 juli 2013 @ 08:46:14 #1
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_129357772
Hebben mensen hier ervaring met elimination communication? Hoe heb je het geleerd? Wat vond je er van? Onze baby is een paar weken oud, en ik vond het wel interessant. In mijn studietijd heb ik een half jaar in China gewoond en het viel me op dat men daar geen luiers gebruikte.

(En is er trouwens een Nederlandse naam voor?)
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 12:59:11 #2
35189 Troel
scherp en bot
pi_129365307
Ik heb het andere mensen zien doen (volgens mij heeft Asyniur het ook gedaan toch, hier van het forum), maar bij baby's vind ik het maar niets. Ik vond de verzorging zonder dat al intensief genoeg om eerlijk te zijn :@
Bij de jongste pas ik het deels toe, zindelijkheidstraining en je ziet gewoon de signalen van het kind wanneer hij naar de wc moet, om hem dan ook inderdaad op het potje te zetten zeg maar, omdat hij het zelf moet leren aanvoelen. Even flink volhouden en nu merkt hij het zelf.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_129368218
Baby zindelijkheids communicatie, bzc. Ik heb het een kennis zien doen bij haar twee kinderen. De oudste deed het als baby goed, maar als dreumes niet meer. En bij haar tweede wilde ze niet meer ivm de enorme investering, maar deze kon absoluut niet tegen luiers en dus moest ze wel. De hele dag was ze alleen maar bezig met twee kinderen op de pot te zetten. Ik werd er als buitenstaander al gek van, laat staan zij zelf.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 21:24:02 #4
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_129382552
Ooh ik heb dat gedaan bij Harry, maar niet zo strak ofzo. Gewoon elke zoveel tijd even op het potje. Niks signalen aflezen. Alsof ik tijd heb om de hele dag naast mijn baby te zitten om maar niet het signaal voor plassen te missen en al helemaal geen zin om de hele dag plasjes te dweilen. Dus gewoon luier aan en af en toe eens boven potje gehouden en later boven de wc.
Binnen 5 min na het wakker worden wel altijd standaard prijs. :Y
Poepen deed hij ook op een vaste tijd dus dat was ook een makkie.

Maar het heeft hier in elk geval niet geleid tot sneller zindelijk zijn.

Met nummer 2 was ik het ook van plan, maar dat is niet gelukt. Gewoon omdat het me ontbrak/ontbreekt aan tijd en energie.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 22:25:48 #5
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_129385302
Omdat dochter komende half jaar niet naar KDV hoeft, zou het wel een optie zijn. Maar ik kan me niet voorstellen dat zelfs een baby al kan leren zindelijk te zijn. Of moet je juist zo vroeg mogelijk beginnen?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 22:31:21 #6
35189 Troel
scherp en bot
pi_129385595
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 22:25 schreef Hallmark het volgende:
Omdat dochter komende half jaar niet naar KDV hoeft, zou het wel een optie zijn. Maar ik kan me niet voorstellen dat zelfs een baby al kan leren zindelijk te zijn. Of moet je juist zo vroeg mogelijk beginnen?
En na dat half jaar dan? Kan je van een kind van die leeftijd verwachten dat ze op tijd bij het toilet komt? Zodra ze naar het KDV gaat, is er namelijk echt niet voldoende tijd om te letten op haar signalen of haar op haar schema boven de wc te hangen en zal ze gewoon een luier om krijgen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_129386219
Ik moet er niet aan denken. Zelf áls het aantoonbare voordelen zou hebben - wat ik betwijfel, behalve het feit dat je geen/minder luiers gebruikt - dan nog is dit iets wat ik maximaal een uur of 6 zou volhouden. :D
  zaterdag 27 juli 2013 @ 09:05:15 #8
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_129396688
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 22:31 schreef Troel het volgende:
En na dat half jaar dan?
Na dat half jaar gaat ze 1 dag per week naar het KDV, maar inderdaad -- daar gaat het echt niet lukken.

Nou ja, het was een idee maar het lijkt nogal een gedoe :{
pi_129409311
Ik had er nog nooit van gehoord, maar heb er net even wat over gelezen en ik vind het reuze interessant.
Het doet me een beetje denken aan hoe we onze honden zindelijk hebben gemaakt :').
pi_129409997
Als je een luier gebruikt dan gaat het hele idee er achter ook weer verloren.
Het kost heel veel tijd en moeite en het is geen standaard weg naar succes.
Veel kinderen kunnen het niet ophouden en voelen de aandrang pas heel laat.

Ik vind het heel erg zonde van de moeite en ik zie niet in waarom je een baby/ dreumes zo zal trainen.
  zaterdag 27 juli 2013 @ 22:35:55 #11
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_129416662
quote:
2s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 18:13 schreef Pvoesss het volgende:
Veel kinderen kunnen het niet ophouden en voelen de aandrang pas heel laat.
Op basis waarvan zeg je dat?

Is dat een observatie in het algemeen, of heb je ervaring met de methode, of kennissen, enz.?
pi_129416736
Volgens mij gaat de methode ook niet over het aanleren dat een kind het ophoudt, maar dat je als ouder de signalen herkent, zodat je het kunt sturen in een bepaald ritme.
Zo begrijp ik het iig.
  zaterdag 27 juli 2013 @ 23:51:45 #13
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_129419389
Ik vond hier een leuk stuk over zindelijkheid, vroeger en nu...
http://www.belindafallaux(...)ng-vroeger-en-nu.pdf
Rayen 2½ jaar!
  zondag 28 juli 2013 @ 07:49:42 #14
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_129426510
Ja, die kinderen zijn ook niet zindelijk.
Zindelijk gaat erom dat je aanvoelt dat je moet plassen of poepen, dan dat ophoudt en naar een plek gaat om je te ontlasten. (of om een luier vraagt).

Het gaat er bij bzc puur om dat jij als ouder de signalen herkent die kinderen subtiel afgeven en daar dan op reageert. Je kunt er wel een cue aan toevoegen, maar volgens mij is die niet om het ophouden van plas/poep te bevorderen (want daarvoor hebben die kleintjes nog te weinig controle over hun sluitspier) maar eerder als je hem bijv een keer extra op de wc zet te helpen met 'loslaten'.

Maar goed, zoals ik al zei: ik heb het niet strikt gedaan.
Luier aandoen is echt niet per se zonde van de investering. Ondanks dat Harry niet 'zindelijk' was, vond hij het heel normaal om op de wc te plassen en te poepen en te zitten.
Het heeft me een tijdlang behoorlijk in luiers gescheeld. Zeker omdat hij op een vast moment poepte, misschien mede door het feit dat hij op de wc gezet werd? Maar dat durf ik niet hard te beweren.

Aan de andere kant: ik was met 16 maanden zindelijk (ben nog uit het katoenen luiertijdperk) dus ik vind het altijd raar om te horen als mensen roepen dat je met 3 jaar wel erg vroeg bezig bent met zindelijkheid...
pi_129427085
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 22:35 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Op basis waarvan zeg je dat?

Is dat een observatie in het algemeen, of heb je ervaring met de methode, of kennissen, enz.?
Dat is gewoon de reden waarom ze (cb, arts. kdv ) aanraden te wachten met zindelijk worden/ potjestraining tot het kind die aandrang zelf voelt en alles kan ophouden. En heeft ook te maken met je spieren die nog niet optimaal functioneren.

Wat betreft deze methode ik zie het heel veel in mijn omgeving en ik vind het niets.
Een kind leert er niet per definitie sneller zindelijk van worden en je steekt er zo erg veel tijd in die ik liever in andere dingen met mijn kind zou steken.

Ik vind het overdreven om op die manier er mee bezig te zijn zeker als ik zie hoe ze het in mijn omgeving doen. En als je het niet op die manier doet zie ik de meerwaarde er niet van.
Je kind voor de 6 maanden op het potje vind ik eigenlijk nogal een onderbreking van hoe ik vind dat het moet gaan voor een baby. :)

Mijn beide kinderen poepen en plassen op vaste tijden. Dus dat luier voordeel heb ik ook *O*
De oudste was toen ze de controle wel had binnen een week dag en nacht zindelijk zonder dat ik er al eeuwen mee bezig was.
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 12:00:00 #16
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_143334383
Zijn hier nog mensen die bezig zijn met bzc? En hoe bevalt dat? Ik zet kuiken elke ochtend even op het potje, soms doet hij dan een plas, soms niet. Ik ben benieuwd naar andere ervaringen?
KuikenGuppy
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 21:23:33 #17
35189 Troel
scherp en bot
pi_143356784
Klinkt op zich vrij logisch. Ik ga ook wel eens op het toilet zitten en dan doe ik soms wel een plas en soms niet :+
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_143357347
Ik! Ellie gaat na haar ochtendslaap en na het avondeten op het potje. We lezen samen een boekje en ze vindt het heel gezellig. Soms plast ze, meestal niet.
Home is where the O+ is...
pi_157338872
Schop! Ik vind het ook interessant. :)

Iemand nog wat leuks of nieuws te melden hierover?
pi_157339203
Lijkt me vrij lastig te combineren met en baan?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_157339711
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 17:23 schreef miss_sly het volgende:
Lijkt me vrij lastig te combineren met en baan?
Toch zijn er ook mensen die het pt doen.

Het is ook geen zindelijkheidstraining, het gaat om het herkennen van de signalen die aan een plas vooraf gaan. En er zijn ouders die die signalen ook pt herkennen. Dan gaat de rest op de opvang gewoon in de luier. Maar elk (thuis) opgevangen plasje scheelt een luier.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')