abonnement Unibet Coolblue
pi_129338990
091216_205006_Ooops.jpg

100107_205006_img1807.png
Een centraal topic om alle vragen omtrent de vraag "Help, ben ik zwanger?" in te verzamelen.
100107_205006_img1807.png

Zwanger?
Wel zwanger, of toch niet zwanger? Er komen nogal eens topics voorbij, waarin de vraag wordt gesteld of de TS al dan niet zwanger zou kunnen zijn. Wat de consequentie is van het missen of te laat innemen van de pil en of je buiten je ouders om naar de dokter kan gaan of een morning after pil (MAP) kan halen.

Voorbehoedsmiddelen 091216_205006_voorbehoedsmiddelen.jpg
Om niet zwanger te worden gebruik je natuurlijk voorbehoedsmiddelen. Veelgebruikte voorbehoedsmiddelen zijn: het condoom, het vrouwencondoom, de pil, de prikpil, de pleisterpil, het koperspiraaltje, het hormoonspiraaltje, het pessarium, de femcap, implanon en de nuvaring.

Toch kan het wel eens voorkomen dat een van deze middelen je onvoldoende beschermd hebben, je het condoom niet gebruikt hebt, of de pil bent vergeten.

De pil vergeten
Wat moet je doen als je de pil bent vergeten en geen risico wilt lopen op zwangerschap?

Er zijn verschillende mogelijkheden afhankelijk van de week waarin je je pil vergeten bent.
Kijk hiervoor bijvoorbeeld op anticonceptievergeten.nl, anticonceptie-online.nl of op sexwoordenboek.nl om te kijken wat in jouw geval het beste is om te doen.

Morning After Pil (MAP)
De morning-after pil slik je om te voorkomen dat je in verwachting raakt. Het is geen voorbehoedsmiddel, maar een noodmaatregel achteraf. Je kunt het gebruiken als bijvoorbeeld het condoom is gescheurd, je de pil bent vergeten of er een gaatje in het pessarium bleek te zitten en je persé niet zwanger wilt raken.

Je moet de pil zo snel mogelijk na het onbeschermde seksuele contact innemen, uiterlijk binnen 72 uur. Het tijdstip van inname maakt veel verschil voor de effectiviteit. Neem je de pil binnen 24 uur dan is de kans dat het zwangerschap voorkomt veel groter dan wanneer je 2 dagen wacht.

Is al teveel tijd verstreken, dan kun je een pechspiraaltje laten plaatsen door je huisarts. Dit is zeer effectief.

Vanaf 1 januari 2005 is de morning-afterpil vrij te koop bij de drogist en apotheek. De merknaam is Norlevo en het kost ongeveer ¤ 13,-.

Houd er rekening mee dat je je na het slikken misselijk kunt voelen en je borsten wat gespannen kunnen aanvoelen.

In 1 à 2 % van de gevallen werkt de morning-after pil niet. Heb je de morning-afterpil geslikt, maar blijft je menstruatie uit, doe dan voor de zekerheid een zwangerschapstest. Ga er dus niet als vanzelf vanuit dat als je de morning-afterpil hebt geslikt je niet zwanger bent: het middel kan falen. Hoe langer je hebt gewacht met slikken, hoe groter die kans is.



091216_205006_zwanger.jpg Zwangerschapssignalen
Er verschillende signalen die aangeven dat je zwanger zou kunnen zijn. Hieronder vind je de belangrijkste wat verder uitgelicht.


Uitblijven van de menstruatie.
Dit is het eerste en meest betrouwbare signaal als je een regelmatige maandelijkse cyclus hebt. Het is echter mogelijk dat je enkele druppels bloed verliest of een lichte bloeding hebt rond de tijd dat je ongesteld zou moeten worden, zelfs als je zwanger bent.Als je geen regelmatige cyclus hebt, merk je misschien eerst enkele andere zwangerschapssymptomen op voordat je ontdekt dat je menstruatie is uitgebleven.

Je moe voelen.
Je kunt je ongewoon moe voelen in de eerste paar weken van de zwangerschap. Dit komt waarschijnlijk door een stijging in het gehalte van het hormoon progesteron.

Misselijkheid.
Je kunt je misselijk gaan voelen en zelfs overgeven, zo tussen de tweede en achtste week van de zwangerschap. Hoewel dit soms ‘ochtendmisselijkheid’ wordt genoemd, kan het op elk moment van de dag of de nacht optreden.

Veranderingen in je borsten.
In de eerste weken van de zwangerschap kunnen je borsten groter worden, gevoeliger zijn of tintelen (zoals bij sommige vrouwen gebeurt vlak voor hun menstruatie). Daarnaast kunnen de aderen op je borsten zichtbaarder worden en je tepels donkerder worden.

Vaker naar de wc gaan.
Vanaf zes tot acht weken na de conceptie zul je soms ’s nachts op moeten staan om naar de wc te gaan. Sommige zwangere vrouwen merken ook dat ze wat urine verliezen als ze hoesten, lachen of niezen.

Stemmingswisselingen en stress.
In het beginstadium van de zwangerschap kun je last krijgen van snelle veranderingen in je humeur en soms begin je zelfs te huilen zonder dat je weet waarom. Dit komt waarschijnlijk door de veranderingen in de hormoonspiegels, die in je lichaam optreden.

Verandering van de smaak van voedsel.
Je merkt misschien dat je bepaalde dingen laat staan, zoals thee, koffie of vet voedsel. Sommige vrouwen krijgen ook zin in etenswaren waar ze normaal niet van houden.

Zwangerschapstesten
Komen deze symptomen je bekend voor, wil je meer duidelijkheid, heb je niet direct na de onveilige seks aktie genomen? Dan kun je weinig anders dan afwachten. Nadat je overtijd bent geweest (oftewel, je bent niet ongesteld geworden op de verwachte dag), kun je een test halen bij drogist, apotheek, supermarkt en zelfs sommige benzine stations hebben ze.

Test zo snel mogelijk! Bekende zwangerschapstesten zijn die van Clear-Blue en Predictor. De werking ervan is simpel, je plast over een het monsterstaafje heen, volgt de aanwijzingen op en binnen een aantal minuten heb je de uitslag.

091216_205006_2942312696_fe11ac44e0.jpg


Zwanger, en dan?
Maak een afspraak bij je huisarts of GGD! Hier zal nogmaals worden getest of je zwanger bent en de arts zal hier met je over praten. Deze mensen hebben een beroepsgeheim en zullen in geen geval contact opnemen met je ouders hierover.

Ben je zwanger, dan is het belangrijk dat je een beslissing neemt waar je zelf helemaal achter staat. Wat zijn je mogelijkheden?


• Je kunt het kind krijgen en zelf opvoeden. Als je nog jong bent en je bent alleen hiertoe niet in staat, zijn er overal in het land zijn opvangmogelijkheden. Om te weten welke adressen er bij jou in de buurt zijn, kun je het beste het FIOM (073-6128821) of de VBOK (0900-2021088) bellen. Je kunt als je tiener bent ook op de site van tienermoeders.nl kijken.

• Je kunt het kind krijgen en afstaan voor adoptie. Ook hiervoor kun je terecht bij het FIOM.

• Je kunt je zwangerschap beëindigen door een abortus. Als je met iemand wilt praten over je beslissing wel of geen abortus te ondergaan, maak dan een afspraak bij het FIOM (073-6128821). Zeg dat het om een zwangerschapsgesprek gaat, want dan kun je meestal snel terecht.

Als laatste
In geval van twijfel, doe altijd een zwangerschapstest en ga naar de dokter! Laat je niet ompraten of beïnvloeden door mensen van buitenaf. Het gaat om jouw gemoedstoestand en toekomst. Laat je ook niet doorverwijzen naar testen op het internet die je zouden kunnen vertellen of je wel of niet zwanger bent! Deze zijn bijzonder onbetrouwbaar en kunnen natuurlijk niet in jouw lichaam kijken.

Ga naar de huisarts, deze heeft een geheimhoudingsplicht. Je ouders komen er niet achter. Meld dit ook bij hem/haar. De huisarts kan je geruststellen, duidelijkheid geven en verder helpen!

100107_205006_img1807.png
Bovenstaande informatie is o.a. afkomstig uit sexwoordenboek.nl, anticonceptie-online.nl en anticonceptievergeten.nl
100107_205006_img1807.png

Heb je nu toch nog vragen EN bovenstaande doorgelezen, stel dan je vraag in dit topic. Je kan je vraag gerichter stellen en krijgt een beter antwoord. Open niet een los topic.

Linkje naar het vorige deel.
Ja doei.
pi_129340636
quote:
17s.gif Op donderdag 25 juli 2013 18:39 schreef ZeehonT_86 het volgende:

[..]

Jij komt zeker niet van een eiland of uit een klein dorp? Toen ik eens dronken op de bar had staan dansen wist de dag erna iedereen het bij de hockey en mijn moeder ook toen ik thuis kwam van de hockey.
Dan kun je inderdaad maar beter ongewenst zwanger zijn O+

Maar je kunt natuurlijk ook een zwangerschapstest online bestellen:
http://www.deonlinedrogis(...)ds=zwangerschapstest

Mogelijke SOA maak je je niet druk om?
"The problem with common sense is that most people are morons."
pi_129341587
En centraal!
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_129349267
quote:
17s.gif Op donderdag 25 juli 2013 18:28 schreef ZeehonT_86 het volgende:
Ik heb me zondag laten verleiden tot seks zonder condoom en slik de pil al niet meer sinds ik er ziek van werd in mei. Nu kan ik wel gelijk de huisarts bellen of naar de kruidvat hollen. Maar ik woon op Texel en iedereen kent iedereen hier. Dus dan weet mijn moeder nog voor ik thuis ben dat ik seks gehad heb en dan krijg ik gezeur. Wat raden jullie me aan?
De huisarts heeft een geheimhoudingsplicht, evenals de GGD. Je kan ze vragen niets door te vertellen en de rekening ook niet naar je huis te sturen. Als ze wel lullen terwijl je expliciet vraagt dat niet te doen, schenden ze hun beroepsgeheim en dat kan gevolgen voor hun baan hebben. Je bent er behoorlijk laat mee als het zondag was, maandag had je nog een MAP kunnen halen, nu ben je aangewezen op een test, volgens mij kan dat vanaf de 1e dag dat je ongesteld moet worden voor een betrouwbaar resultaat. Dom gehandeld, ik kan niet anders zeggen. Geroddel begint echt pas echt als je straks zwanger blijkt te zijn. Ben je daadwerkelijk uit '86 zoals je username impliceert?
  vrijdag 26 juli 2013 @ 15:52:11 #5
408133 ZeehonT_86
live vanaf Texel
pi_129371014
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 22:56 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

De huisarts heeft een geheimhoudingsplicht, evenals de GGD. Je kan ze vragen niets door te vertellen en de rekening ook niet naar je huis te sturen. Als ze wel lullen terwijl je expliciet vraagt dat niet te doen, schenden ze hun beroepsgeheim en dat kan gevolgen voor hun baan hebben. Je bent er behoorlijk laat mee als het zondag was, maandag had je nog een MAP kunnen halen, nu ben je aangewezen op een test, volgens mij kan dat vanaf de 1e dag dat je ongesteld moet worden voor een betrouwbaar resultaat. Dom gehandeld, ik kan niet anders zeggen. Geroddel begint echt pas echt als je straks zwanger blijkt te zijn. Ben je daadwerkelijk uit '86 zoals je username impliceert?
Ja ik ben uit 86 hoezo?
Broertje van Seabert, zoon van Tommy en Aura
pi_129497659
quote:
17s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 15:52 schreef ZeehonT_86 het volgende:
Ja ik ben uit 86 hoezo?
Dat maakt je dan 26 of 27. Wordt het niet tijd dat je je geen fvck meer aantrekt van waar je moeder wel en niet achterkomt en verstandig wordt als het op anticonceptie aankomt?
  Vis een optie? dinsdag 30 juli 2013 @ 10:10:27 #7
70532 loveli
N
pi_129497768
quote:
17s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 15:52 schreef ZeehonT_86 het volgende:
Ja ik ben uit 86 hoezo?
Laat maar waaien, volgende keer wel graag je verstand op tijd gebruiken ;) Welke datum was de eerste dag van je laatste menstruatie en hoeveel dagen is je cyclus normaal gesproken/wanneer moet je weer ongesteld worden?

Morning after spiraaltje is een optie als je te laat bent voor de MAP, of mocht je ontdekken dat je zwanger bent, een overtijdbehandeling (dat is in principe hetzelfde als een abortus, maar dan in een vroeg stadium en zonder de bedenktijd). Maar dat is van later zorg, als je de datum van de eerste dag van je menstruatie doorgeeft, kun je een beetje beredeneren hoeveel zorgen je je moet maken.
crap in = crap out
pi_129630504
Edit: laat maar

[ Bericht 94% gewijzigd door PluisigNijntje op 04-08-2013 21:26:41 ]
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_129830109
Profiel
11 berichten
Voeg toe als contact

08-08-2013, 12:40

--------------------------------------------------------------------------------


Hallo iedereen,

van 17 t/m 25 juli ben ik met een vriendin op vakantie naar Mallorca geweest.

Ik had de laatste pil op 19 juli, maar ik wilde op vakantie niet ongesteld worden dus heb ik hem doorgeslikt. Op 20 juli heb ik seks gehad met een jongen. Hij had wat drank op dus het lukte niet helemaal, hij had eerst geen condoom om maar later wel. Hij is niet echt helemaal in me geweest (hahah) en ook niet klaar gekomen.

Maar het probleem is ik heb de pil die weken een beetje onregelmatig geslikt. Ben er een keer een vergeten maar zou niet meer weten wanneer! Ik zit nu in de laatste week van de strip, ik heb nu een beetje buikpijn en beetje duizelig? Kan dit zijn omdat ik de pil heb doorgeslikt? Of kan ik zwanger zijn?

Ik heb een predictor zwangerschapstest gedaan, en hier kwam negatief uit. Maar toen keek ik net nog een keer (week later) en toen zag ik toch een heel klein super onduidelijk streepje! Wat betekent dit?

Ik heb nog een test, wanneer kan ik deze dan het beste gebruiken? Kan ik dit test nu al doen, terwijl ik de pil nog een aantal dagen moet slikken of moet je testen in de stopweek zoveel dagen voor je menstruatie?
pi_129830268
Je kan gewoon nu testen voor je eigen gemoedsrust:)

edit : drukte per ongeluk op posten
Maar zorg even dat je snapt hoe vruchtbaarheid werkt

Normaal gesproken is je ovulatie ongeveer 14 dagen na je menstruatie.
De kans is dus heel klein maar je kan gewoon nu al testen en eventueel over 2 weken.
De meeste testen kunnen dan 4 dagen voor de nieuwe menstruatie gebruikt worden.

[ Bericht 86% gewijzigd door Pvoesss op 08-08-2013 14:24:15 (per ongeluk al gepost) ]
pi_129830360
Hoeft dat niet 3 weken na de seks, voor de betrouwbaarheid?
pi_129830514
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 14:23 schreef janouke het volgende:
Hoeft dat niet 3 weken na de seks, voor de betrouwbaarheid?
Nee, het heeft niets met seks te maken maar met met je ovulatie :)
Je gebruikt de pil dus in principe zou je dan geen ovulatie hebben.

Als je op de 20ste ongesteld zou worden is je vermoedelijke ovulatie bij een normale cyclus rond 3 augustus geweest. En kan je dan een week of 2 later testen.
  Vis een optie? zaterdag 17 augustus 2013 @ 00:37:45 #13
70532 loveli
N
pi_130154089
quote:
2s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 14:27 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Nee, het heeft niets met seks te maken maar met met je ovulatie :)
Je gebruikt de pil dus in principe zou je dan geen ovulatie hebben.

Als je op de 20ste ongesteld zou worden is je vermoedelijke ovulatie bij een normale cyclus rond 3 augustus geweest. En kan je dan een week of 2 later testen.
Maar ze slikt de pil en heeft geen normale cyclus en al helemaal geen vermoedelijke ovulatie rond 3 augustus..

Bij een pilcyclus en wat gemiste pillen is de meest waarschijnlijke mogelijke ovulatie of na de gemiste pil(len), of ergens in week 1 (dus vlak na de stopweek).
crap in = crap out
pi_131265132
Yesssss ik ben zo blij dat ik met deze troep gestopt ben!! Mijn lichaam functioneert weer zoal het moet functioneren en ik voel me heel licht en minder moe <3 ik ga nooit meer aan deze shit beginnen
pi_131265597
Hoe doe je het nu dan?
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_131265823
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2013 00:01 schreef Tamashii het volgende:
Hoe doe je het nu dan?
Zit nu niet in een relatie en aan rondneuken doe ik niet. Als ik straks wel weer iets in de trant van een relatie heb, dan ga ik aan een koperspiraal. Maar voorlopig wil ik mijn lichaam even de rust gunnen om zich te ontdoen van alle ellende van de pil :)
pi_131503209
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2013 00:06 schreef MangoLotion het volgende:

[..]

Zit nu niet in een relatie en aan rondneuken doe ik niet. Als ik straks wel weer iets in de trant van een relatie heb, dan ga ik aan een koperspiraal. Maar voorlopig wil ik mijn lichaam even de rust gunnen om zich te ontdoen van alle ellende van de pil :)
Ik vind dat je erg doet alsof het een drama is om de pil te slikken. Ja, voor jou misschien maar er zijn zat andere gevallen waarbij het gewoon goed gaat. Meiden die jouw posts lezen krijgen een verwrongen beeld van de pil omdat jij altijd maar negatief daarover bent.
Goed, een pil kan bijwerkingen hebben. Maar is dat niet met elk medicijn?

Ik heb jaren de pil geslikt. Eerst microgynon en later rigevidon. Ik heb werkelijk waar in al die jaren nul bijwerkingen gehad (of bijwerkingen die ik niet door had, dus niet erg). Het ligt gewoon aan de persoon hoe je erop reageert.
pi_131613202
Ik moest hier mijn vraag stellen aangezien mijn topic werdt gesloten.


Mijn vriendin was 8 september ongesteld geworden omdat ze gestopt was met het slikken van de pil.

Toen ze van haar ongesteldheid af was,(vrijdag 13 september was dat) toen hadden we de zaterdag of zondag daarna seks zonder bescherming. Maar toen was ze nog niet opnieuw begonnen met het slikken van de pil.

Is er kans dat ze zwanger is?

Groetjes!
  Vis een optie? woensdag 23 oktober 2013 @ 11:10:17 #19
70532 loveli
N
pi_132467147
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 11:19 schreef SkaterBoy het volgende:
Ik moest hier mijn vraag stellen aangezien mijn topic werdt gesloten.

Mijn vriendin was 8 september ongesteld geworden omdat ze gestopt was met het slikken van de pil.

Toen ze van haar ongesteldheid af was,(vrijdag 13 september was dat) toen hadden we de zaterdag of zondag daarna seks zonder bescherming. Maar toen was ze nog niet opnieuw begonnen met het slikken van de pil.

Is er kans dat ze zwanger is?

Groetjes!
Inmiddels zul je wel weten of ze zwanger is of niet, maar na het checken van je history zie ik dat het niet je eerste pilvraag is.

Met de gegevens die je hebt is het mij niet duidelijk of je vriendin een pil is vetrgeten of dat jullie gewoon in de stopweek zaten (week, duurt nooit langer dan 7 dagen).

Onderstaand schema geeft heel duidelijk weer wat je moet doen bij een vergeten pil, bookmarken dus:
crap in = crap out
pi_144668596
Wat me zomaar te binnen schiet, misschien dat iemand er iets over weet...

Maandje geleden op vakantie met m'n vriendin heeft zij op een bepaalde avond gekotst i.v.m. drank/ziek/veel inspanning. Volgens mij na het innemen van de pil, al weet ik dat niet zeker. Volgende ochtend seks gehad. Wat doet dat met de kans op een ongewenste zwangerschap?

Zag toevallig op tv iemand die dat was overkomen. Super logisch, maar eigenlijk toen niet bij stil gestaan uit gewoonte.
pi_144672797
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 19:54 schreef El_Liberaliste het volgende:
Wat me zomaar te binnen schiet, misschien dat iemand er iets over weet...

Maandje geleden op vakantie met m'n vriendin heeft zij op een bepaalde avond gekotst i.v.m. drank/ziek/veel inspanning. Volgens mij na het innemen van de pil, al weet ik dat niet zeker. Volgende ochtend seks gehad. Wat doet dat met de kans op een ongewenste zwangerschap?

Zag toevallig op tv iemand die dat was overkomen. Super logisch, maar eigenlijk toen niet bij stil gestaan uit gewoonte.
Ligt eraan in welke week van de cyclus ze zat.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_144685988
Aangezien het al een maand geleden is, kijk gewoon of haar menstruatie op tijd komt. Mocht deze anders zijn dan normaal, bijv veel minder of later, doe dan een zwangerschapstest. Ze kan ook bloedverlies hebben terwijl ze wel zwanger is.
Bovendien ligt het inderdaad aan de week waarin ze zat, in de eerste week na de stopweek is een pil missen wel erg, maar in de tweede en derde week is het risico veel minder groot.
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_144711885
I am puuuuhhhhretty confused. :') Ook al is er eigenlijk niets aan de hand, althans, dat denk ik.

Ik doe al maandenlang niet meer aan de pil omdat ik er niet tegen kan (en vrijwel iedere vorm van anticonceptie al geprobeerd heb behalve een staafje, maar mijn lichaam reageert gewoon totaal kut op wat voor hormoon dan ook dus dat gaat ook geen succes worden volgens mijn arts). Dat gaat altijd prima, ik weet wanneer mijn eisprong is en heb een nette regelmatige cyclus. Omdat ik mijn eisprong toch echt al twee weken geleden gehad heb (ik test dit altijd ook d.m.v. ovulatietesten en temperatuur opmeten), hebben we het er eergisteren op gewaagd. Niet voor het zingen de kerk uit, ik moest immers toch ongesteld worden de volgende dag en tegelijk een liedje zingen was lang geleden en oh zo heerlijk. *;

Inmiddels potverdikkeme twee dagen over tijd. :') :') :') :') :') ;(
Ik ben nooit over tijd :( Heel soms een halve dag, maar dat is het dan ook.

Verder ken ik alle ins en outs betreft wel/niet zwanger worden, vruchtbaar zijn en de hele mikmak, dus ik maak mij eigenlijk niet druk gezien ik mij wel redelijk aan de regels hou. Vind het alleen kuttig dat nét nu we een keer onveilig en in de kerk hebben gezongen, ik over tijd ben. :') Zul je net zien dat ik zo'n geval ben van het kan eigenlijk niet maar toch gebeurt het.

Vanaf dinsdag maar testen mocht m'n vrouwenorgaan nog steeds niet druppelen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-09-2014 00:24:10 ]
  zaterdag 27 september 2014 @ 23:52:46 #24
383931 Partypoeper
0979856467553765708
pi_144970063
Als ze op de genoemde websites het hebben over "4 tot 7 dagen" vergeten, gaat dat dan om aaneengesloten? Is de reeks "vergeten, 2 innemen, vergeten, 2 innemen" hetzelfde, of ben je dan nog gewoon beschermd?
  zaterdag 4 juni 2016 @ 00:45:16 #25
434472 Flogging
En toen was er koffie!
pi_162731304
Even ter toevoeging. Bij overgewicht kan de MAP minder goed werken. Ik denk niet dat veel meiden dit weten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')