Met die voorwaarden ben je 98% van de posters kwijt.quote:Wat niet is toegestaan
Getreiter, gezeik op de man spelen is in de prullenbak verdwijnen.
Bronnen zoals vastgoedzeepbel, of andere louche woningmarkt blogs is een ban.
Dom gelul zoals Stef Blok is een eikel en is geld aan het stelen zal ook verdwijnen.
Heb respect voor de ander, of hij nu aan het huren is, een koophuis heeft of wat dan ook!
Ik sta er een stuk beter voor, ik huur voor niet al te veel geld en ben in een hoog tempo de studieschuld aan het aflossen en aan het sparen. Ik kan daardoor de starters koopwoning overslaan en direct een huis kopen waar ik kinderen in wil groot brengen.quote:Op maandag 22 juli 2013 23:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Met die voorwaarden ben je 98% van de posters kwijt.![]()
(Dus ik denk, ik steek je even een hart onder de riem zeg maar...)
En nou heb ik toch wel even een vraag: de huren rijzen de pan uit (was te voorzien, maar doe er maar wat tegen buiten een woning kopen...), de banken verstrekken moeizaam een hypotheek.
Nou starters/huurders... Leg mij nou eens uit wat het voordeel is geweest om geen woning aan te schaffen in 2002 t/m 2012. Sta je er nu in 2013 beter voor?
Is het werkelijk betaalbaarder?
Ow, en ik trap af: Gekocht in 2004, dus qua papieren waardedaling nog niks aan de hand, en door diverse woningverbeteringen nog heel erg lang niks aan de hand.
Evengoed zou ik door de aangescherpte eisen dezelfde woning op dit moment qua financiering niet kunnen kopen. (Voor veel duurder per maand huren mag uiteraard wel)
Dan ben jij waarschijnlijk 1 van de weinige.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 00:19 schreef janatwork het volgende:
Betaalbaarheid is voor mij geen issue, het segment huizen wat ik zou willen kopen krijg ik bijna op 1 salaris (plus spaargeld) gefinancierd. De betaalbaarheid zou dus kunnen halveren voordat dat een probleem gaat worden.
Misschien omdat de huizenprijzen belachelijk gestegen zijn in relatief weinig tijd? Veel te hard zelfs, dat moest op een gegeven moment spaak lopen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 00:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dan ben jij waarschijnlijk 1 van de weinige.
Verklaart echter niet waarom hurend NL in zijn algemeenheid zo dol is op dalende huizenprijzen. (Voornamelijk veroorzaakt door nog harder dalende financieringsmogelijkheden)
Ik studeer nog wel, mijn vriend werkt fulltime. Verder sluit ik me bij dit verhaal aan. We waren afgelopen maanden op zoek naar een huis maar we hebben alles stopgezet. Ik weet liever iets beter waar ik aan toe ben dan al die onzekerheid. We wonen nu gehuurd voor een belachelijk lage huurprijs (appartement, 80m2, 475 all in, particulier gehuurd via bekende) en we kunnen nooit meer zo goedkoop zitten. Dus we sparen nog een paar jaar. En dan willen we ook gewoon een goed huis kopen voor de langere termijn op 1 salaris.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 00:19 schreef janatwork het volgende:
[..]
Ik sta er een stuk beter voor, ik huur voor niet al te veel geld en ben in een hoog tempo de studieschuld aan het aflossen en aan het sparen. Ik kan daardoor de starters koopwoning overslaan en direct een huis kopen waar ik kinderen in wil groot brengen.
Betaalbaarheid is voor mij geen issue, het segment huizen wat ik zou willen kopen krijg ik bijna op 1 salaris (plus spaargeld) gefinancierd. De betaalbaarheid zou dus kunnen halveren voordat dat een probleem gaat worden.
Dit. Ik was er ook helemaal klaar mee.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 00:35 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
En de nieuwe regels vind ik alleen maar top!![]()
Dat gedoe was -de- reden dat ik hier niet meer kwam
Het is toch niet zo gek dat het fijn is om voor minder geld het zelfde product aan te kunnen schaffen?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 00:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dan ben jij waarschijnlijk 1 van de weinige.
Verklaart echter niet waarom hurend NL in zijn algemeenheid zo dol is op dalende huizenprijzen. (Voornamelijk veroorzaakt door nog harder dalende financieringsmogelijkheden)
Ik denk dat die berekeningen niet helemaal kloppen. We kunnen hier op 1 loon van rond de 49000 per jaar 220000 krijgen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 00:50 schreef janatwork het volgende:
[..]
Het is toch niet zo gek dat het fijn is om voor minder geld het zelfde product aan te kunnen schaffen?
Ik heb geen flauw idee hoeveel mensen hun volledige hypotheek mogelijkheid gebruiken. Maar ik vind persoonlijk dat je nog steeds flink veel kan lenen. Als ik de calculator van de Hypotheker invul kan je met 2 keer een modaal salaris 330.000 euro lenen en met een gemiddeld gezinsinkomen 277.000 euro. Dat is meer dan een gemiddeld huis kost.
Is de beperkte financieringsmogelijkheid wel echt het probleem?
Klopt helemaal, de komende tijd ga ik me weer op de woningmarkt begeven en meemaken of verkopers bereid zijn verlies te accepteren. Veelal zie ik vraagprijzen die 15 tot 20% hoger liggen dan de geïndexeerde waarde op basis van de laatste verkoopprijs, mensen willen dus gewoon hun hele hypotheek inclusief verbouwingskosten betaald hebben.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 00:56 schreef SpartaTurken het volgende:
Ik vind overigens 'n interessant stukkie:
http://www.z24.nl/geld/probleem-huizenmarkt-zit-tussen-de-oren
Niemand wil zijn of haar huis met verlies verkopen, vooral omdat we het jarenlang niet zijn gewend, maar in veel huidige gevallen is dat bijna onontkoombaar.
En als een verkoper merkt dat -ie niet de enige is met verlies, gras bij de buren enzo, is -ie sneller bereid om het verlies te dragen.
Wanneer dat niet gebeurt, zal de markt vast blijven zitten.
Is mijn illustere mening.
En ja, ik heb makkelijk praten. Ik heb namelijk geen koophuis en mijn huur is zo laag, dat ik niet eens in aanmerking zou kunnen komen voor huurtoeslag.
In welk segment kijk je als ik vragen mag?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 00:19 schreef janatwork het volgende:
[..]
Ik sta er een stuk beter voor, ik huur voor niet al te veel geld en ben in een hoog tempo de studieschuld aan het aflossen en aan het sparen. Ik kan daardoor de starters koopwoning overslaan en direct een huis kopen waar ik kinderen in wil groot brengen.
Dit is de belangrijkste reden dat ik nog geen woning gekocht heb. Ik wil best een woning kopen, maar wel tegen een scherpe prijs. Zolang de markt daalt (en dat steeds sneller lijkt te doen) blijft die prijs scherp. Af en toe heb ik al het idee dat ik er geen goed aan doe om nu een huis te kopen: het is toch een vallend mes wat je vastpakt (catching a falling knife). Verkopers gaan daar (bij mij) nog niet in mee. Ergens snap ik dat wel, maar dat neemt niet weg dat we er dan niet uitkomen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 07:13 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Klopt helemaal, de komende tijd ga ik me weer op de woningmarkt begeven en meemaken of verkopers bereid zijn verlies te accepteren. Veelal zie ik vraagprijzen die 15 tot 20% hoger liggen dan de geïndexeerde waarde op basis van de laatste verkoopprijs, mensen willen dus gewoon hun hele hypotheek inclusief verbouwingskosten betaald hebben.
De bereidheid (en wellicht ook noodzaak) om een restschuld te accepteren moet er aan de verkopende kant ook wel zijn. Als je kan en wil wachten tot er een bod voorbij komt dat je acceptabel vindt zou je gek zijn als je het niet doet. Dat is frustrerend voor de kopers op de markt.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 08:08 schreef Krisp het volgende:
[..]
Dit is de belangrijkste reden dat ik nog geen woning gekocht heb. Ik wil best een woning kopen, maar wel tegen een scherpe prijs. Zolang de markt daalt (en dat steeds sneller lijkt te doen) blijft die prijs scherp. Af en toe heb ik al het idee dat ik er geen goed aan doe om nu een huis te kopen: het is toch een vallend mes wat je vastpakt (catching a falling knife). Verkopers gaan daar (bij mij) nog niet in mee. Ergens snap ik dat wel, maar dat neemt niet weg dat we er dan niet uitkomen.
Het is natuurlijk ook niet zo verwonderlijk dat je geen restschuld concreet wil maken op het moment dat je nog niet gedwongen bent te verkopen. Enerzijds heb je dus de verkopende partijen die niet gedwongen zijn te verkopen en geconfronteerd worden met een restschuld indien ze dat doen, anderzijds hebben we de kopende partijen die hun kans afwachten en weigeren in de buurt van de vraagprijs te gaan bieden en afwachten. Daar tussenin zit nog een groepje gedwongen-verkopers, maar die groep is niet zo heel erg groot vergeleken met de andere partijen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 08:13 schreef DroogDok het volgende:
[..]
De bereidheid (en wellicht ook noodzaak) om een restschuld te accepteren moet er aan de verkopende kant ook wel zijn. Als je kan en wil wachten tot er een bod voorbij komt dat je acceptabel vindt zou je gek zijn als je het niet doet. Dat is frustrerend voor de kopers op de markt.
En zo zit het geheel nog steeds lekker op slot.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 08:29 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het is natuurlijk ook niet zo verwonderlijk dat je geen restschuld concreet wil maken op het moment dat je nog niet gedwongen bent te verkopen. Enerzijds heb je dus de verkopende partijen die niet gedwongen zijn te verkopen en geconfronteerd worden met een restschuld indien ze dat doen, anderzijds hebben we de kopende partijen die hun kans afwachten en weigeren in de buurt van de vraagprijs te gaan bieden en afwachten. Daar tussenin zit nog een groepje gedwongen-verkopers, maar die groep is niet zo heel erg groot vergeleken met de andere partijen.
Plus dat het natuurlijk een dikke desinvestering geweest is, als je 15% van de waarde van je huis ziet verdampen in 5 jaar had je achteraf gezien beter kunnen huren.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 09:30 schreef Leandra het volgende:
Het principe van restschuld is dan ook vooral een probleem bij aflossingsvrije varianten waarbij ook werkelijk niet afgelost of gereserveerd is.
Anders heb je gewoon een verlies, en dat hoeft op zich geen probleem te zijn.
Dan zit je alleen nog met de vraag waar er gereserveerd is en of dat voor het eind van de looptijd wel vrij kan komen om af te lossen, en niet pas als er afgelost is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:32 schreef eleusis het volgende:
Ah, weer een reboot van het topic![]()
Zou het weer de moeite waard worden?Ben benieuwd. Het onderwerp is actueel en interessant, maar trekt wel veel holbewoners aan.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
225.000 tot 250.000 euro, vraagprijsquote:Op dinsdag 23 juli 2013 07:19 schreef Scorpie het volgende:
[..]
In welk segment kijk je als ik vragen mag?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |