abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129503240
Bij sollicitatiegesprekken vind ik de vraag 'Wat zijn je ambities/waar zie je jezelf over 5-10 jaar?' altijd zo'n domme vraag. Ik lieg dan ook altijd glashard. Ja, ik solliciteer nu toch op deze functie? Weet ik veel waar ik over 5-10 jaar zit. Misschien nog wel op dezelfde plek en misschien ook niet.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 13:23:31 #152
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_129503276
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 13:22 schreef Mint_Clansell het volgende:
Bij sollicitatiegesprekken vind ik de vraag 'Wat zijn je ambities/waar zie je jezelf over 5-10 jaar?' altijd zo'n domme vraag. Ik lieg dan ook altijd glashard. Ja, ik solliciteer nu toch op deze functie? Weet ik veel waar ik over 5-10 jaar zit. Misschien nog wel op dezelfde plek en misschien ook niet.
OP JOUW STOEL HAHAHAHAHAAHAHAHAA :'(
  dinsdag 30 juli 2013 @ 13:25:07 #153
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_129503330
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 13:22 schreef Mint_Clansell het volgende:
verschrikkelijk ja, die verwacht ik ook alweer :+ "
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  dinsdag 30 juli 2013 @ 13:28:37 #154
179075 hugecooll
pi_129503428
quote:
13s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 13:25 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

verschrikkelijk ja, die verwacht ik ook alweer :+ "
Mja ergens zit er wel wat in dat ze het vragen, maar toch :')
pi_129503493
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 12:59 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Doorgaans kosten
De vergelijking met de Marokkaan in het uitgaansleven gaat dus niet op: zoals je zegt wordt hij geweigerd omdat hij een onruststoker is, niet primair omdat hij Marokkaan is. In dit geval zijn zijn afkomst en het onruststoken niet onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Een oudere sollicitant wordt geweigerd vanwege hogere loonkosten, niet primair omdat hij ouder is. Maar in dit geval zijn zijn leeftijd en zijn loonkosten wél onlosmakelijk met elkaar verbonden. Daar gaat de vergelijking mank. Die Marokkaan kiest er zelf voor om onrust te stoken. De oudere sollicitant kan er niks aan doen dat zijn minimumloon hoger is.

In gelijke situatie en bij gelijke geschiktheid zou een jongere de voorkeur krijgen. Impliciet is dit wel degelijk leeftijdsdiscriminatie.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 13:36:04 #156
179075 hugecooll
pi_129503638
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 13:30 schreef TeleportingKing het volgende:

[..]

De vergelijking met de Marokkaan in het uitgaansleven gaat dus niet op: zoals je zegt wordt hij geweigerd omdat hij een onruststoker is, niet primair omdat hij Marokkaan is. In dit geval zijn zijn afkomst en het onruststoken niet onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Een oudere sollicitant wordt geweigerd vanwege hogere loonkosten, niet primair omdat hij ouder is. Maar in dit geval zijn zijn leeftijd en zijn loonkosten wél onlosmakelijk met elkaar verbonden. Daar gaat de vergelijking mank. Die Marokkaan kiest er zelf voor om onrust te stoken. De oudere sollicitant kan er niks aan doen dat zijn minimumloon hoger is.

In gelijke situatie en bij gelijke geschiktheid zou een jongere de voorkeur krijgen. Impliciet is dit wel degelijk leeftijdsdiscriminatie.
Hogere loonkosten en minder toekomstperspectief. Dat minder toekomstperspectief en wellicht irrelevante werkervaring onlosmakelijk verbonden zijn aan je leeftijd vind ik ook niet iets wat het probleem van een werkgever behoort te zijn. Aan de andere kant zie ik ook geen broekies aangenomen worden als topmanager, dus dat werkt twee kanten op.

Tevens is het verkiezen van die oudere boven de jongere een maatschappelijk slechte keuze
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 30 juli 2013 @ 14:04:56 #157
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_129504656
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 13:19 schreef Mint_Clansell het volgende:
Juist, dat was ik net aan het schrijven.

Ik denk zelf dat jongeren nog makkelijk te kneden zijn itt tot oudere werkzoekenden. De oudere werknemer heeft natuurlijk veel meer kennis van hoe het allemaal reilt en zeilt op de werkvloer en neemt niet alles klakkeloos aan. Jongeren daarentegen geven minder weerstand.

Dit is althans de impressie die ik heb gekregen in de 12 jaar dat ik in de kantoortuinen heb gezeten.
Ik vond jongeren over het algemeen stront eigenwijs, wars van autoriteit en algeheel slecht te managen. Ouderen zijn vaak veel meegaander. In gelijke (lage) functie dus.
pi_129507069
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 13:36 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Hogere loonkosten en minder toekomstperspectief. Dat minder toekomstperspectief en wellicht irrelevante werkervaring onlosmakelijk verbonden zijn aan je leeftijd vind ik ook niet iets wat het probleem van een werkgever behoort te zijn. Aan de andere kant zie ik ook geen broekies aangenomen worden als topmanager, dus dat werkt twee kanten op.

Tevens is het verkiezen van die oudere boven de jongere een maatschappelijk slechte keuze
Ik heb het over gelijke geschiktheid. Dus ook een gelijk toekomstperspectief en een gelijke werkervaring. En maatschappelijke keuze - laat me niet lachen. Maatschappelijk gezien zou je ook 50-plussers aan moeten nemen en dat gebeurt ook niet.
Het zijn allemaal smoesjes die werkgevers gebruiken zoals het ze uitkomt.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 15:14:51 #159
179075 hugecooll
pi_129507147
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 15:12 schreef TeleportingKing het volgende:

[..]

Ik heb het over gelijke geschiktheid. Dus ook een gelijk toekomstperspectief en een gelijke werkervaring. En maatschappelijke keuze - laat me niet lachen. Maatschappelijk gezien zou je ook 50-plussers aan moeten nemen en dat gebeurt ook niet.
Het zijn allemaal smoesjes die werkgevers gebruiken zoals het ze uitkomt.
Uit maatschappelijk oogpunt zou je, bij gelijke geschiktheid, altijd een jonger persoon moeten kiezen. Ik heb het dan uiteraard niet over 38 verkiezen boven 37, maar een 'jongere' verkiezen boven een 'oudere'
pi_129507508
quote:
6s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 15:14 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Uit maatschappelijk oogpunt zou je, bij gelijke geschiktheid, altijd een jonger persoon moeten kiezen.
Leg uit.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 15:26:05 #161
179075 hugecooll
pi_129507644
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 15:22 schreef TeleportingKing het volgende:

[..]

Leg uit.
Omdat het tegenovergestelde de continuïteit van een samenleving niet ten goede komt
Niet gerelateerd, maar wel ontopic: Vacaturesite werk.nl opnieuw offline
pi_129507821
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 15:26 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Omdat het tegenovergestelde de continuïteit van een samenleving niet ten goede komt
Niet gerelateerd, maar wel ontopic: Vacaturesite werk.nl opnieuw offline
:') Ben jij werkgever toevallig?
  dinsdag 30 juli 2013 @ 15:31:37 #163
179075 hugecooll
pi_129507850
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 15:30 schreef TeleportingKing het volgende:

[..]

:') Ben jij werkgever toevallig?
:')
  dinsdag 30 juli 2013 @ 15:41:14 #164
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_129508181
quote:
6s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 15:14 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Uit maatschappelijk oogpunt zou je, bij gelijke geschiktheid, altijd een jonger persoon moeten kiezen. Ik heb het dan uiteraard niet over 38 verkiezen boven 37, maar een 'jongere' verkiezen boven een 'oudere'
Ben ik het mee eens. Jongerenwerkeloosheid is vanuit maatschappelijk oogpunt een veel groter probleem (en gevaar) dan werkeloosheid onder ouderen. De groep 30 - 45 moet, vanwege de maatschappelijke verantwoordelijkheden die mensen hebben in die leeftijd, ook altijd aan het werk zijn. Desnoods ten koste van de oudere generatie.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_129510494
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 15:31 schreef hugecooll het volgende:

[..]

:')
Tja, ik snap niet echt dat je in een topic voor werkzoekenden komt om altijd maar de kant van de werkgever te kiezen.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 16:39:34 #166
179075 hugecooll
pi_129510507
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 16:39 schreef TeleportingKing het volgende:

[..]

Tja, ik snap niet echt dat je in een topic voor werkzoekenden komt om altijd maar de kant van de werkgever te kiezen.
Wat is dat nou voor voor stomme opmerking?
pi_129510563
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 15:41 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ben ik het mee eens. Jongerenwerkeloosheid is vanuit maatschappelijk oogpunt een veel groter probleem (en gevaar) dan werkeloosheid onder ouderen. De groep 30 - 45 moet, vanwege de maatschappelijke verantwoordelijkheden die mensen hebben in die leeftijd, ook altijd aan het werk zijn. Desnoods ten koste van de oudere generatie.
Zal best, maar alsof dat het gemiddelde bedrijf wat interesseert.
Daarnaast komt ook binnen de categorie "jongeren" veel leeftijdsdiscriminatie voor. Als 22-plusser ben je doorgaans kansloos tegenover een 18-jarige.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 16:50:10 #168
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_129510899
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 16:41 schreef TeleportingKing het volgende:

[..]

Zal best, maar alsof dat het gemiddelde bedrijf wat interesseert.
Daarnaast komt ook binnen de categorie "jongeren" veel leeftijdsdiscriminatie voor. Als 22-plusser ben je doorgaans kansloos tegenover een 18-jarige.
Het gemiddelde bedrijf interesseert dat wat vanwege de rol als werkgever. Beleid dat van invloed is op de arbeidsmarkt raakt bedrijven ook.

Het is onzin om te stellen dat je als 22+ kansloos bent tegenover een jongere van 18. Als 22-jarige heb je meer ervaring en al een diploma waardoor je meer en gekwalificeerder werk kan dan. Je bent dus aanzienlijk in het voordeel. Als 18-jarige is het relatief lastig om aan de slag te gaan aangezien je (op een middelbaar (beroeps) onderwijs diploma na) kwalificaties en werkervaring mist.

Dat is ook de reden waarom het belangrijk is dat jongeren werken of studeren. Werkeloze jongeren worden ook wel eens als een tijdbom voorgesteld. Doordat zij geen kennis en (werk)ervaring opdoen terwijl zij wel ouder worden, wordt het steeds lastiger om aansluiting te vinden met de arbeidsmarkt. Als 22 jarige moet je namelijk helemaal niet meer voor baantjes willen gaan die gericht zijn op pubers. En als 28 jarige ook niet meer op baantjes die gericht zijn op studenten etc.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_129511013
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 16:50 schreef Ryon het volgende:

[..]

Het gemiddelde bedrijf interesseert dat wat vanwege de rol als werkgever. Beleid dat van invloed is op de arbeidsmarkt raakt bedrijven ook.

Het is onzin om te stellen dat je als 22+ kansloos bent tegenover een jongere van 18. Als 22-jarige heb je meer ervaring en al een diploma waardoor je meer en gekwalificeerder werk kan dan. Je bent dus aanzienlijk in het voordeel. Als 18-jarige is het relatief lastig om aan de slag te gaan aangezien je (op een middelbaar (beroeps) onderwijs diploma na) kwalificaties en werkervaring mist.

Dat is ook de reden waarom het belangrijk is dat jongeren werken of studeren. Werkeloze jongeren worden ook wel eens als een tijdbom voorgesteld. Doordat zij geen kennis en (werk)ervaring opdoen terwijl zij wel ouder worden, wordt het steeds lastiger om aansluiting te vinden met de arbeidsmarkt. Als 22 jarige moet je namelijk helemaal niet meer voor baantjes willen gaan die gericht zijn op pubers. En als 28 jarige ook niet meer op baantjes die gericht zijn op studenten etc.
Als iets oudere student ben je dus altijd de sjaak. De concurrentie bestaat uit eerstejaars die enkele euro's per uur goedkoper zijn.
pi_129511045
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 16:39 schreef TeleportingKing het volgende:

[..]

Wat een onzin. Kant kiezen, whatdefuck. :') :')
  dinsdag 30 juli 2013 @ 16:56:02 #171
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_129511099
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 16:53 schreef TeleportingKing het volgende:

[..]

Als iets oudere student ben je dus altijd de sjaak. De concurrentie bestaat uit eerstejaars die enkele euro's per uur goedkoper zijn.
Maar nog niet geleerd hebben om met meerdere borden te lopen, de kassa te sluiten of datasets te ordenen. Als oudere student heb je een groter netwerk en meer ervaring. Het is dan veel gemakkelijker om leuk en goed betaald werk te vinden. Als jonge student ben je goedkoper, maar je mag blij zijn als je mag afwassen.
--
pi_129511246
Pfffff waarom is het nou zo moeilijk. Krijg telkens maar afwijzingen als ik reageer op een functie in de Detailhandel.

Soms denk ik echt dat het beter is dat ik gewoon maar in de horeca moet blijven, maar dan een andere richting op ga. Punt is dat ik daar al wat jaren ervaring in heb en het dus wel iets makkelijker kan gaan.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 17:00:05 #173
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_129511263
Een en ander (de keuze uit ervaring, leeftijd, man, vrouw, opleidingsniveau) is natuurlijk ook nog eens heel erg afhankelijk van de beroep en het bedrijf. En niet te vergeten ervaringen uit het verleden!

Dat kan heel vervelend en wellicht onterecht slecht voor je uitpakken inderdaad, maar andersom kan ook zeker wel.
klerkje
pi_129511346
quote:
9s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 16:54 schreef Myraela het volgende:

[..]

Wat een onzin. Kant kiezen, whatdefuck. :') :')
Zomaar een constatering hoor. Dit topic is bedoeld ter ondersteuning van werkzoekenden, maar vanuit sommige, werkende users komt er nou niet bepaald steun. Geen begrip voor de problemen waar werkzoekenden tegenaan lopen, wel begrip voor hoe werkgevers met ze omgaan.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 17:03:40 #175
179075 hugecooll
pi_129511388
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 17:02 schreef TeleportingKing het volgende:

[..]

Zomaar een constatering hoor. Dit topic is bedoeld ter ondersteuning van werkzoekenden, maar vanuit sommige, werkende users komt er nou niet bepaald steun. Geen begrip voor de problemen waar werkzoekenden tegenaan lopen, wel begrip voor hoe werkgevers met ze omgaan.
Oh sorry, ik zal in het vervolg kiezen voor jouw generatie i.p.v. de mijne.
Als je mijn constatering wil lezen: je denkt niet oplossingsgericht en geeft anderen de schuld van jouw proble(e)m(en)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')