Hmmpf, zal 18 megapixel vergroot naar die resolutie met wat sharpening niet voldoende zijn? Medium format huren is prijzig.quote:Op zondag 21 juli 2013 22:15 schreef nielsgeode het volgende:
2 x 3 m = 78" x 118" = 5600 x 8500 pixels @ 72dpi = 47 megapixel.
Dus nee, daar heb je een profi sensor voor nodig, bijvoorbeeld een grootbeeld Hasselblad.
Goeie vraag. Je kan het natuurlijk eerst even testen door je nieuwe resolutie met 18 mp uit te rekenen en een stukje foto met die resolutie op 20 x 30 cm bij een goeie centrale te laten afdrukken. Ik denk dat dat een redelijk idee geeft van wat je kan verwachten.quote:Op zondag 21 juli 2013 22:39 schreef Susteren het volgende:
[..]
Hmmpf, zal 18 megapixel vergroot naar die resolutie met wat sharpening niet voldoende zijn? Medium format huren is prijzig.
Okey, thx! Ik vroeg me namelijk af hoe je zoiets op je monitor het beste kunt bekijken? Afbeelding vergroten naar 200 bij 300 cm, 72dpi en dan op 100% bekijken? Dan ziet het namelijk volledig scherp uit op m'n 1080p monitorquote:Op zondag 21 juli 2013 22:41 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
Goeie vraag. Je kan het natuurlijk eerst even testen door je nieuwe resolutie met 18 mp uit te rekenen en een stukje foto met die resolutie op 20 x 30 cm bij een goeie centrale te laten afdrukken. Ik denk dat dat een redelijk idee geeft van wat je kan verwachten.
Mijn intuitie zegt dat het dan afgedrukt ook scherp zou moeten lijken, maar dat durf ik je niet te garanderen.quote:Op zondag 21 juli 2013 22:48 schreef Susteren het volgende:
[..]
Okey, thx! Ik vroeg me namelijk af hoe je zoiets op je monitor het beste kunt bekijken? Afbeelding vergroten naar 200 bij 300 cm, 72dpi en dan op 100% bekijken? Dan ziet het namelijk volledig scherp uit op m'n 1080p monitor
Op hoeveel dpi denk jij dan dat het zit? Ze zeiden waarschijnlijk 72 dpiquote:Op zondag 21 juli 2013 22:50 schreef Pietverdriet het volgende:
72 DPI voor een 2bij 3 meter reclamebord? LOL
Dat was nog niet zo lang geleden een goede beeldscherm oplossing
De gebruikte printer kan waarschijnlijk 72dpi produceren. Dat wil niet zeggen dat dat ook nodig is voor de gebruikte foto's. Ga maar eens dicht bij een bushokje poster staan: pixels daarop kunnen zo 1 millimeter groot zijn, wat 25dpi is.quote:Op zondag 21 juli 2013 22:59 schreef Susteren het volgende:
[..]
Op hoeveel dpi denk jij dan dat het zit? Ze zeiden waarschijnlijk 72 dpi
De foto wordt het hoofdonderwerpquote:Op zondag 21 juli 2013 23:09 schreef yoppybt het volgende:
[..]
De gebruikte printer kan waarschijnlijk 72dpi produceren. Dat wil niet zeggen dat dat ook nodig is voor de gebruikte foto's. Ga maar eens dicht bij een bushokje poster staan: pixels daarop kunnen zo 1 millimeter groot zijn, wat 25dpi is.
Wordt jou foto trouwens het hoofdonderwerp van het bord of is het meer achtergrond materiaal en komt er bijvoorbeeld een grote tekst overheen?
Grapjas, dat is voor foto's. Niet voor groot drukwerkquote:Op zondag 21 juli 2013 23:32 schreef dahippieunicorn het volgende:
De standaard voor drukwerk is 300dpi
Had ik al aan gedacht, maar dan moeten ze toch super stil zitten? Wordt namelijk een beach shoot, beetje deze stijl:quote:Op maandag 22 juli 2013 01:30 schreef Stefan het volgende:
Je kan natuurlijk ook meerdere fotos maken en die stitchen
Kan ook met portret, de Brenizer methode
Bron
[ afbeelding ]
Een medium format camera huren is eigenlijk geen optie, niets is erger dan je camera niet kennen tijdens een shootquote:Op maandag 22 juli 2013 09:58 schreef Stefan het volgende:
Maar ik neem aan dat je betaald krijgt. Dan had je in je offerte de huur van een andere camera eigenlijk moeten meenemen.
Perfect, thx! Ik denk dat de 60D goed genoeg is, ik wil niet een camera gaan huren waarmee ik wellicht helemaal niet overweg kanquote:Op maandag 22 juli 2013 10:06 schreef Uncle het volgende:
Ik zou dit stukje eens lezen...
http://foto.roeldijkstra.nl/provider/resolutie.asp
DPI bij posters wordt ernstig overdreven. Want hoe groter de poster hoe groter de kijkafstand. Bushokje voorbeeld hierboven is een goed voorbeeld. Ga er met je neus bovneop staan en het is gewoon 1DPI. Maar je kijkt een poster nooit met je neus tegen het venster. Dan ga je op 3 meter afstand staan (of als vuistregel, de kijkafstand = diagonaal van de poster) en dan heb je ineens een stuk minder dpi nodig
Ik zat te denken aan de camera verticaal houden, en dan 3/4 foto's in de breedte schieten? Lijkt me wat minder omslachig, maar zal toch wel aantikken qua resolutiequote:Op maandag 22 juli 2013 10:33 schreef Stefan het volgende:
Maar ik zou die Brenizer methode sowieso proberen, als je toch aan het werk bent met modellen, al s t voor jezelf
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |