1: In een technocratische samenleving heeft de meerderheid niet de macht. In een technocratische samenleving worden zaken gecheckt door mensen die er veel kennis van hebben.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
En wat let die meerderheid om de macht in handen te nemen in een ander systeem, anders dan een keiharde repressieve dictatuur?
Bovendien lijken hypothetische meerderheden voor opvattingen mij niet bijzonder nuttig.
Daarnaast, en ik lijk in herhalen te vallen bij de technocratiefetisjisten hier, hebben minderheden het nergens zo goed als in de Westerse parlementaire democratieën. Die hebben natuurlijk ook nog allerhande 'checks and balances'. Dat een democratie enkel een dictatuur van de meerderheid is, dat is natuurlijk een wat kinderlijke misinterpretatie.
Nee, dan word de democratie afgeschaft, zoals in Iranquote:Op zondag 28 juli 2013 02:30 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wat nu als de meerderheid bestaat uit religieuze fanatiekelingen, was dan een democratie nog steeds zo goed?
Ons kent ons werkt daar.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 19:34 schreef sonnyspek het volgende:
Het valt mij trouwens op dat in de lokale peilingen voor gemeenteraadsverkiezingen heel veel mensen op lokale, LPF-achtige partijen stemmen.
waar kan je die lokale peilingen vinden? ik heb er nog nooit 1 gezienquote:Op dinsdag 23 juli 2013 19:34 schreef sonnyspek het volgende:
Het valt mij trouwens op dat in de lokale peilingen voor gemeenteraadsverkiezingen heel veel mensen op lokale, LPF-achtige partijen stemmen.
De laatste uitslagen van de gemeenteraadverkiezingen nakijken en je weet ongeveer hoe corrupt jouw gemeente is.quote:Op zondag 28 juli 2013 02:55 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
waar kan je die lokale peilingen vinden? ik heb er nog nooit 1 gezien
Het CDA heeft niet of nauwelijks afstand genomen van de coalitie met VVD en PVV. Buma kon het niet over z'n lippen krijgen om die keuze achteraf te veroordelen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 19:20 schreef 99.999 het volgende:
Het CDA is wel voorgoed genezen van samenwerken met die extreemrechtse gekken. Dat was in de gedoogvariant al bijna het einde van hun partij
Democratie is inderdaad niet heel veel beter. Het liefst zie ik daarom dat de macht van de overheid verder wordt beperkt in de grondwet.quote:Op zondag 28 juli 2013 02:30 schreef theunderdog het volgende:
[..]
1: In een technocratische samenleving heeft de meerderheid niet de macht. In een technocratische samenleving worden zaken gecheckt door mensen die er veel kennis van hebben.
2: Dat checks and balances is maar nihil in een democratie. Als de meerderheid op de pvv gaat stemmen dan is de pvv gewoon de grootste partij.
Jij bent de gehele tijd aan het zeggen dat minderheden het hier zo goed hebben. En dat is inderdaad zo in vergelijking met andere landen. De problemen in Nederland zijn over het algemeen sowieso futiel als je het gaat vergelijken met bijvoorbeeld het Midden-Oosten.
Maar dat is dan ook niet waar het omgaat. Het gaat om de basis-principe van een democratie. En dat is in mijn ogen niet heel veel beter dan een dictatuur. Bij een dictatuur heeft de staat de complete macht, en bij een democratie heeft de meerderheid bijna de complete macht.
Wat nu als de meerderheid bestaat uit religieuze fanatiekelingen, was dan een democratie nog steeds zo goed?
Waarschijnlijk, maar dat is dan wel voort gekomen uit een democratie.quote:Op zondag 28 juli 2013 02:38 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Nee, dan word de democratie afgeschaft, zoals in Iran
Zodat de meerderheid nog meer macht krijgt?quote:Op zondag 28 juli 2013 08:56 schreef SeLang het volgende:
[..]
Democratie is inderdaad niet heel veel beter. Het liefst zie ik daarom dat de macht van de overheid verder wordt beperkt in de grondwet.
Wie controleert de bestuurders in een technocratie?quote:Op zondag 28 juli 2013 02:30 schreef theunderdog het volgende:
[..]
1: In een technocratische samenleving heeft de meerderheid niet de macht. In een technocratische samenleving worden zaken gecheckt door mensen die er veel kennis van hebben.
Je vergeet dat de regering zich ook aan de wet moet houden. Dat lijkt misschien flauw aangezien je het over de wetgever hebt, maar de grondwet heb je echt niet zomaar aangepast.quote:2: Dat checks and balances is maar nihil in een democratie. Als de meerderheid op de pvv gaat stemmen dan is de pvv gewoon de grootste partij.
Jij bent de gehele tijd aan het zeggen dat minderheden het hier zo goed hebben. En dat is inderdaad zo in vergelijking met andere landen. De problemen in Nederland zijn over het algemeen sowieso futiel als je het gaat vergelijken met bijvoorbeeld het Midden-Oosten.
Maar dat is dan ook niet waar het omgaat. Het gaat om de basis-principe van een democratie. En dat is in mijn ogen niet heel veel beter dan een dictatuur. Bij een dictatuur heeft de staat de complete macht, en bij een democratie heeft de meerderheid bijna de complete macht.
Ja dat klopt, daarom moet het rookverbod ( op elke plek, waar dan ook ) worden afgeschaft.quote:Op zondag 28 juli 2013 10:59 schreef Naqin het volgende:
Het is in een democratie trouwens ook in het belang van de meerderheid om de minderheid niet te onderdrukken.
1: Andere bestuurders.quote:Op zondag 28 juli 2013 10:59 schreef Naqin het volgende:
[..]
Wie controleert de bestuurders in een technocratie?
[..]
Je vergeet dat de regering zich ook aan de wet moet houden. Dat lijkt misschien flauw aangezien je het over de wetgever hebt, maar de grondwet heb je echt niet zomaar aangepast.
Het is in een democratie trouwens ook in het belang van de meerderheid om de minderheid niet te onderdrukken.
Mwau.. meeroken is bijna net zo slecht als gewoon roken.quote:Op zondag 28 juli 2013 11:02 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Ja dat klopt, daarom moet het rookverbod ( op elke plek, waar dan ook ) worden afgeschaft.
Daar is nog nooit hard bewijs voor geleverd.quote:Op zondag 28 juli 2013 11:04 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mwau.. meeroken is bijna net zo slecht als gewoon roken.
Als jij dus gaat roken in het bijzijn van mensen die niet roken doe jij die mensen ook schade aan.
Je hebt gelijk, daar is inderdaad niet direct bewijs voor.quote:Op zondag 28 juli 2013 11:05 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Daar is nog nooit hard bewijs voor geleverd.
Nee juist niet. Ik bedoel dat er strengere limieten komen aan wat een (al dan niet democratisch gekozen) overheid mag doen en dat die worden vastgelegd in de grondwet.quote:Op zondag 28 juli 2013 10:32 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zodat de meerderheid nog meer macht krijgt?
Aah, dikke 2quote:Op zondag 28 juli 2013 11:07 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee juist niet. Ik bedoel dat er strengere limieten komen aan wat een (al dan niet democratisch gekozen) overheid mag doen en dat die worden vastgelegd in de grondwet.
Bescherming van privacy (bijvoorbeeld briefgeheim op email), de mate waarin de overheid inzage mag hebben in persoonlijke zaken, limieten aan hoeveel belasting er mag worden geheven of hoeveel schuld de overheid mag aangaan, dat soort dingen.
Liever niet. Het land heeft deugdelijk bestuur nodig, nu meer dan ooit. We hebben dat momenteel niet - maar de PVV is natuurlijk nog een graad erger, niet beter.quote:Op zondag 21 juli 2013 17:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat soort partijen profiteren nu eenmaal van de onvrede over regeringsbeleid. Ik verheug me wel op een kabinet waar de PVV aan deel gaat nemen. Dat wordt ongetwijfeld weer net zulke kostelijke televisie als ten tijde van de LPF.
Moeten ze ook niet op straat gaan lopen met al die uitlaatgassen die ze inademen.(en die zijn pas slecht voor de longen)quote:Op zondag 28 juli 2013 11:04 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mwau.. meeroken is bijna net zo slecht als gewoon roken.
Als jij dus gaat roken in het bijzijn van mensen die niet roken doe jij die mensen ook schade aan.
Andere bestuurders die ook geen verantwoording hoeven af te leggen aan het volk, dus net zo goed hun macht ongestraft kunnen misbruiken.quote:
Dat is in strijd met de grondwet, dus daar zou op z'n minst verspreid over meerdere verkiezingen een 2/3e meerderheid voor moeten zijn. Ben je daar nou echt bang voor?quote:2: Natuurlijk moet de regering zich aan de wet houden. Maar wetten kunnen veranderen.
Als een meerderheid op een partij gaat stemmen die vind dat iedereen met buitenlandse origine het land uit moet, dan zou dat zo maar eens realiteit kunnen worden.
En hoezo is het in belang van de meerderheid om de minderheid niet te onderdrukken?
laten we het hopen misschien veranderd er dan eens wat. ben geen groot fan van wilders maar overweeg toch echt op hem te stemmen.quote:Op zondag 21 juli 2013 17:04 schreef Strani het volgende:
Je zou toch denken/vrezen dat de PVV ooit ook tijdens een verkiezing de grootste gaat worden.
De PVV heeft niets te bieden naast incompetente idioten. Het is wel een sterk signaal dat de gevestigde partijen moeten aanpassen, de PVV is enkel een oppositiepartij die de regering kan beïnvloeden maar geen partij die daadwerkelijk kan regeren.quote:Op zondag 28 juli 2013 11:52 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
laten we het hopen misschien veranderd er dan eens wat. ben geen groot fan van wilders maar overweeg toch echt op hem te stemmen.
Zijn er meer op fok maar durven het hier niet te melden.(bang dat ze tokkie genoemd wordenquote:Op zondag 28 juli 2013 11:52 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
laten we het hopen misschien veranderd er dan eens wat. ben geen groot fan van wilders maar overweeg toch echt op hem te stemmen.
ja en mij boeit het echt geen fuck wat iemand hier van me denkt. en ik zeg nergens dat wilders een geweldig politicus is. maar als je kijkt naar de alternatieven is het kiezen tussen de minst slechtste.quote:Op zondag 28 juli 2013 12:22 schreef fokky100 het volgende:
Zijn er meer op fok maar durven het hier niet te melden.(bang dat ze tokkie genoemd worden)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |