abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129152435
Ik heb een jaarcontract dat bijna afloopt, ik zit op tien maanden.
Nu heb ik afgelopen week 1 dag moeten werken, maar ben ik niet op komen dagen doordat ik het gewoon niet wist. (Dit is mijn eigen schuld, het stond gewoon op plaza en hing al drie weken van te voren op.)
Ik werd gebeld met de vraag waar ik was en of ik snel kon komen. Ik gaf aan dat ik het vergeten was en dat ik geen mogelijkheid had om naar de AH te komen.
De TL gaf aan dit voorval binnenkort met mij te bespreken.
Ik heb nu even kort gehoord van een TL dat ik hierom een officiele waarschuwing zal krijgen vanavond.

Mijn vragen die ik aan jullie heb zijn:
Is het gebruikelijk om direct een officiele waarschuwing te geven?
Hoe gaat zo'n officiele waarschuwing in zijn werk?
Dien ik die te ondertekenen?
Hoe dien ik mij op te stellen in dit geprek?
pi_129152462
Boeit niks jo. Kan gebeuren.

Gr gr
Je teamleider
  zaterdag 20 juli 2013 @ 14:03:07 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_129152587
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 13:58 schreef A1b2c4 het volgende:
Dat verschilt per leidinggevende, maar het kan. Het hangt er een beetje van af hoe gelukkig ze verder met je zijn, een topmedewerker ga je niet wegjagen met onzinnige berispingen.
quote:
In je dossier wordt een vel papier opgenomen waar in staat dat je een officiële waarschuwing hebt gekregen, wanneer en waarvoor. Als je er in een jaar tijd geen nieuwe bijkrijgt wordt deze weer verwijderd. Het verhaal gaat dat je ontslagen wordt als je er drie hebt, maar dat is niet zonder meer waar.
quote:
Als je tekent, teken je 'voor gezien' en niet omdat je het ermee eens bent. Wel of niet tekenen maakt verder geen enkel verschil.
quote:
Moet je zelf weten, maar het zal weinig uitmaken. De beslissing om je de waarschuwing te geven is genomen en dat zal niet veranderen. Ze geven aan dat je gedrag niet wordt getolereerd en zullen uitspreken wat ze in de toekomst van je verwachten. Ik zou maar niet teveel discussie aangaan, je schiet er namelijk niets mee op.

[ Bericht 0% gewijzigd door Janneke141 op 20-07-2013 17:22:59 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 20 juli 2013 @ 14:03:37 #4
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_129152607
Ja, dat kan.
Je teamleaider zal je duidelijk maken waarom hij de waarschuwing geeft, met waarschijnlijk een verhaal dat zoiets echt niet kan, hij moet op je kunnen rekenen etc..
Ja, die dien je te ondertekenen.
Duidelijk maken dat je snapt dat jij fout zat en dat het niet meer zal gebeuren.

edit: wat Janneke141 zegt ^O^
Ok stelletje hokboeren
pi_129152655
Bedankt voor jullie bijdragen!
  zaterdag 20 juli 2013 @ 14:33:38 #6
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_129153679
Wel opletten dat wat je ondertekent is voor "getekend voor gezien", en niet "getekend voor accoord".
En anders weigeren te tekenen - tenzij je wel accoord gaat voor de berisping.
Wilt u ook kruiden op uw vis?
pi_129154210
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 14:33 schreef gebrokenglas het volgende:
Wel opletten dat wat je ondertekent is voor "getekend voor gezien", en niet "getekend voor accoord".
Zou je hier wat meer uitleg over willen geven?
pi_129157582
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 14:52 schreef A1b2c4 het volgende:

[..]

Wat moet je daar aan uitleggen? Het staat er vrij duidelijk.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 16:54:37 #9
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_129157984
quote:

[..]

Nouja, wat ik bedoel is dat als je tekent 'voor accoord', dat je naderhand moeilijk bezwaar kunt maken als je het niet met de berisping eens bent.
Als je tekent 'voor gezien' gaat het al wat makkelijker.

Sowieso vind ik het nogal zwaar dat ze - om 1 keer niet opdagen - een berisping geven. Je doet het toch niet met opzet... En als blijkt dat hierdoor je jaarcontract niet meer verlengd gaat worden vind ik dat helemaal zot.

[ Bericht 3% gewijzigd door gebrokenglas op 20-07-2013 17:25:37 ]
Wilt u ook kruiden op uw vis?
pi_129159061
quote:

[..]

'Voor gezien' betekent dat je weet van dit document maar jouw mening over de inhoud boeit ze niet.
'Voor akkoord' betekent hetzelfde als 'voor gezien' met het verschil dat je nu wel aangeeft dat je het met de inhoud eens bent.

Een officiële berisping klinkt zwaar, maar is niet meer dan een schriftelijke Foei. De Foei gaat wel in je map. Pas bij meerdere foei's zou je een probleem kunnen krijgen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_129159081
Als het een dag was die voor jou ongebruikeljjk was en afweek van je routinedagen iedere week, zou je 'm best niet kunnen ondertekenen naar mijn mening. Vergeten is dan inmers niet zo heel vreemd, en dat je dan dezelfde dag niet beschikbaar bent is voor een baantje van een paar uur per dag ook niet vreemd, het is immers geen fulltime baan.

Maargoed, gewoon ja en amen zeggen en niet te veel heisa over maken lijkt me. Bij 2 waarschuwingen is het trouwens wel vaak/altijd ontslag op staande voet.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 17:23:58 #12
346939 Janneke141
pi_129159165
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 14:33 schreef gebrokenglas het volgende:
In het standaard format voor berispingen dat AH gebruikt teken je altijd voor gezien.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 17:24:28 #13
346939 Janneke141
pi_129159179
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 17:21 schreef Snoepje5 het volgende:
Bij 2 waarschuwingen is het trouwens wel vaak/altijd ontslag op staande voet.
Oh? Leg eens uit, hoe gaat dat?
pi_129159666
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 17:21 schreef Snoepje5 het volgende:
Als het een dag was die voor jou ongebruikeljjk was en afweek van je routinedagen iedere week, zou je 'm best niet kunnen ondertekenen naar mijn mening. Vergeten is dan inmers niet zo heel vreemd, en dat je dan dezelfde dag niet beschikbaar bent is voor een baantje van een paar uur per dag ook niet vreemd, het is immers geen fulltime baan.

Maargoed, gewoon ja en amen zeggen en niet te veel heisa over maken lijkt me. Bij 2 waarschuwingen is het trouwens wel vaak/altijd ontslag op staande voet.
Tja, normaal werk ik nooit op die dag en die twee dagen daarvoor had ik al moeten werken. Daardoor had ik er niet op gerekend dat ik die dag zou moeten werken. Normaal werk ik drie dagen en nu opeens 4, 5, of 6 dagen, zonder overleg.
Het blijft natuurlijk wel zo dat het mijn eigen schuld is aangezien ik het op tijd had kunnen zien.
pi_129160444
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 17:24 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Oh? Leg eens uit, hoe gaat dat?
Na 2 geloof ik. Dus ontvang je een 3e dan mag je ontslagen worden op staande voet.
Of het er nu 2 of 3 zijn weet ik niet zeker.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 18:01:30 #16
346939 Janneke141
pi_129160534
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 17:59 schreef Snoepje5 het volgende:
Dus ontvang je een 3e dan mag je ontslagen worden op staande voet.
Van wie mag dat?
pi_129161511
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 18:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Van wie mag dat?
Daar zal het UWV en de kantonrechter uiteindelijk over beslissen. Als de officiële waarschuwingen gerechtvaardigd zijn dan kan een kantonrechter ontslag op staande voet goedkeuren. Er dient dus een duidelijk dossier te zijn dat refereert aan deze waarschuwingen.

Het is wel belangrijk dat de werknemer van te voren op de hoogte wordt gesteld van de arbeidsrechtelijke consequenties. Als de werknemer meldt dat bij een 3e officiële waarschuwing ontslag op staande voet volgt, dan is hier aan voldaan.

Als de AH, TS niet op de hoogte stelt van ontslag na 2 of 3 waarschuwingen, dan mag het dus niet. Maar ik geloof dat de AH hier wel wat over heeft staan in de contracten dat na x waarschuwingen ontslag volgt.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 18:44:16 #18
321876 Cherna
Fuck the System
pi_129161713
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 13:58 schreef A1b2c4 het volgende:
Ik heb een jaarcontract dat bijna afloopt, ik zit op tien maanden.
Nu heb ik afgelopen week 1 dag moeten werken, maar ben ik niet op komen dagen doordat ik het gewoon niet wist. (Dit is mijn eigen schuld, het stond gewoon op plaza en hing al drie weken van te voren op.)
Ik werd gebeld met de vraag waar ik was en of ik snel kon komen. Ik gaf aan dat ik het vergeten was en dat ik geen mogelijkheid had om naar de AH te komen.
De TL gaf aan dit voorval binnenkort met mij te bespreken.
Ik heb nu even kort gehoord van een TL dat ik hierom een officiele waarschuwing zal krijgen vanavond.

Mijn vragen die ik aan jullie heb zijn:
Hmm, een officiële waarschuwing? en dit voor een keer niet komen opdagen omdat je je vergist. Een goede teamleider spreekt je mondeling aan. Geeft je mondeling een waarschuwing.
Tenzij je al meer op je kerfstok hebt en vaker iets uitgespookt hebt. Dan is dit een mooie manier om je contract niet te verlengen.

Maar als jij altijd al uitstekend hebt gewerkt en dit is het eerste foutje(het is immers geen blunder) dan zou ik zo snel als mogelijk iets anders zoeken als hij er direct een officiële waarschuwing van maakt. Ik zou hem dan voor zijn zodat hij mijn contract niet eens hoeft te verlengen.
Het spijt me, maar aan dat soort teamleiders heb ik altijd al een hekel gehad. Het zijn vaak de slechtste teamleiders die je op de werkvloer kunt aantreffen.

En als je bij de AH kunt werken zullen er vast meer mogelijkheden zijn om elders te werken. Wat een club is het toch dat AH.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  zaterdag 20 juli 2013 @ 18:44:25 #19
346939 Janneke141
pi_129161719
Zo klopt ie inderdaad wel aardig - uiteindelijk zal UWV of kantonrechter toestemming moeten geven voor ontslag en daarvoor is een goede dossieropbouw noodzakelijk. En dan nog is het geen ontslag op staande voet.
Je moet echter niet de denkfout maken dat drie waarschuwingen automatisch een voldoende dossier betekent, ook al doet AH het voorkomen alsof dat wel zo is. En dus betekent 3 berispingen ook geen automatisch ontslag. Er is geen wet die je als werkgever tegenhoudt om een schriftelijke waarschuwing uit te delen voor laatkomen, maar iemand die drie keer te laat komt kan je echt niet (om die reden) ontslaan.
In de praktijk werkt het nog anders. Geen enkel filiaal zal het traject bij UWV of kantonrechter opstarten bij iemand met een tijdelijk contract. Het contract af laten lopen is in alle gevallen makkelijker en goedkoper.
pi_129162632
quote:
12s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 18:44 schreef Cherna het volgende:

[..]

Hmm, een officiële waarschuwing? en dit voor een keer niet komen opdagen omdat je je vergist. Een goede teamleider spreekt je mondeling aan. Geeft je mondeling een waarschuwing.
Tenzij je al meer op je kerfstok hebt en vaker iets uitgespookt hebt. Dan is dit een mooie manier om je contract niet te verlengen.

Maar als jij altijd al uitstekend hebt gewerkt en dit is het eerste foutje(het is immers geen blunder) dan zou ik zo snel als mogelijk iets anders zoeken als hij er direct een officiële waarschuwing van maakt. Ik zou hem dan voor zijn zodat hij mijn contract niet eens hoeft te verlengen.
Het spijt me, maar aan dat soort teamleiders heb ik altijd al een hekel gehad. Het zijn vaak de slechtste teamleiders die je op de werkvloer kunt aantreffen.

En als je bij de AH kunt werken zullen er vast meer mogelijkheden zijn om elders te werken. Wat een club is het toch dat AH.
als de AH graag van TS af wilt, verlengt het simpelweg zijn contract niet over 2 maanden. simple like that. Daar hoeft de AH niet allemaal administratieve rompslomp met officiele waarschuwingen voor te doen. Ze geven TS gewoon een hand en wensen hem succes in de toekomst bij een andere werkgever.

Wat dat betreft kan TS het ook (het blijft giswerk) positief opvatten en dit als teken zien dat ze wel met hem door willen.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 19:27:01 #21
321876 Cherna
Fuck the System
pi_129162890
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 19:17 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

als de AH graag van TS af wilt, verlengt het simpelweg zijn contract niet over 2 maanden. simple like that. Daar hoeft de AH niet allemaal administratieve rompslomp met officiele waarschuwingen voor te doen. Ze geven TS gewoon een hand en wensen hem succes in de toekomst bij een andere werkgever.

Wat dat betreft kan TS het ook (het blijft giswerk) positief opvatten en dit als teken zien dat ze wel met hem door willen.
Ik zie een officiële waarschuwing bij een eerste foutje(het is immers geen opzet) een teken van zwakte van een teamleider of werkgever. Het spijt me. Ik vat dat helemaal niet positief op.
Een mondelinge waarschuwing vind ik meer gepast.
Natuurlijk als de TS niet het eerlijke verhaal hier plaats en al meer op zijn geweten heeft dan is het iets anders.

Maar in dit geval gaat het om een contract. Dat verlengd word of niet. Dat snap ik ook wel. Maar daar ging het mij niet om.
Maar nu met een officiële waarschuwing is zijn onderhandelingspositie voor een verlenging verzwakt en is de werknemer bang om nog maar iets van eisen te stellen want hij zal dan om de oren geslagen worden met die waarschuwing. Inpakken en wegwezen is mijn advies.

[ Bericht 9% gewijzigd door Cherna op 20-07-2013 19:35:15 ]
pi_129164121
onderhandelingspositie? mogelijkheid tot stellen van eisen?

we hebben het over een vakkenvuller bij de appie. Voor TS 10 anderen en dat weet zowel de TS als de leidinggevende. Een officiele waarschuwing verandert daar helemaal niets aan. De leidinggevende weet echt wel hoe TS werkt en of hij met hem door wilt of dat hij zich niet ontwikkeld heeft tov een nieuwe 16 jarige. Op basis daarvan maakt hij een keuze. Officiele waarschuwing of niet.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 20:20:48 #23
321876 Cherna
Fuck the System
pi_129164314
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 20:14 schreef Holenbeer het volgende:
onderhandelingspositie? mogelijkheid tot stellen van eisen?

we hebben het over een vakkenvuller bij de appie. Voor TS 10 anderen en dat weet zowel de TS als de leidinggevende. Een officiele waarschuwing verandert daar helemaal niets aan. De leidinggevende weet echt wel hoe TS werkt en of hij met hem door wilt of dat hij zich niet ontwikkeld heeft tov een nieuwe 16 jarige. Op basis daarvan maakt hij een keuze. Officiele waarschuwing of niet.
Dan is het al helemaal bizar. Hoe kun je dan als bedrijfsleiding je middenkader tijd laten verkwisten met onzinnige administratie en dat voor een 16 jarige vakkenvuller. Dan is het nog gekker dan ik dacht bij AH.
Onvoorstelbaar een officiële waarschuwing voor een 16 jarige vakkenvuller. Hoe gek kun je het bedenken.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 20:22:41 #24
346939 Janneke141
pi_129164366
Af en toe moet je even een voorbeeld stellen voor de rest van team. Dat levert een stuk meer op dan het je kost aan administratie, want de administratie voor de waarschuwing is hooguit vijf minuten. Waar Holenbeer op doelt is meer de administratie om, op basis van schriftelijke waarschuwingen, een ontslag voor elkaar te krijgen.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 20:29:09 #25
321876 Cherna
Fuck the System
pi_129164563
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 20:22 schreef Janneke141 het volgende:
Af en toe moet je even een voorbeeld stellen voor de rest van team. Dat levert een stuk meer op dan het je kost aan administratie, want de administratie voor de waarschuwing is hooguit vijf minuten. Waar Holenbeer op doelt is meer de administratie om, op basis van schriftelijke waarschuwingen, een ontslag voor elkaar te krijgen.
Het spijt me Janneke141. Een 16 jarige puber stuur je naar huis als hij niet voldoet of spreek je aan op zijn gedrag en of verleng je zijn contract gewoonweg niet.
Als ik officiële waarschuwing hoor dan denk ik meer aan werk op niveau in de detailhandel of als het echt uit de hand loopt.
Als ik dit soort waarschuwing zou krijgen duurt het wel wat langer dan 5 minuten om dit af te handelen. Dan duren ook nog eens dat soort gesprekken meer dan een uur.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')