Het leek mij leuk om een discussie te houden met mensen die denken dat mensen die een wajong uitkering hebben vaak te lui zijn om te werken (ze kunnen wel werken maar willen het niet). Ja, ik heb een wajong uitkering. Anderzijds houd ik deze discussie omdat ik op zoek ben naar een baan die mogelijk geschikt zou zijn voor mij, zeker in het licht van de komende wajong herkeuringen.
Ik kan geen enkele baan aan. Ik denk dat de oorzaak erin ligt dat ik een wat zwaardere vorm van ADD/ADHD heb (aandachttekortstoornis zonder hyperactiviteit). Echter is het zo dat mijn huidige psychiater ADD fel ontkent en zegt dat ik lijd aan schizofrenie. Telkens als ik mij probeer te concentreren gaat het mis in mijn hoofd: Mijn aandacht zwakt af en het is moeilijk (mentale) inspanning te verrichten, vooral mentale inspanning. Het lijkt alsof ik geen brandstof heb en telkens als de motor aangaat gaat het ook weer even zo snel uit.
Eerst begin ik met wat goed gaat: Berichten intypen in een forum lukt, al vermoed ik zeer dat het veel slomer gaat dan normaal. Echter met berichten intypen verdien je geen geld helaas.
Mijn eerste baantje was in de zomervakantie toen ik nog op de HAVO zat. Ik werkte 20 uren in de week en werd na 2 weken (40 uren werk) werk ontslagen. De problemen waren dat ik veel te traag werkte (mijn gok is ongeveer 1/8 van de normale werktempo), veel slordigheidsfouten maakte etc.etc.
De volgende baan was bij de slagersafdeling van een supermarkt. Het werk is anders dan vakkenvullen, echter de problemen waren ongeveer hetzelfde: Extreem lage werktempo (vooral bij mentaal vermoeiende taken), onhygienisch werken (ik vergat steeds mijn snijapparaat schoon te maken waardoor bacterien zich konden vermenigvuldigen). Maar ook domme, onoplettende handelingen: Een keer nieste ik en vergat ik het vlees schoon te maken of ik maakte het vlees verkeerd schoon en dat voor de klanten. Dit vonden de klanten niet zo leuk. Ik werd ontslagen na 8 maanden werk voor maar 3 uren in de week!
Volgende baan was postbode. Hoewel het wel beter ging dan de vorige banen was ik 8 uren bezig met een wijk van 2 uren. Ik werkte dus uitgerekend op 1/4 van de normale werktempo. Ook merkte ik dat ik wat vaker verkeerd bezorgde, maar ik kan niet vergelijken met andere mensen, misschien bezorgen die ook regelmatig verkeerd. Ik ben ermee gestopt, het was te vermoeiend, maar ik werkte officieel 2 uren in de week, alhoewel ik er wel 8 uren over deed. Ik heb echter wel meer dan een jaar of 2 gewerkt.
Het enige baan wat ik denk dat ik wel zou kunnen vervullen is beveiliger. Daar hoef je niets of weinig te doen. Probleem is echter dat ik extreem bang ben voor gevaar. Als ik beveiliger ben bij een bedrijf en dat bedrijf wordt overvallen, dan ben ik als het ware de eerste die het bedrijf uit vlucht. En ik heb niet het lef om vechtende mensen uit elkaar te houden, dan ben ik veel te bang dat ik een schop tegen mijn oog aan krijg (misschien word ik wel blind? speelt er dan door mijn hoofd heen).
Ik heb aan de universiteit gestudeerd, echter ik was na 7 jaren niet eens klaar met de eerste 2 jaren. HBO heb ik ook gedaan, maar toen we moesten samenwerken in projecten ging het mis: Ik was heel anders dan andere mensen. Ik verveelde me snel en ging van het ene lokaal naar het andere en had geen zin ofzo om 8 uren in hetzelfde lokaal te zitten. Omdat ik veel van theorie hield ben ik naar univ gegaan, echter toen bleek dat het lezen van boeken heel slecht ging: Ik vergat steeds wat ik las en het lezen lukte niet goed: Ik las overal overheen.
Ook heb ik geprobeert websites te maken, maar ik was 1 jaar bezig met 1 website bestaande uit 1 pagina. Juridisch advies geven heb ik ook geprobeert, maar ik verdiende niets en kreeg ook nog klachten dat mijn adviezen geen diepgang had (een soort "schaapjes in de weide" achtige adviezen gaf ik). Adviezen zoals: "misschien moet u dit eens doen of misschien toch niet en misschien toch maar dat".
Dus wat voor baan moet ik zoeken?