Mijn ouders hadden vroeger ook een polyester boot (mistral 680), en dat is niet te vergelijken met een stalen sloep.. In ieder geval zorgen dat er zo min mogelijk speling in de stuurkabel zitquote:Staal is zwaarder dan polyester, aluminium en hout. Het voordeel daarvan is een grote mate van stabiliteit. Het schip ligt steviger in het water en laat zich niet makkelijk opzij zetten door wind of stroming. De stalen sloep blijft bovendien mooi op koers en vereist minder bijsturing.
quote:Vaargedrag (koersvastheid).
Uiteraard hangt dit af van de omstandigheden waaronder de proefvaart wordt gehouden. Als je op rustig water en bij rustig weer op rechte koers continue moet corrigeren, terwijl er geen speling op het roer werd geconstateerd, kan je beter naar een ander schip uitkijken. Er is iets mis met de plaats of constructie van het roer, of er is een verkeerde combinatie motor/schroef (vermogen/koppel) toegepast, waardoor het wieleffect gaat overheersen. Dat is niet goed en zeer vermoeiend. Vaak is een motor met verhoudingsgewijs teveel vermogen de boosdoener. Door het zware koppel ontstaat overmatig wieleffect en zal de boot naar één kant gaan trekken waardoor bijgestuurd moet worden. Dit heeft tot gevolg dat ook steeds teruggestuurd moet worden. Een voortdurend corrigeren dus. Wanneer het schip bij stevig gas geven de neiging heeft om steeds naar één kant te gaan en weer begint te "zoeken" bij minder gas, kan je er vrijwel zeker van zijn dat dat de oorzaak is. Als het schip bij achteruitvaren naar één kant trekt is dat jammer maar niet verkeerd. Het wieleffect van de schroef heeft dan de overhand. Er zijn maar weinig motorjachten die koersvast achteruit (overstuur) kunnen varen.
tsja, als er speling in de stuurkabel zit moet je ook het roer verder draaien om die speling op te vangen, en als je neutraal naar het midden stuurt kan de motor natuurlijk ook iets naar links of rechts bewegenquote:Op donderdag 18 juli 2013 22:53 schreef Wasmand123 het volgende:
Bedankt voor alle reacties zo ver, mijn vader gaat morgen of ik overmorgen even kijken of de motor goed in het midden hangt. Dat van de speling van de stuurkabel, hij heeft een klein beetje ruimte maar ik dacht dat het goed was om een soort dode zone over te houden juist om de stabiliteit te behouden, is dat niet zo?
als je vol gas moet ie gaan planeren, verplaats je gewoon naar de voorkant van de boten todat hij in plane is, daarna kan je terugzittenquote:Op vrijdag 19 juli 2013 15:00 schreef Wasmand123 het volgende:
Hij planeert volgensmij niet. Bedankt voor de reacties, ik zal vanavond een paar foto's maken en beter opletten op het vaargedrag, ga kijken of de motor goed hangt en hoe ie beweegt tijdens het varen. Updates volgen.
Nee, de hele boot, eerst komt de voorkant omhoog en als de boot zich daarna weer richting horizontaal laat zakken, dat is plane (zonder het gas los te laten).quote:Op vrijdag 19 juli 2013 16:05 schreef Wasmand123 het volgende:
Ben je nu serieus? vanavond waarschijnlijk geen volgas want m'n oma vaart meemaar plane is dat de voorkant van het water komt toch?
nee, maar je hoeft geen volgas te gaan in plane, alleen even in plane en dan kan je gas terugnemen , er is een soort aangrijpingspunt wanneer hij weer uit plane gaat, dat moet je maar ontdekkenquote:Op vrijdag 19 juli 2013 16:05 schreef Wasmand123 het volgende:
Ben je nu serieus? vanavond waarschijnlijk geen volgas want m'n oma vaart meemaar plane is dat de voorkant van het water komt toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |