abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129103592
Als eerste, wellicht staat dit topic verkeerd.

Mijn probleem is als volgt, ik heb een polyester motorbootje gekocht van 4,30M lang en met een 20pk mercury buitenboordmotor. Vaart best goed gelukkig maar ik heb wel een probleem, je stuurt jezelf helemaal krom in dat ding. Als je 5 seconden niet bijstuurt vaar je tegen de kant. Dat is natuurlijk minder, verrassend genoeg kan ik nagenoeg niets nuttigs vinden via google.

Is er een FOK!er die weet wat dit probleem veroorzaakt en hoe ik het oplos? Op verzoek kan ik meer informatie geven of foto's maken, ik hoop dat het duidelijk is.

Thx!
Denk je is fissa
  donderdag 18 juli 2013 @ 22:39:26 #2
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_129103647
Volgens mij is dat altijd met een boot
pi_129103815
Dit is echt erg, ik ben een stalen sloep gewend en dat is natuurlijk uitermate stabiel, maar als je me hier in ziet zitten is het net alsof ik in een botsauto zir qua sturen, je kunt bij wijze van spreken niet een flesje drinken pakken of je gaat echt scheef. Het lijkt mij extreem dit.
Denk je is fissa
  donderdag 18 juli 2013 @ 22:47:42 #4
256666 leeell
I know you're lonely
pi_129104010
zit de motor wel goed recht ?
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_129104013
Motor niet goed in het midden?
  donderdag 18 juli 2013 @ 22:49:54 #6
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_129104091
quote:
Staal is zwaarder dan polyester, aluminium en hout. Het voordeel daarvan is een grote mate van stabiliteit. Het schip ligt steviger in het water en laat zich niet makkelijk opzij zetten door wind of stroming. De stalen sloep blijft bovendien mooi op koers en vereist minder bijsturing.
Mijn ouders hadden vroeger ook een polyester boot (mistral 680), en dat is niet te vergelijken met een stalen sloep.. In ieder geval zorgen dat er zo min mogelijk speling in de stuurkabel zit


Oh,
quote:
Vaargedrag (koersvastheid).
Uiteraard hangt dit af van de omstandigheden waaronder de proefvaart wordt gehouden. Als je op rustig water en bij rustig weer op rechte koers continue moet corrigeren, terwijl er geen speling op het roer werd geconstateerd, kan je beter naar een ander schip uitkijken. Er is iets mis met de plaats of constructie van het roer, of er is een verkeerde combinatie motor/schroef (vermogen/koppel) toegepast, waardoor het wieleffect gaat overheersen. Dat is niet goed en zeer vermoeiend. Vaak is een motor met verhoudingsgewijs teveel vermogen de boosdoener. Door het zware koppel ontstaat overmatig wieleffect en zal de boot naar één kant gaan trekken waardoor bijgestuurd moet worden. Dit heeft tot gevolg dat ook steeds teruggestuurd moet worden. Een voortdurend corrigeren dus. Wanneer het schip bij stevig gas geven de neiging heeft om steeds naar één kant te gaan en weer begint te "zoeken" bij minder gas, kan je er vrijwel zeker van zijn dat dat de oorzaak is. Als het schip bij achteruitvaren naar één kant trekt is dat jammer maar niet verkeerd. Het wieleffect van de schroef heeft dan de overhand. Er zijn maar weinig motorjachten die koersvast achteruit (overstuur) kunnen varen.
pi_129104238
Bedankt voor alle reacties zo ver, mijn vader gaat morgen of ik overmorgen even kijken of de motor goed in het midden hangt. Dat van de speling van de stuurkabel, hij heeft een klein beetje ruimte maar ik dacht dat het goed was om een soort dode zone over te houden juist om de stabiliteit te behouden, is dat niet zo?
Denk je is fissa
pi_129104258
Heb je hetzelfde gevoel als je rustig varen doet of alleen bij volle belasting, hoeveel tilt hij zijn neus op?
  donderdag 18 juli 2013 @ 22:57:21 #9
107631 Pikhoofd
What's in a name?
pi_129104388
Misschien is je romp getordeerd, of je kielbalk krom, er kan van alles aan de hand zijn. Zoek anders ook even op 'directional stability'
pi_129104399
Voornamelijk bij rustig varen, heb er pas 2 keer mee gevaren en pas 1 keer vol gas, bij vol gas kwam ie niet los maar leek ik wel een rechte koers aan te houden. Bij rustig varen stuur je je helemaal lijp. Allemaal al bedankt voor de hulp maar ik moet echt gaan slapen, 04:30 alweer op :( ik zal morgenochtend reageren, alle suggesties zijn welkom!
Denk je is fissa
  donderdag 18 juli 2013 @ 22:58:46 #11
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_129104439
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 22:53 schreef Wasmand123 het volgende:
Bedankt voor alle reacties zo ver, mijn vader gaat morgen of ik overmorgen even kijken of de motor goed in het midden hangt. Dat van de speling van de stuurkabel, hij heeft een klein beetje ruimte maar ik dacht dat het goed was om een soort dode zone over te houden juist om de stabiliteit te behouden, is dat niet zo?
tsja, als er speling in de stuurkabel zit moet je ook het roer verder draaien om die speling op te vangen, en als je neutraal naar het midden stuurt kan de motor natuurlijk ook iets naar links of rechts bewegen

[ Bericht 1% gewijzigd door Woelwater op 18-07-2013 23:57:48 (+t) ]
  donderdag 18 juli 2013 @ 23:50:00 #12
256666 leeell
I know you're lonely
pi_129106710
sturen is ook makkelijker in Plané
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_129110976
Ik kan vandaag zelf niets doen helaas, maar bedankt voor de ideeën, mocht iemand nog suggesties hebben hoor ik het graag.
Denk je is fissa
pi_129118774
Ik schop hem naar PTA, wellicht zitten daar ook botenkenners.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Moderator vrijdag 19 juli 2013 @ 13:26:02 #15
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_129121037
Hij planeert niet? Dan gaat 'ie ook dieper liggen als je net onder die snelheid zit. Heb je een foto? Leg 'm anders op de kant en check hem helemaal.
pi_129122940
Hij planeert volgensmij niet. Bedankt voor de reacties, ik zal vanavond een paar foto's maken en beter opletten op het vaargedrag, ga kijken of de motor goed hangt en hoe ie beweegt tijdens het varen. Updates volgen.
Denk je is fissa
pi_129123085
Hebben we het over een platbodem of een (diep) V
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_129123696
Moet ik eerlijk zeggen dat ik het niet zou weten uit m'n hoofd. Er zijn foto's van toen ie op de trailer stond, daar was ik niet bij. Ik zal vanavond wat foto's maken, alle nodige plaatsen en als het lukt een filmpje regelen.
Denk je is fissa
  vrijdag 19 juli 2013 @ 15:25:11 #20
256666 leeell
I know you're lonely
pi_129123730
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 15:00 schreef Wasmand123 het volgende:
Hij planeert volgensmij niet. Bedankt voor de reacties, ik zal vanavond een paar foto's maken en beter opletten op het vaargedrag, ga kijken of de motor goed hangt en hoe ie beweegt tijdens het varen. Updates volgen.
als je vol gas moet ie gaan planeren, verplaats je gewoon naar de voorkant van de boten todat hij in plane is, daarna kan je terugzitten
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_129125210
Ben je nu serieus? vanavond waarschijnlijk geen volgas want m'n oma vaart mee :D maar plane is dat de voorkant van het water komt toch?
Denk je is fissa
pi_129125240
Hij heeft trouwens afstandsbesturing.. vergeten te melden, beetje dom.
Denk je is fissa
pi_129125523
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 16:05 schreef Wasmand123 het volgende:
Ben je nu serieus? vanavond waarschijnlijk geen volgas want m'n oma vaart mee :D maar plane is dat de voorkant van het water komt toch?
Nee, de hele boot, eerst komt de voorkant omhoog en als de boot zich daarna weer richting horizontaal laat zakken, dat is plane (zonder het gas los te laten).
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  vrijdag 19 juli 2013 @ 16:20:18 #24
256666 leeell
I know you're lonely
pi_129125743
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 16:05 schreef Wasmand123 het volgende:
Ben je nu serieus? vanavond waarschijnlijk geen volgas want m'n oma vaart mee :D maar plane is dat de voorkant van het water komt toch?
nee, maar je hoeft geen volgas te gaan in plane, alleen even in plane en dan kan je gas terugnemen , er is een soort aangrijpingspunt wanneer hij weer uit plane gaat, dat moet je maar ontdekken
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_129126374
Maar wat heeft het voor nut als ik dat doe? Het is me in ieder geval al opgevallen dat als ik snel ga de boot niet slingert, maar wat heeft dit voor zin?
Denk je is fissa
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')