abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 18 juli 2013 @ 13:07:53 #1
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_129080309
http://www.hln.be/hln/nl/(...)verkwisting-is.dhtml

Er bestaan heel wat speciale zonnecrèmes die hoge verwachtingen scheppen als dat ze acht uur lang bescherming tegen de zon bieden. Vaak hebben deze producten een erg hoog prijskaartje, volgens huidexperts zijn ze echter een verspilling van tijd en geld. De beloftes die de fabrikanten maken zijn volgens hen namelijk maar gebakken lucht.

Sommige fabrikanten beloven dat hun zonnecrèmes waterbestendig zijn en andere beloven dat je hiermee 50 keer zo lang dan normaal mee in de zon kunt zitten zonder te verbranden. In de werkelijkheid is het zo dat het verschil tussen een hoge factor 50 slechts minimaal is met factor 15 qua bescherming tegen de zon. Sommige huidexperts beweren zelfs dat de hoogste factor smeren kan maken dat mensen roekeloos omspringen met de bescherming tegen de zon. Het is belangrijk te beseffen dat alle crèmes schadelijke stralen doorlaten.

Sterftekans
Ondanks de waarschuwingen voor huidkanker -in 2010 zijn 263 Belgen aan huidkanker gestorven- smeert een vrouw op de vier zich niet in met zonnecrème. Terwijl een op de drie een lotion smeert die een lagere factor dan 15 heeft. Wanneer huid beschadigd wordt door UV-stralen, dan produceert het als bescherming meer melanine, wat voor het bruine kleurtje zorgt. Het risico op huidkanker is het grootst voor wie een witte huid met sproetjes heeft en die nooit een bruin kleurtje aanmaakt. Het risico is lager bij mediterrane types en het laagst bij mensen met een donkere huidskleur. De Britse kankerexpert Yinka Ebo: "Je moet zonnebrand vermijden omdat het een teken is dat DNA-cellen in de huid schade opliepen door te veel ultraviolet. Een pijnlijke zonnebrand om de twee jaar verdrievoudigt het risico op huidkanker."

Actieve ingrediënten
Er zijn soorten twee mogelijke ingrediënten in deze crèmes die de huid beschermen. Er zijn absorbeerders die de schadelijke UVB-stralen opvangen, anderen vormen een schild en reflecteren deze. Vaak gaat het om zinkoxide of titaniumoxide. Alle producten verhogen de tijd die je in de zon kan doorbrengen zonder te verbranden. Wat alle crèmes wel gemeen hebben is dat ze vervagen, waardoor ze na enkele uren opnieuw aangebracht moeten worden.

Herhaling
Een factor duidt op hoe goed een crème beschermt tegen UVB-stralen, de oorzaak van zonnebrand. Onafhankelijk van de factor, moet je het product dus om de paar uur aanbrengen. Een factor 15 betekent dat je 15 keer zo lang in de zon kunt blijven zonder verbrand te raken, zolang je het product dik genoeg aanbrengt en je regelmatig herhaalt. Als je 15 minuten in de zon kunt liggen zonder rood te worden, dan neemt dit dankzij factor 15 toe tot 225 minuten voor je verbrandt. Daarna moet je sowieso in de schaduw gaan liggen.

Factor 30 biedt dus twee keer zo lang bescherming, maar je moet het wel regelmatig opnieuw aanbrengen. Met factor 50 kun je dus 12 uur in de zon zitten als je regelmatig opnieuw smeert. Aangezien bijna niemand 12 uur in de zon zit, is dit dus verkwisting van geld. Laat dus de keuze van de factor van je zonnecrème afhangen van de hoeveelheid tijd die je in de zon gaat spenderen. Bleke types die een hele dag gaan wandelen in de zon, halen wel voordeel uit een factor 50. Voor donkere types die enkele uurtjes op een terrasje doorbrengen, is dit geldverspilling. Als je dus slechts enkele uren in de zon gaat zitten, dan maakt het weinig verschil of je factor 15, 30 of 50 koopt.

Roekeloos gedrag
Een factor 15 absorbeert 93 procent van de UVB-stralen, factor 30 neemt 97 procent en factor 50 absorbeert 98 procent. Er is dus weinig verschil tussen de verschillende factoren. Dermatologe Nina Goad: "Sommige experts vrezen dat zonnecrème een vals gevoel van veiligheid creëren, waardoor mensen zich roekeloos in de zon gaan gedragen. Door een hoge beschermende factor te gebruiken, zoals 50 of hoger, krijg je geen dubbele zoveel bescherming als bij een product met factor 25.

Hoeveel?
Om goed beschermd te zijn, zou je twee eetlepels zonnecrème op je hele lichaam moeten smeren. Voor je armen, nek en gezicht heb je minstens twee theelepels nodig. Je moet dit 15 tot 30 minuten aanbrengen voor je de zon in gaat, na 20 à 30 minuten heb je een tweede laag nodig. Wie een hele dag in de zon zit, herhaalt dit best nog twee tot drie keer.

Op alle crèmes in Europa moeten de beweringen op de verpakkingen kloppen, fabrikanten mogen dus geen valse beloftes maken. Bij een duurder merk betaal je vaak voor geur, consistentie en naam.
  donderdag 18 juli 2013 @ 13:08:13 #2
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_129080417
Ik merk toch een behoorlijk verschil tussen bv factor 15 of 30. Ga maar eens een dag watersporten.
pi_129080421
Nou nou, wat een nieuws weer.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_129080492
fijne foto
pi_129080550
Dokter Velicia had dit ook al een keer uitgelegd op de radii.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_129080692
Een factor 15 absorbeert 93 procent van de UVB-stralen, factor 30 neemt 97 procent en factor 50 absorbeert 98 procent. Er is dus weinig verschil tussen de verschillende factoren.

15 laat dus 7% door, 30 laat 3% door en 50 laat 2% door.

Dus van 15 naar 30 is ruwweg twee keer zo goede bescherming en van 15 naar 50 is factor 3,5!

Hoezo weinig verschil?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_129080791
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 13:17 schreef DS4 het volgende:
Een factor 15 absorbeert 93 procent van de UVB-stralen, factor 30 neemt 97 procent en factor 50 absorbeert 98 procent. Er is dus weinig verschil tussen de verschillende factoren.

Dus van 15 naar 30 is ruwweg twee keer zo goede bescherming en van 15 naar 50 is factor 3,5!

Hoezo weinig verschil?
Lol, wut?
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_129081084
quote:

Hoezo weinig verschil?
Dit. Dat je soms niet lang genoeg in de zon zit om er profijt van te hebben of gewoon een donkere huid hebt doet daar niet aan af. Rare logica in dat artikel.
pi_129081086
Ook als je buiten loopt krijg je straling op je huid, het is niet perse geldverkwisting. Als je gedurende de dag een aantal keer buiten komt en dan neit elke keer wilt smeren zie ik niet zo goed in waarom het geldverspilling zou zijn.
pi_129081188
quote:

Hoezo weinig verschil?
Ik denk ook dat het probleem vooral in het feit zit dat mensen die factor 50 smeren misschien eerder geneigd zijn minder te smeren. Het gevolg van 1 x niet smeren is in % natuurlijk erger dan het voordeel van factor 50 smeren ipv 20. Absoluut valt het verschil namelijk mee.

Relatief gezien heb je natuurlijk helemaal gelijk.
pi_129081834
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 13:30 schreef elby1988 het volgende:

Absoluut valt het verschil namelijk mee.

Relatief gezien heb je natuurlijk helemaal gelijk.
Het gaat toch ook om relatief?

Ik noem even een ander voorbeeld. Asbest. Het verschil tussen een filter die 100% van de deeltjes tegenhoudt en een filter die 99,9% van de deeltjes tegenhoudt is slechts 1 promille.

Maar het kan wel het verschil betekenen tussen wel/geen longkanker... ;)
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_129082503
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 13:10 schreef machtpen het volgende:
Ik merk toch een behoorlijk verschil tussen bv factor 15 of 30. Ga maar eens een dag watersporten.
Dat klopt dan toch ook met wat er in het artikel staat :P
pi_129082634
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 14:01 schreef Feeeeble het volgende:

[..]

Dat klopt dan toch ook met wat er in het artikel staat :P
Lezen is niet je sterkste kant.
pi_129083403
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 14:05 schreef machtpen het volgende:

[..]

Lezen is niet je sterkste kant.
Klopt! Maar er staat dat hoe hoger de factor is, hoe langer hij beschermt...
pi_129083420
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Lyrebird op 18-07-2013 14:26:42 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 18 juli 2013 @ 14:38:04 #17
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_129083870
Mischien moeten mensen gewoon wat minder deo op hun naakte lichaam spuiten voordat ze de zon in gaan.

Ik heb in 10 jaar geen zonnebrand meer gebruikt, lig dan ook niet te bakken, maar fiets wel veel met enkel een natte opgerolde handoek in mn nek.

Nooit verbrand sinds jaren, wel ooit eens verbrand toen ik op het strand was geweest met, 3 maal raden; zonnebrand op.

Trouwens negers en lichtgebruinde mensen bestaan ook door de gratie van de zon, die hebben ook niet massaal hk opgelopen voordat ze hun kleur kregen (niet zelf, ik bedoel qua volk), en blanke mensen die emigreren naar warmere landen smeren ook niet elke dag zonnebrand op.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_129084147
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 14:25 schreef Feeeeble het volgende:

[..]

Klopt! Maar er staat dat hoe hoger de factor is, hoe langer hij beschermt...
Er staat dat de beloftes die fabrikanten maken gebakken lucht zijn.
pi_129084192
Ik gebruik die meuk nooit en verbrand ook nooit. Gewoon niet heel lang in de felle zon gaan liggen zonder bedekking. 8)7
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_129084348
Als je goed smeert heb je voor een vakantie 14 flessen zonnebrand nodig
http://derekenkamer.kro.n(...)l_flesjes_moeten_mee
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_129084420
ik merk toch een duidelijk verschil tussen factor 30 en factor 50

factor 30 is 1x per dag smeren niet voldoende (verbrand levend :( )
factor 50 is smeren en de rest van de dag gewoon lekker vergeten :P
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  donderdag 18 juli 2013 @ 14:52:33 #22
13684 Deadre
Schijt aan jou
pi_129084459
Blanken doen er alles voor en gaan er zelfs aan dood en dat alles voor "het getint kleurtje" :D
Schijt aan iedereen
pi_129084499
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 14:52 schreef Deadre het volgende:
Blanken doen er alles voor en gaan er zelfs aan dood en dat alles voor "het getint kleurtje" :D
Vroeger was dat juist een teken van armoede. Allemaal kansloze hypes. :z
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_129084501
quote:
18s.gif Op donderdag 18 juli 2013 14:38 schreef BaajGuardian het volgende:
Mischien moeten mensen gewoon wat minder deo op hun naakte lichaam spuiten voordat ze de zon in gaan.

Ik heb in 10 jaar geen zonnebrand meer gebruikt, lig dan ook niet te bakken, maar fiets wel veel met enkel een natte opgerolde handoek in mn nek.

Nooit verbrand sinds jaren, wel ooit eens verbrand toen ik op het strand was geweest met, 3 maal raden; zonnebrand op.

Trouwens negers en lichtgebruinde mensen bestaan ook door de gratie van de zon, die hebben ook niet massaal hk opgelopen voordat ze hun kleur kregen (niet zelf, ik bedoel qua volk), en blanke mensen die emigreren naar warmere landen smeren ook niet elke dag zonnebrand op.
en ik verbrand juist alleen als ik geen zonnebrand op doe :P

ligt allemaal aan je huidtype: jij hebt mazzel, ik niet.....
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  donderdag 18 juli 2013 @ 14:54:35 #25
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_129084538
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 14:53 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

en ik verbrand juist alleen als ik geen zonnebrand op doe :P

ligt allemaal aan je huidtype: jij hebt mazzel, ik niet.....
Zal wel door mn joodse bloed komen dan.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')