Het sterven van al het vee is nu eenmaal een zichzelf tegensprekende stelling maar komt het verhaal overeen met de corrigerend bedoelde Koran ?quote:Op zondag 21 juli 2013 20:35 schreef hoatzin het volgende:
Tijdens de plagen van Egypte stierf al het vee. Toch rijdt Farao even later vrolijk met paarden en strijdwagens achter de Israëlieten aan. Eh...als het vee was toch dood?
quote:( Koran 7 )
130. En Wij straften het volk van Pharao door droogte en met schaarste van vruchten, opdat zij er lering uit mochten trekken.
133.Toen zonden Wij de storm en de sprinkhanen en de luizen en de kikvorsen en bloed over hen - als duidelijke tekenen, doch zij gedroegen zich hoogmoedig en waren een schuldig volk.
134. En toen de straf op hen viel, zeiden zij: "O, Mozes, bid voor ons tot uw Heer, zoals Hij u heeft beloofd. Als gij de plaag van ons verwijdert, zullen wij u zeker geloven en wij zullen de kinderen Israels voorzeker met u laten gaan.
135. Maar toen Wij de straf van hen verwijderden voor een bepaalde termijn, die zij moesten voleindigen, ziet, toen braken zij (hun beloften.)
136. Wij straften hen derhalve en verdronken hen in zee, omdat zij Onze tekenen verloochenden en er geen acht op sloegen.
De logica in sommige aangedikte overleveringen is ook echt te belabberd voor woorden.quote:Op zondag 21 juli 2013 20:35 schreef hoatzin het volgende:
Het is een waslijst van dit soort dingetjes die mij aan het twijfelen brachten. Later probeer je logica toe te passen op het één en ander en loop je totaal vast
Liever een ingelezen en intelligente bekeerling dan een naïeve goedgelovige.quote:Op zondag 21 juli 2013 20:35 schreef hoatzin het volgende:
Mijn "bekering" tot ongelovige was voor mij een bevrijding. Ineens viel alles op zijn plaats en waren alle twijfels opgelost. En ik viel niet in een zwart gat, zoals mijn familie en mede gelovigen mij voorspelden.
Dan zijn ze wel zo slim geweest on die paarden eruit te laten.quote:Op woensdag 24 juli 2013 16:29 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
In de Koran is het verhaal van Mozes en de Farao in waarheid voorgedragen ten bate van een volk dat wil geloven.
De Koran vertelt in een aantal verzen uitgebreid over de schepping van de eerste mens Adam.quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:35 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dan zijn ze wel zo slim geweest on die paarden eruit te laten.![]()
Maar de Koran laat dan weer duidelijk steekjes vallen op ander terreinen zoals het ontstaan van leven uit een bloedklonter.
Dat dacht men inderdaad vroeger, dat mannelijk zaad en vrouwelijk bloed voor nakomelingen zorgden.
Tot Antoni van Leeuwenhoek een microscoop uitvond.
Dat doet de Torah en de Bijbel ook. De christenen hebben het over genomen van de joodse versie en de moslims van de joodse versie, maar de bron is de Babylonische ' Enuma Elish ' wat de minste ' vervormingen ' heeft, alhoewel deze reeds op zijn beurt van Soemerische afkomst is.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 12:12 schreef Natural-Cool het volgende:
De Koran vertelt in een aantal verzen uitgebreid over de schepping van de eerste mens Adam.
En dat is niet zo.quote:De Koran laat geen steekjes vallen en houdt zich strikt aan de kern, bij het overbrengen van het verhaal/gebeurtenis.
Dat is zeker zo. De Islam-versie ontsnapt ook hier niet aan.quote:De mensen die het interpreteren laten wel eens ( vaker ) steekjes vallen en/of voegen onzin toe, vooral in de onbeschermde overleveringen.
En dat is dus faliekant fout he? Uit een bloedklonter en water ontstaat geen leven. Ik snap dan ook niet hoe je vol blijft houden dat de Koran geen steekjes laat vallen. De Koran is een product van zijn tijd, evenals Torah en bijbel. Ze laten allen een visie zien die toen gold.Vrouwen bloeden eens per maand en als ze niet bloeden komt er een kind. Dus dat bloed heeft met het kind te maken. 1 + 1 = 2. Zo klaar als een klontje.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 12:12 schreef Natural-Cool het volgende:
Bloedklonter en water is niet het enige ingredient wat genoemd wordt bij het samenstellen van de menselijke vorm.
Zelfs de wetenschappers erkennen dat al het leven uit water is ontstaan.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 12:44 schreef hoatzin het volgende:
En dat is dus faliekant fout he? Uit een bloedklonter en water ontstaat geen leven
De Bijbel en de Torah zijn helaas bewerkt en enkele delen zijn onzuiver overgeleverd, vol met achterhaalde en door mensen volgekladderde visies.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 12:44 schreef hoatzin het volgende:
Ik snap dan ook niet hoe je vol blijft houden dat de Koran geen steekjes laat vallen. De Koran is een product van zijn tijd, evenals Torah en bijbel. Ze laten allen een visie zien die toen gold
De menselijke voortplanting is andere koek dan de eerste schepping en staat opzich los van de eerste schepping.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 12:44 schreef hoatzin het volgende:
Bloed heeft gewoon niets met voortplanting te maken en komt er ook niet bij kijken.
Correctie: IN water is ontstaan.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:16 schreef Natural-Cool het volgende:
Zelfs de wetenschappers erkennen dat al het leven uit water is ontstaan.
En deze onzuivere Torah heeft wel als bron gediend voor het schrijven van de Koran. Een beetje religie-geschiedenis zou je wel van pas kunnen komen.quote:De Bijbel en de Torah zijn helaas bewerkt en enkele delen zijn onzuiver overgeleverd, vol met achterhaalde en door mensen volgekladderde visies.
Wetenschap en religie staan ook los van elkaar.quote:De menselijke voortplanting is andere koek dan de eerste schepping en staat opzich los van de eerste schepping.
Kan je echt niks beters verzinnen ?quote:De aarde zelf had de functie van de baarmoeder bij zijn product de mens en andere soorten die uit zaad ontkiemen en opbloeien.
Dan is het wel door een god opgesteld die van wetenschap weinig of geen kaas gegeten heeft.quote:De samenhangende verzen in de Koran zijn zodanig door God opgesteld dat de onderwerpen elkaar aanvullen en toelichten met de kernboodschappen op een "wetenschappelijke" verantwoorde werkwijze en in waarheid overgeleverd.
Ik denk zelfs dat hier een god totaal geen aandeel aan heeft en enkel een samenbundeling is van sagen uit verschillende culturen en era.quote:Ik vermoed, dat ook jij denkt dat God niet de kennis en capaciteit heeft om de inhoud van Zijn laatste Boek te beschermen omdat Hij dat bij Zijn eerdere boeken niet heeft gedaan.
En ik zou je adviseren eens op zoek te gaan naar de herkomst van deze teksten en de geschiedenis hierachter.quote:Ik zou je willen adviseren, lees de samenhangende verzen uit de Koran open-minded door en beoordeel het daarna persoonlijk met de antwoorden wat de Koran zelf levert over het onderwerp.
en de bloedklonter? Sorry maar nu haal je de verfoeide wetenschap er ineens bij? Het leven is in het water onstaan wellicht maar dat is heel wat anders.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:16 schreef Natural-Cool het volgende:
[q]
Zelfs de wetenschappers erkennen dat al het leven uit water is ontstaan.
Evenals de Koran. Die uit de Thora is voortgekomen. En nee, niet gekopieerd nee.quote:De Bijbel en de Torah zijn helaas bewerkt en enkele delen zijn onzuiver overgeleverd, vol met achterhaalde en door mensen volgekladderde visies.
Dat zie ik totaal anders. Ik geloof niet in dogmatiek.quote:De menselijke voortplanting is andere koek dan de eerste schepping en staat opzich los van de eerste schepping.
De aarde zelf had de functie van de baarmoeder bij zijn product de mens en andere soorten die uit zaad ontkiemen en opbloeien.
Ik heb heel wat van de Koran gelezen en mijn mening is niet veranderd.quote:De samenhangende verzen in de Koran zijn zodanig door God opgesteld dat de onderwerpen elkaar aanvullen en toelichten met de kernboodschappen op een "wetenschappelijke" verantwoorde werkwijze en in waarheid overgeleverd.
Ik vermoed, dat ook jij denkt dat God niet de kennis en capaciteit heeft om de inhoud van Zijn laatste Boek te beschermen omdat Hij dat bij Zijn eerdere boeken niet heeft gedaan.
Ik zou je willen adviseren, lees de samenhangende verzen uit de Koran open-minded door en beoordeel het daarna persoonlijk met de antwoorden wat de Koran zelf levert over het onderwerp.
ik preciseer alleen enkele standpunten, die door hun onderlinge samenhang met de wetenschap een grotere betrouwbaarheid garanderen.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 16:15 schreef hoatzin het volgende:
en de bloedklonter? Sorry maar nu haal je de verfoeide wetenschap er ineens bij? Het leven is in het water onstaan wellicht maar dat is heel wat anders.
In de wetenschappen streeft men ernaar betrouwbare kennis te bereiken, de Koran bestuderend streef ik ernaar dit ideaal zo goed mogelijk te bereiken.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 16:15 schreef hoatzin het volgende:
Evenals de Koran. Die uit de Thora is voortgekomen. En nee, niet gekopieerd nee
Was jij niet ook slecht een zaadkiem die uitgestort is, hoe zie jij dat dan ?quote:Op zaterdag 27 juli 2013 16:15 schreef hoatzin het volgende:
Dat zie ik totaal anders. Ik geloof niet in dogmatiek.
De Koran methodisch benaderen is als een proces waarbij zowel de uitbreiding van het geheel van de beschikbare kennis vooruitgaat, alsook de betrouwbaarheid van die kennis.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 16:15 schreef hoatzin het volgende:
Ik heb heel wat van de Koran gelezen en mijn mening is niet veranderd
Om te beweren dat de Koran definitieve wetenschappelijke bewijzen levert, is een misverstand. Het is een leidraad om het logische denken richting te geven en om de betrouwbaarheid te beoordelen van de oude verhalen indien ze de toets van de controle op de feiten doorstaan op basis van de teksten in de Koran.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:42 schreef ATON het volgende:
[..]
Correctie: IN water is ontstaan.
[..]
En deze onzuivere Torah heeft wel als bron gediend voor het schrijven van de Koran. Een beetje religie-geschiedenis zou je wel van pas kunnen komen.
[..]
Wetenschap en religie staan ook los van elkaar.
[..]
Kan je echt niks beters verzinnen ?
[..]
Dan is het wel door een god opgesteld die van wetenschap weinig of geen kaas gegeten heeft.
[..]
Ik denk zelfs dat hier een god totaal geen aandeel aan heeft en enkel een samenbundeling is van sagen uit verschillende culturen en era.
[..]
En ik zou je adviseren eens op zoek te gaan naar de herkomst van deze teksten en de geschiedenis hierachter.
Dat had ik al door.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 18:07 schreef Natural-Cool het volgende:
Om te beweren dat de Koran definitieve wetenschappelijke bewijzen levert, is een misverstand.
Kan je deze zin eens in het Nederlands vertalen ? Iets met logisch denken ? Niet dus. Iets met oude verhalen ? Slecht vertaalwerk zo te zien. ( of wil je wat anders zeggen ? )quote:Het is een leidraad om het logische denken richting te geven en om de betrouwbaarheid te beoordelen van de oude verhalen indien ze de toets van de controle op de feiten doorstaan op basis van de teksten in de Koran.
De onzin komt volkomen van jouw kant. Van wetenschappelijk historische kant werkt men zo niet met smaak en voorkeur.quote:Dat jij liever de vele aangedikte en/of onzin verhalen voor waar wil aannemen is een kwestie van smaak en voorkeur.
Ik begrijp dat je de Koran als ultiem en perfect boek wilt aanprijzen maar ik vind het allemaal uiterst onlogisch en warrig. Maar dat komt omdat jij gelooft en ik niet. Vanuit het geloof krijg je een heel andere kijk dan een objectieve. Ik had dat ook van de bijbel toen ik nog gelovig was.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 17:58 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
ik preciseer alleen enkele standpunten, die door hun onderlinge samenhang met de wetenschap een grotere betrouwbaarheid garanderen.
[..]
In de wetenschappen streeft men ernaar betrouwbare kennis te bereiken, de Koran bestuderend streef ik ernaar dit ideaal zo goed mogelijk te bereiken.
Er bestaan graden van betrouwbaarheid, zoals je eerdere terechte opmerking mbt het uitgeroeide vee van de Farao.
In de teksten van de betrouwbare Koran zul je zulks een logische tegenstelling niet kunnen tegenkomen.
De Koran is tevens ook corrigerend bedoeld, daarmee stijgt of daalt de betrouwbaarheid van de oude verhalen tot op een niveau van nagenoeg zekerheid.
[..]
Was jij niet ook slecht een zaadkiem die uitgestort is, hoe zie jij dat dan ?
( De zaadcellen waren feitelijk niet miljoenen jaren aanwezig in het lichaam om een evolutionair proces van oorsprong als bewijvoering ervoor aan te dragen )
[..]
De Koran methodisch benaderen is als een proces waarbij zowel de uitbreiding van het geheel van de beschikbare kennis vooruitgaat, alsook de betrouwbaarheid van die kennis.
De verdringing van de betrouwbaarheid werkt als een afweermechanisme voor onverwachte fenomenen en ik wijt dat aan de menselijke kwaliteiten en karaktertrekjes.
Iedereen heeft natuurlijk recht op zijn eigen mening, maar bestudeer dan grondig de gehele Koran voordat je zou willen uithalen naar de Koran en zijn betrouwbaarheid.
Met kennis bedoel je hier gnostisch inzicht. Dat kan best methodisch zijn maar niet objectief.quote:De Koran methodisch benaderen is als een proces waarbij zowel de uitbreiding van het geheel van de beschikbare kennis vooruitgaat, alsook de betrouwbaarheid van die kennis.
Zoals de Christelijke leer op sommige punten van de Joodse leer over God afwijkt, wijkt de islamitische leer af van de Joodse ėn Christelijke leer. Het staat vast dat de Koran een groot aantalquote:Op zaterdag 27 juli 2013 18:21 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik begrijp dat je de Koran als ultiem en perfect boek wilt aanprijzen maar ik vind het allemaal uiterst onlogisch en warrig. Maar dat komt omdat jij gelooft en ik niet. Vanuit het geloof krijg je een heel andere kijk dan een objectieve. Ik had dat ook van de bijbel toen ik nog gelovig was.
[..]
Met kennis bedoel je hier gnostisch inzicht. Dat kan best methodisch zijn maar niet objectief.
Ach da's niet zo bijzonder.. die boodschap brachten wel meer mensen. Bijv. Buddha zo'n 500 voor Christus.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:24 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
De basisboodschap van God blijft hetzelfde. Hij roept de mensen op tot naastenliefde, gerechtigheid en vrede.
Daar ben ik het met je eens.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:24 schreef Natural-Cool het volgende:
Zoals de Christelijke leer op sommige punten van de Joodse leer over God afwijkt, wijkt de islamitische leer af van de Joodse ėn Christelijke leer. Het staat vast dat de Koran een groot aantal
gegevens en thema's corrigerend terug verteld.
En dat is nu net wat ik in alle drie deze varianten niet terugvindt.quote:Juist door de diversiteit aan opvattingen en inzichten blijft het voor elk persoon schipperen in zijn handel en wandel waarbij verdraagzaamheid en behulpzaamheid telkens weer van belang blijft in de samenlevingsvormen.
Dat zie ik deels in deel 2 van de Bijbel ( N.T.), maar is dan weer meer van hellenistische oorsprong dan van semitische.quote:De basisboodschap van God blijft hetzelfde. Hij roept de mensen op tot naastenliefde, gerechtigheid en vrede.
Zeker weten.quote:Genieten mag zolang je maar binnen de perken van het humanisme blijft, waar je ook van overtuigd bent.
Amen.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:24 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Zoals de Christelijke leer op sommige punten van de Joodse leer over God afwijkt, wijkt de islamitische leer af van de Joodse ėn Christelijke leer. Het staat vast dat de Koran een groot aantal
gegevens en thema's corrigerend terug verteld.
Juist door de diversiteit aan opvattingen en inzichten blijft het voor elk persoon schipperen in zijn handel en wandel waarbij verdraagzaamheid en behulpzaamheid telkens weer van belang blijft in de samenlevingsvormen.
Die boodschap is mooi.quote:De basisboodschap van God blijft hetzelfde. Hij roept de mensen op tot naastenliefde, gerechtigheid en vrede.
Genieten mag zolang je maar binnen de perken van het humanisme blijft, waar je ook van overtuigd bent.
Zonder verdieping in de kennis is men met het hele idee van God vervreemd en wordt een zeer negatief beeld uitgedragen. Zonder dat men zelfs gelooft of waarschijnlijk acht dat God bestaat.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:12 schreef hoatzin het volgende:
In de bijbel staat naar mijn mening een heel andere God. Een kwaaie, licht ontvlambare en af en toe volkomen onvoorspelbare. Naastenliefde en zo werd gepredikt door Jezus, een messias in de Romeinse tijd.
Ik hen natuurlijk jaren lang bijbelstudie gedaan, zowel alleen als in groepsverband, al of niet onder de bezielende leiding van een "expert" als een dominee. Dus denk vooral niet dat ik niet weet hoe gelovigen het zien.quote:Op zondag 28 juli 2013 11:03 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Zonder verdieping in de kennis is men met het hele idee van God vervreemd en wordt een zeer negatief beeld uitgedragen. Zonder dat men zelfs gelooft of waarschijnlijk acht dat God bestaat.
Ondanks dat wij niet terug in de tijd kunnen gaan, kunnen we proberen te onderzoeken wat er gebeurt is aan de hand van aanwijzingen in de Koran, Bijbel, Thora en de wetenschappen.
Hoeveel mensen zijn eigenlijk bereid om door hele technische en moeilijke argumenten heen te ploeteren (al probeer ik alles op een basisniveau en simpele wijze uit te leggen) als ze geen reden zien waarom heel deze kwestie van het wel of niet bestaan van God belangrijk of zelfs maar van toepassing is op hun eigen leven?
Ik ben tenslotte niet van gisteren en ben heel goed op de hoogte dat de “coole” mensen van vandaag juist het coolste zijn als ze nergens ook maar iets om geven. “Boeie, gewoon chille, lekker belangrijk, niet denken maar doen man!”.
Mischien dik ik het nu een klein beetje aan, maar echt overdrijven is het ook niet, denk je zelf ook niet?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |