Bronquote:Een Nederlands echtpaar wordt al een week in Jemen vermist. De politie in de hoofdstad Sanaa heeft zaterdag laten weten dat het paar waarschijnlijk is ontvoerd.
Foto: AFP
Het stel is spoorloos sinds ze hun woning in de wijk Hadda hadden verlaten. Hadda ligt aan de zuidrand van de stad en herbergt veel buitenlandse missies.
Een bron uit de plaatselijke politie zei dat het waarschijnlijk is dat de twee ontvoerd zijn, maar het is niet bekend wie daar achter zou zitten.
Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag heeft zaterdag bevestigd op de hoogte te zijn van de vermissing. In het belang van de betrokkenen wil het ministerie er verder geen mededelingen over doen.
Jemen is al lange tijd berucht door ontvoeringen. Ontevreden stammen of extremisten ontvoeren om verschillende redenen buitenlanders.
Wat bedoel je met deze zin? Hoe is dit anders dan in het verleden?quote:Op zondag 16 juni 2013 03:30 schreef EricOscuro het volgende:
Waarom niet? Normaal gesproken ben je behoorlijk veilig in de hoofdstad en een ring omliggende dorpen.
En sowieso had de vrouw daar (voor zover ik heb kunnen achterhalen) een baan als onderzoekster op enigerlei gebied. En als ze daar haar baan van haar dromen had, dan kan ik me voorstellen dat ze minder toegeeft aan haar angsten... en meer toegeeft aan haar leven.
De wereld van nu heeft weinig meer te bieden aan mensen wiens huis een fort is.
Precies, als het land berucht is met ontvoeringen, zou je het ook enigszins kunnen verwachten.quote:Op zondag 16 juni 2013 09:42 schreef kawotski het volgende:
Eigen schuld, dikke bult... Dat land staat al meer dan 10 jaar bekend om ontvoeringen van buitenlanders. Gewoon gevalletje bedrijfsrisico, eigen risico, beter weten..
40 landen? noem er eens 5quote:Op zondag 16 juni 2013 09:42 schreef kawotski het volgende:
Eigen schuld, dikke bult... Dat land staat al meer dan 10 jaar bekend om ontvoeringen van buitenlanders. Gewoon gevalletje bedrijfsrisico, eigen risico, beter weten..
Er zijn minimaal 40 landen op de wereld waar je je beter niet kan vertonen maar blijkbaar gaat het bloed voor velen waar het niet gaan kan, want ja, waarom zou je gewoon naar Griekenland of Spanje gaan, daar kan het je toch ook overkomen..
Wat ik daarmee wil zeggen is dat veel mensen amper meer risico's durven nemen omdat ze overal bang voor zijn. En ja er gebeuren nare dingen op bepaalde plekken.quote:Op zondag 16 juni 2013 04:16 schreef ontembare het volgende:
[..]
Wat bedoel je met deze zin? Hoe is dit anders dan in het verleden?
Ja inderdaad, iedereen moet als angstige schapen in het veilige westen blijven.quote:Op zondag 16 juni 2013 23:39 schreef capuchon_jongen het volgende:
Eigen schuld moet je maar niet naar zulke gevaarlijke landen gaan....
Dat smiley mag je weg laten, is gewoon zo, Wij westerlingen hebben niets te zoeken in het midden-oosten ,.quote:Op zondag 16 juni 2013 23:41 schreef waht het volgende:
[..]
Ja inderdaad, iedereen moet als angstige schapen in het veilige westen blijven.
Oh zeker wel, maar dan vooral met wapentuig.quote:Op zondag 16 juni 2013 23:43 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Dat smiley mag je weg laten, is gewoon zo, Wij westerlingen hebben niets te zoeken in het midden-oosten ,.
Anders zullen ze het nu onderhand wel weten.quote:Op zondag 16 juni 2013 11:05 schreef Missblackhairhighheels het volgende:
[..]
Precies, als het land berucht is met ontvoeringen, zou je het ook enigszins kunnen verwachten.
Afghanistanquote:
Bron: http://www.rijnmond.nl/ni(...)htpaar-vermist-jemenquote:Het Rotterdamse echtpaar Judith Spiegel en Boudewijn Berendsen wordt sinds een week vermist in Jemen. Volgens de plaatselijke politie zijn ze waarschijnlijk ontvoerd.
Judith Spiegel is freelancejournaliste voor diverse Nederlandse media en advocate en woont sinds enkele jaren met haar man in de Jemenitische hoofdstad Sanaa. Ze berichtte eerder zelf over de veelvuldige ontvoeringen van buitenlanders.
Spiegel volgde in 2009 de Postdoctorale Opleiding Journalistiek aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Na haar afstuderen vertrok ze naar Jemen om zich daar als freelancejournaliste te vestigen en werkte onder andere voor de NOS en Elsevier. Nog jaarlijks verzorgt ze gastlessen op de Erasmus Universiteit.
'Risico van het vak'
Journalist en docent van de opleiding Hans Maas: "Judith was een zeer goede studente die wist wat ze wilde. Regelmatig spraken we over de risico's van ontvoering en eigenlijk deed ze daar altijd nogal laconiek over. Maar het is een sterke vrouw die de taal spreekt. Ik verwacht dan ook dat ze zich ook in deze situatie zal weten te redden. Het is natuurlijk verschrikkelijk, maar het is ook het risico van het vak."
Het gebeurt regelmatig dat leden van Jemenitische stammen buitenlanders ontvoeren. Doorgaans worden de gijzelaars redelijk tot goed behandeld en komen zij na betaling van een losgeld ongedeerd vrij.
Toch kan het ook anders aflopen: In 2009 werden drie ontvoerde buitenlanders vermoord. Ook worden gijzelaars soms doorverkocht aan Al-Qaeda.
Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag bevestigt dat het echtpaar wordt vermist, maar wil er verder niets over zeggen.
Echtwaar? Wat is er precies ongelofelijk aan? Ik bedoel je gaat naar een derderangs gaar kutland waar dergelijke praktijken schering en inslag zijn.quote:Tevens vind ik het ongelofelijk dat mensen zeggen: 'Eigen schuld'
Wie zegt dat dan?quote:Op maandag 15 juli 2013 22:55 schreef sonnyspek het volgende:
Tevens vind ik het ongelofelijk dat mensen zeggen: 'Eigen schuld', je moet gewoon van mensen afblijven.
Dat zeg ik, het is nooit je eigen schuld als er iets gebeurd met je wat tegen de wet ingaat. Je moet je gewoon overal kunnen bewegen en niet toegeven aan terroristen.quote:Op maandag 15 juli 2013 22:57 schreef vosss het volgende:
[..]
Echtwaar? Wat is er precies ongelofelijk aan? Ik bedoel je gaat naar een derderangs gaar kutland waar dergelijke praktijken schering en inslag zijn.
Hoe dat niet kwalificeren als "eigen schuld" ontgaat mij compleet, dus dat mag je even uitleggen.
OT: RIP aan de toekomstige nabestaanden alvast
Welke wetten?quote:Op maandag 15 juli 2013 22:59 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Dat zeg ik, het is nooit je eigen schuld als er iets gebeurd met je wat tegen de wet ingaat. Je moet je gewoon overal kunnen bewegen en niet toegeven aan terroristen.
Ah, die wet. Ok.quote:Op maandag 15 juli 2013 23:02 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
De wet die is opgesteld om ons te beschermen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |