abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128984994
Goedemiddag allen,

Ik heb een vraag mbt een mijn motorongeluk en zal proberen mijn vraag zo goed als mogelijk te omschrijven.

Introductie:
Ik heb vorig jaar een oldtimer motor (Suzuki Intruder VS 700) aangeschaft via marktplaats. (twv 2250 euro)
Deze motor was verbouwd / custom gemaakt door de vorige eigenaar, en heeft hier veel kosten aan gehad, oa uren maar ook het spuiten van nieuwe lak op de motor e.d. verchromen van bepaalde onderdelen etc etc.
Ik heb zelf recent de koppeling vervangen, nieuwe achterband en wat zaken zoals knipperlichten en verchroomde delen aan de motor. (bonnen kleindeels aanwezig)
De motor is inmiddels precies 1 jaar bij mij in het bezit en heb de motor met een oldtimer verzekerd bij unive. (WA).
De motor heb ik niet laten taxeren op dat moment. (vond ik nog niet nodig aangezien ik nog meer aan de motor wilde verspijkeren)

Situatie ongeluk:
Ik reed op een voorrangsweg (70 km/u, waar je 80 mocht rijden), en er steekt opeens een auto de weg op vanuit een uitrit, de bestuurster heeft mij niet gezien.
Helaas kon ik de auto niet meer ontwijken en klap vol op de auto net voor het linker voorwiel, resultaat: motorschade, gekneusde ribben, gebroken pols en gescheurde kniebanden. Ik reed met een vriend samen die de auto nog wel (net aan) kon ontwijken, en deze persoon heeft samen met 4 andere getuigen een getuigenverklaring bij de politie afgegeven voor het procesverbaal. ik werd afgevoerd per ambulance.
Gelukkig zijn er foto's gemaakt vlak na het ongeval, waarin goed is te zien dat ik midden op de weg heb gereden (remspoor 1,60m vanaf de zijkant van de weg, ik reed midden op mijn weghelft). De politieman die 2 dagen later bij mij ook een verklaring kwam afnemen vertelde mij dat de tegenpartij een boete krijgt voor het niet voorrang verlenen.
Dit stelde mij gerust, omdat dit aantoont dat dit absoluut niet mijn schuld is geweest. Helaas kon ik geen kopie van het procesverbaal mee krijgen.

Invullen schadeformulieren;
4 dagen na het ongeluk heeft mijn vader de schadeformulieren ingevuld met de tegenpartij, ik lag met zware medicijnen op bed en heb hier helaas niet bij kunnen zijn.
Op het schadeformulier geeft de tegenpartij aan, maar 30cm over de haaientanden te zijn gereden, helaas was ik er niet bij en mijn vader ook niet, dus dit is in de situatieschets ook zo getekend. (remsporen laten zien dat zij meer dan 1,6m op mijn weghelft heeft gezeten.) wat naar mijn mening en die van mijn vriend ook zo is geweest.
Ik kreeg hierbij een vervelend gevoel, omdat zij inprincipe wilde "sjoemelen" met de schuldvraag voor de verzekering. (terwijl je zelf in de kreukels ligt en veel schade hebt opgelopen)

Verhalen schade:
Ik ben met de schadeformulieren naar mijn verzekering toegestapt, helaas konden zij niets voor mij betekenen (omdat ik geen rechtsbijstandsverzekering had!).
Ik was erg verbaasd, maar toch weet ik ook hoe verzekeringsmaatschappijen zijn.
Ik heb een temlate brief meegekregen om de tegenpartij aansprakelijk te stellen, ik heb de tegenpartij aansprakelijk gesteld voor de materiele schade van 3500 euro.
Dit zijn de kosten van de motor, kleding, helm, etc. De brief is inmiddels aangetekend verstuurd naar de bestuurster van de auto.

De verzekering van de tegenpartij heeft zojuist een schadeexpert langsgestuurd, die de schade heeft vastgesteld op de dagwaarde (500 euro) + nog wat kleine kosten voor de kleding, min de afschrijving van de kosten van de helm (20% per jaar etc).

Mijn vraag betreffende materiele schade:
1)Ik wil hier absoluut geen slaatje uitslaan, maar ik vind het bedrag waarop de verzekeringsmaatschappij de materiele schade vaststeld absoluut veel te laag.
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan, wat kan ik nu als beste doen?

Tevens wil ik ook iets weten over de letselschade.
Ik heb extra kosten moeten maken voor o.a. medicatie, huur van rolstoel, douchearm waarvan de bonnen uiteraard aanwezig zijn.
Ook houden we netjes de kilometers bij die wij moeten maken voor het bezoek aan ziekenhuis e.d. dit zal ik ongetwijfeld vergoed krijgen, MAAR,
2) ik heb bijvoorbeeld ook 2 joggingbroeken moeten kopen, zodat ik alsnog tijdelijk met een brace kan lopen e.d.
Krijg ik deze ook vergoed?

3) En wat betreft de fysio, kan ik hier niet zelfstandig heen, en ben aangewezen op mijn ouders, vrienden etc, hoe zit het met deze kosten?
Of kan ik een taxi nemen hiervoor, zodat ik mijn omgeving hier niet mee belast.

4) voorlopig zit ik aan huis gekluisterd, en kan bijvoorbeeld niet zelfstandig naar verjaardagen kan ik hiervoor ook een taxi nemen en worden dit soort kosten ook gedekt door de tegenpartij?

Dan al helemaal niet te spreken over bijvoorbeeld mijn geplande kampeervakantie die nu niet door kan gaan, hoe zit het met dit soort zaken?
heeft iemand hier ervaring mee? hoe ik hier het beste mee kan omgaan?

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is en als er vragen zijn, stel ze gerust.
Hopende hiermee op een goed advies of tips die voor mij bruikbaar zijn.

Alvast bedankt!
Wat denk je? stond ik laatst bij de TRAMHALTE....
pi_128985219
Wat ik wel weet is dat aangezien jij de motor niet heb extra laten verzekeren en taxeren(check motor-forum) rekent volgens mij gewoon de dagwaarde excl. de vele opties.

Anders even Googelen. Zijn meer dit soort zaken geweest.

Maar verder dan dit kan ik je ook niet helpen.

Ik ben al blij dat je er naar alle redelijkheid vanaf bent gekomen en niet doormidden ligt :). Had erger kunnen zijn.

Volgende keer toch maar een geel safety hesje erbij kopen? (Als je die nog niet om had) ;).

Succes met de afhandeling en veel sterkte!
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  maandag 15 juli 2013 @ 21:57:07 #3
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_128985267
Een second opinion vragen of zelf een schade expert in de hand nemen?
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_128985476
Sowieso zou ik beginnen met rechtsbijstand te nemen, voor de volgende keer (die hopelijk nooit komt).

Verder inderdaad een second opinion aanvragen.

Kosten voor je vervoer en aanpassingen, komen die niet uit je eigen zorgverzekering?

Dit is wss interessant voor je :
http://www.anwb.nl/verkee(...)-schade/schadeposten
Disclaimer: Reacties die door deze user gemaakt worden zijn niet noodzakelijk mijn echte mening.
pi_128985710
thnx allemaal voor de reacties, ik ben blij idd dat ik er nog zo vanaf ben gekomen, het had allemaal veel erger kunnen zijn!

idd rechtsbijstand is wel handig, en ga ik ook zeker doen!

verder als ik de motor had laten taxeren voor bijv. mijn eigen verzekering dan had ik dat bedrag bij diefstal bijv. toch ook uitbetaald gekregen?

Nu heb ik het risico genomen dat niet te doen, omdat ik er zelf vanuit zou gaan geen schade te maken :-) maar nu wordt ik aangereden, had ik dan de boel moeten laten taxeren voor een ander?
pi_128986873
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 22:05 schreef LaRF het volgende:
thnx allemaal voor de reacties, ik ben blij idd dat ik er nog zo vanaf ben gekomen, het had allemaal veel erger kunnen zijn!

idd rechtsbijstand is wel handig, en ga ik ook zeker doen!

verder als ik de motor had laten taxeren voor bijv. mijn eigen verzekering dan had ik dat bedrag bij diefstal bijv. toch ook uitbetaald gekregen?

Nu heb ik het risico genomen dat niet te doen, omdat ik er zelf vanuit zou gaan geen schade te maken :-) maar nu wordt ik aangereden, had ik dan de boel moeten laten taxeren voor een ander?
Rechtsbijstand gaat je helaas niet meer bij deze zaak helpen :)
pi_128986986
quote:
[..]

Rechtsbijstand gaat je helaas niet meer bij deze zaak helpen :)
dat had ik al begrepen ja ;)
pi_128991794
wat je kan doen is op marktplaat soort gelijke adv zoeken en deze mailen naar de verzekering en die zullen dan zien dat het toch een duurdere motor is
pi_128992009
Kun jij nog alle verkoopgegevens opzoeken? Dus de advertentie, de mails mbt de aankoop van je motor, een bankafschrift. Alles waaruit blijkt dat die 500 Euro van de verzekeraar nergens op slaat en dat je motor veel meer waard was op het moment van aankoop (en dus ook de aanrijding).

Buiten dat denk ik dat herstelkosten van een onafhankelijk schadebedrijf ook mee kan tellen. Je wilt je motor uiteindelijk in de staat van het moment vóór de aanrijding. Dus voordat deze de kreukels in ging.

[ Bericht 16% gewijzigd door Ridocar op 16-07-2013 00:37:20 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 00:42:19 #10
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_128992309
Kan je niet even langs het juridisch loket hiermee? Je vader dus. Je kan ook gewoon telefonisch advies krijgen.

Lijkt me dat dit meer iets is wat een letselschade advocaat het beste kan afhandelen. Die weten precies hoe of wat.

Juridisch loket verdedigt ook mensen die onder een bepaalde inkomensgrens zitten. Dus die gaan ook echt brieven schrijven enzo dan.

Advies is altijd voor iedereen gratis, laag inkomen of niet.
pi_128992594
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 00:31 schreef Ridocar het volgende:
Kun jij nog alle verkoopgegevens opzoeken? Dus de advertentie, de mails mbt de aankoop van je motor, een bankafschrift. Alles waaruit blijkt dat die 500 Euro van de verzekeraar nergens op slaat en dat je motor veel meer waard was op het moment van aankoop (en dus ook de aanrijding).

Buiten dat denk ik dat herstelkosten van een onafhankelijk schadebedrijf ook mee kan tellen. Je wilt je motor uiteindelijk in de staat van het moment vóór de aanrijding. Dus voordat deze de kreukels in ging.
niet als de schade meer is dan een `zelfde` motor dan wordt de dagwaarde betaald
  dinsdag 16 juli 2013 @ 10:21:07 #12
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_128998077
Haha..had je toch maar rechts bijstand genomen..

Misschien kun je als tip..zeggen dat je wel rechtsbijstand wil afsluiten op je polis ..

Misschien helpt de verzekeringsmaatschappij met de verhaals actie..
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  dinsdag 16 juli 2013 @ 10:25:00 #13
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_128998176
Ik zal je toch maar even helpen..

Heb je nog aankoopnota v de motor? Zo ja ..kopie naar tegen partij

Je kunt tegen 150¤ 2 expertise aanvragen..valt die hoger uit ..hoef je vaak niet te betalen..informeer bij verzekeraar..

Je hoeft nooit akkoord te gaan met eerste bod..

Je motor krijg je uitgekeerd op dagwaarde..kijk de zelf aangebrachte verf, verbeteringen zijn op een niet zeldzaam product niet echt van belang..onderhoud word wel meegenomen..maar het blijft een oudere motor..vandaar dagwaarde..

Dagwaarde en verkoopwaarde of Miss emotionele verkoopwaarde is wat anders..

Succes..heb je vragen mag je mij pm en
  dinsdag 16 juli 2013 @ 10:48:11 #14
43959 MetalMessiah
Messiahs die young
pi_128998689
Ik heb in het verleden dagwaardes een paar keer kunnen opkrikken met advertenties op autotrader, marktplaats etc. Natuurlijk is staat er een vraagprijs in een advertentie maar het geeft wel aan waar het heen gaat qua prijs.

Overigens, je doet er goed - gezien het bedrag en alle extra kostenposten - om juridische bijstand aan te vragen. Als je mindervermogend bent dan zijn daar ook weer regelingen voor. In jou geval is de schuldvraag niet zo moeilijk, dat weet de tegenpartij [de verzekeraar] ook en die heeft dus weinig baat bij een rechtzaak vanwege de bijkomende kosten.

De bedragen waar jij over spreekt zijn eigenlijk laag, wellicht niet voor jou maar wel voor een verzekeraar niet moet kiezen tussen schikken of procederen met alle risico's van dien.
Je kunt niet alles hebben, maar wel niets...
pi_129001317
Ik zou in elk geval contact opnemen met een schade-letseladvocaat. Die werken vaak op 'no cure no pay'basis.
La derecha oprime, la izquierda libera
  dinsdag 16 juli 2013 @ 16:19:58 #16
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_129009921
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 12:20 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik zou in elk geval contact opnemen met een schade-letseladvocaat. Die werken vaak op 'no cure no pay'basis.
Ja ..maar als je 2 dagen niet gewerkt hebt en drna weer lekker aan de slag bent gegaan hoeft dit niet..

Je kunt wel aangeven dat je kosten heb t gemaakt..kleding kapot, letsel , inkomensverlies..alles wat jij wil declareren bij de tp..gewoon doen..ze wijzen het wel af als het niet onder de dekking valt
  dinsdag 16 juli 2013 @ 16:27:55 #17
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_129010204
Gewoon aansprakelijk stellen voor alle geleden schade, dan hoor je (uiteindelijk) vanzelf wel waar je wel en geen recht op hebt :)
pi_129064729
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 10:25 schreef Thezappa het volgende:

Dagwaarde en verkoopwaarde of Miss emotionele verkoopwaarde is wat anders..

De WAM verzekering van de tegenpartij is wettelijk verplicht om TS schadeloos te stellen. De verzekeraar zal dus een bedrag moeten uitkeren wat voor TS voldoende is om de motorfiets te laten herstellen of een vergelijkbare motor in vergelijkbare staat (als voor het ongeval) te kopen.
Daar bovenop komt dan nog een vergoeding voor de beschadigde helm, kleding, medische kosten, toekomstige fysio en daarmee samenhangende reiskosten.

Dagwaarde moet dus wel degelijk gelijk staan aan aan/verkoopwaarde van een vergelijkbaar voertuig in de staat zoals deze enkele momenten voor het ongeval was. Helaas doen verzekeringsmaatschappijen er alles aan om van hun verplichtingen af te komen, maar als TS niet eenzelfde motor kan terugkopen voor minder dan (bijvoorbeeld) 1500 euro, dan is de dagwaarde ook niet minder dan 1500 euro.
pi_129067087
Het is wat ongebruikelijk, maar valt zo'n motor niet alsnog te taxeren? Je ziet normaal gesproken nog prima hoe hij eruit heeft gezien en daar valt best een inschatting op te maken.

De logica van niet getaxeerd = pech ontgaat me een beetje bij dit soort zaken. Een en ander is gewoon wel een stuk lastiger om aan te tonen dan wanneer je al een taxatierapport had maar dat maakt het nog niet hopeloos.
  donderdag 18 juli 2013 @ 15:59:43 #20
121741 _Dizzy_
space, the final frontier
pi_129087575
Jij hebt zeker weten recht op letselschade, ik zou als ik jou was naar een letselschade advocaat gaan.
Die werken meestal voor een bepaald percentagen van het bedrag dat je krijgt.

Mijn vader was op zijn fiets aangereden door een scooter, rug gebroken en hij heeft dus letselschade gehad paar 10 duizend.
pi_129088617
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 21:51 schreef LaRF het volgende:
1)Ik wil hier absoluut geen slaatje uitslaan, maar ik vind het bedrag waarop de verzekeringsmaatschappij de materiele schade vaststeld absoluut veel te laag.
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan, wat kan ik nu als beste doen?

Tevens wil ik ook iets weten over de letselschade.
Ik heb extra kosten moeten maken voor o.a. medicatie, huur van rolstoel, douchearm waarvan de bonnen uiteraard aanwezig zijn.
Ook houden we netjes de kilometers bij die wij moeten maken voor het bezoek aan ziekenhuis e.d. dit zal ik ongetwijfeld vergoed krijgen, MAAR,
2) ik heb bijvoorbeeld ook 2 joggingbroeken moeten kopen, zodat ik alsnog tijdelijk met een brace kan lopen e.d.
Krijg ik deze ook vergoed?

3) En wat betreft de fysio, kan ik hier niet zelfstandig heen, en ben aangewezen op mijn ouders, vrienden etc, hoe zit het met deze kosten?
Of kan ik een taxi nemen hiervoor, zodat ik mijn omgeving hier niet mee belast.

4) voorlopig zit ik aan huis gekluisterd, en kan bijvoorbeeld niet zelfstandig naar verjaardagen kan ik hiervoor ook een taxi nemen en worden dit soort kosten ook gedekt door de tegenpartij?

Dan al helemaal niet te spreken over bijvoorbeeld mijn geplande kampeervakantie die nu niet door kan gaan, hoe zit het met dit soort zaken?
heeft iemand hier ervaring mee? hoe ik hier het beste mee kan omgaan?

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is en als er vragen zijn, stel ze gerust.
Hopende hiermee op een goed advies of tips die voor mij bruikbaar zijn.

Alvast bedankt!
verjaardagen volgens mij niet, je kan t altijd proberen, maar als je bv een sportschoolabonnement hebt, en je kan niet gaan, zou dat iig vergoed moeten worden. Als je vakantie al betaald was, kun je dat ook terugvorderen, je kan zelfs een deel van het huishouden vergoed krijgen. (Stel jij deed voor 50% het huishouden, dat kun je nu niet, dus moet iemand anders het doen, dáár kun je zelfs een vergoeding voor krijgen.) alle kosten die je maakt door het ongeluk, kunnen verhaald worden op de tegenpartij, ritjes ziekenhuis, maar dus idd ook die joggingbroeken (ik heb een paar vesten moeten kopen omdat ik normale truien niet aan kon met een nekbrace en een speciaal 'badje' om mn haren in te wassen bv) Voor de opgenomen vrije dagen van derden (bv je vader) kán ook een vergoeding uitgekeerd worden...

Alleen wat ik niet snap... Heb je geen slachtofferhulp gekregen? Ik dacht dat dat standaard was.. Die mensen geven je ook gegevens van letselschadebureaus. Echt ideaal. We zijn nu 7 maanden verder en ik hoef alleen updates te sturen naar mn letselschadeadviseur (geen advocaat, want er is geen zaak ofzo) en hij regelt álles. Ik krijg af en toe een brief met uit te keren bedragen van de verzekeraar van de tegenpartij en dat was het.

Het kost je ook niets, want dat betaalt de tegenpartij ook. Kijk dat je zo iemand inschakelt, want dat scheelt zoveel tijd en moeite!

[ Bericht 1% gewijzigd door JaniesBrownie op 18-07-2013 16:39:58 ]
compact en kleverig.
pi_129144935
bedankt allemaal voor de tips! ik ga eens even (laten) bellen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')