abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_5882638
Uitstoting dreigt voor kritische moslims

Door Janny Groen

Als bekende allochtone vrouwen een kritisch geluid over de islam laten horen, lopen ze grote kans te worden belasterd of bedreigd. Maar bang zijn ze niet.

Moslims die in de publieke arena scherpe kritiek uiten op de islam, lopen het risico uit de gemeenschap te worden gestoten. Ze worden gezien als zelfbevlekkers en regelmatig geïntimideerd. Vooral als de critici vrouwen zijn.

De vrouwen die de Volkskrant sprak, zeggen niet zo ernstig te zijn bedreigd als de Somalische wetenschapper Ayaan Hirsi Ali, die politiebewaking heeft gekregen. Maar zelfkritiek is taboe, zeker na 11 september.

Naima Tahir, een Pakistaanse die samen met Hirsi Ali in Rondom tien ervoor pleitte de hand in eigen boezem te steken, is niet direct bedreigd. Indirect wel. Op de website van Rondom tien trof ze boodschappen als: 'De dames zijn afvalligen en volgens de koran verdienen ze de doodstraf.'

Tahir heeft persoonlijk ervaren dat er ook in de privé-sfeer weinig ruimte is voor kritiek op de islam. Door de Pakistaanse gemeenschap is Tahir, die gehuwd is met een niet-moslim, buitengesloten. 'Ik ben een moderne vrouw die constateert dat in de koran dingen staan, die tegen mijn persoonlijke belang ingaan. Bijvoorbeeld dat een meisje na haar eerste menstruatie mag trouwen en dat haar ouders het recht hebben haar uit te huwelijken.' Ze wil zelf bepalen hoe ze de islam interpreteert. 'De moslims vormen een pre-moderne samenleving. Ze gaan ervan uit dat er maar één waardesysteem is, dat is de islam. Alles wat daarbuiten valt, is niet gelijkwaardig.'

De Marokkaanse schrijfster Naima El Bezaz, die zich in haar boek Minnares van de duivel openhartig uit over seks en thema's als onderdrukking en de dubbele moraal van Marokkaanse mannen in haar lezingen weeft, wordt vaak heftig uitgescholden in e-mails. 'De discussies op maghreb.nl en maroc.nl liegen er ook niet om. Maar blaffende honden bijten niet.'

Ook El Bezaz stuit op het taboe van de zelfkritiek. 'Er wordt onmiddellijk gezegd dat je de islam in een kwaad daglicht stelt.' Ze at laatst met Hirsi Ali, die toen al vreselijk bang was. El Bezaz: 'Als je uit de groep stapt, word je verketterd.'

Bedreigd is ze niet echt, zegt Seçil Arda, voorzitter van het International Network Women from Turkey. Arda is feministe, stelt de hoofddoek gelijk aan de blinddoek en meent dat vrouwen die hem dragen als teken van zelfbewustzijn 'misbruikt worden voor een islamitische circusact van mannen'. In moslimkringen is een genuanceerde discussie niet mogelijk, zegt ze. 'Er wordt altijd vreselijk agressief gereageerd. Het is absoluut noodzakelijk dat er een filosofisch proces op gang komt om de islam van binnenuit te moderniseren.'

Bemoedigend vindt Arda dat steeds meer moslimvrouwen hun nek durven uitsteken. Hoewel ze moet constateren dat moslims sinds 11 september in een verdedigende kramp zijn geschoten. In Rondom tien zat docente Nabir, lerares op een zwarte school. Een kritisch debat is nodig, zei ze, maar niet nu. Dan spelen we de LPF-stemmers in de kaart.

'Ik hoor steeds dat de tijd niet rijp is', smaalt El Bezaz. Er was de commotie over de fatwa tegen Salman Rushdie, over het annuleren van de opera Aïsha na islamitische dreigementen. Steeds voelden de moslims zich te zeer in een hoek gedrukt om het zelfkritisch debat te openen. 'Niet nu, wanneer dan wel?'

================================================================

Islam / 'Het vonnis voltrekken zou de plicht zijn van iedere moslim'

door Yoram Stein

De arabist Fred Leemhuis neemt de bedreigingen 'heel hoog op'. Hirsi Ali deed maandag aangifte. De dreigementen komen volgens de politie van moslimextremisten. Oorzaak zou de kritische toon zijn die Hirsi Ali, zelf van Somalische en islamitische komaf, publiekelijk aanslaat over de islam. ,,Ik denk dat ze gevaar loopt'', zegt Leemhuis. ,,Hier huiver ik van. Dit is meer dan monddood maken, dit is iemand dood willen maken.''

,,Iedere moslim die het doodvonnis van een afvallige voltrekt, doet voor God welgevallig werk'', zegt Leemhuis. ,,Dit is dus de vrijheid van godsdienst. Dit is de islam.''

Leemhuis legt uit waarom hij de bedreigingen zo serieus neemt: ,,In Egypte verklaarde de uiterst gezaghebbende imam Mohamed Al-Ghazali dat op afvalligheid de doodstraf staat. Als de staat het niet doet, zou het de plicht van iedere moslim zijn om dit zélf te doen.''

Ghazali zei dit tegen een rechtbank, nadat fundamentalisten een geseculariseerde schrijver hadden vermoord. ,,Het zijn dit soort uitspraken die mensen kunnen inspireren. En fundamentalisten trekken zich weinig aan van landsgrenzen en nationale wetgevingen.'' Probleem is dan nog wel het bewijs. ,,Het moet echt vaststaan dat iemand een afvallige is'', aldus Leemhuis. Dat zou moeten blijken uit de woorden en de daden van de afvallige.

,,Afvalligheid is het grootste taboe in de islam'', zegt arabist Maurice Blessing. ,,Het is een grens die je niet oversteekt. Voor mij als niet-moslim is het makkelijker om kritiek op de islam te leveren dan voor moslims.'' Blessing maakte zich al zorgen, toen hij Hirsi Ali's tv-optredens had gezien. ,,Iemand op tv van afvalligheid beschuldigen, zoals moslims vorige week in het programma 'Rondom tien' met haar deden, is kwalijk. Als je dat als moslim doet, weet je waar je iemand van beschuldigt en wat voor consequenties dat kan hebben.''

Maar volgens Yassin Hartog, coördinator van Islam en burgerschap, wordt aan afvalligheid door Nederlandse moslims niet zo zwaar getild. ,,In de Nederlandse context wordt dat gezien als een persoonlijke keuze'', zegt hij. ,,Er is geen discussie over afvalligheid. Er is een individu dat te kennen heeft gegeven dat ze geseculariseerd is. Dat brengt een zekere vooringenomenheid mee. Zo is zij bijvoorbeeld een fervent tegenstander van islamitische basisscholen.''

Dat Hirsi Ali meerdere keren met de dood bedreigd is, heeft volgens Hartog met afvalligheid niet te maken. ,,Ik denk dat met name de Somalische gemeenschap boos op haar is, omdat zij problemen als vrouwenmishandeling geheel op de islam terugvoert. Moslims voelen zich als gemeenschap aangevallen door haar.''

Trouw
===

,,Iedere moslim die het doodvonnis van een afvallige voltrekt, doet voor God welgevallig werk'', zegt Leemhuis. ,,Dit is dus de vrijheid van godsdienst. Dit is de islam.''

Waaruit maar weer blijkt dat de vrijheid van godsdienst in Nederland voor de islam toch te veel van het goede is waarschijnlijk.

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  donderdag 19 september 2002 @ 20:11:22 #2
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_5882770
Gaat dit nu weer uitmonden in een discussie over de Islam, waarbij iedereen tegen is omdat een enkeling het voor de meerderheid verpest?
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  donderdag 19 september 2002 @ 20:13:12 #3
2397 MacBeth
dum-dum-BOOM-dum-*crash*
pi_5882812
quote:
Op donderdag 19 september 2002 20:11 schreef robh het volgende:
waarbij iedereen tegen is omdat een enkeling het voor de meerderheid verpest?
Precies, wat 'n samenvatting, die enkeling die het voor de rest verpest word verstoten

[Dit bericht is gewijzigd door MacBeth op 19-09-2002 20:15]

Down[br]Under
pi_5882829
quote:
Op donderdag 19 september 2002 20:11 schreef robh het volgende:
Gaat dit nu weer uitmonden in een discussie over de Islam, waarbij iedereen tegen is omdat een enkeling het voor de meerderheid verpest?
Gaat dit nu weer uitmonden in een stigmatisering van een topic omdat R@b het post?

Blijkt gewoon dat de islam nog een heel eind te gaan heeft in ontwikkeling...

[Dit bericht is gewijzigd door DennisMoore op 19-09-2002 20:14]

pi_5882836
prima topic. ik ben het dan wel niet met je eens maar de kick-off is prima en degelijk, en naar mijn idee zelf behoorlijk objectief.

hulde r@b (mag ook wel eens door de linkse kerk gezegd worden)

Ride for vengeance | Tons of Tattoos | Tattoopedia
pi_5882838
Die enkeling is dus die afvallige? Dus die moeten eigenlijk hun bek houden dan is er ook geen probleem.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_5882868
quote:
Op donderdag 19 september 2002 20:14 schreef wonko het volgende:
Die enkeling is dus die afvallige? Dus die moeten eigenlijk hun bek houden dan is er ook geen probleem.
Zo redenerend hadden we nog steeds gedacht dat de aarde plat was, en had Luther nooit iets tegen een kerkdeur getimmerd...
  donderdag 19 september 2002 @ 20:21:39 #8
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_5882964
quote:
Op donderdag 19 september 2002 20:04 schreef R@b het volgende:
Maar volgens Yassin Hartog, coördinator van Islam en burgerschap, wordt aan afvalligheid door Nederlandse moslims niet zo zwaar getild. ,,In de Nederlandse context wordt dat gezien als een persoonlijke keuze'', zegt hij. ,,Er is geen discussie over afvalligheid. Er is een individu dat te kennen heeft gegeven dat ze geseculariseerd is. Dat brengt een zekere vooringenomenheid mee. Zo is zij bijvoorbeeld een fervent tegenstander van islamitische basisscholen.''

Dat Hirsi Ali meerdere keren met de dood bedreigd is, heeft volgens Hartog met afvalligheid niet te maken. ,,Ik denk dat met name de Somalische gemeenschap boos op haar is, omdat zij problemen als vrouwenmishandeling geheel op de islam terugvoert. Moslims voelen zich als gemeenschap aangevallen door haar.''

Zo mag je er toch ook tegenover staan
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  donderdag 19 september 2002 @ 20:23:24 #9
29170 aakab
Karanliktan Aydinliga
pi_5882998
quote:
Op donderdag 19 september 2002 20:14 schreef Arma_Angelus het volgende:
prima topic. ik ben het dan wel niet met je eens maar de kick-off is prima en degelijk, en naar mijn idee zelf behoorlijk objectief.

hulde r@b (mag ook wel eens door de linkse kerk gezegd worden)

Hmm ik vind het eigenlijk voraal subjectief. Zo heeft de somalische dame laatst in een radio programma bekend gemaakt dat ze geen moslim is. Ook is dit tijdens de programma op Ned1 ofzo gezegd, maar werd de programma gewoon afgesloten door de gastheer.

Oftewel dit is puur subjectief, en de teksten die hier zijn geplaatst uit de koran mogen dan wel zo wezen maar die zullen vast wel vervolgd worden met:
Je mag iemand doden, als je blabla....

En ik weet haast zeker dat dit ook in de bijbel staat, dus kap met dat ontwikkel gedoe, het staat nou eenmaal in de koran en we gaan geen texten veranderen zodat een paar domme nederlanders zich goed kunnen voelen(zogenaamd integreren..).

Dus een verzoek aan de topic starter om de rest van het verhaaltje er ook bij neer te zetten .,...

pi_5882999
quote:
Op donderdag 19 september 2002 20:16 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Zo redenerend hadden we nog steeds gedacht dat de aarde plat was, en had Luther nooit iets tegen een kerkdeur getimmerd...

En dat is ook de reden dat er zo verdomd weinig islamitische vrijdenkers opstaan en moslims zich gelijk als groep aangevallen voelen.

,,Afvalligheid is het grootste taboe in de islam'', zegt arabist Maurice Blessing. ,,Het is een grens die je niet oversteekt. Voor mij als niet-moslim is het makkelijker om kritiek op de islam te leveren dan voor moslims.''

pi_5883071
quote:
Op donderdag 19 september 2002 20:23 schreef aakab het volgende:

het staat nou eenmaal in de koran en we gaan geen texten veranderen zodat een paar domme nederlanders zich goed kunnen voelen(zogenaamd integreren..).

Je hoeft ze niet veranderen, als je ze maar afzweert.

Want anders geldt dat de vrijheid van godsdienst in Nederland voor de islam toch te veel van het goede is waarschijnlijk.

quote:
Dus een verzoek aan de topic starter om de rest van het verhaaltje er ook bij neer te zetten .,...
Welke rest ? En wat let je om zelf wat bij te voegen?
pi_5883096
quote:
Op donderdag 19 september 2002 20:23 schreef aakab het volgende:

Oftewel dit is puur subjectief, en de teksten die hier zijn geplaatst uit de koran mogen dan wel zo wezen maar die zullen vast wel vervolgd worden met:
Je mag iemand doden, als je blabla....

En ik weet haast zeker dat dit ook in de bijbel staat, dus kap met dat ontwikkel gedoe, het staat nou eenmaal in de koran en we gaan geen texten veranderen zodat een paar domme nederlanders zich goed kunnen voelen(zogenaamd integreren..).

In dat geval graag een verzoek aan de islamitische leiders om de enkele idioten onder de moslims eens en voor altijd duidelijk te maken dat 'bedreigen met de dood' niet mag volgens de Koran. In het openbaar graag. En liefst óók nog een keer in het Nederlands.
pi_5883221
'En ik weet haast zeker dat dit ook in de bijbel staat,'

Haast is niet helemaal...niet helemaal is helemaal niet. Je brabbelt maar wat of kom met citaten uit de bijbel. Verder ook al zou het in de bijbel staan dan nog zie ik geen christenen het te pas of te onpas in het openbaar roepen.

Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  donderdag 19 september 2002 @ 20:34:17 #14
29170 aakab
Karanliktan Aydinliga
pi_5883224
quote:
Je hoeft ze niet veranderen, als je ze maar afzweert.

Want anders geldt dat de vrijheid van godsdienst in Nederland voor de islam toch te veel van het goede is waarschijnlijk.

Waarom zou ik iets wat ik geloof moeten afzweren?
Heb jij ooit in de krant gelezen dat een moslim iemand heeft gedood omdat de Koran hem deze recht geeft?
Ikke niet....Waarom niet? omdat het gewoon onzin is wat er in de begintopic word gezegd....Ok het staat dan wel in de koran maar dit zal vast wel opgevolgd worden door een aantal zinnen waarin word vermeld onder welke omstandigheden dit mag en wie het allemaal mag uitvoeren.
Oftewel hier word het systeem van een rechter uitgelegd.

Vergeet niet dat de Islam niet alleen een godsdienst is maar tegelijkertijd ook een manier van leven, met zo zijn eigen rechtenstructuur en rechtensysteem.

En zelf dingen toevoegen, sorry me kennis is hier teweinig voor, en ik had niet de gelegenheid om de hele programma te volgen...

pi_5883248
quote:
Op donderdag 19 september 2002 20:34 schreef aakab het volgende:

Vergeet niet dat de Islam niet alleen een godsdienst is maar tegelijkertijd ook een manier van leven, met zo zijn eigen rechtenstructuur en rechtensysteem.

En dat mag NU net niet in Nederland. En dat moet zo blijven ook.
  donderdag 19 september 2002 @ 20:36:25 #16
29170 aakab
Karanliktan Aydinliga
pi_5883265
quote:
Op donderdag 19 september 2002 20:34 schreef wonko het volgende:
'En ik weet haast zeker dat dit ook in de bijbel staat,'

Haast is niet helemaal...niet helemaal is helemaal niet. Je brabbelt maar wat of kom met citaten uit de bijbel. Verder ook al zou het in de bijbel staan dan nog zie ik geen christenen het te pas of te onpas in het openbaar roepen.

Waar geeft de topicstarter een bron aan? Waar word er gezegd uit welke delen van de koran het komt...
Oftewel ik mag het als onzin bestempelen? Doe niet zo kinderachtig man......
pi_5883274
Zoals ik al zei, ik ben het niet eens met de strekking van het verhaal en ik vermoed dat de islam zelf niet het 'achterlijke' geloof is wat men ervan maakt, maar dat het net als met zwarte kousen in het christendom en van die jokers met die ellenlange baarden in het jodendom precies hetzelfde is.

En daarbij komt dat het islam vooral gepraktiseerd wordt in achtergestelde gebieden die nog niet op het 'sociaal' en 'maatschappelijke' niveau van west-europa zitten.

Wat ik me dan alleen wel afvraag is of dit niet deels komt door het geloof en zoja hoe we dat kunnen oplossen, aangezien het dan een kip-ei verhaal wordt.

-EDIT- mezelf wat intelligenter laten overkomen door de spelfouten eruit te halen.

[Dit bericht is gewijzigd door Arma_Angelus op 19-09-2002 20:40]

donderdag 19 september 2002 @ 20:37:34 #18
29170 aakab
Karanliktan Aydinliga
pi_5883299
quote:
Op donderdag 19 september 2002 20:35 schreef R@b het volgende:

[..]

Ok daar wil niemand ook wat aan veranderen.
pi_5883501
quote:
Op donderdag 19 september 2002 20:37 schreef aakab het volgende:

[..]

Ok daar wil niemand ook wat aan veranderen.

Blijkbaar wel. Gezien het aantal radicale 'islamitische' organisaties dat actief is. En waarvan er (zie ander lopend topic) nu in Duitsland al een aantal verboden zijn.
  donderdag 19 september 2002 @ 20:49:34 #20
29170 aakab
Karanliktan Aydinliga
pi_5883606
quote:
Op donderdag 19 september 2002 20:45 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Blijkbaar wel. Gezien het aantal radicale 'islamitische' organisaties dat actief is. En waarvan er (zie ander lopend topic) nu in Duitsland al een aantal verboden zijn.

Die groeperingen zijn verboden in het land der herkomst, en aangezien hmm duitsland/nederland vrij tolerant met dit soort zaken zijn vestegen ze zich hiero...
quote:
De Kalifaatstaat streeft naar de vestiging van een islamitische staat in Turkije. Momenteel zijn daar kerk en staat strikt gescheiden.
Oftewel, ze hebben het niet slecht voor met duitsland maar met turkije...dus nix aan de hand../.
pi_5883713
quote:
Op donderdag 19 september 2002 20:49 schreef aakab het volgende:
Oftewel, ze hebben het niet slecht voor met duitsland maar met turkije...dus nix aan de hand../.
mee eens, maar wie geeft ons de garantie dat ze dat hier niet ook willen *Yikes wat rechts van mij*
  donderdag 19 september 2002 @ 20:57:38 #22
29170 aakab
Karanliktan Aydinliga
pi_5883792
quote:
Op donderdag 19 september 2002 20:53 schreef Arma_Angelus het volgende:

[..]

mee eens, maar wie geeft ons de garantie dat ze dat hier niet ook willen *Yikes wat rechts van mij*

Niemand...dus je gaat deze groeperingen verbieden, net als duitsland dat heeft gedaan.
Nu nederland nog, waar de pkk gewoon kantoortjes mag openen en terroristen zich mogen vestigen..
pi_5883929
quote:
Op donderdag 19 september 2002 20:35 schreef R@b het volgende:

[..]

Wacht maar tot wij in de meerderheid zijn en we hier een gekozen Islamitische regime hebben!
Incidenten in Frankrijk die aangeduid worden als anti-semitisme, zijn veelal door de joden zelf gepleegd om hun slachtofferrol te versterken.
pi_5883950
quote:
Op donderdag 19 september 2002 21:03 schreef onschuldig het volgende:

Wacht maar tot wij in de meerderheid zijn en we hier een gekozen Islamitische regime hebben!

als het aan de heren hierboven ligt kun je lang wachten geloof ik.

wat mij betreft begin je gelijk een islamitische partij.

pi_5883976
Ja in deze context nog een uitspraak van Aboe Jahjah over een moderne Marokkaanse vrouw die perfect geintegreerd is in de Westerse maatschapij, heel keurig Nederlands praat, universiteit heeft gelopen etc.

"Zij behoort niet meer tot onze gemeenschap"

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')