abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128713566
Al Arabiya - Al Jazeera Arabic - Al Jazeera English - BBC Arabic - CBS News - CNN - Euronews - Haaretz - Israel National News - Jerusalem Post - Ma'an News - Sky News - Ynetnews

• Bij het citeren van nieuwsberichten graag bronvermelding, liefst door een directe link naar de bron.
• Nog even de herinnering om van deze topics geen plakboek te maken vol met foto's en videofragmenten die niks toevoegen. Bloederige en schokkende afbeeldingen ook niet direct hier plaatsen, maar via een link, voorzien van een waarschuwing. Dank voor de medewerking.
• Emoties kunnen soms hoog oplopen, maar laat jezelf niet verleiden om anderen te kwetsen of te beledigen. Meld misstanden in NWS-feedback of via een topic-report; ga het niet hier lopen uitvechten. Dank voor de medewerking.

Yo!!

Ook ultraorthodoxen in leger Israël
quote:
Het Israëlische kabinet heeft een wetsvoorstel aangenomen dat het grootste deel van de studenten van de rabbijnenscholen onder de dienstplicht brengt. Jaarlijks wordt alleen nog een uitzondering gemaakt voor 1800 "uitblinkende bijbelstudenten".

Zo'n 6200 anderen moeten wel in dienst. Ultraorthodoxe Joden zijn woedend. "Dit grenst aan geloofsvervolging en wreedheid", zei een parlementslid van een ultraorthodoxe partij.

Het wetsvoorstel breekt met een traditie die vanaf de oprichting van de staat Israël in 1948 bestaat. Die houdt in dat studenten van de rabbijnenopleidingen niet in het leger hoeven, zodat ze zich volledig kunnen wijden aan het bestuderen van de bijbel.

Overgangsperiode
De uitzonderingspositie van de ultraorthodoxe joden speelde een belangrijke rol bij de verkiezingen in januari. Twee partijen die campagne voerden vóór afschaffing van dit privilege wonnen er veel stemmen mee. Na de verkiezingen keerden de ultraorthodoxe partijen niet terug in het kabinet.

Om de pijn te verzachten, geldt een overgangsperiode van vier jaar. Daarin worden ultraorthodoxe studenten alleen aangemoedigd om dienst te nemen.
http://nos.nl/artikel/526(...)in-leger-israel.html
  maandag 8 juli 2013 @ 11:08:53 #3
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_128714183
Mwhehehe, dat artikel in de OP :')

Dus als voor gelovigen dezelfde regels gaan gelden als 'gewone' burgers, is het geloofsvervolging?
Laffe huichelaar
  maandag 8 juli 2013 @ 11:15:47 #4
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_128714376
quote:
Nice girls. :) Maar ik zal nooit tot rabbijns geloof overgaan. Helaas. En ja, ik zou een Arabische trouwen, of een Jodin als mijn kinderen geen moslims noch joden hoeven worden.

Maar toch veel latent racisme helaas. Zelfs onder hen. Bij setters en extreemrechts nog erger....

Over de demografische bedreiging:

Joodse geboortes zijn nu veelal haredim. Geen zionisten veelal.

En Arabische Palestijnse geboortecijfers blijven hoger relatief, nog te zwijgen over de bezette Palestijnse gebieden of de staat Palestina.

Meer Israëlische Arabieren en meer ultraorthodoxe joden zullen een grote druk op het Israëlische staatsbeleid en leger zetten.

Vandaar Liebermans Sovjet-achtige plan voor deportaties van nietjoden.

Veel seculiere Israëli's en zelfs orthodoxen emigreren overigens. Tienduizenden naar Duitsland uitgerekend.
pi_128714512
quote:
1s.gif Op maandag 8 juli 2013 11:15 schreef Veldkamp het volgende:

[..]

Nice girls. :) Maar ik zal nooit tot rabbijns geloof overgaan. Helaas. En ja, ik zou een Arabische trouwen, of een Jodin als mijn kinderen geen moslims noch joden hoeven worden.

Maar toch veel latent racisme helaas. Zelfs onder hen. Bij setters en extreemrechts nog erger....

Over de demografische bedreiging:

Joodse geboortes zijn nu veelal haredim. Geen zionisten veelal.

En Arabische Palestijnse geboortecijfers blijven hoger relatief, nog te zwijgen over de bezette Palestijnse gebieden of de staat Palestina.

Meer Israëlische Arabieren en meer ultraorthodoxe joden zullen een grote druk op het Israëlische staatsbeleid en leger zetten.

Vandaar Liebermans Sovjet-achtige plan voor deportaties van nietjoden.

Veel seculiere Israëli's en zelfs orthodoxen emigreren overigens. Tienduizenden naar Duitsland uitgerekend.
Heeft niets met racisme maar met behoud van cultuur te maken, ze zeggen toch als hij/zij tot het jodendom bekeert dat het dan wel zou kunnen?

Misschien gaan er wel joden weg uit Israël, maar er komen er meer naar Israël. Israël heeft een positieve immigratiestroom
  maandag 8 juli 2013 @ 14:05:12 #6
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_128719998
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 11:20 schreef vladesk het volgende:

[..]

Heeft niets met racisme maar met behoud van cultuur te maken, ze zeggen toch als hij/zij tot het jodendom bekeert dat het dan wel zou kunnen?

Misschien gaan er wel joden weg uit Israël, maar er komen er meer naar Israël. Israël heeft een positieve immigratiestroom
Ik zou ook wel zo'n mooie Israëlische meid hebben willen trouwen, als zij maar katholiek zou worden en mijn waarden zou delen.

Ik schreef ook dat er soms racistische ondertonen onder zaten.

Wat dat betreft zijn zwarte katholieke Congolese vrouwen (ook beauties onder) dichter bij mijn cultuur staand dan blanke Oost-Europese liberale, ex-marxistische of chassidische Jodinnen.
  maandag 8 juli 2013 @ 14:07:38 #7
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_128720088
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 10:42 schreef vladesk het volgende:

[..]

Births by mother
Year Jewish Muslim Christian Druze Total
1996 83,710 30,802 2,678 2,682 121,333
2000 91,936 35,740 2,789 2,708 136,390
2005 100,657 34,217 2,487 2,533 143,913
2006 104,513 34,337 2,500 2,601 148,170
2007 107,986 34,572 2,521 2,510 151,679
2008 112,803 34,860 2,511 2,534 156,923
2009 116,599 35,253 2,514 2,517 161,042
2010 120,673 36,221 2,511 2,535 166,255
2011 121,617 35,098 2,596 2,467 166,091
2012 125,173 35,743 2,611 2,356 170,246

Hoe verklaar je dit dan? volgens deze tabel komt er geen drastische veranderende demografie... nu zijn er ook al zo'n 20-25% arabieren en volgens deze cijfers zal dat gewoon zo blijven
Deze statistieken zijn onvolkomen. Statistieken kunnen vervalst zijn, naar gelang politiek doel.

Bovendien is het stijgende joodse geboortecijfer één op één te wijten aan de toename van de ultraorthodoxe joodse populatie binnen Israël. Deze bevolkingsgroep staat niet voor zionisme, dat zij grotendeels een seculiere en goddeloze ideologie van nationalisme achten. Niet alleen Satmar, ook vele andere grote of kleine splintergroeperingen en rebbes.

De enorme toename van de Palestijnse populatie op de Westelijke Jordaanoever (zonder toekomstige verdrijvingen, uithongering of oorlogsdoden) is ook onafwendbaar.
  maandag 8 juli 2013 @ 14:11:52 #8
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_128720224
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 02:01 schreef vladesk het volgende:

[..]

Niet elke moslim is een collaborateur hoor, er zijn genoeg moslims die het leger dienen. Maar je hebt wel gelijk dat sommigen/velen een bedreiging vormen, daarom zouden anti Israëlische arabieren uitgewezen moeten worden.

Orthodoxen hebben inderdaad een groter kindercijfer, maar dat hoeft in principe geen probleem te zijn. Toevallig gisteren is goedgekeurd dat orthodoxen vanaf 2017 verplicht het leger moeten dienen, dus we zullen zien wat dat geeft. Er is in Jeruzalem een anti Israël beweging van ultraorthodoxen (een klein deel ervan) maar ik denk niet dat ze Israël zullen verraden. Dat zou in hun eigen nadeel zijn. Trouwens, ze zetelen niet voor niets al decennialang mee in de Israëlische regering
Als Joodse Nederlander wil jij je het recht aanmatigen om de autochtone Palestijnse bevolking grotendeels te deporteren vanuit een gebied waar jij en je voorouders nooit gesloten en continüe hebben gewoond? :N :N :N

Ultraorthodoxe haredische joden zullen niet in het leger zelf gaan dienen. Er zijn ook orthodoxe joden die wel gewoon de staat Israël gehoorzamen, maar toch niet zoals de Zionistische idealisten die zonder nadenken hele Palestijnse dorpen verdreven en opbliezen in 1948.

De psychische druk en de ideologische houding is veranderd, ook bij de liberale Israëlische seculiere jeugdige dienstplichtigen. Velen roken hun trauma's met wiet weg of met drugs in India of als backpacker in Thailand.
  maandag 8 juli 2013 @ 14:13:10 #9
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_128720276
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 02:54 schreef Mylene het volgende:
Israël blaast zich liever als kernmacht op dan dat de buurland zullen winnen.
De Samson-optie.

Nog zo'n waanzinnige verschrikking uit militaristische gekke hoofden.

Overigens vind ik Martin van Creveld top als militair historicus.

[ Bericht 6% gewijzigd door Veldkamp op 08-07-2013 15:15:22 ]
  maandag 8 juli 2013 @ 14:17:12 #10
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_128720441
quote:
7s.gif Op maandag 8 juli 2013 10:38 schreef Karrs het volgende:

[..]

En denk jij dat de Arabieren die nu in Israël wonen, terug willen naar de 'oude situatie'?

Jullie moeten toch eens van dat idee af dat Israël ten onder zal gaan. Wen er nou maar aan dat Israël bestaat; dit gaat gewoon zo blijven.
Neen, dat weet ik ook wel. De Israëlische Arabieren willen niet terug in geïsoleerde of afhankelijk gehouden armere staten zonder het hoge niveau van voorzieningen door Israël zeer lang kenmerkte. Toch brokkelt ook de Israëlische verzorgingsstaat af langzaamaan. Zeker de Israëlische Druzen willen niet terug bij een nieuwe staat Palestina, omdat zij door Druzen elders (Jordanië, Libanon, Syrië) en door de Arabische wereld als collaborateurs met het Zionisme worden gezien.

Wie is "jullie"?

Ik predik niet de ondergang van Israël, maar wijs op parallellen met de Kruisvaartstaten in de regio.
Het bestaan van Israël gedurende 65 jaar is niet buitengewoon op een historische schaal.

Ook de kruisvaarders konden een eeuw lang de tegenstanders van zich afschudden.

Overigens kom ik best graag in delen van Israël. Maar de situatie in bezet Hebron enz. is verschrikkelijk. Een aanfluiting.
pi_128721523
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 14:11 schreef Veldkamp het volgende:

[..]

Als Joodse Nederlander wil jij je het recht aanmatigen om de autochtone Palestijnse bevolking grotendeels te deporteren vanuit een gebied waar jij en je voorouders nooit gesloten en continüe hebben gewoond? :N :N :N
Hij is een troll die vladesk.
Een pure zionist (heb mijn twijfels of hij religieuze jood is zoals hij zelf zegt als ik kijk naar zijn post geschiedenis en hoe hij reageerd

Overigens haat hij joden (zie quote):

quote:
En dat is nu exact de reden waarom ik anti zionistische joden haat. Ze laten hun broeders in de streeks in de strijd om het Heilige Land.
Zelf zegt hij het leger in te gaan MAAR niet om te DODEN , maar even verderop wil hij andere landen bombarderen.

Of hij is een troll of een (gore) zionist die vrome joden haat (lees vroom : zijn religieuze joden)
Indien dat laatste dan begin ik steeds meer het gevoel te krijgen dat Kees bij het rechte eind heeft.

Tragisch dat dit soort 'ontjoodse' joden Israel gaan sturen (gay parades ed) en hun intense haat jegens orthodoxe joden en Arabieren, niet alleen joden overal te wereld gevaar aandoet maar ook nog het joodse religie MISBRUIKT om hun doel te bereiken.

[ Bericht 17% gewijzigd door Skillsy op 08-07-2013 14:58:27 ]
  maandag 8 juli 2013 @ 15:12:49 #12
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_128722133
quote:
1s.gif Op maandag 8 juli 2013 14:52 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Hij is een troll die vladesk.
Een pure zionist (heb mijn twijfels of hij religieuze jood is zoals hij zelf zegt als ik kijk naar zijn post geschiedenis en hoe hij reageerd

Overigens haat hij joden (zie quote):

De haat en nijd tussen (en tegenover) zionisten en anti-zionisten is allang bekend. Het is wel eenzijdig om het zionisme als volledige identificatie van "jodendom" te beschouwen. Of Israël gelijk te stellen aan het joodse volk.

Toch is dat in de psychologie van het Westen redelijk gelukt. En ook veel Arabieren zien dat inmiddels zo (tot 1960 nog zeker niet zo).

quote:
Zelf zegt hij het leger in te gaan MAAR niet om te DODEN , maar even verderop wil hij andere landen bombarderen.

Of hij is een troll of een (gore) zionist die vrome joden haat (lees vroom : zijn religieuze joden)
Indien dat laatste dan begin ik steeds meer het gevoel te krijgen dat Kees bij het rechte eind heeft.

Tragisch dat dit soort 'ontjoodse' joden Israel gaan sturen (gay parades ed) en hun intense haat jegens orthodoxe joden en Arabieren, niet alleen joden overal te wereld gevaar aandoet maar ook nog het joodse religie MISBRUIKT om hun doel te bereiken.

Laten we niet gaan schelden.

Veel liberale en seculiere Nederlandse joden hebben volledig onbegrip voor de ultraorthodoxe haredische joden. Die waren ook voor 1940 hier in Nederland al een minderheid en bovendien door hun isolatie en wetgetrouwheid een gemakkelijk slachtoffer voor de deportatiepolitiek en de massamoord door de Duitse bezettingsmacht (althans door de SD en nazi's).

Inderdaad heeft de Gay Parade Tel Aviv en Gay Parade Jerusalem meer weg van de Amsterdamse Mokumse niet koosjer etende joden dan van het Jodendom zoals dat voorheen in Europa grotendeels bestond en gezien werd. Het Zionisme is dan ook erg breed en gewoon Joods nationalisme volgens de idealistische filosofen uit de 19e eeuwse Duitse intellectuele cultuur (waaruit Th. Herzl zelf ook voortkwam).

Tegelijkertijd is het wel de realiteit. Het Jodendom is zeer geseculariseerd (als volk), ook binnen de rabbijnse religie zijn er talloze afwijkingen en nieuwlichters bijgekomen. Het Reformjudentum, Conservative Judaism en zelfs sinds 1967 het "modern-orthodoxe jodendom" dat een nieuwe vorm, religieus, van zionisme is. Deze religieuze modern-orthodoxe zionisten worden veelal met ultraorthodoxe en orthodoxe joden verward, bovendien worden seculiere settlers (kolonisten) nauwelijks getoond in de media. De modern-orthodoxe relatief recente stroming is beter voor de mediabeeldvorming, vrees ik.

Ook apathische, anti-zionistische seculier-liberale of geassimileerde joden blijven volledig buiten beeld. Deze zijn in Nederland ook talrijk. Ik heb enkele joodse vrienden uit deze "hoek". Ze zijn zo geïntegreerd met lokale cultuur, gebruiken en verenigingen, dat ze zich enkel als Nederlander zien. Ook grotendeels gemengd gehuwd overigens. Dat zal uit jouw oogpunt wel jammer gevonden worden.
pi_128722263
quote:
Dat sommigen de puurheid van het Jodendom willen waarborgen heeft toch wel een ironisch tintje. Nog niet zo lang geleden wilden een andere etnische groep om diezelfde reden de Joden uitmoorden.
  maandag 8 juli 2013 @ 15:26:40 #14
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_128722598
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 15:16 schreef Dvm86 het volgende:

[..]

Dat sommigen de puurheid van het Jodendom willen waarborgen heeft toch wel een ironisch tintje. Nog niet zo lang geleden wilden een andere etnische groep om diezelfde reden de Joden uitmoorden.
Tegelijkertijd moeten wij constateren dat enorm veel Joden vlak na de Tweede Wereldoorlog totaal wilden assimileren.

Ook in Nederland. Sommigen werden Zionisten en vertrokken, maar zeer velen bekeerden zich tot Gereformeerde of Katholieke godsdienst, zodat zij binnen die zuil op bescherming zouden kunnen rekenen.

Anderen vluchtten als kapitalisten of trotskisten uit angst voor Stalins Sovjet-Unie naar bijv. Canada.

Het is nu niet zo dat de joden in Nederland zo tegen gemengde huwelijken zijn.

Daarom verbaast de houding in Israëlische progressieve stad als Tel Aviv mij ook.

Afgezien van hun constante gezeur over de prijs en kwaliteit en klaagzangen, vind ik Israëlische meiden en jongens als toeristen wel interessant. Ze brengen een andere ervaring dan wij westerse patatkinderen en gamegeneraties. Zij hebben vaak real life guerilla-ervaring. Als bezettingsmacht. Dat is dan weer minder benijdenswaardig uit mijn oogpunt.

In deze video komen ook verschillende jongeren, jonge volwassenen en kinderen aan het woord. De gezinnen hebben ook duidelijk een indruk achtergelaten op hun kroost.
pi_128722850
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 14:07 schreef Veldkamp het volgende:

[..]

Deze statistieken zijn onvolkomen. Statistieken kunnen vervalst zijn, naar gelang politiek doel.

Bovendien is het stijgende joodse geboortecijfer één op één te wijten aan de toename van de ultraorthodoxe joodse populatie binnen Israël. Deze bevolkingsgroep staat niet voor zionisme, dat zij grotendeels een seculiere en goddeloze ideologie van nationalisme achten. Niet alleen Satmar, ook vele andere grote of kleine splintergroeperingen en rebbes.

De enorme toename van de Palestijnse populatie op de Westelijke Jordaanoever (zonder toekomstige verdrijvingen, uithongering of oorlogsdoden) is ook onafwendbaar.
Niet alle ultra orthodoxen zijn tegen Israël hoor, je hebt verschillende stromingen.

Verder begrijp ik niet wat ze in Israël zouden doen als ze tegen het zionisme zijn
pi_128722951
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 14:11 schreef Veldkamp het volgende:

[..]

Ultraorthodoxe haredische joden zullen niet in het leger zelf gaan dienen. Er zijn ook orthodoxe joden die wel gewoon de staat Israël gehoorzamen, maar toch niet zoals de Zionistische idealisten die zonder nadenken hele Palestijnse dorpen verdreven en opbliezen in 1948.

De psychische druk en de ideologische houding is veranderd, ook bij de liberale Israëlische seculiere jeugdige dienstplichtigen. Velen roken hun trauma's met wiet weg of met drugs in India of als backpacker in Thailand.
Binnenkort ben ik wel Israëlisch staatsburger dus dan heb ik wel het recht om daarover mee te beslissen. Iemand die anti Israël is, hoort niet in Israël te wonen.

En de ultra orthodoxen worden vanaf 2017 verplicht om het leger te dienen (met uitzondering van de beste 1800 studenten)
pi_128723023
Arabische christenen: Israël waard om voor te strijden

Arabische christelijke inwoners van Nazareth die met trots in het Israëlische leger dienen en hun kinderen aanmoedigen hetzelfde te doen, komen onder steeds grotere druk te staan; Israël begint hier kennis van te nemen en voor hen op te komen.

Sinds enkele jaren nu heeft een groep van Nazareense christenen - officieren uit het Israëlische leger - actief jonge lokale Arabieren geworven om in hun voetsporen te treden en de Joodse staat te dienen.

Israel Today heeft in zijn gedrukte editie eerder uitgebreid bericht over dit fenomeen. Mis geen enkele verslaggeving meer – NEEM NU EEN ABONNEMENT!

Hoewel hij zelf geen officier is, is de Grieks-orthodoxe geestelijke Vader Gabriel Nadaf een van de belangrijkste personen in deze beweging. Eind vorige maand dreigde de Grieks-orthodoxe patriarch van Jeruzalem Nadaf te ontslaan, op dringend verzoek van islamitische Arabische leden van de Israëlische Knesset.

De Israëlische minister van Justitie Tzipi Livni en minister van Binnenlandse Zaken Gideon Saar belde de priester meteen om hun steun te laten blijken en boden hun hulp aan.

Op woensdag kondigde de Israëlische dienst van de procureur-generaal aan dat het een onderzoek had geopend naar de activiteiten van de islamitische Knesset-leden die druk hadden uitgeoefend om Nadaf te ontslaan.

‘Het is onaanvaardbaar wanneer Arabische Knesset-leden menen dat ze als Trojaanse paarden in de Knesset kunnen fungeren door ophitsende brieven te sturen aan een christelijke priester die jonge christenen stimuleert om in het leger dienst te doen’, zei Likud Knesset-lid Miri Regev tijdens een hoorzitting van een commissie van het Israëlische parlement over het onderwerp.

Veel Arabische politici verzetten zich fel tegen Arabische deelname aan Israëlische nationale dienst uit angst dat dit het bestaan van de Joodse staat zal legitimeren (al betaalt deze hun salaris).

Intussen worden de pro-Israëlische Arabische christenen van Nazareth steeds stoutmoediger van houding, zo durfde zij het eind vorige maand zelfs aan om een openbare bijeenkomst te houden om de verdiensten van hun nieuwe forum te vieren, welk doel is meer jonge Arabieren te overtuigen het leger in te gaan, zo meldt de Israëlische krant Ma'ariv.

‘We kozen ervoor een conferentie te houden om aan te tonen dat niets ons zal afschrikken’, vertelde forum woordvoerder Moran Khaloul de krant. ‘We leven niet in Syrië, waar christenen niet mogen spreken ... of in Irak, waar de kerken zijn gebombardeerd. We leven in een Joodse staat, die democratisch en vrij is. Als Israëlische christenen zien we onszelf als onderdeel van deze staat en niet als deel van degenen die zich ertegen verzetten’.

Khaloul zei dat velen in de gemeenschap tot nu toe te bang waren om zich uit te spreken, maar dat dit zou gaan veranderen. Velen verwijzen nu zelfs openlijk naar zichzelf als 'Israëlische christenen’.

Ali, een organisator voor het forum, merkte op dat de lokale Arabieren zien wat er door het hele Midden-Oosten heen gebeurt en dat zij beseffen dat Israël de enige plaats in de regio is waar christenen zich veilig en thuis kunnen voelen. ‘Dat is de reden waarom er van ons meer en meer tot besef komen dat er hier geen ander land is dat de moeite waard is om voor te vechten’, voegde hij eraan toe.

Sommigen hadden nog diepere beweegredenen om tot het leger van de Joodse staat toe te treden.

Henry Zahav, in het eindjaar van zijn middelbare school, die van plan is om toe te treden tot de IDF, gaf dit ontroerende antwoord toen Ma'ariv vroeg waardoor hij tot dat besluit gekomen was: ‘Uiteindelijk zijn wij vanuit religieus oogpunt een met elkaar. Jezus was een Jood, zijn moeder was een Jodin, en zijn twaalf discipelen waren Joden’.

http://israeltoday.nl/hea(...)-om-voor-te-strijden

^O^

Ware helden _O_ _O_
pi_128723399
De anti zionistische arabieren in Israël zijn echt zo dom. Ze willen het leger niet dienen en haten de staat, en dan zijn ze verbaast dat ze als tweederangsburgers gezien worden :|W :|W

Voor mij is iedereen volwaardig Israëlisch staatsburger: jood christen druze moslim atheïst, zolang hij maar de joodse staat steunt _O_
pi_128724001
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 01:21 schreef vladesk het volgende:

[..]

Dus jij verwacht dat Israël 6 miljoen Palestijnen terug binnen laat? Nou, dan gaat het nog lang oorlog blijven

Dit gaat trouwens tegen de regels van het zionisme "een meerderheid te zijn in onze eigen staat"

Zelfs al wordt dit internationaal zo beslist - wat gelukkig niet gaat gebeuren - dan heb ik nog liever dat Israël vecht tot de laatste man dan dat we 6 miljoen arabieren terug binnen laten
Nogmaals, het kan echt niemand een ruk schelen wat de regels van het zionisme of de Jodendom zijn. Dat is niet de geldende wet.

Maar kijk hoe hypocriet jij en andere zionisten wel niet zijn. Het is wel ok dat mensen na honderden jaren weggeweest te zijn weer 'terug' gaan(mensen die al tientallen generaties niet in dat gebied zijn geweest), zelfs mensen die net bekeerd zijn en geen enkele relatie hebben met het land. Maar je gaat liever dood dan dat je mensen die 60 jaar geleden ergens nog woonden terug te laten keren naar hun huizen. Hypocriet en niet eens de discussie waard.

quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 01:18 schreef vladesk het volgende:

[..]

Wat doet het plan er toe? De arabieren waren niet akkoord dus zelfs al werd een israelische staat gesticht met de grenzen van '37 was er alsnog oorlog

Het doet er toe dat ze toen ook niet op eigen houtje een land hebben gesticht, terwijl de tegenpartij het er nog niet mee eens was. Zo is het wel met Israël gegaan.
pi_128724315
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 15:33 schreef vladesk het volgende:

[..]

Niet alle ultra orthodoxen zijn tegen Israël hoor, je hebt verschillende stromingen.

Verder begrijp ik niet wat ze in Israël zouden doen als ze tegen het zionisme zijn
Dude, de grootste groep Haredim woont niet eens in Israel!!

En de orthodoxe joden die er wonen zitten er al honderden jaren al voor de eerste Alia ( zoals oa de Neturei Karta ) waar jij mij mee vergis. Mijn vader komt uit Amerika van Hongaarse ouders en ze zijn van de satmar stroming en dat is NIET de Neturei Karta!!!. Veel mensen denken dat die twee hetzelfde zijn maar dat is niet.

Ikzelf ben liberaal opgevoed door mijn moeder in Nederland (anders zat ik niet op FOK! Hehe)

Waar ik mee zit is dat je voor doet als religieuze jood en dit misbruikt om je messias ( seculiere staat) goed te keuren.En als er joden zijn die er niet mee eens zijn gaat haten. Antisemiet ben je dan

Het joodse religie is er 1 van vrede , niet van militairen en atoombom. Bidden is beter dan de wapens te pakken.
En moslims zijn geen afgodendienaars
Het gehele Tora ademt over liefde voor de mens, maar daar is in Israel niks van te vinden.

Verder moet je doen wat je wil doen. Ik ben er niet op tegen, heb genoeg vrienden en familie leden wonen.

En dat gejank over de Holocaust moet maar eens afgelopen zijn, telkens weer die kaart. En voor je begint te zeiken : ja mijn familie is uitgemoord door de nazi's maar nooit zal ik DAT gebruiken om te kunnen rechtvaardigen wat Israel nu doet.
pi_128724949
quote:
1s.gif Op maandag 8 juli 2013 16:16 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Dude, de grootste groep Haredim woont niet eens in Israel!!

En de orthodoxe joden die er wonen zitten er al honderden jaren al voor de eerste Alia ( zoals oa de Neturei Karta ) waar jij mij mee vergis. Mijn vader komt uit Amerika van Hongaarse ouders en ze zijn van de satmar stroming en dat is NIET de Neturei Karta!!!. Veel mensen denken dat die twee hetzelfde zijn maar dat is niet.

Ikzelf ben liberaal opgevoed door mijn moeder in Nederland (anders zat ik niet op FOK! Hehe)

Waar ik mee zit is dat je voor doet als religieuze jood en dit misbruikt om je messias ( seculiere staat) goed te keuren.En als er joden zijn die er niet mee eens zijn gaat haten. Antisemiet ben je dan

Het joodse religie is er 1 van vrede , niet van militairen en atoombom. Bidden is beter dan de wapens te pakken.
En moslims zijn geen afgodendienaars
Het gehele Tora ademt over liefde voor de mens, maar daar is in Israel niks van te vinden.

Verder moet je doen wat je wil doen. Ik ben er niet op tegen, heb genoeg vrienden en familie leden wonen.

En dat gejank over de Holocaust moet maar eens afgelopen zijn, telkens weer die kaart. En voor je begint te zeiken : ja mijn familie is uitgemoord door de nazi's maar nooit zal ik DAT gebruiken om te kunnen rechtvaardigen wat Israel nu doet.
Euh, de huidige generatie ultra orthodoxen is niet alleen van de joden die al in Israël aanwezig waren hoor, de meesten zijn in het begin van de 20ste eeuw net zoals de andere zionisten gewoon naar daar getrokken om te ontsnappen aan het antisemitisme uit Europa. + na '48 zijn er ook nog groepen naar Israël getrokken toen ze uit de arabische landen werden gestampt

De grootste groep ultra orthodoxen zijn gewoon gelukkig in Israël en het percentage dat het leger ingaat stijgt. Vanaf 2017 worden ze ook gewoon verplicht net zoals de seculieren

Ik beschouw mezelf als een religieuze zionist
pi_128725093
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 16:07 schreef Peunage het volgende:

[..]

Nogmaals, het kan echt niemand een ruk schelen wat de regels van het zionisme of de Jodendom zijn. Dat is niet de geldende wet.

Maar kijk hoe hypocriet jij en andere zionisten wel niet zijn. Het is wel ok dat mensen na honderden jaren weggeweest te zijn weer 'terug' gaan(mensen die al tientallen generaties niet in dat gebied zijn geweest), zelfs mensen die net bekeerd zijn en geen enkele relatie hebben met het land. Maar je gaat liever dood dan dat je mensen die 60 jaar geleden ergens nog woonden terug te laten keren naar hun huizen. Hypocriet en niet eens de discussie waard.
Het Westen steunt het zionisme wel. Zo ging Obama laatst nog het graf van de grondlegger van het zionisme bezoeken, Theodor Herzl. Zoiets doe je niet als je het zionisme niet steunt

In elk land worden vluchtelingen opgenomen in de maatschappij, op één groep ter wereld na in de hele geschiedenis van deze aardbol: de 'Palestijnen'

Het is niet omdat de 'palestijnen' gehaat worden door de arabieren dat Israël daar het slachtoffer van moet zijn

quote:
Het doet er toe dat ze toen ook niet op eigen houtje een land hebben gesticht, terwijl de tegenpartij het er nog niet mee eens was. Zo is het wel met Israël gegaan.
Wat de grenzen van Israël ook gingen zijn, het zou toch altijd op een oorlog uitdraaien
pi_128725107
dubbel
pi_128725167
quote:
Ik beschouw mezelf als een religieuze zionist
Nog erger! :D

Maar goed, het jodendom is veelzijdig, juist DIE veelzijdigheid heeft ervoor gezorgt dat we er nog zijn.

Groet,
pi_128726720
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 16:38 schreef vladesk het volgende:

[..]

Het Westen steunt het zionisme wel. Zo ging Obama laatst nog het graf van de grondlegger van het zionisme bezoeken, Theodor Herzl. Zoiets doe je niet als je het zionisme niet steunt

In elk land worden vluchtelingen opgenomen in de maatschappij, op één groep ter wereld na in de hele geschiedenis van deze aardbol: de 'Palestijnen'

Het is niet omdat de 'palestijnen' gehaat worden door de arabieren dat Israël daar het slachtoffer van moet zijn
Wat is dit nou weer voor bullshit? Leuk dat Obama een dode zionist bezoekt, maar dat betekent nog niet dat zionistische wetten iemand iets boeien of dat jij in een discussie kunt roepen 'ja, maar zionistische/joodse wetten zeggen zus en zo'. Het maakt echt niemand uit wat die wetten precies zeggen, want niet iedereen erkent ze.

Maar zie je niet hoe hard je hier wel niet faalt? Je hebt het over Palestijnse vluchtelingen en springt ineens over dat Israël hier het slachtoffer is. Hoe zijn die Palestijnen toch vluchteling geworden? :')
Ben je zo laag gezonken dat je het niet eens meer gaat hebben over hoe die mensen allemaal vluchteling zijn geworden en schuift de verantwoordelijkheid op andere landen?
En nee, nergens worden zomaar even 6 miljoen vluchtelingen in de maatschappij 'opgenomen'. Dat ze er als vluchtelingen mogen verblijven oké, maar niemand die even 6 miljoen man paspoorten gaat geven.

quote:
Wat de grenzen van Israël ook gingen zijn, het zou toch altijd op een oorlog uitdraaien
Aanname. Maar als het toch oorlog worden dan ga je je natuurlijk meteen als beesten gedragen en zomaar beginnen met jezelf land toe-eigenen? Het hoefde helemaal niet tot oorlog uit te draaien, maar wel als je grijpgrage handjes hebt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')