abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128587194
Beste mensen,

Al heel mijn leven ben ik verslaafd aan films, series en documentaires over zowel de tweede wereldoorlog als paranormale activiteiten en het UFO fenomeen. Nu is mij de laatste tijd iets aan mijn hoofd aan het knagen en ik zou willen weten wat jullie hiervan denken.

Tegen het einde van de tweede wereldoorlog zouden veel Nazi's zichzelf van het leven hebben beroofd en dood te zijn terug gevonden. Er zijn echter veel geruchten dat hun leider, Adolf Hitler, geen zelfmoord gepleegd zou hebben maar 'gevlucht' zou zijn naar een ander land. Om precies te zijn Argentinië. Er zijn verschillende berichten en documentaires opgedoken over mensen die Hitler daar ook daadwerkelijk hebben gezien en soms zelfs gesproken.

Nu is dit geheel niet zo heel verbazingwekkend in mijn ogen. Wanneer er een kans van overleving is, dan zal Hitler die zeker weten hebben genomen in plaats van direct zichzelf van het leven te beroven. Wat mij echter opvalt is het volgende:

Hitler vlucht naar Argentinië. Een groot aantal Nazi geleerden worden door Amerika 'ontvoerd' en in Amerika zelf gebruik voor het ontwikkelen van o.a. het ruimte programma. Verder lijkt het er op dat Amerika in de laatste jaren (lees 40 jaar) niet geheel anders bezig is als het Nazi Duitsland. Ze voeren met iedereen oorlog zonder duidelijke reden en het word door heel de wereld geaccepteerd want ja, het is Amerika. Het land dat ons in de tweede wereldoorlog heeft 'gered' van de Duitsers. Ik wil niet teveel op details ingaan maar, kan het niet zijn dat de Duitsers al voor de tweede wereld oorlog onder invloed van Amerika stonden?
Ze zouden een perfect doelwit zijn. Een land met een volledig in elkaar gestorte economie, geen duidelijke leider en een volk dat alles zou doen om weer normaal te kunnen leven.

Wat ook frapant is om te weten is dat de Duitsers in de tweede wereldoorlog ook door Amerikaanse bedrijven gefinancierd werden. Onder andere Prescott Bush (de opa van George W. Bush) zou de Nazi's geld toegeschonken hebben. Tel daarbij op dat er ook verhalen zijn over een geheime, overkoepelende organisatie genaamd 'the illuminati' en je begint je langzaam af te vragen of de tweede wereldoorlog überhaupt wel ooit beeindigd was..

Wat is jullie mening hierover? Gaat dit denken te ver of zit er wellicht een stukje waarheid in?
  donderdag 4 juli 2013 @ 17:21:57 #2
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_128587357
Toen had je nog het echte communisme. Nu is alles redelijk kapitalistisch.
pi_128587548
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 17:21 schreef Scuidward het volgende:
Ik denk dat er destijds ook wel een vorm van Kapitalisme was hoor. Ik zie echter niet helemaal wat dit met mijn post te maken heeft?
pi_128587736
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 17:18 schreef Riyakuya het volgende:
Ze voeren met iedereen oorlog zonder duidelijke reden en het word door heel de wereld geaccepteerd want ja, het is Amerika.
Ja, eh, hoezo zonder duidelijke reden?

Als je dan toch nooit oplet, moet je niet gaan denken dat je hersenspinsels interessant zijn voor andere mensen...

Doe nou eerst eens gewoon je huiswerk voordat je theorieën gaat bedenken en publiceren.
  donderdag 4 juli 2013 @ 17:31:10 #5
203089 Scuidward
pi_128587755
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 17:26 schreef Riyakuya het volgende:

[..]

Ik denk dat er destijds ook wel een vorm van Kapitalisme was hoor. Ik zie echter niet helemaal wat dit met mijn post te maken heeft?
Dat als je al die nazi geleerden buiten ogenschouw laat gezien het feit van de dreiging van het communisme en het hele complotverhaal van Hitler met een korreltje zout neemt er op dit moment helemaal geen redenen zijn voor Amerika om iets wat ook maar in de buurt komt van 'the 4th reich' klaar te spelen?

Verder zijn die geldstromen wel weer zo'n dingetje waar ik ook mijn twijfels bij heb maar dat is iets van het verleden.
pi_128587847
-edit, onzin-

[ Bericht 98% gewijzigd door Lavenderr op 05-07-2013 08:18:30 ]
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_128587874
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 17:31 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Dat als je al die nazi geleerden buiten ogenschouw laat gezien het feit van de dreiging van het communisme en het hele complotverhaal van Hitler met een korreltje zout neemt er op dit moment helemaal geen redenen zijn voor Amerika om iets wat ook maar in de buurt komt van 'the 4th reich' klaar te spelen?

Verder zijn die geldstromen wel weer zo'n dingetje waar ik ook mijn twijfels bij heb maar dat is iets van het verleden.
Ah ok op die manier. Nou ik denk toch dat er genoeg oorlogen in het verleden zijn geweest die niet echt een duidelijke (logische) reden hadden. De koude oorlog, vietnam oorlog, goldoorlog, aanval op Iraq etc.. Ik blijf het allemaal een beetje vreemd vinden. De Film Zeitgeist geeft wel een interessante blik op sommige van deze oorlogen. Weet even niet meer welke Zeitgeist.
pi_128587932
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 17:33 schreef Riyakuya het volgende:

[..]

Ah ok op die manier. Nou ik denk toch dat er genoeg oorlogen in het verleden zijn geweest die niet echt een duidelijke (logische) reden hadden. De koude oorlog, vietnam oorlog, goldoorlog, aanval op Iraq etc.. Ik blijf het allemaal een beetje vreemd vinden. De Film Zeitgeist geeft wel een interessante blik op sommige van deze oorlogen. Weet even niet meer welke Zeitgeist.
De zeitgeist van 10 jaar terug? :)
pi_128587940
[/quote]

Dit is eigenlijk als serieus topic bedoeld.. Ik zou het op prijs stellen als je je levenservaringen in een ander topic zou delen.

[ Bericht 73% gewijzigd door Lavenderr op 05-07-2013 08:19:10 ]
  donderdag 4 juli 2013 @ 17:35:04 #10
203089 Scuidward
pi_128587943
quote:

[..]

Geopolitics. Olie. Vietnam, was dat ook niet communistisch van aard? Oorlog is er altijd met meerdere partijen.

Welke Zeitgeist? Nog nooit gekeken, wel van gehoord.
pi_128588015
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 17:35 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Geopolitics. Olie. Vietnam, was dat ook niet communistisch van aard? Oorlog is er altijd met meerdere partijen.

Welke Zeitgeist? Nog nooit gekeken, wel van gehoord.
Volgens mij Addendum maar durf het niet met zekerheid te zeggen. Heb ze allemaal achter elkaar gezien destijds.
pi_128588035
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 17:26 schreef Riyakuya het volgende:

[..]

Jongens... Als de Eerste Grote Depressie in 1930 was, en dat de indirecte aanleiding was voor WOII, moet je dan nog denken dat er destijds 'een vorm van Kapitalisme' was, en niet inzien wat de link met WOII is?

Zoek eens op Google naar 'capitalism 1930s'.

Kijk eens hoe en waarom Hitler in 1933 aan de macht is gekomen. Hitler was gewoon democratisch gekozen hoor.

En die Amerikaanse cowboys vonden zijn fascisme eigenlijk wel prima. 'Lagere mensen' zouden eigenlijk uit de weg geruimd moeten worden, dat paste destijds precies in het straatje van de Amerikaanse rassendiscriminatie. Amerika is ons alleen maar komen helpen omdat ze hier veel investeringen hadden, en omdat ze met onze bevrijding lekker veel van ons konden eisen.
pi_128588098
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 17:35 schreef Riyakuya het volgende:

[..]

Dit is eigenlijk als serieus topic bedoeld.. Ik zou het op prijs stellen als je je levenservaringen in een ander topic zou delen.
Ik was ook bloedserieus.
pi_128588122
Amerika is op dit moment gewoon het wereldrijk. Ze hebben niet voor niks over de hele wereld een militaire basis.

En ze zijn net zo sterk gekeerd tegen het 'communistische gevaar' als Nazi-Duitsland dat was.

Ik vind de OP nog zo gek nog niet...

Ben nu wel bang dat de CIA mij in de gaten houd.
pi_128588146
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 17:38 schreef b4kl4p het volgende:

[..]

Ik was ook bloedserieus.
Maargoed ik ga straks even een schnitzel in de pan werfen. ~O>
pi_128588185
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 17:39 schreef Gewas het volgende:
Amerika is op dit moment gewoon het wereldrijk. Ze hebben niet voor niks over de hele wereld een militaire basis.

En ze zijn net zo sterk gekeerd tegen het 'communistische gevaar' als Nazi-Duitsland dat was.

Ja daarom gewoon fuckit en voor je mening uitkomen ipv je mond te houden. Ze weten toch alles al, als je je daardoor laat afschrikken speel je alleen maar met hun spelletje mee.
  donderdag 4 juli 2013 @ 17:42:07 #17
203089 Scuidward
pi_128588238
quote:

Eigenlijk is de OP niet verkeerd.

Maar toch vraag ik me af wat de hedendaagse drijfveren inhouden. Illuminatie is toch weer meer BNW?
pi_128588492
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 17:40 schreef b4kl4p het volgende:

[..]

Ja daarom gewoon fuckit en voor je mening uitkomen ipv je mond te houden. Ze weten toch alles al, als je je daardoor laat afschrikken speel je alleen maar met hun spelletje mee.
True. :)

quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 17:42 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Maar toch vraag ik me af wat de hedendaagse drijfveren inhouden. Illuminatie is toch weer meer BNW?
Amerika doet alles om hun economische belangen (macht) veilig te stellen. Een enorme bemoeizucht (met de rest van de wereld) is waar dat land last van heeft.
pi_128588842
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 17:42 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Wat is BNW?

Ik vermoed dat het uiteindelijke doel alsnog wereld dominatie zal zijn. Zij voeren het echter niet alleen uit met oorlogen maar ook machtspositie.

Edit: Ik vermoed echter dat er een aantal factoren (landen) zijn waar ze geen macht op kunnen uitoefenen. Denk aan China en waarschijnlijk ook nog steeds(Noord) Korea.
  donderdag 4 juli 2013 @ 18:04:58 #20
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_128588937
De Amerikanen hebben Nazi-duitsland altijd gesteund met geld omdat ze weerstand konden bieden tegen de Sovjet Unie, het Derde Rijk was dan ook anti-communistisch, net zoals de Amerikanen waren.

Volgens mij heeft Kennedy in zijn jonge jaren zelfs nog gezegd dat hij gefascineerd was door Adolf Hitler, ook Ford (een antisemiet) de bekende Amerikaanse autofabrikant was een Hitlerfan. Dit veranderde toen het derde rijk zich vijandig begon te gedragen tegenover de westelijke democratieën.

Koude oorlog en de Vietnamoorlog waren zeker niet nutteloos, het was een conflict tussen 2 economische en politieke systemen. Ik ben geen fan van kapitalisme, maar in een communistisch land wil ik nog niet dood gevonden worden.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_128589132
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 18:04 schreef Harvest89 het volgende:
De Amerikanen hebben Nazi-duitsland altijd gesteund met geld omdat ze weerstand konden bieden tegen de Sovjet Unie, het Derde Rijk was dan ook anti-communistisch, net zoals de Amerikanen waren.

Volgens mij heeft Kennedy in zijn jonge jaren zelfs nog gezegd dat hij gefascineerd was door Adolf Hitler, ook Ford (een antisemiet) de bekende Amerikaanse autofabrikant was een Hitlerfan. Dit veranderde toen het derde rijk zich vijandig begon te gedragen tegenover de westelijke democratieën.

Koude oorlog en de Vietnamoorlog waren zeker niet nutteloos, het was een conflict tussen 2 economische en politieke systemen. Ik ben geen fan van kapitalisme, maar in een communistisch land wil ik nog niet dood gevonden worden.
We dwalen een beetje af van het topic haha. In het kort:

Gaat Amerika nu verder waar Nazi Duitsland ooit 'gestopt' is. En is er een kans dat Amerika zelf altijd al de drijvende veer achter Nazi Duitsland was?
pi_128589173
Dit is meer iets voor BNW, misschien?
pi_128589334
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 18:13 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Dit is meer iets voor BNW, misschien?
Nogmaals... wat is BNW?

Edit: Sorry zie het al, een ander forum.
pi_128589402
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 18:19 schreef Riyakuya het volgende:

[..]

Nogmaals... wat is BNW?
Het zusterforum, Brave New World, alles over samenzweringen ed. Dit is TRU, hier gaat het meer over spiritualiteit en paranormale zaken.
pi_128589415
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 17:30 schreef RetepV het volgende:

[..]

Ja, eh, hoezo zonder duidelijke reden?

Als je dan toch nooit oplet, moet je niet gaan denken dat je hersenspinsels interessant zijn voor andere mensen...

Doe nou eerst eens gewoon je huiswerk voordat je theorieën gaat bedenken en publiceren.
Voor mij zijn het geen duidelijke redens. Simpelweg omdat als ook maar 1 ander land zoiets zou flikken, de wereld het er niet mee eens zou zijn.
pi_128589453
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 18:22 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Het zusterforum, Brave New World, alles over samenzweringen ed. Dit is TRU, hier gaat het meer over spiritualiteit en paranormale zaken.
Het is zeker niet mogelijk om dit topic te verplaatsen naar dat zuster forum?
  donderdag 4 juli 2013 @ 18:24:24 #27
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_128589473
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 18:12 schreef Riyakuya het volgende:

[..]

We dwalen een beetje af van het topic haha. In het kort:

Gaat Amerika nu verder waar Nazi Duitsland ooit 'gestopt' is. En is er een kans dat Amerika zelf altijd al de drijvende veer achter Nazi Duitsland was?
Nee, Amerika kan in mijn ogen niet vergeleken worden met Nazi Duitsland, voor zover ik weet sturen de Amerikanen geen specifieke bevolkingsgroepen naar vernietigingskampen. Hebben de Amerikanen ook geen dictator die pleit voor één soort ras. Voor zover ik weet bezetten ze ook geen gebieden (permanent). Het Derde Rijk was een gevolg van WO1 en de grote depressie, geloof ook totaal niet dat de Amerikanen de drijvende veer waren. De Duitsers hebben dat Derde Rijk helemaal zelf opgebouwd zonder steun van de VS.
pi_128589485
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 18:23 schreef Riyakuya het volgende:

[..]

Het is zeker niet mogelijk om dit topic te verplaatsen naar dat zuster forum?
Jawel hoor...Ik ga even overleggen. Als zij hem willen hebben zal ik hem verplaatsen.
  donderdag 4 juli 2013 @ 18:25:48 #29
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_128589519
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 17:21 schreef Scuidward het volgende:
`echt´ communisme heeft nooit bestaan.
pi_128589698
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 18:24 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Nee, Amerika kan in mijn ogen niet vergeleken worden met Nazi Duitsland, voor zover ik weet sturen de Amerikanen geen specifieke bevolkingsgroepen naar vernietigingskampen. Hebben de Amerikanen ook geen dictator die pleit voor één soort ras. Voor zover ik weet bezetten ze ook geen gebieden (permanent). Het Derde Rijk was een gevolg van WO1 en de grote depressie, geloof ook totaal niet dat de Amerikanen de drijvende veer waren. De Duitsers hebben dat Derde Rijk helemaal zelf opgebouwd zonder steun van de VS.
Ik zou niet direct zeggen dat het zonder steun van de VS was.. :

http://www.markswatson.com/wwiilies.htm

http://www.guardian.co.uk/world/2004/sep/25/usa.secondworldwar

En nog meer..
pi_128589916
Schopje BNW :P
pi_128590242
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 18:38 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Schopje BNW :P
Thnx :) ben nog nieuw op het forum en had de topics niet goed gelezen blijkbaar.
pi_128590258
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 18:47 schreef Riyakuya het volgende:

[..]

Thnx :) ben nog nieuw op het forum en had de topics niet goed gelezen blijkbaar.
Oh geen probleem hoor :)
  Moderator vrijdag 5 juli 2013 @ 08:15:37 #34
249559 crew  Lavenderr
pi_128609681
Ik heb het nu wel goed gelezen en ik vind het nogal wat om over een 4th Reich te spreken. En dan met name de zinsnede: 'Verder lijkt het er op dat Amerika in de laatste jaren (lees 40 jaar) niet geheel anders bezig is als het Nazi Duitsland' gaat me veel te ver.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 08:27:46 #35
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_128609815
dat de VS een machtspositie probeerde te krijgen in de wereld moge duidelijk zijn.
Maar er is nog steeds een China en een Rusland die er een stokje voor steken, dat ze niet al hun doelen behalen.
De VS heeft een waas van bemoeienis om zich heen hangen, en elke keer staan deze 2 landen er tussen.
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_128612674
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 08:15 schreef Lavenderr het volgende:
Ik heb het nu wel goed gelezen en ik vind het nogal wat om over een 4th Reich te spreken. En dan met name de zinsnede: 'Verder lijkt het er op dat Amerika in de laatste jaren (lees 40 jaar) niet geheel anders bezig is als het Nazi Duitsland' gaat me veel te ver.
Mij ook, ze hebben wel de wereld willen beheersen en vuile oorlogen gevoerd en met de mensenrechten nemen ze het ook niet zo nauw tegenwoordig, net zomin als met de privacy van hun burgers en het controleren van mensen zodat ze moeten gaan oppassen met wat ze zeggen - wat dus wel weer bij een totalitaire staat hoort - maar ze maken niet mensen fabrieksmatig en stelselmatig dood.
Hoewel ik niet denk dat er belangenverstrengelingen zijn of waren met de Nazi's, denk ik wel dat we moeten oppassen dat er niet een nieuwe totalitaire dictatuur ontstaat. De tijd is er rijp voor, economische depressie, ontevreden mensen, groepen die elkaar meer en meer naar het leven staan.
Ik denk ook dat je moet oppassen voor religieuze issues, zoals in het voormalige Joegoslavië is gebeurd.
pi_128612799
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 10:40 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Mij ook, ze hebben wel de wereld willen beheersen en vuile oorlogen gevoerd en met de mensenrechten nemen ze het ook niet zo nauw tegenwoordig, net zomin als met de privacy van hun burgers en het controleren van mensen zodat ze moeten gaan oppassen met wat ze zeggen - wat dus wel weer bij een totalitaire staat hoort - maar ze maken niet mensen fabrieksmatig en stelselmatig dood.
Hoewel ik niet denk dat er belangenverstrengelingen zijn of waren met de Nazi's, denk ik wel dat we moeten oppassen dat er niet een nieuwe totalitaire dictatuur ontstaat. De tijd is er rijp voor, economische depressie, ontevreden mensen, groepen die elkaar meer en meer naar het leven staan.
Ik denk ook dat je moet oppassen voor religieuze issues, zoals in het voormalige Joegoslavië is gebeurd.
ging het in voormalig Joegoslavie over religieuze issues dan?
volgens mij is dat er later als excuus bijgesleept, zoals overal (waar het gaat om macht & belangen)
look closer. close your eyes. really, it's not about distance
pi_128613127
In onderstaande tube met hele oude fragmenten wordt n gedeelte van de OP uitgelegd:

Dat Duitsland zonder steun zover is gekomen is imo pertinent BS.
We must guard against the aquisition of unwarranted influence, whether sought or unsought, by the military-industrial complex.
We must never let the weight of this combination endanger our liberties or democratic processes.
Eisenhower1961.
pi_128613148
quote:
Amerika is op dit moment gewoon het wereldrijk.
Moet je daar geen was van maken?

quote:
Nou..vwb dat laatste weet ik het nog zo niet hoor, want waren het niet de geallieerden (vnl.de Amerikanen) die er alles voor over hadden om nazi militairen/geleerden uit handen van de Russen te houden? Wat heet, generaal Patton heeft zich ooit publiekelijk lovend geuit over de Duitse officieren en hun manschappen tijdens zijn verblijf in Beieren.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 05-07-2013 10:56:08 ]
  vrijdag 5 juli 2013 @ 11:09:49 #40
33189 RM-rf
1/998001
pi_128613645
Een begin denkfout is natuurlijk om gelijk te denken dat het verschil tussen 'kwaad' en 'goed heel makkelijk, zwart-wit te bepalen is...

dat bv in de jaren dertig het toenmaliuge duitsland enkel als 'slecht' te betitelen is en _alle_ mensen die daar werkten opeens 'boos' en kwade wensen hadden ..
terwijl men in amerika 'goed' was..

Punt is gewoon dat amerika ook zeer twijfelachtige neigingen had ... ook ver voor de tweede wereldoorlog.

Neem bv de "Red Scare" in amerika, wat voroal ook interssant is omdat het opvallende overeenkomsten heeft met de angsten die na 2001 opkwamen én de combinatie met het opzetten van almachtige en burgerrechten overtredende geheimdiensten:

De "Red Scare" kwam op aan het einde van de eerste wereldoorlog en had deels een grond erin dat Amerika ook doelwit werd van bv duitse en russische spionage..
Anderszijds kwamen ook in amerika een sociale onderklasse op die, net als in europa en rusland deels anarchsitische ideen had en bv in protest tegen hun uitzichtloos bestaan, aanslagen wilde plegen om een revolutie aan te jagen...

dat leidde onder meer tot de "Wall Street Bombing".. een zware bomaanslag op Wall Street met vele doden en tot 11 september 2001 de zwaarste terroristische aanslag in de Verenigde Staten.

In reactie hierop werd de FBI steeds verder geinstutionaliseerd, maar kreeg ook steeds grotere rechten, en daarbij zette deze zelfde FBI ook volop programma's op om op illegale wijze (inbraak, afluisteren en onderscheppen post) mensen te bespioneren..

Uiteindelijk zette de FBI ook lijsten op met mensen waarvan vermoed had deze 'linkse/rode' gedachtes aanhingen en deze lijsten waren bedoeld ter interneren of uitzetting...
uiteindelijk monde dat ook in een grootschalige arrestatiegolf waarbij tienduizenden amerikanen opgepakt werden.. de 'Palmer Raids'

http://en.wikipedia.org/wiki/Wall_Street_Bombing
http://en.wikipedia.org/wiki/Palmer_Raids
http://en.wikipedia.org/wiki/First_Red_Scare
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 5 juli 2013 @ 11:18:11 #41
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_128613976
quote:

[..]

Ah ok op die manier. Nou ik denk toch dat er genoeg oorlogen in het verleden zijn geweest die niet echt een duidelijke (logische) reden hadden.
Vrijwel alle oorlogen 99.9% vinden plaats op basis van economisch gewin. De kruistochten om de Arabische monopolie op de handel met Azië te doorbreken. Irak om de olie. Enz. Verder heeft de overige 0.1% met politiek te maken. Vietnam oorlog was om de communisten aldaar de grond in te boren. Logisch en duidelijk allemaal.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 11:22:02 #42
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_128614126
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 11:18 schreef Megumi het volgende:

[..]

Vrijwel alle oorlogen 99.9% vinden plaats op basis van economisch gewin. De kruistochten om de Arabische monopolie op de handel met Azië te doorbreken. Irak om de olie. Enz. Verder heeft de overige 0.1% met politiek te maken. Vietnam oorlog was om de communisten aldaar de grond in te boren. Logisch en duidelijk allemaal.
en 1 oorlog om een potje voetbal _O-
bron
Er staat nog een vraag voor u open!!
  vrijdag 5 juli 2013 @ 11:23:39 #43
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_128614188
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 11:22 schreef theguyver het volgende:

[..]

bron
Voetbal politiek. :D Hehe.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 11:30:01 #44
33189 RM-rf
1/998001
pi_128614434
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 11:18 schreef Megumi het volgende:

[..]

Vietnam oorlog was om de communisten aldaar de grond in te boren. Logisch en duidelijk allemaal.
zo simpel was het helemaal niet..

na de tweede wereldoorlog en de opkomst van de VS wilde deze en einde zijn aan het koloniale gedrag van de door hen bevrijdde europese landen en vervolgens zag je ook alle voormalige kolonieen van Frankrijk, engeland, nederland, Italie een vorm van onafhankelijkheid vinden...
soms vochten ze zich vrij en kregen hierbij een indirecte steun van de VS (die dreigde de hulp aan continentaal europese staten op te zeggen) ..

maar wél wilde de VS hier een invloedssfeer opzeten.. dat was ook zo in Vietnam, nadat deze zich bevrijd hadden van hun Franse kolonisatoren in de erste indochinese oorlog, toend e Viet Minh onder Ho Chi Mingh zich met steun van rusland vrijvocht. Opkomend vanuit het Nooren.

De amerikanen stuurde erop aan dat de Viet Minh niet heel indochina wist te veroveren en stuurde aan op een tweedeling van een bestaande staat... wat men eerder ook gekozen had in Korea en Duitsland.
in Zuid- en Noord-Vietnam.. Voor rusland was overigens noord-vietnam niet initieel een bondgenoot wegens aversie van de amerikaanse belangen, maar probeerden ze ook te voorkomen dat China Vietnam onder haar invloedssfeer zou krijgen (na de chinese burgeroorlog stuurde Mao initieel veel troepen naar de grens met Indochina).

In Vietnam speelde conflicten tussen bv de Boedhistische bevolkingsdelen en de Katholieken.. de Katholieken hadden in zuid-vietnam een machtige rol en onderdrukten de boedhisten, anderszijds werden in nord-vietnam de katholieken vervolgd.

Zulke oorlogen zijn vaak, als je gedetaileerd kijkt een samenspel van niet alleen twee simpele partijen, maar een veelvoud aan belangenconflicten, specifieke deelgroepen, en ook soms sluiten partijen een bondgenootschap vooral op basis van het 'delen van eenzelfde vijand' (de vijand van mijn vijand is mn vriend... precies diezelfde gedachte maakte in de jaren tachtig de mujaheddin en radicale islamistenin centraal azie de bondgenoot vand e amerikanen, toen het gold de russen te bestrijden )
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 5 juli 2013 @ 11:36:16 #45
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_128614635
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 11:30 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Zulke oorlogen zijn vaak, als je gedetaileerd kijkt een samenspel van niet alleen twee simpele partijen, maar een veelvoud aan belangenconflicten, specifieke deelgroepen, en ook soms sluiten partijen een bondgenootschap vooral op basis van het 'delen van eenzelfde vijand' (de vijand van mijn vijand is mn vriend... precies diezelfde gedachte maakte in de jaren tachtig de mujaheddin en radicale islamistenin centraal azie de bondgenoot vand e amerikanen, toen het gold de russen te bestrijden )
Allemaal politiek dus. Met politiek bedoel ik eigenlijk meer het spel van van de macht en eigenbelang. Wat soms zeker in het geval van de VS raar uitpakt. Het "winnen" van de koude oorlog en het het krijgen van een nieuw en veel gevaarlijke vijand is daar vindt ik een mooi voorbeeld van. Er is eigenlijk overal en altijd wel een vijand te vinden er op voorbereid zijn is de kunst van het oorlog voeren.
pi_128614665
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 11:30 schreef RM-rf het volgende:

[..]

zo simpel was het helemaal niet..

na de tweede wereldoorlog en de opkomst van de VS wilde deze en einde zijn aan het koloniale gedrag van de door hen bevrijdde europese landen en vervolgens zag je ook alle voormalige kolonieen van Frankrijk, engeland, nederland, Italie een vorm van onafhankelijkheid vinden...
soms vochten ze zich vrij en kregen hierbij een indirecte steun van de VS (die dreigde de hulp aan continentaal europese staten op te zeggen) ..

maar wél wilde de VS hier een invloedssfeer opzeten.. dat was ook zo in Vietnam, nadat deze zich bevrijd hadden van hun Franse kolonisatoren in de erste indochinese oorlog, toend e Viet Minh onder Ho Chi Mingh zich met steun van rusland vrijvocht. Opkomend vanuit het Nooren.

De amerikanen stuurde erop aan dat de Viet Minh niet heel indochina wist te veroveren en stuurde aan op een tweedeling van een bestaande staat... wat men eerder ook gekozen had in Korea en Duitsland.
in Zuid- en Noord-Vietnam.. Voor rusland was overigens noord-vietnam niet initieel een bondgenoot wegens aversie van de amerikaanse belangen, maar probeerden ze ook te voorkomen dat China Vietnam onder haar invloedssfeer zou krijgen (na de chinese burgeroorlog stuurde Mao initieel veel troepen naar de grens met Indochina).

In Vietnam speelde conflicten tussen bv de Boedhistische bevolkingsdelen en de Katholieken.. de Katholieken hadden in zuid-vietnam een machtige rol en onderdrukten de boedhisten, anderszijds werden in nord-vietnam de katholieken vervolgd.

tuurlijk, de werkelijkheid bestaat uit veel lagen als je het mij vraagt
tips & trucs: het beeld verder uitzoomen tot je uiteindelijk de grote lijn ziet!
look closer. close your eyes. really, it's not about distance
  vrijdag 5 juli 2013 @ 11:45:11 #47
33189 RM-rf
1/998001
pi_128614916
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 11:36 schreef Megumi het volgende:

[..]

Allemaal politiek dus. Met politiek bedoel ik eigenlijk meer het spel van van de macht en eigenbelang. Wat soms zeker in het geval van de VS raar uitpakt. Het "winnen" van de koude oorlog en het het krijgen van een nieuw en veel gevaarlijke vijand is daar vindt ik een mooi voorbeeld van. Er is eigenlijk overal en altijd wel een vijand te vinden er op voorbereid zijn is de kunst van het oorlog voeren.
Klopt...

interssant is bv ook de ultrageheime Oorlogs-operatie van Amerika in Indonesie 1958 (die ze pas in de jaren negentig toegaven).. Operation HAIK.

Amerikaanse troepen met amerikaanse vliegtuigen ondersteunden rebellen die een oorlog voerden tegen het Indonesische leger... vreemd genoeg was Indonesie gewoon een bondgenoot en president Sukarno juist pro-VS. (het mocht ook niet bekend worden dat de VS deze oorlog deels voerden en hun vliegtuigen werden zwart geschilderd, mar alsnog viel en amerikaanse piloot in indonesische gevangenschap).

De amerikanen wilde hun bondgenoot Soekarno sterker onder druk zetten om harder op te treden tegen communistische invloed in zijn land en liet daarom een oorlog ontstaan om zo het leger meer macht en invloed te laten geven.

een erg twijfelachtig en eigenlijk milsukt project, dat veel meer schade had kunnen aanrichtten.. en na het deels mislukken en halsoverkop opzeggen van het hele project eheft de CIA en het amerikaane leger ook geprobeerd vrijwel alle documenten erover te vernietigen (wat behoorlijk gelukt lijkt te zijn, omdat het idd erg lastig is er documentatie-materiaal over te vinden in allerhande archieven, ook waar deze al vrijgegeven zijn)
pi_128615987
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 11:45 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Klopt...

interssant is bv ook de ultrageheime Oorlogs-operatie van Amerika in Indonesie 1958 (die ze pas in de jaren negentig toegaven).. Operation HAIK.

Amerikaanse troepen met amerikaanse vliegtuigen ondersteunden rebellen die een oorlog voerden tegen het Indonesische leger... vreemd genoeg was Indonesie gewoon een bondgenoot en president Sukarno juist pro-VS. (het mocht ook niet bekend worden dat de VS deze oorlog deels voerden en hun vliegtuigen werden zwart geschilderd, mar alsnog viel en amerikaanse piloot in indonesische gevangenschap).

De amerikanen wilde hun bondgenoot Soekarno sterker onder druk zetten om harder op te treden tegen communistische invloed in zijn land en liet daarom een oorlog ontstaan om zo het leger meer macht en invloed te laten geven.

een erg twijfelachtig en eigenlijk milsukt project, dat veel meer schade had kunnen aanrichtten.. en na het deels mislukken en halsoverkop opzeggen van het hele project eheft de CIA en het amerikaane leger ook geprobeerd vrijwel alle documenten erover te vernietigen (wat behoorlijk gelukt lijkt te zijn, omdat het idd erg lastig is er documentatie-materiaal over te vinden in allerhande archieven, ook waar deze al vrijgegeven zijn)
Maar hoe ik het ook bekijk, Amerika is van grote invloed op al de benoemde oorlogen. Zegt dat niet iets over Amerika zelf? Wie geeft hun het recht om zich overal mee te bemoeien of zomaar oorlogen te starten om landen 'onder druk' te zetten. Op die manier doen ze zich al voor als wereldleider terwijl dat niet van toepassing is.

Wat mij ook verbaasd is dat, als jullie fokkers deze informatie al allemaal weten (internet ook waarschijnlijk), hoe kan het dan dat bijvoorbeeld een land als China hier niets tegen doet? Hun zullen het vast niet eens zijn met de manier waarop Amerika deze oorlogen uitlokt en zomaar landen begint aan te vallen.
pi_128616100
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 11:22 schreef theguyver het volgende:

[..]

bron
Voetbal is oorlog nemen zij iets te serieus.
★★★
  vrijdag 5 juli 2013 @ 12:19:55 #50
33189 RM-rf
1/998001
pi_128616236
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 12:13 schreef Riyakuya het volgende:

[..]

Maar hoe ik het ook bekijk, Amerika is van grote invloed op al de benoemde oorlogen. Zegt dat niet iets over Amerika zelf?
die voorbeelden heb ik specifiek over Amerika opgezocht... en hangen ermee samen dat de VS nu eenmaal de laatste 100 jaar een bepalende internationale grootmacht geworden is, op wereldniveau zeker de laatste 65 jaar...

over diezelfde periode kun je ook een hoop misstanden vindenw aar de Sovjet Unie toen de rechten van andere landen misachtte en probeerde misbruik te maken, maar dat hield op halverwege de jaren tachtig tot begin jaren negentig (terugtocht uit Afghanistan van de sovjet-troepen)..
Dat de Sovjet Unie toen echter geen andere landen wilde bezetten hing ook ermee samen dat ze economisch op instortten stonden, en dat financieel niet onden bolwerken..

Wat betreft China is het zeker ook zo dat die momenteel hun invloedssfeer enorm aan het uitbreidden zijn.. waarbij de chinezen het nu heel bewust voorzien hebben op grondstofrijke gebieden in Afrika en andere 'derde-wereld-landen' (derde wereld is een term die uitgevonden is door Mao, en bedoeld een aparte machtsblok naast het kapitalistische wetsen (eerste wereld) en het Oostblok/Sovjet Unie (tweede wereld) te definieren)...

Bv de recente conflicten in Zuid-Soedan en Darfur regio, inclusief hoe lobbygroepen met grote financiele belanghebbennden erbij de publiciteit 'uitnutten', hadden een basis erin dat de amerikaanse én Chinese economische belangend aar duidelijk botsten (de Chinezen hadden net een belangrijke oliepijplijn vanuit Darfur naar de Rode Zee aangelegd, om daar extra olie te kunnen afnemen, en de amerikanen wilden dat vervolgens blokkeren)..

maar het lijkt me erg onjuist en voorbarig een zwart-wit idee te gaan aanhangen waarin de ene grootmacht enkel 'goed' is (of dat nu Amerika of China is) en de ander 'kwaad'... iedereen heeft gewoon zijn eigen belangen en probeert er zo goed mogelijk uit te komen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')