Hehe, ja, die regels zijn niet te zuinig. Maar ik kan ook wel componisten waarderen die echt schijt hebben aan al die regels. C. Gesualdo knalt er in maat 7 meteen een tritone inverval in. Die comments ook: 'shocking dissonance at 4:43'quote:Op woensdag 17 juli 2013 11:43 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Yesh. Dit zou ik nou mathematische muziek noemen, vanwege de stricte compositieregels in de renaissance en barok. In het kader van dit topic: MUZ / Mathematische muziek
Haha, in maat 4 ook al een D #5 (overmatige 5) akkoord. Ook niet erg gewoon voor die tijdquote:Op woensdag 17 juli 2013 12:02 schreef starla het volgende:
[..]
Hehe, ja, die regels zijn niet te zuinig. Maar ik kan ook wel componisten waarderen die echt schijt hebben aan al die regels. C. Gesualdo knalt er in maat 7 meteen een tritone inverval in. Die comments ook: 'shocking dissonance at 4:43'(een kleine secunde).
Ja idd. Die gast was echt een maniakaal musicus, maar des te briljant. Hij heeft ook in de bak gezeten voor moord en er gaan geruchten dat hij niet vies was van SM-spelletjesquote:Op woensdag 17 juli 2013 12:36 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Haha, in maat 4 ook al een D #5 (overmatige 5) akkoord. Ook niet erg gewoon voor die tijd.
Ben jij dit? die speeltquote:Op woensdag 17 juli 2013 00:40 schreef samthegreat5 het volgende:
Hier, zat een keer te kloten achter de piano en een beetje te pielen in de stijl van Chopin's walsjes:
https://soundcloud.com/me(...)-for-the-fallen-more
Nou is het aparte van Bach wel juist dat het op een heel scala aan instrumenten goed klinkt (tot bij wijze van spreken een 10j oude gsm toe).quote:Op woensdag 17 juli 2013 20:43 schreef wolferl het volgende:
Ik prefereer overigens onze Good Old Ton Koopman, als Bach vertolker. Met zijn identieke instrumenten zoals Bach het bedoeld heeft.
Jawohl, das bin ichquote:Op woensdag 17 juli 2013 18:53 schreef wolferl het volgende:
[..]
Ben jij dit? die speelt
Want het is echt onwijs goed.
Bach schreef zijn muziek niet voor moderne piano (bestond niet okequote:Op woensdag 17 juli 2013 21:01 schreef Philosocles het volgende:
[..]
Nou is het aparte van Bach wel juist dat het op een heel scala aan instrumenten goed klinkt (tot bij wijze van spreken een 10j oude gsm toe).
Bovendien is het maar de vraag of je zinnig kunt spreken over 'zoals Bach het bedoeld heeft'. Zo zijn de cellosuites vermoedelijk uit stukken voor luit ontstaan - wat overigens een schijnbare reden is dat ze ook op gitaar zeer goed te pruimen zijn.
Ik kan Koopman erg waarderen, m'n pa z'n platenkast stond er vol mee.quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:23 schreef wolferl het volgende:
[..]
Bach schreef zijn muziek niet voor moderne piano (bestond niet oke) maar Koopman laat het werk, inclusief de instrumenten intact. Dat kan ik erg waarderen.
Ik heb ooit eens gelezen dat als Bach de moderne piano (zoals wij hem nu kennen) had gehoord, dat hij dat erg zou waarderen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:27 schreef Philosocles het volgende:
[..]
Ik kan Koopman erg waarderen, m'n pa z'n platenkast stond er vol mee.
Maar ik heb op zich wel voorbeelden van uitvoeringen die afwijken van waarvoor Bach het (schijnbaar) schreef, zo heb ik geen uitvoering van de cellosuites kunnen vinden waarop de 'vreemde' prelude van de 4e suite zo begrijpelijk klinkt als bij deze gitarist.
Beetje speculeren natuurlijk, maar Bach heeft natuurlijk wel in de late Barok de fortepiano gespeeld wat hem uiteindelijk wel beviel.quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:29 schreef wolferl het volgende:
[..]
Ik heb ooit eens gelezen dat als Bach de moderne piano (zoals wij hem nu kennen) had gehoord, dat hij dat erg zou waarderen.
Bach werkt onwijs goed op de klassieke gitaar. Ben sinds gister deze video aan het bekijken:quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:27 schreef Philosocles het volgende:
[..]
Ik kan Koopman erg waarderen, m'n pa z'n platenkast stond er vol mee.
Maar ik heb op zich wel voorbeelden van uitvoeringen die afwijken van waarvoor Bach het (schijnbaar) schreef, zo heb ik geen uitvoering van de cellosuites kunnen vinden waarop de 'vreemde' prelude van de 4e suite zo begrijpelijk klinkt als bij deze gitarist.
Koel.quote:Op donderdag 18 juli 2013 08:13 schreef Gewas het volgende:
[..]
Bach werkt onwijs goed op de klassieke gitaar. Ben sinds gister deze video aan het bekijken:
Ongelooflijk wat deze man met z'n gitaar doet.
Ja fantastisch. Hij heeft heel veel vertolkingen van Bach gemaakt. Toch vind ik Bach op de gitaar wat kracht tekort komen.quote:Op donderdag 18 juli 2013 08:13 schreef Gewas het volgende:
[..]
Bach werkt onwijs goed op de klassieke gitaar. Ben sinds gister deze video aan het bekijken:
Ongelooflijk wat deze man met z'n gitaar doet.
Ik denk dat het heel mooi zal klinken op cello.quote:Op donderdag 18 juli 2013 08:20 schreef Philosocles het volgende:
[..]
Koel.
Nou wacht mij de uitdaging om dit voor solo-cello te arrangeren.
Vind je dat alleen van deze opname of in het algemeen? Hij speelt wel best 'zacht' ja. Ik heb Jesu Joy ook van Steve Hackett en die speelt het met wat meer kracht. Staat helaas niet op Youtube.quote:Op donderdag 18 juli 2013 09:28 schreef starla het volgende:
[..]
Ja fantastisch. Hij heeft heel veel vertolkingen van Bach gemaakt. Toch vind ik Bach op de gitaar wat kracht tekort komen.
Toch in het algemeen ook.quote:Op donderdag 18 juli 2013 16:46 schreef Gewas het volgende:
Vind je dat alleen van deze opname of in het algemeen? Hij speelt wel best 'zacht' ja. Ik heb Jesu Joy ook van Steve Hackett en die speelt het met wat meer kracht. Staat helaas niet op Youtube.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |