AD-columnist Hugo Borst (51) is de nieuwe stem van de zondagse uitzending van Langs de Lijn. Op de radio vormt hij vanaf augustus een duo met Henry Schut. Ook keert Borst, na een absentie wegens oververmoeidheid, terug op televisie tijdens het WK voetbal van 2014. 'De afstand die ik heb genomen, heeft me goed gedaan.'
Zonder na te denken zei hij 'ja'. Toen de vraag kwam of hij komend seizoen de stem wilde worden van de zondagse uitvoering van Langs de Lijn, reageerde Hugo Borst jubelend. Met Henry Schut gaat hij een presentatieduo vormen van de uitzending rond de vaderlandse voetbalcompetitie. 'Een eervol aanbod dat ik niet kón afslaan,' vindt de AD-columnist.
Waarom niet?
'Ik vind heel spannend om voor het eerst radio te maken. Op mijn 51ste heb ik weer net zo de kriebels in mijn buik als toen ik als jongen als voetbaljournalist begon. Langs de Lijn is een instituut. Ik luisterde vroeger samen met mijn vader. Als mijn geliefde Sparta uit speelde stond op zondagmiddag ons toestel in de huiskamer op vol volume aan. Heel jammer dat mijn vader, die in 2008 overleed, me straks niet kan horen.'
Twee jaar geleden zei in je tegen deze krant dat je jezelf als voetbaljournalist had opgeheven en dat je live-wedstrijden in de eredivisie niet meer kon aanzien. Je ging je op schrijven toeleggen. Dan is deze stap op z'n minst verrassend.
'Zonder meer. Ik was er in die tijd helemaal klaar mee. Die dingen zei ik, omdat ik rust moést nemen. Toen ik oververmoeid was, heb ik het voetbal even helemaal niet bijgehouden. Heerlijk vond ik dat. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Voetbal is me nog steeds dierbaar. Ik volg het alweer tijden intensief en ben elke 2 weken naar Sparta blijven gaan. De afstand die ik heb genomen, heeft me goed gedaan. En schrijven doe ik nog altijd. De komende 6 maanden werk ik aan een boek over Louis van Gaal.'
In je voetbalcolumn in deze krant en op televisie bij Studio Voetbal zocht je steeds de grens op met provocerende opinies. Ga je dat bij Langs de Lijn weer doen?
'Juist die commotie die die scherpe mening veroorzaakte, maakte me op den duur moe en gedesillusioneerd. 'Waar gaat het eigenlijk over,' vroeg ik me steeds vaker af na zo'n ruzie. Ik ben nu helemaal niet meer uit op provoceren, wil zaken niet meer op de spits drijven. Natuurlijk blijf ik in de radiostudio mijn journalistieke instinct volgen, maar ik zal me veel dienstbaarder opstellen. Net zoals een voetballer niet groter is dan de club waarvoor hij speelt, ben ik niet groter dan Langs de Lijn.'
Wat wordt de taakverdeling tussen jullie? Lees jij ook de korfbaluitslagen voor?
'Ja, hoor. Waarom niet? Henry is natuurlijk veel meer een echte gastheer dan ik. Ik ben behalve presentator ook sidekick. Henry zal mij af en toe om duiding vragen. Zo wordt onze toon anders dan bij onze voorgangers Toine van Peperstraten en Tom van 't Hek. Ik hoop dat Henry en ik op een zondag in november een keer ontzettend de slappe lach krijgen als ik de resultaten van het NK kunstzwemmen voordraag.'
![media_xll_1732418.jpg]()
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !