Naja in principe 'kan' het wel, aangezien je, wanneer je bijvoorbeeld al een woning hebt, je ook de hypotheek kan wijzigenquote:Op dinsdag 2 juli 2013 02:52 schreef Lilliesleaf het volgende:
Kan zijn dat man ondertussen wel in staat is de volledige lening te dragen natuurlijk... maar hoe dan ook, het risico voor de vrouw dat het heel snel heel nasty kan worden, is gewoon erg groot en moet je niet willen.
Al moet ik zeggen dat je waarschijnlijk wel gelijk hebt hugecooll, het lijkt me bizar als de bank je uberhaupt die mogelijkheid gaat bieden idd.
Ja, dat soort situaties kom ik nu ook tegen in mijn 'het is 3 uur s nachts en heb niks te doen, dus laat ik maar gaan googlen' actie. TS, zoek anders ook eens op termen als 'wel hypotheek, geen eigenaar'.. misschien dat je nog wat meer te weten komt.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 02:57 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Naja in principe 'kan' het wel, aangezien je, wanneer je bijvoorbeeld al een woning hebt, je ook de hypotheek kan wijzigen
Dan schrijf je bijvoorbeeld je partner bij, die dan ook aansprakelijk is voor de schuld, maar op dat moment nog geen gedeeltelijke eigenaar is.
Aan de andere kant zijn ze allebei hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele schuld, dus zal het wel loslopenquote:Op dinsdag 2 juli 2013 03:01 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Ja, dat soort situaties kom ik nu ook tegen in mijn 'het is 3 uur s nachts en heb niks te doen, dus laat ik maar gaan googlen' actie. TS, zoek anders ook eens op termen als 'wel hypotheek, geen eigenaar'.. misschien dat je nog wat meer te weten komt.
Jep, volop google, maar iedereen zegt wat andersquote:Op dinsdag 2 juli 2013 03:01 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Ja, dat soort situaties kom ik nu ook tegen in mijn 'het is 3 uur s nachts en heb niks te doen, dus laat ik maar gaan googlen' actie. TS, zoek anders ook eens op termen als 'wel hypotheek, geen eigenaar'.. misschien dat je nog wat meer te weten komt.
Ik vind alleen het stukje 'bezit de woning niet meerquote:Als een geldverstrekker een hypotheek verstrekt, zijn beide partners daarvoor hoofdelijk aansprakelijkheid. Bij betalingsproblemen kan de geldverstrekker dan beide partners aanspreken voor het volledige hypotheekbedrag. Op het moment dat een relatie verbroken wordt, blijft vaak één van de partners in de woning wonen. De ander wil dan natuurlijk niet langer hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de hypotheekschuld. Hij of zij bezit immers de woning niet meer. Hiervoor moet ontslag van de hoofdelijke aansprakelijkheid worden aangevraagd bij de geldverstrekker. De geldverstrekker staat dit alleen toe als het eigendom van de woning op één naam staat. Bovendien moet de (nieuwe) eigenaar van de woning voldoende verdienen om de hypotheek zelf te kunnen betalen. Het verdelen van de boedel na het eindigen van een relatie is altijd lastig. Ook het overnemen van de hypotheek of het afsluiten van een nieuwe hypotheek is moeilijk. De boedel is nog niet verdeeld. De eigendom van de woning is nog niet overgegaan. Hoe krijgt u nu de hypotheek rond? Pas als u de uitkoop kunt betalen, krijgt u de eigendom. Maar u krijgt pas een hypotheek als u de eigendom heeft. Snapt ú het nog? Uw financieel adviseur in elk geval wel, raadpleeg hem voor een passend advies.
Dat doet het ook. (Even heel random trouwens, verbreken van relatie =/= woning niet meer bezitten, dit moet toch echt door de notaris worden vastgelegd)quote:Op dinsdag 2 juli 2013 03:06 schreef hugecooll het volgende:
Hm dit lijkt te zeggen dat het wel zou moeten kunnen
[..]
Ik vind alleen het stukje 'bezit de woning niet meer
+
kan alleen als de woning op één naam staat
nogal verwarrend, aangezien het eerste impliceert dat ie op 2 namen staat/stond
Naja ik zat even te denken over dat percentage hypotheekschuld waar hij het over had. Maar aangezien je allebei hoofdelijk aansprakelijk bent voor de gehele schuld (dus allebei 100%) en je wel de eigendomsverhouding anders dan 50/50 kan maken, zou het wel mogelijk moeten zijn.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 03:07 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Dat doet het ook. (Even heel random trouwens, verbreken van relatie =/= woning niet meer bezitten, dit moet toch echt door de notaris worden vastgelegd)
Is het nou 50/50 of naar rato?quote:Op dinsdag 2 juli 2013 02:01 schreef afgelopen het volgende:
Nadat we gaan samenwonen verdelen we de vaste lasten wel 50/50. Mijn vriendin legt maandelijks na rato een bedrag in voor de hypotheek.
Banken doen soms iets dergelijks als de ouders garant willen staan voor hun kinderen - dan worden ze wel schuldenaar maar idd geen eigenaar; precies zoals de schoonpapa van TS voorstelt.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 02:52 schreef Lilliesleaf het volgende:
Al moet ik zeggen dat je waarschijnlijk wel gelijk hebt hugecooll, het lijkt me bizar als de bank je uberhaupt die mogelijkheid gaat bieden idd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |