abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 4 juli 2013 @ 07:39:34 #76
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_128569388
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 13:32 schreef JJ76 het volgende:

[..]

oh echt, nee wist niet dat alle onderduikers moesten betalen. Dat wist ik niet, heb je daar documentatie over ben daar erg nieuwsgierig naar.

Dacht dat het ging over een klein gedeelte, net zoals het ging over een klein gedeelte van de restaurants die na enkele dagen al 2 talig menukaart hadden.
http://nl.wikipedia.org/w(...)#Joodse_onderduikers

quote:
Over het algemeen was het extra moeilijk Joden onder te brengen tot medio 1943, toen door toegenomen Duitse terreur vrijwel elke Nederlander kon beseffen dat Joden deze hulp het hardst nodig hadden. Een verzwarende omstandigheid voor Joden was, dat de meerderheid van bijvoorbeeld de Amsterdamse Joden arm was, en zij dus niet konden betalen voor onderduik, terwijl betalen niet ongebruikelijk was, vooral in het begin.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_128569399
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 07:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik heb de uitspraak gewoon van Lou de Jong
Wat is de definitie van 'het verzet'? Er is niet echt een ledenadministratie.

Maakt simpel de bemanning van een neergestort vliegtuig de goede kant op sturen je onderdeel van 'het verzet', of moet je dan bewust actie ondernemen?

Ik denk dat de meerderheid van de Nederlanders gewoon 'neutraal' was, en per geval probeerde in te schatten wat de gevolgen zijn.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  donderdag 4 juli 2013 @ 07:51:50 #78
45206 Pietverdriet
pi_128569445
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 07:43 schreef Resistor het volgende:

[..]

Ik denk dat de meerderheid van de Nederlanders gewoon 'neutraal' was, en per geval probeerde in te schatten wat de gevolgen zijn.
Heel anders dan de Denen dus.
pi_128569457
De denen hadden ook als buurland zweden. Heel wat makkelijker om de joden te redden, dan nederland
  donderdag 4 juli 2013 @ 08:12:06 #80
45206 Pietverdriet
pi_128569566
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 07:55 schreef arjan1212 het volgende:
De denen hadden ook als buurland zweden. Heel wat makkelijker om de joden te redden, dan nederland
Smoesjes
pi_128658295
quote:
niet ongebruikelijk maar ook zeker niet algemeen. Daarmee doe je veel mensen tekort.
pi_128658493
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2013 08:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Smoesjes
hmm ja makkelijk gezegd. Zweden was natuurlijk zoals gezegd dichtbij. De relatief kleine joodse gemeenschap is inderdaad voor een deel gered door naar Zweden te verschepen. maar waren daarbij meer mensen betrokken dan bij de hulp aan joden in nederland? Denemarken had bovendien een mild beleid tijdens de bezetting door ondermeer beleid van compromissen sluiten met de bezetter(?)
  zaterdag 6 juli 2013 @ 16:01:31 #83
45206 Pietverdriet
pi_128659659
Toen de jodenster werd ingevoerd in Denemarken droeg de koning de volgende dag eentje, en een paar dagen later heel Denemarken.
pi_128665205
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 16:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Toen de jodenster werd ingevoerd in Denemarken droeg de koning de volgende dag eentje, en een paar dagen later heel Denemarken.
Dat verhaal van die Jodenster hoor je regelmatig maar klopt niet, in Denemarken is de Jodenster nooit ingevoerd.

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Christiaan_X_van_Denemarken

[ Bericht 18% gewijzigd door Buster24 op 06-07-2013 19:43:51 ]
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')