abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128439822
Hallo!

Ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven.

Ik heb 2 goede vriendinnen die samen willen wonen. Ze zijn al heel lang op zoek en hebben nu de perfecte woning gevonden bij de studentenwoningbouwvereniging DUWO (we studeren alle 3 nog). Deze kamer gaat op basis van inschrijving. Ze hadden zich er voor aangemeld maar waren door iemand anders ingehaald.
Ik sta langer dan hen 2 ingeschreven en heb daarom nu voor hen op de kamer gereageerd omdat ik het ze heel erg gun.
Het is natuurlijk niet helemaal eerlijk dat we dit zo doen, maar in hoeverre is het illegaal?
Ik lees al op internet dat je niet zonder goedkeuring van de woningbouwvereniging een kamer mag onder verhuren. Ik zou dan bijvoorbeeld de 1e maand de kamer huren, terwijl zij er wonen en hem dan aan hen overdragen.

Afgezien van het feit dat dit niet netjes is naar andere kanshebbers voor de kamer, wil ik graag weten in hoeverre dit justitiele gevolgen kan hebben. Worden we in het ergste geval de kamer uitgezet? Of kunnen we denken aan een boete of zelfs een notitie op een strafblad? Want dat is het me natuurlijk niet waard.

Voor de duidelijkheid: ik ga zelf dus niet in de woning wonen, maar doe het als een gunst voor 2 goede vriendinnen.

Alvast bedankt voor het delen van je kennis!
pi_128439932
Mag niet, en als jij opzegt wordt er gewoon weer nieuwe mensen gezocht.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  zondag 30 juni 2013 @ 23:12:29 #3
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_128440184
quote:
1s.gif Op zondag 30 juni 2013 23:08 schreef Chinless het volgende:
Mag niet, en als jij opzegt wordt er gewoon weer nieuwe mensen gezocht.
Zoiets is inderdaad vaak pas overdraagbaar na een samenwoon periode van bijvoorbeeld 1 of 2 jaar.
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_128440245
En je wil zelf nooit iets huren? Want hiermee ben je natuurlijk wel je inschrijftijd kwijt. Over het algemeen krijg je geen toestemming om zoiets te onderverhuren.
pi_128440476
Ik zit zelf bij een andere woningbouwvereniging en blijf daar tot het einde van mijn studie. Vandaar dat de inschrijflengte voor mij geen waarde meer heeft.

De woning werkt zo: 1 iemand reageert er op maar heeft zelf al een andere persoon erbij die er ook in komt. Als 1 van de 2 weggaat, mag de ander zelf iemand uitkiezen die er dan nieuw inkomt. Alleen doordat uit die woning de 2 mensen tegelijkertijd weg zijn gegaan, is hij nu op inschrijftermijn er op komen te staan.

Dus het plan was, dat ik het huur samen met 1 van hen. Er daarna uit ga en dan kiest de ander die 2e vriendin uit.

Verder leek het me het fijnst om de kamer gewoon legaal onder te verhuren, maar dat zal wel niet kunnen als je hem nog maar net hebt... Moeten we nog in het contract na zoeken.

Bedankt voor jullie reacties!

Weet iemand iets over de strafrechtelijke gevolgen hiervan? Als het ergste wat er kan gebeuren een kleine boete is, wil ik dat risico best voor ze nemen, maar als er iets van fraude op mijn naam komt te staan niet.
  zondag 30 juni 2013 @ 23:36:58 #6
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_128441487
Fraude lijkt me wel het minste....
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  zondag 30 juni 2013 @ 23:40:53 #7
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_128441643
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 23:17 schreef Keesje03 het volgende:
Ik zit zelf bij een andere woningbouwvereniging en blijf daar tot het einde van mijn studie. Vandaar dat de inschrijflengte voor mij geen waarde meer heeft.

De woning werkt zo: 1 iemand reageert er op maar heeft zelf al een andere persoon erbij die er ook in komt. Als 1 van de 2 weggaat, mag de ander zelf iemand uitkiezen die er dan nieuw inkomt. Alleen doordat uit die woning de 2 mensen tegelijkertijd weg zijn gegaan, is hij nu op inschrijftermijn er op komen te staan.

Dus het plan was, dat ik het huur samen met 1 van hen. Er daarna uit ga en dan kiest de ander die 2e vriendin uit.

Verder leek het me het fijnst om de kamer gewoon legaal onder te verhuren, maar dat zal wel niet kunnen als je hem nog maar net hebt... Moeten we nog in het contract na zoeken.

Bedankt voor jullie reacties!

Weet iemand iets over de strafrechtelijke gevolgen hiervan? Als het ergste wat er kan gebeuren een kleine boete is, wil ik dat risico best voor ze nemen, maar als er iets van fraude op mijn naam komt te staan niet.
Als jij je punten gebruikt voor de woning en een maand later weer vertrekt dan kan je 'vriendin' er niet blijven wonen. Woningbouwverenigingen zijn ook niet van gisteren. Die hebben alle trucs die mensen al eens geprobeerd hebben bij de poot gehad. Doe dus geen moeite. En daarnaast vind ik het ook totaal niet netjes richting andere mensen die op die lijst staan te wachten op een woning.
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_128441754
quote:
Ik heb 2 goede vriendinnen die samen willen wonen
TS ziet al een trio voor zich in ruil voor een woning
  zondag 30 juni 2013 @ 23:43:46 #9
162594 dikkekaas
crazy legoracer
pi_128441763
Ik snap dat je hen die woning gunt, maar er zijn ook veel mensen die eerlijk wachttijd opbouwen en er willen wonen. Dan vind ik het net als Sandyman niet netjes om zo'n constructie te bedenken. Als je geluk hebt kom je er wel mee weg, want bij mijn weten controleert DUWO niet belachelijk goed, maar het lijkt me beter als je vriendinnen netjes wachten.
pi_128443680
Hoi welkom op FoK en gefeliciteerd met je eerste post! Ik hoop dat je nog heel lang blijft posten hier en een goede bijdrage zal leveren!
Ik raad je aan om eens langs KLB te gaan om te klagen, altijd gezellig, R&P voor leedvermaak en smeuige verhalen, KPD voor die eenzame avonden of natuurlijk een van de vele andere subfora.
Ik kijk rijkhalzend uit naar jou bijdrages en met mij vele anderen!

Om jou vraag te beantwoorden, ik zou het niet doen. Naast een rechtzaak wegens onderverhuur (Dit kan duur voor je uitpakken, een X bedrag per maand plus proceskosten) zal je ook bij de andere woningbouw misschien je inschrijving kwijt zijn want vaak staat in de regelementen dat je inschrijving vervalt bij het betrekken van een woonruimte.

DUWO controleerd op illegale onderhuur, kijk maar op hun site : https://www.duwo.nl/ik-hu(...)-illegale-onderhuur/

Ze staan het overigens wel toe als je een korte tijd bijvoorbeeld in het buitenland studeerd. Dat dan weer wel. Maar dat doe je niet.

Dus als ik jou was zou ik het niet doen. FoK kennende is DUWO al ingelicht over dit topic dus ze zullen reikhalzend meelezen en hun databases nu al uitpluizen naar jou gegevens!
Disclaimer: Reacties die door deze user gemaakt worden zijn niet noodzakelijk mijn echte mening.
pi_128457897
OK, het lijkt erop dat ik de kamer wel gelijk mag onderhuren, dus dat zou legaal zijn. Maar als ik er dan na 2 maanden uit ga is het nog steeds vrij doorzichtig voor de DUWO wat er gaande is..

Door jullie antwoorden is mijn twijfel in elk geval een stuk groter geworden. Bedankt voor het advies!
pi_128458014
Als jij daar gaat huren ben je zeer waarschijnlijk ook verplicht volgens het contract daar te gaan wonen.

En die verplichting geldt ook voor je huidige huurwoning :)
  maandag 1 juli 2013 @ 13:57:01 #13
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_128458159
Je belazert de boel en ontneemt de mensen die al langer op die wachtlijst staan hun woning, dus 'niet netjes' is nog zeer vriendelijk uitgedrukt.

Niet doen. De woningbouwvereniging is ook niet van gisteren hoor. Deze truc kennen ze geheid.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_128459142
Ik heb besloten het niet te doen.

Ik ben het met jullie eens dat de DUWO hier gemakkelijk door heen kan prikken en dat zit me niet lekker. Hoe zeer ik het mijn vriendinnen gun, ik wil niet het risico lopen justitieel gezeik te krijgen.

Heel erg bedankt voor jullie hulp! Het was fijn dat ik m'n verhaal kwijt kon en er hier zo veel mensen naar je willen luisteren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')