Mijn vergelijking van Ubuntu na 2 weken het te gebruiken, met Windows, met name Windows 8.1 .
Na 2 weken Ubuntu te gebruiken, kan ik het volgende er over zeggen.
De stabiliteit valt tegen. Vaak loopt hij niet eens vast, maar dan krijg ik een internal error. Reinstall en andere drivers hebben niet geholpen. Verder werkte alles dan verder.
Kwa gebruiksgemak is het kwa out-of-the-box wel met Windows te vergelijken. Vooral de Software Centre is handig. Maar als je iets verder gaat dan internetten en programma's installeren, is Windows koploper. Met afstand.
De snelheid. Ik heb Ubuntu op een SSD geinstalleerd, naast Windows, en dat werkte vrij goed. Het was vlot en snel. Echter is vaak te merken dat Linux niet bijzonder goed om kan gaan met een SSD als met Windows. Zo mis ik wat software en instellingen, zoals het OS optimaliseren voor SSD gebruik, wat in Windows wel kon. Misschien zie ik het over het hoofd, maar feit is dan in ieder geval dat het bij Windows makkelijker te vinden is.
Verder is over de snelheid te volgende vergelijking te maken.
Als ik Ubuntu via m'n SSD opstart, ben ik na 20-30 seconden binnen. Dan meteen een programma openen, laat je even merken dat alles nog even aan het opstarten is, en de snelheid is dan nog niet op gang.
Als ik Windows via diezelfde SSD opstart, ben ik na 5-10 seconden binnen (verbazingwekkend). Dan ben ik meteen op mijn bureaublad en klik op het icoontje van IE10, die dan in dezelfde halve seconde nog opstart, en ik kan meteen, razendsnel, aan de slag.
De overzichtelijkheid.
Na Windows 8 gewend te zijn op tablet, (mobiel), laptop en PC is het aardig wennen, maar ik was er al na een half uurtje redelijk vlot in.
Als ik mij niet vergis is die balk links en de hele Dash die je krijgt als je op die knop drukt toch Unity? Het werkt wel fijn. De Unity-knop doet er een beetje langzaam over soms om te reageren, maar het is zeer handig, alle info die je met één zoekopdracht krijgt.
Echter heb ik dit nu na het installeren van Windows 8.1 ook, met een zeer handige functie van Bing, die laat een zeer mooie pagina zien met veel verschillende info op één pagina bij een bekend zoekresultaat. Ook hier moet ik toch het punt aan Windows (8.1) geven, want het is nogal moeilijk te vinden wat voor info je krijgt bij Unity. Als ik Shawshank Redemption in tiep, krijg ik bijvoorbeeld de soundtrack, posters etc. Het is even goed zoeken welk van de plaatjes naar een infopagina of naar de film leidt.
Verder ben ik te spreken over Unity, behalve dan dat het niet zo responsive en functioneel, en effectief, en overzichtelijk is als gewoon wat icoontjes op het bureaublad.
Jammer is dat je niet meteen een shortcut op je bureaublad krijgt als je een programma installeert, daar had ik graag een keuzeknop over willen zien.
Misschien heb ik die ook gemist, maar op het eerste zicht is die er niet.De taakbalk. Het is pure gewenning natuurlijk, aangezien je geen startknop hebt met een menu eraan vast in Windows 8.1 .
De taakbalk in Ubuntu is echter wel beter dan die in Windows, aangezien je meteen info over je PC kunt zien, je kunt hem aan/uit zetten, instellingen etc. Bij Windows 8 moet je eerst nog naar de charms bar.
Gebruiksgemak.
Ik kan mijzelf een zeer geavanceerde Windows user noemen. Ik weet wel hoe alles werkt, en hoe problemen met Windows op te lossen zijn. Echter, in alle tijd met Windows 7/8 heb ik (behalve voor even kijken naar lokaal IP adres) nog nooit de CMD (Terminal van Windows) moeten gebruiken. Alles viel wel in te stellen. Of je download even snel een programmaatje om wat te Tweaken / extra in te stellen.
Echter, bij Linux kun je eigenlijk in een week gebruik niet om de Terminal heen. Wil je wat drivers installeren, een bepaald stuk software, laat staan even wat geavanceerds instellen, dan moet je wel de Terminal raadplegen. En voor een beginnende- licht geavanceerde gebruiker is dit toch niet meteen iets wat redelijk voor zichzelf spreekt. Zo zijn er een heel wat omslachtige methodes om toch iets simpels te doen.
Zo moest ik om een ATI driver (en nog een driver, naam vergeten) te installeren eerst wat downloaden, omdat Terminal dat niet wou, en dan via Terminal dat bestand installeren. Wat een redelijke tijd in beslag nam. In beide gevallen. In deze tijd had ik in Windows 2 drivers voor elk stuk hardware in mijn hele PC kunnen installeren. Mag wat sneller!
Customizen.
Hierover kan ik weinig zinnigs kwijt.
Aan de kant van Windows heb ik echter met Rainmeter en wat leuke thema's en wat tweaks een zeer groot deel kunnen veranderen.
Bij Linux is dit vast ook het geval, maar ik kon daar niet zo 1-2-3 bij.
Community.
Aangezien Linux kwa gebruiksgemak toch een stuk ingewikkelder is dan Windows, is de community geweldig! Ik had een paar vragen, allemaal snel en zeer duidelijk beantwoord. Fantastisch!
Aangezien Windows hier met afstand het meest gebruikte OS is, is er niet echt een community. Die is er wel bij verschillende Windows fora, maar je kunt met je vraag over Windows werkelijk overal terecht. Ook goed dus.
Software en Compatibiliteit.
Tja. Kwa marktaandeel is dit niet echt een eerlijke vergelijking, maar ik ga hem toch maken.
Linux heeft een stuk minder software beschikbaar. Of hierbij de functionaliteit minder wordt, kan ik niet stellen, aangezien ik daar niet vanuit ga, gezien de mogelijkheden in Terminal. Dit vergt echter wel wat oefening. Maar oefening baart kunst! Dus een Pro zijn in Terminal is zeer handig, gezien de zeer grote veelzijdigheid van het systeem.
Kwa compatibiliteit is het een simpele kwestie. Je kunt minder apparaten erop aansluiten, die meteen werken, aangezien ze vaak Windows only zijn. Zelfde geldt voor veel drivers, van specifiekere hardware. Maar voor huis- tuin- en keuken gebruik zit het wel redelijk goed bij Ubuntu.
Eindoordeel.
Ubuntu werkt fijn, zonder meer. Al zijn er zeer veel dingen die ik niet zo 1-2-3 heb gevonden, die het voor mij mogelijk maken om binnen enkele seconden een taak uit te voeren. Er zijn nog erg veel dingen die naar mijn mening beter kunnen en moeten in Ubuntu. Met name stabiliteit, gebruiksgemak, effectiviteit van werken ermee, en overzichtelijkheid.
Laten we echter één ding niet vergeten. Ubuntu is volledig gratis. En voor een gratis OS is het zeer veelzijdig en goed.
Een leuk detail is echter ook dat Windows voor mij ook altijd gratis is geweest, ik heb namelijk nog nooit Windows gekocht.
Voor nu blijf ik bij Windows, omdat dat voor mij toch superieur is, maar mijn eindoordeel van Ubuntu, met de prijs van ¤0,00 in gedachten: 7,5 van 10.
Laat me horen of jullie de review goed vinden!
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper