abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 29 juni 2013 @ 20:27:37 #1
125913 Devolution
Beep beep Richie
pi_128401521
"You know what Hell really is? It's not lakes of burning oil or chains of ice. It's being removed from God's sight."
pi_128401602
De klink naar Knoppix werkt niet.
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_128408840
quote:
7s.gif Op donderdag 27 juni 2013 13:53 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Het is nu mijn probleem, want ik kan bepaalde websites niet openen omdat Linux Silverlight niet ondersteunt. Dan kun je wel eigenwijs volhouden dat de fout bij een andere partij ligt, maar het zorgt er wel voor dat gebruikers problemen ondervinden tijdens dagelijks gebruik. Hetzelfde verhaal met de ATI-drivers.

Het is jammer, maar Ubuntu is dus nog steeds geen volwaardig alternatief voor Windows, wiens schuld dat ook moge zijn.
Windows ondersteunt geen PThreads en dus kan ik mijn threaded code niet draaien. Windows is dus geen volwaardig alternatief voor Linux.

:')
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  zondag 30 juni 2013 @ 00:06:57 #4
125913 Devolution
Beep beep Richie
pi_128409089
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 20:31 schreef SherlockHolmes het volgende:
De klink naar Knoppix werkt niet.
Fixed.
"You know what Hell really is? It's not lakes of burning oil or chains of ice. It's being removed from God's sight."
  † In Memoriam † zondag 30 juni 2013 @ 00:15:43 #5
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_128409362
Silverlight? Wordt dat nog gebruikt dan? Website na website kijken naar alternatieven als ze dat niet allemaal gedaan hebben en Microsoft zelf heeft ook het einde van support aangekondigd. Goed, in 2021 pas, maar zo ver weg doen ze altijd.

Behalve wat verdwaalde websites met filmpjes kom ik echt nergens meer silverlight tegen.
Carpe Libertatem
pi_128410329
quote:
10s.gif Op zondag 30 juni 2013 00:00 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Windows ondersteunt geen PThreads en dus kan ik mijn threaded code niet draaien. Windows is dus geen volwaardig alternatief voor Linux.

:')
Geen idee wat PThreads zijn.
pi_128411461
Ik ben een beetje met mn afstandbediening en lirc aan het kloten.. maar dat lirc heb je volgens mij niks aan tenzij je dingen als xbmc etc. gebruikt.. want kan maar met een programma tegelijk..

Mijn idee was om gewoon een knop te gebruiken die nemo opent in de map waar mn video's staan, dat ik daar dan doorheen browse en mn video aanklik en dan gewoon vlc kan besturen.. die weer kan afsluiten en voor de rest improviseren we er nog wat bij.. maar dat zit er niet in of wat?

dat irexec dat werkt alleen als je irexec aan zet.. dat zul je eerst met je toetsebord moeten doen, dus waar dat over gaat vraag ik me ook af, daar heb je dus niks aan...

Zie ik iets over het hoofd?

EDIT: schijnbaar doet die irexec het wel terwijl vlc het ook doet.

[ Bericht 5% gewijzigd door Skunk-m op 30-06-2013 01:40:11 ]
  zondag 30 juni 2013 @ 11:58:28 #8
125913 Devolution
Beep beep Richie
pi_128415999
Ik heb een paar dagen terug een nieuwe laptop gekocht en ik heb nu erg veel moeite met het installeren van Debian.

Eerst heb ik SecureBoot uitgeschakeld en Windows 8 eraf gegooid. Vervolgens heb ik Windows 7 erop gezet (ik wil een dualboot) maar als ik nu de Debian installer doorloop vindt hij mijn Windows partities niet. Bij het partitiegedeelte wil hij de complete harde schijf gebruiken wat niet de bedoeling is.

Op internet wordt geroepen dat het kan komen doordat de schijf gebruik maakt van GPT ipv MBR of dat je schijf dynamisch is in plaats van basic maar dit is bij mij allemaal niet van toepassing.

Na uren zoeken en dingen proberen heb ik vannacht een mogelijke oplossing gevonden. Debian gebruikt bij de installer fdisk en mogelijk zou ik het wel voor elkaar kunnen krijgen met GParted. Zometeen dus maar even een Ubuntu livecd starten en dan hopelijk met GParted de juiste partities aanmaken..
  † In Memoriam † zondag 30 juni 2013 @ 12:29:23 #9
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_128416604
Sowieso gaat er nog veel gezeik komen uefi, windows 8 en al dat soort ellende om gewoon simpel een andere OS te installeren.
Carpe Libertatem
  zondag 30 juni 2013 @ 14:39:11 #10
125913 Devolution
Beep beep Richie
pi_128420166
Klopt ja. Het probleem bleek bij mij te zitten in restanten van een GPT, waarschijnlijk van Windows 8. Hierdoor raakte de partition editor in de war omdat er nu zowel GPT als MBR partitieinformatie op mijn schijf stond. Gelukkig heb ik de GPT informatie kunnen verwijderen met GPT fdisk en nu is Debian aan het installeren O+
pi_128425394
quote:
14s.gif Op zondag 30 juni 2013 00:45 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Geen idee wat PThreads zijn.
Zolang je maar doorhebt dat het jouw redering is.
pi_128425513
quote:
7s.gif Op zondag 30 juni 2013 17:12 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Zolang je maar doorhebt dat het jouw redering is.
Nee hoor, want ik heb het over dagelijks gebruik.
pi_128425723
quote:
7s.gif Op zondag 30 juni 2013 17:15 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Nee hoor, want ik heb het over dagelijks gebruik.
Ik ook. Je redenering valt uitelkaar omdat er niet iets bestaat als een universeel dagelijks gebruik, of iets als een universele applicatie om wat voor eender welke taak.
Jij wilt iets dat Ubuntu ongeschikt maakt. Dat betekent niet dat Linux geen alternatief is voor Windows. Het betekent dat jij niet geschikt bent voor Linux.
pi_128425991
quote:
7s.gif Op zondag 30 juni 2013 17:19 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Ik ook. Je redenering valt uitelkaar omdat er niet iets bestaat als een universeel dagelijks gebruik, of iets als een universele applicatie om wat voor eender welke taak.
Jij wilt iets dat Ubuntu ongeschikt maakt. Dat betekent niet dat Linux geen alternatief is voor Windows. Het betekent dat jij niet geschikt bent voor Linux.
Prima, dan ben ik maar niet geschikt voor een besturingssysteem dat normaal multimediagebruik niet mogelijk maakt omdat hij niet overweg kan met grafische kaarten van één van de grootste kaartenfabrikanten.

Wel fijn dat Ubuntu kan PThreaden hoor, maar ik vind een besturingssysteem dat Silverlight draait, zorgt voor geluid bij HDMI en de temperatuur van mijn graka onder de 95 graden Celsius houdt toch echt geschikter voor normaal gebruik.
  † In Memoriam † zondag 30 juni 2013 @ 17:42:28 #15
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_128426686
quote:
10s.gif Op zondag 30 juni 2013 17:25 schreef Sloggi het volgende:

[..]
Wel fijn dat Ubuntu kan PThreaden hoor, maar ik vind een besturingssysteem dat Silverlight draait, zorgt voor geluid bij HDMI en de temperatuur van mijn graka onder de 95 graden Celsius houdt toch echt geschikter voor normaal gebruik.
Dan blijf je toch lekker Windows gebruiken. Lekker boeiend.
Carpe Libertatem
pi_128427141
quote:
10s.gif Op zondag 30 juni 2013 17:25 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Prima, dan ben ik maar niet geschikt voor een besturingssysteem dat normaal multimediagebruik niet mogelijk maakt omdat hij niet overweg kan met grafische kaarten van één van de grootste kaartenfabrikanten.

En ik kies voor platformen waarop ik mijn dagelijks werk wel kan uitvoeren. Jij ook. Dat maakt Linux niet meer geschikt dan Windows en vice versa. Je gaat geen spijkers slaan met een zaag. Zo simpel is het.
pi_128434157
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 01:24 schreef Skunk-m het volgende:
Ik ben een beetje met mn afstandbediening en lirc aan het kloten.. maar dat lirc heb je volgens mij niks aan tenzij je dingen als xbmc etc. gebruikt.. want kan maar met een programma tegelijk..
lirc bestaat uit een aantal componenten, maar de belangrijkste is de lirc-daemon die naar je usb/serial/etc port luistert en signalen van je ontvanger decodeert en omzet in een code. Programma's (clients) zoals xbmc of vlc kunnen die code opvragen van lircd en dat omzetten in een commando, meestal simuleren ze een toets: bv je "next" op je remote wordt omgezet in 'n' als dat de key is voor het volgende nummer.

quote:
dat irexec dat werkt alleen als je irexec aan zet.. dat zul je eerst met je toetsebord moeten doen, dus waar dat over gaat vraag ik me ook af, daar heb je dus niks aan...
irexec is een lirc-client wat inplaats van het simuleren van een toest-indruk een programma kan uitvoeren. In jouw geval zou je dus irexec kunnen configuren om vlc te starten. vlc heeft ondersteuning voor lirc.
pi_128443008
quote:
10s.gif Op zondag 30 juni 2013 17:42 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Dan blijf je toch lekker Windows gebruiken. Lekker boeiend.
Dat doe ik sinds vanavond weer, nadat Unity voor de tweede keer weg was na het installeren van ATI-drivers.
  † In Memoriam † maandag 1 juli 2013 @ 00:24:16 #19
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_128443566
quote:
10s.gif Op maandag 1 juli 2013 00:11 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat doe ik sinds vanavond weer, nadat Unity voor de tweede keer weg was na het installeren van ATI-drivers.
Unity is dan ook best een gaar rampenproject. :'(
Carpe Libertatem
pi_128443778
quote:
10s.gif Op maandag 1 juli 2013 00:24 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Unity is dan ook best een gaar rampenproject. :'(
Het beviel me op zich wel, maar daar is ATI het niet mee eens geloof ik :').
  † In Memoriam † maandag 1 juli 2013 @ 00:31:45 #21
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_128443879
quote:
14s.gif Op maandag 1 juli 2013 00:29 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Het beviel me op zich wel, maar daar is ATI het niet mee eens geloof ik :').
Ik werk nog liever met Windows dan dat ik met Unity moet werken. ;)
Carpe Libertatem
  maandag 1 juli 2013 @ 01:12:59 #22
125913 Devolution
Beep beep Richie
pi_128445611
Ik moet ook niets van Unity hebben. Doet me teveel aan OS X denken :{
pi_128446140
quote:
7s.gif Op zondag 30 juni 2013 00:15 schreef Boze_Appel het volgende:
Silverlight? Wordt dat nog gebruikt dan? Website na website kijken naar alternatieven als ze dat niet allemaal gedaan hebben en Microsoft zelf heeft ook het einde van support aangekondigd. Goed, in 2021 pas, maar zo ver weg doen ze altijd.

Behalve wat verdwaalde websites met filmpjes kom ik echt nergens meer silverlight tegen.
Ja voor videocollege's op universiteiten :'( te erg voor woorden.
pi_128449467
quote:
15s.gif Op zondag 30 juni 2013 11:58 schreef Devolution het volgende:
Ik heb een paar dagen terug een nieuwe laptop gekocht en ik heb nu erg veel moeite met het installeren van Debian.

Eerst heb ik SecureBoot uitgeschakeld en Windows 8 eraf gegooid. Vervolgens heb ik Windows 7 erop gezet (ik wil een dualboot) maar als ik nu de Debian installer doorloop vindt hij mijn Windows partities niet. Bij het partitiegedeelte wil hij de complete harde schijf gebruiken wat niet de bedoeling is.

Op internet wordt geroepen dat het kan komen doordat de schijf gebruik maakt van GPT ipv MBR of dat je schijf dynamisch is in plaats van basic maar dit is bij mij allemaal niet van toepassing.

Na uren zoeken en dingen proberen heb ik vannacht een mogelijke oplossing gevonden. Debian gebruikt bij de installer fdisk en mogelijk zou ik het wel voor elkaar kunnen krijgen met GParted. Zometeen dus maar even een Ubuntu livecd starten en dan hopelijk met GParted de juiste partities aanmaken..
Precies hetzelfde probleem gehad. Wat een gedoe.
pi_128449567
Unity werkt prima, alleen die verdwijnende vensterknopjes (sluiten, maximaliseren, minimaliseren) zijn wel een usability ramp.

En volgens mij gebruikt de ubuntu-installer ook gparted voor het partitiegedeelte.
pi_128451010
Mijn vergelijking van Ubuntu na 2 weken het te gebruiken, met Windows, met name Windows 8.1 .

Na 2 weken Ubuntu te gebruiken, kan ik het volgende er over zeggen.

De stabiliteit valt tegen. Vaak loopt hij niet eens vast, maar dan krijg ik een internal error. Reinstall en andere drivers hebben niet geholpen. Verder werkte alles dan verder.

Kwa gebruiksgemak is het kwa out-of-the-box wel met Windows te vergelijken. Vooral de Software Centre is handig. Maar als je iets verder gaat dan internetten en programma's installeren, is Windows koploper. Met afstand.

De snelheid. Ik heb Ubuntu op een SSD geinstalleerd, naast Windows, en dat werkte vrij goed. Het was vlot en snel. Echter is vaak te merken dat Linux niet bijzonder goed om kan gaan met een SSD als met Windows. Zo mis ik wat software en instellingen, zoals het OS optimaliseren voor SSD gebruik, wat in Windows wel kon. Misschien zie ik het over het hoofd, maar feit is dan in ieder geval dat het bij Windows makkelijker te vinden is.
Verder is over de snelheid te volgende vergelijking te maken.
Als ik Ubuntu via m'n SSD opstart, ben ik na 20-30 seconden binnen. Dan meteen een programma openen, laat je even merken dat alles nog even aan het opstarten is, en de snelheid is dan nog niet op gang.
Als ik Windows via diezelfde SSD opstart, ben ik na 5-10 seconden binnen (verbazingwekkend). Dan ben ik meteen op mijn bureaublad en klik op het icoontje van IE10, die dan in dezelfde halve seconde nog opstart, en ik kan meteen, razendsnel, aan de slag.

De overzichtelijkheid.
Na Windows 8 gewend te zijn op tablet, (mobiel), laptop en PC is het aardig wennen, maar ik was er al na een half uurtje redelijk vlot in. Als ik mij niet vergis is die balk links en de hele Dash die je krijgt als je op die knop drukt toch Unity?
Het werkt wel fijn. De Unity-knop doet er een beetje langzaam over soms om te reageren, maar het is zeer handig, alle info die je met één zoekopdracht krijgt. Echter heb ik dit nu na het installeren van Windows 8.1 ook, met een zeer handige functie van Bing, die laat een zeer mooie pagina zien met veel verschillende info op één pagina bij een bekend zoekresultaat. Ook hier moet ik toch het punt aan Windows (8.1) geven, want het is nogal moeilijk te vinden wat voor info je krijgt bij Unity. Als ik Shawshank Redemption in tiep, krijg ik bijvoorbeeld de soundtrack, posters etc. Het is even goed zoeken welk van de plaatjes naar een infopagina of naar de film leidt.

Verder ben ik te spreken over Unity, behalve dan dat het niet zo responsive en functioneel, en effectief, en overzichtelijk is als gewoon wat icoontjes op het bureaublad.

Jammer is dat je niet meteen een shortcut op je bureaublad krijgt als je een programma installeert, daar had ik graag een keuzeknop over willen zien. Misschien heb ik die ook gemist, maar op het eerste zicht is die er niet.

De taakbalk. Het is pure gewenning natuurlijk, aangezien je geen startknop hebt met een menu eraan vast in Windows 8.1 .
De taakbalk in Ubuntu is echter wel beter dan die in Windows, aangezien je meteen info over je PC kunt zien, je kunt hem aan/uit zetten, instellingen etc. Bij Windows 8 moet je eerst nog naar de charms bar.

Gebruiksgemak.
Ik kan mijzelf een zeer geavanceerde Windows user noemen. Ik weet wel hoe alles werkt, en hoe problemen met Windows op te lossen zijn. Echter, in alle tijd met Windows 7/8 heb ik (behalve voor even kijken naar lokaal IP adres) nog nooit de CMD (Terminal van Windows) moeten gebruiken. Alles viel wel in te stellen. Of je download even snel een programmaatje om wat te Tweaken / extra in te stellen.
Echter, bij Linux kun je eigenlijk in een week gebruik niet om de Terminal heen. Wil je wat drivers installeren, een bepaald stuk software, laat staan even wat geavanceerds instellen, dan moet je wel de Terminal raadplegen. En voor een beginnende- licht geavanceerde gebruiker is dit toch niet meteen iets wat redelijk voor zichzelf spreekt. Zo zijn er een heel wat omslachtige methodes om toch iets simpels te doen.
Zo moest ik om een ATI driver (en nog een driver, naam vergeten) te installeren eerst wat downloaden, omdat Terminal dat niet wou, en dan via Terminal dat bestand installeren. Wat een redelijke tijd in beslag nam. In beide gevallen. In deze tijd had ik in Windows 2 drivers voor elk stuk hardware in mijn hele PC kunnen installeren. Mag wat sneller!

Customizen.
Hierover kan ik weinig zinnigs kwijt.
Aan de kant van Windows heb ik echter met Rainmeter en wat leuke thema's en wat tweaks een zeer groot deel kunnen veranderen.
Bij Linux is dit vast ook het geval, maar ik kon daar niet zo 1-2-3 bij.

Community.
Aangezien Linux kwa gebruiksgemak toch een stuk ingewikkelder is dan Windows, is de community geweldig! Ik had een paar vragen, allemaal snel en zeer duidelijk beantwoord. Fantastisch!
Aangezien Windows hier met afstand het meest gebruikte OS is, is er niet echt een community. Die is er wel bij verschillende Windows fora, maar je kunt met je vraag over Windows werkelijk overal terecht. Ook goed dus.

Software en Compatibiliteit.
Tja. Kwa marktaandeel is dit niet echt een eerlijke vergelijking, maar ik ga hem toch maken.
Linux heeft een stuk minder software beschikbaar. Of hierbij de functionaliteit minder wordt, kan ik niet stellen, aangezien ik daar niet vanuit ga, gezien de mogelijkheden in Terminal. Dit vergt echter wel wat oefening. Maar oefening baart kunst! Dus een Pro zijn in Terminal is zeer handig, gezien de zeer grote veelzijdigheid van het systeem.

Kwa compatibiliteit is het een simpele kwestie. Je kunt minder apparaten erop aansluiten, die meteen werken, aangezien ze vaak Windows only zijn. Zelfde geldt voor veel drivers, van specifiekere hardware. Maar voor huis- tuin- en keuken gebruik zit het wel redelijk goed bij Ubuntu.

Eindoordeel.
Ubuntu werkt fijn, zonder meer. Al zijn er zeer veel dingen die ik niet zo 1-2-3 heb gevonden, die het voor mij mogelijk maken om binnen enkele seconden een taak uit te voeren. Er zijn nog erg veel dingen die naar mijn mening beter kunnen en moeten in Ubuntu. Met name stabiliteit, gebruiksgemak, effectiviteit van werken ermee, en overzichtelijkheid.

Laten we echter één ding niet vergeten. Ubuntu is volledig gratis. En voor een gratis OS is het zeer veelzijdig en goed.
Een leuk detail is echter ook dat Windows voor mij ook altijd gratis is geweest, ik heb namelijk nog nooit Windows gekocht.

Voor nu blijf ik bij Windows, omdat dat voor mij toch superieur is, maar mijn eindoordeel van Ubuntu, met de prijs van ¤0,00 in gedachten: 7,5 van 10.

Laat me horen of jullie de review goed vinden! :)
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_128451951
Ik ben het wel eens met de meeste kritiekpunten. Het systeem is soms om onduidelijke redenen wat traag, en je kunt inderdaad niet om de terminal heen.

De icoontjes op je bureaublad mis ikzelf niet echt, want het komt gewoon in Unity terecht. Out of the box vind ik Ubuntu trouwens een stuk beter dan Windows (7 is de nieuwste versie waar ik uitgebreide ervaring mee heb); het is snel geïnstalleerd en je bent geen uur bezig met het installeren van updates en een virusscanner voor je eindelijk echt aan de slag kunt. Nadeel is wel dat sommige dingen gewoon niet werken en je ze als beginner ook niet zomaar aan de praat zal krijgen.

Voor Windows 7 is Ubuntu m.i. geen concurrentie; daar is het te traag, instabiel en beperkt qua ondersteuning voor software die ik regelmatig gebruik voor.
pi_128452001
quote:
7s.gif Op maandag 1 juli 2013 11:13 schreef Sloggi het volgende:
Ik ben het wel eens met de meeste kritiekpunten. Het systeem is soms om onduidelijke redenen wat traag, en je kunt inderdaad niet om de terminal heen.

De icoontjes op je bureaublad mis ikzelf niet echt, want het komt gewoon in Unity terecht. Out of the box vind ik Ubuntu trouwens een stuk beter dan Windows (7 is de nieuwste versie waar ik uitgebreide ervaring mee heb); het is snel geïnstalleerd en je bent geen uur bezig met het installeren van updates en een virusscanner voor je eindelijk echt aan de slag kunt. Nadeel is wel dat sommige dingen gewoon niet werken en je ze als beginner ook niet zomaar aan de praat zal krijgen.

Voor Windows 7 is Ubuntu m.i. geen concurrentie; daar is het te traag, instabiel en beperkt qua ondersteuning voor software die ik regelmatig gebruik voor.
En out-of-the-box is 8 ook een stuk verbeterd t.o.v tegenover 7 :)
Maar bedankt :)
-Don Draper
pi_128452031
Prima review. Wel vanuit een windows standpunt. Zoals bijv. het gebruik van de terminal, vraag iemand die al wat langer linux gebruikt en die zal dat juist als voordeel noemen, dat je niet constant allerlei menu's en wizards door hoeft te spitten op zoek naar een vinkje voor optie x.

Overigens is windows -ook voor jou- niet gratis. Dat het voorgeïnstalleerd staat op je laptop betekent niet dat je er niet voor betaalt. Maar helaas is het zo goed als onmogelijk een laptop te kopen zonder windows-licentie, waardoor er niet te vergelijken valt wat windows nou echt kost.
Als je zelf een computer samenstelt zijn de bijkomende kosten voor windows iig behoorlijk significant.
pi_128452131
quote:
14s.gif Op maandag 1 juli 2013 11:16 schreef KomtTijd... het volgende:
Prima review. Wel vanuit een windows standpunt. Zoals bijv. het gebruik van de terminal, vraag iemand die al wat langer linux gebruikt en die zal dat juist als voordeel noemen, dat je niet constant allerlei menu's en wizards door hoeft te spitten op zoek naar een vinkje voor optie x.

Overigens is windows -ook voor jou- niet gratis. Dat het voorgeïnstalleerd staat op je laptop betekent niet dat je er niet voor betaalt. Maar helaas is het zo goed als onmogelijk een laptop te kopen zonder windows-licentie, waardoor er niet te vergelijken valt wat windows nou echt kost.
Als je zelf een computer samenstelt zijn de bijkomende kosten voor windows iig behoorlijk significant.
Dat klopt, al zijn de kosten van Windows gedaald met de komst van 8. Het kostte ¤30, als actieprijs :Y
En Terminal, ik zeg ook dat dat een groot voordeel kan zijn, maar wel als je weet hoe het werkt, en dat kost tijd. En gebruiksgemak wordt er ook niet beter van als je als gewone user allemaal commands uit je kop moet leren om het een en ander te doen. Een groot voordeel van Windows is dat het erbij helemaal niet nodig is :) .
-Don Draper
pi_128452153
quote:
10s.gif Op maandag 1 juli 2013 11:15 schreef SherlockHolmes het volgende:

[..]

En out-of-the-box is 8 ook een stuk verbeterd t.o.v tegenover 7 :)
Maar bedankt :)
Afgelopen week heb ik bij mijn ouders 2 computers geinstalleerd, één met W7 en één met W8.
Windows 8 is inderdaad iets beter, hierbij deed iig de netwerkpoort het out-of-the-box zodat we de overige drivers gewoon van internet konden downloaden. Wat overigens nog steeds een paar uur in beslag neemt en de nodige reboots vraagt. En daarna moet je nog office installeren, een virusscanner, enz. al met al wel een avondje werk. Wat dat betreft vind ik Ubuntu toch echt prettiger. De installatie duurt misschien ietsje langer, maar daarna ben je ook gewoon direct helemaal klaar voor gebruik.
De windows-7 computer is trouwens nu nog steeds niet up-to-date qua updates. Dat is echt onbegrijpelijk. Ten eerste is het natuurlijk irritant dat het installeren van die updates altijd tijdens het opstarten/afsluiten moet, maar er komt ook gewoon geen einde aan.
  maandag 1 juli 2013 @ 11:21:21 #32
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_128452169
quote:
10s.gif Op maandag 1 juli 2013 10:33 schreef SherlockHolmes het volgende:
Je kijkt te veel met een Windows mentaliteit naar Ubuntu :) En ook mis je duidelijk wat van de finesses die Linux biedt ;) command line is 100% een feature van Linux waar Windows een puntje aan kan zuigen. En Ubuntu Software Center op deze manier zorgt er voor dat die software gecontroleerd is :) Dat voorkomt veel van de problemen die Windows systemen last van hebben...

quote:
10s.gif Op maandag 1 juli 2013 11:20 schreef SherlockHolmes het volgende:
Een groot voordeel van Windows is dat het erbij helemaal niet nodig is
Nee, want het antwoord van de gemiddelde windows "specialist" is: herinstalleer Windows. Heb ik ooit gehoord toen het antwoord "reboot met installtie disc", "kies repair", "ga naar c:" and type "fixmbr" had moeten zijn.

Maar zoals altijd:
Windows is anders dan Ubuntu/Linux. En net als met Windows kost ook Ubuntu tijd om te leren en te begrijpen waarom dingen anders zijn. Nadeel wat je hebt is dat je Windows kent en denkt in de Windows stijl. Hoe goed of hoe fout die stijl ook is ;)

[ Bericht 23% gewijzigd door wdn op 01-07-2013 11:26:46 ]
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_128452285
quote:
10s.gif Op maandag 1 juli 2013 11:20 schreef SherlockHolmes het volgende:

[..]

Dat klopt, al zijn de kosten van Windows gedaald met de komst van 8. Het kostte ¤30, als actieprijs :Y

Da's dan voor een update neem ik aan. Dan heb je al eens 80-100 euro betaald voor een eerdere windows-versie. Mijn moeder heeft 80 euro moeten betalen voor windows 8, en dat is dan ook nog een beperkte (home OEM) licentie, waarin bepaalde functies bewust onklaar gemaakt zijn, en die bovendien niet meegenomen kan worden naar een andere computer.

Eerlijk gezegd vind ik die 80 euro niet eens het grootste probleem hoor, maar dat gekut met die licenties gewoon. Het is gewoon altijd gezeik. Gewoon ieder willekeurig moment van de dag je OS kunnen downloaden vanaf het officiële distributiepunt en zo vaak kunnen installeren als je maar wilt zonder allerlei beperkingen, is gewoon heerlijk.
pi_128452289
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 11:21 schreef wdn het volgende:

[..]

Je kijkt te veel met een Windows mentaliteit naar Ubuntu :) En ook mis je duidelijk wat van de finesses die Linux biedt ;) command line is 100% een feature van Linux waar Windows een puntje aan kan zuigen. En Ubuntu Software Center op deze manier zorgt er voor dat die software gecontroleerd is :) Dat voorkomt veel van de problemen die Windows systemen last van hebben...

[..]

Nee, want het antwoord van de gemiddelde windows "specialist" is: herinstalleer Windows. Heb ik ooit gehoord toen het antwoord "reboot met installtie disc", "kies repair", "ga naar c:" and type "fixmbr" had moeten zijn.

Dat is zeker waar, ik kan ook helaas niet anders ernaar kijken na zoveel jaar bij Windows te zitten :D
-Don Draper
pi_128452310
quote:
14s.gif Op maandag 1 juli 2013 11:26 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Da's dan voor een update neem ik aan. Dan heb je al eens 80-100 euro betaald voor een eerdere windows-versie. Mijn moeder heeft 80 euro moeten betalen voor windows 8, en dat is dan ook nog een beperkte (home OEM) licentie, waarin bepaalde functies bewust onklaar gemaakt zijn, en die bovendien niet meegenomen kan worden naar een andere computer.

Eerlijk gezegd vind ik die 80 euro niet eens het grootste probleem hoor, maar dat gekut met die licenties gewoon. Het is gewoon altijd gezeik. Gewoon ieder willekeurig moment van de dag je OS kunnen downloaden vanaf het officiële distributiepunt en zo vaak kunnen installeren als je maar wilt zonder allerlei beperkingen, is gewoon heerlijk.
Dat heb ik ook zeker in mijn review gezegd, ik vind het knap van Canonical om een goed werkend OS als gratis weg te geven :Y
-Don Draper
  maandag 1 juli 2013 @ 11:28:34 #36
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_128452333
quote:
10s.gif Op maandag 1 juli 2013 11:26 schreef SherlockHolmes het volgende:

[..]

Dat is zeker waar, ik kan ook helaas niet anders ernaar kijken na zoveel jaar bij Windows te zitten :D
Ha zie mijn edit :D

Dat is het probleem wat ik vaker tegen kom: met kent Windows maar heeft niet door dat Windows ook zo zijn domme dingen kent. Maar men herkent die niet als dom omdat het altijd zo was.

Ubuntu heeft zo andere dingertjes... en die zie je wel meteen als een probleem want je kent ze niet.

quote:
10s.gif Op maandag 1 juli 2013 11:27 schreef SherlockHolmes het volgende:

[..]

Dat heb ik ook zeker in mijn review gezegd, ik vind het knap van Canonical om een goed werkend OS als gratis weg te geven :Y
Het is niet gratis ...

In die zin dat canonical nog steeds verlies loopt en dat bedrijven het systeem betalen via support ;)
pi_128452355
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 11:28 schreef wdn het volgende:

[..]

Ha zie mijn edit :D

Dat is het probleem wat ik vaker tegen kom: met kent Windows maar heeft niet door dat Windows ook zo zijn domme dingen kent. Maar men herkent die niet als dom omdat het altijd zo was.

Ubuntu heeft zo andere dingertjes... en die zie je wel meteen als een probleem want je kent ze niet.
Dat is zeker waar :Y

Laten we trouwens OS X maar uit alles van dit weglaten :') _O-
-Don Draper
  maandag 1 juli 2013 @ 11:30:26 #38
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_128452375
quote:
10s.gif Op maandag 1 juli 2013 11:29 schreef SherlockHolmes het volgende:

[..]

Dat is zeker waar :Y

Laten we trouwens OS X maar uit alles van dit weglaten :') _O-
Kun je tegenwoordig in Windows je hard disc herindelen of moet je nog steeds Partition Magic "kopen"?
pi_128452407
OSx is precies het zelfde verhaal. De windows-gebruiker ergert zich kapot aan de vaagheden van OSx, terwijl de OSx-gebruiker zich kapot ergert aan de vaagheden van Windows. Flamewars gegarandeerd, maar is het één nou per definitie beter dan het ander? Mwah.
pi_128452408
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 11:30 schreef wdn het volgende:

[..]

Kun je tegenwoordig in Windows je hard disc herindelen of moet je nog steeds Partition Magic "kopen"?
Disk Manager *O*
-Don Draper
  maandag 1 juli 2013 @ 11:32:19 #41
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_128452433
quote:
10s.gif Op maandag 1 juli 2013 11:31 schreef SherlockHolmes het volgende:

[..]

Disk Manager *O*
Hey reply eens niet zo snel :D

Wat ik zo leuk vind aan Ubuntu is dat je meer dan 1 desktop manager kunt installeren en tegelijk kunt gebruiken.

Unity op control alt F7
KDE op control alt F6
etc.
pi_128452435
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 11:30 schreef wdn het volgende:

[..]

Partition magic wordt al 10 jaar niet meer bijgewerkt/ondersteund joh :P
  maandag 1 juli 2013 @ 11:33:10 #43
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_128452459
quote:
14s.gif Op maandag 1 juli 2013 11:32 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Partition magic wordt al 10 jaar niet meer bijgewerkt/ondersteund joh :P
Windows XP is mijn laatste windows voordat ik op Ubuntu overging ;-)
XP gebruik ik op de zaak maar liever niet :X
pi_128452475
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 11:32 schreef wdn het volgende:

[..]

Hey reply eens niet zo snel :D

Wat ik zo leuk vind aan Ubuntu is dat je meer dan 1 desktop manager kunt installeren en tegelijk kunt gebruiken.

Unity op control alt F7
KDE op control alt F6
etc.
:D !
Nog even een screenshotje van Disk Manager.

Die zwarte balk, dat is mijn linker beeldscherm, die kan geen 1920x1080 aan :') _O-
-Don Draper
pi_128452504
ik heb op de zaak ook gewoon een ubuntu systeem O+

Maar de beste manier om partities te managen is gewoon met een Gparted-liveCD.
quote:
10s.gif Op maandag 1 juli 2013 11:33 schreef SherlockHolmes het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ah, windows heeft nog steeds geen fatsoenlijke screenshottool zo te zien? :P
pi_128452528
quote:
14s.gif Op maandag 1 juli 2013 11:34 schreef KomtTijd... het volgende:
ik heb op de zaak ook gewoon een ubuntu systeem O+

Maar de beste manier om partities te managen is gewoon met een Gparted-liveCD.

[..]

Ah, windows heeft nog steeds geen fatsoenlijke screenshottool zo te zien? :P
:?
Jawel hoor :Y
Een stuk of 20, maar ik gebruik Prt Scrn omdat ik dat prettig vindt, lekker met Paint jonge :7

Vooral omdat ik dan wat gevoelige data snel weg kan strepen, echter is dat nu niet nodig.
-Don Draper
pi_128452553
ja, moet je weer in google klimmen en hopen dat je geen virus binnenhaalt in een poging een normale screenshot te kunnen maken :P

Gewoon ctrl+printscreen en een stukje scherm selecteren waar geen gevoelige data op staat, en direct opslaan op je FTP-locatie is zo makkelijk O+
  maandag 1 juli 2013 @ 11:36:47 #48
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_128452571
quote:
14s.gif Op maandag 1 juli 2013 11:31 schreef KomtTijd... het volgende:
OSx is precies het zelfde verhaal. De windows-gebruiker ergert zich kapot aan de vaagheden van OSx, terwijl de OSx-gebruiker zich kapot ergert aan de vaagheden van Windows. Flamewars gegarandeerd, maar is het één nou per definitie beter dan het ander? Mwah.
Ja... hier op de zaak "ik kan met mijn OSX 1000 schermpjes openen en dan crasht mijn systeem nog steeds niet".

Nou... bij 250 lag OSX plat :X
  maandag 1 juli 2013 @ 11:37:46 #49
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_128452591
quote:
10s.gif Op maandag 1 juli 2013 11:35 schreef SherlockHolmes het volgende:

[..]

:?
Jawel hoor :Y
Een stuk of 20, maar ik gebruik Prt Scrn omdat ik dat prettig vindt, lekker met Paint jonge :7

Vooral omdat ik dan wat gevoelige data snel weg kan strepen, echter is dat nu niet nodig.
Shutter *O*
Gewoon standaard in de repositories en kan alles wat je mogelijk wilt van een screenshot programma :D
pi_128452592
quote:
10s.gif Op maandag 1 juli 2013 11:33 schreef SherlockHolmes het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Die zwarte balk, dat is mijn linker beeldscherm, die kan geen 1920x1080 aan :') _O-
Taylor Swift :').
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')