quote:Op donderdag 27 juni 2013 16:04 schreef basvandalen het volgende:
natuurlijke keizersnede????
[ afbeelding ]
deze: http://www.ecomama.nl/zwanger/natuurlijke-keizersnede/ zal er niet voor niks bijzitten denk ikquote:Op donderdag 27 juni 2013 16:10 schreef trovey het volgende:
Natuurlijke keizersnede? Ik ken alleen de keizersnede onder volledige narcose en eentje met ruggenprik....wat is een "natuurlijke"?
Een natuurlijke keizersnede of gentle caeserean is doorgaans een geplande keizersnede, hoeft niet overigens maar meestal wel. De temperatuur op de operatiekamer gaat ietsje omhoog (op een verloskamer is het gemiddeld 23 graden, een OK is gewoonweg koud.), de lichten worden iets gedimd, op verzoek kan er muziek gedraaid worden naar keuze van de ouders.quote:Op donderdag 27 juni 2013 16:10 schreef trovey het volgende:
Natuurlijke keizersnede? Ik ken alleen de keizersnede onder volledige narcose en eentje met ruggenprik....wat is een "natuurlijke"?
gelezen en dan nog ha dik zoiets van wtf nooit van gehoordquote:Op donderdag 27 juni 2013 16:14 schreef boik het volgende:
[..]
[..]
deze: http://www.ecomama.nl/zwanger/natuurlijke-keizersnede/ zal er niet voor niks bijzitten denk ik
Dat doet er niet toequote:Op donderdag 27 juni 2013 16:22 schreef basvandalen het volgende:
[..]
gelezen en dan nog ha dik zoiets van wtf nooit van gehoord
scholar.google.com, om te beginnen.quote:Op donderdag 27 juni 2013 16:35 schreef Fee-nix het volgende:
Waar moet ik zoeken naar dat soort wetenschappelijke onderzoeken? Van Google wordt ik in dit geval niet echt wijzer volgens mij...
Begin maar eerst bij www.pubmed.orgquote:Op donderdag 27 juni 2013 16:37 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
scholar.google.com, om te beginnen.
Misgav Ladach is vooral een methode om de buikwand te openen en de hoe de uterus te bereiken, openen en vervolgens de boel weer te sluiten. Het impliceert niet direct iets over je kind post-partum op je borst bij je hebben bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 27 juni 2013 16:54 schreef mvt het volgende:
Trouwens, als ik dat zo lees is een ander belangrijke term zo te zien de 'Misgav Ladach' methode/technique.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Misgav+Ladach
Kom je een hele hoop op tegen, even snel scannend vergelijkingsstudies en gewoon uitleg over wat het is. En natuurlijk alles uit hun vakliteratuur.
Ik ben net 2e kwartaal 2011 bevallen, volgens mij hebben wij idd nog samen gezeten toen... Maar ben hier niet meer actief onder mijn originele nick. En wil een beetje anoniem blijven ivm meelezersquote:Op donderdag 27 juni 2013 16:35 schreef Fee-nix het volgende:
Mignonne, wat voor faciliteiten zijn dat dan? Ik dacht dat het in elk ziekenhuis in principe mogelijk was, maar dat is dus niet zo?
Waar moet ik zoeken naar dat soort wetenschappelijke onderzoeken? Van Google wordt ik in dit geval niet echt wijzer volgens mij...
Dat consult ga ik dan inderdaad wel doen als ik meer informatie heb.
Latilatidom zou ik jou ook nog kennen uit Z&G?Jij bent toch een kloon?
quote:Op donderdag 27 juni 2013 21:43 schreef WupWup het volgende:
In het wkz kan het ook. Ik denk dat het handig is om eerst te informeren naar wat de gynaecologen in jouw ziekenhuis ervan vinden, voordat je een betoog, laat staan een petitie gaat opsturen. Als het antwoord nee is, kun je altijd nog in discussie.
Trouwens, misschien goed om je te realiseren dat niet alleen de gynaecoloog, maar ook de anesthesist en de kinderarts hiermee te maken hebben en in feite eens moeten zijn met de werkwijze.
Oh heel graag!! Lief van je!quote:Op donderdag 27 juni 2013 21:45 schreef Clubsoda het volgende:
Fee, ik wil je best helpen om artikelen te scannen en abstracts te beoordelen als je wilt? Of een rondje te pubmedden. Ik bem er vrij bedreven in
Van wat ik heb gelezen, is het risico vergelijkbaar met de risico's bij een 'gewone' keizersnee.quote:Op donderdag 27 juni 2013 22:00 schreef DroogDok het volgende:
Je hebt je hele buik open liggen, wat is de kans op infectie bij deze variant?
JE moet het zo lezen.quote:Op donderdag 27 juni 2013 21:28 schreef Fee-nix het volgende:
Pfff ik geloof dat ik niet heel veel snap van hoe je die artikelen van PubMed moet lezen. Neem deze:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21884225
Er staat maar 1 zin en verder zie ik nergens een linkje naar het artikel wat erbij hoort. Of ben ik nou blind?
Nou, ik ben in ieder geval weer klaar op de pc voor vandaag. Morgen weer verder.
Ik ga ook naar dit ziekenhuis om te bevallen. Ik vind het wel heel fijn om te lezen dat als het dus toch op een ks uitdraait dat ze het dan nog op deze manier doen.quote:Op donderdag 27 juni 2013 20:04 schreef .Sparkling. het volgende:
Mijn ziekenhuis doet de natuurlijke keizersnede, Slingeland in Doetinchem! Mijn keizersnede was niet gepland en toch hebben ze zoveel mogelijk gedaan om het bij die natuurlijke keizersnede te houden. De gyn heeft de navelstreng door moeten knippen omdat ze meteen even naar de kinderarts moest maar mijn man heeft bij de kinderarts nog symbolisch de navelstreng mogen doorknippen en daar zijn foto's van. Ze is echt maar heel even weg geweest en toen legden ze haar op mijn borst. Ze hadden een halve buis over mij gelegd waar warme lucht doorheen stroomde zodat we direct huid op huid contact konden maken en ze heeft aan mijn borst gedronken toen ik nog dicht gehecht werd. Ze heeft bij mij gelegen tot ik van de operatietafel werd overgelegd op een bed![]()
Ondanks mijn keizersnede zo onverwacht kwam heb ik het allemaal wel als prettig ervaren. Ik was liever natuurlijk bevallen maar vind het echt een hele goede ontwikkeling!
Zeker goed nieuws! Jammer dat ik niet in Den Haag woonquote:Op dinsdag 10 december 2013 18:44 schreef mignonne het volgende:
schop voor dit topic.
nieuws van t front
inmiddels voert het Bronovo ziekenhuis in Den Haag deze keizersnedes regelmatig uit en kun je hier gewoon om vragen. Daarnaast wordt volgende week de eerste geplande natuurlijke keizersnede uitgevoerd in het Haga ziekenhuis ook in Den Haag. De bedoeling is om op termijn alle geplande sectio's zo te doen.
Kortom, voor de mensen die in de regio Den Haag wonen goed nieuws
Ja, ik kijk echt nog steeds heel erg positief terug op hoe het gegaan isquote:Op dinsdag 10 december 2013 19:11 schreef ikke_84 het volgende:
[..]
Ik ga ook naar dit ziekenhuis om te bevallen. Ik vind het wel heel fijn om te lezen dat als het dus toch op een ks uitdraait dat ze het dan nog op deze manier doen.
Ik ben student op een universiteit en kan gratis bij de meeste artikelen komen, zo ook het artikel dat in de quote staat. Mocht iemand specifieke artikelen willen lezen maar er niet bij kunnen, wil ik ze wel even downloaden en doorsturenquote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:05 schreef mvt het volgende:
[..]
JE moet het zo lezen.
Birth. 2011 Sep;38(3):183-4. doi: 10.1111/j.1523-536X.2011.00492.x.
Het artikel staat gepubliceerd in het blad Birth,de september editie van 2011
even doorzoekend kom je uit op
http://onlinelibrary.wile(...)6X.2011.00492.x/full
Maar helaas moet je dan betalen om het volledige artikel te betalen. Hangt een beetje af van waar de artsen toegang tot hebben, maar de meeste universitare ziekenhuizen hebben enorme bibliotheken met alleen maar boeken met artikelen. Of je besteld hem online
Dat biedt perspectieven voor die tweede van onsquote:Op dinsdag 10 december 2013 18:44 schreef mignonne het volgende:
schop voor dit topic.
nieuws van t front
inmiddels voert het Bronovo ziekenhuis in Den Haag deze keizersnedes regelmatig uit en kun je hier gewoon om vragen. Daarnaast wordt volgende week de eerste geplande natuurlijke keizersnede uitgevoerd in het Haga ziekenhuis ook in Den Haag. De bedoeling is om op termijn alle geplande sectio's zo te doen.
Kortom, voor de mensen die in de regio Den Haag wonen goed nieuws
Heeeey wat onwijs fijn!!quote:Op zondag 20 april 2014 22:12 schreef Fee-nix het volgende:
Flinke schop.
Ik ben inmiddels 14 weken zwanger en heb een update wbt de natuurlijke keizersnee. Tijdens mijn intake gesprek bij de vk kon ze me vertellen dat 'mijn' ziekenhuis vanaf de week erop ook natuurlijke keizersnedes uit zou gaan voeren. Ik hoef ze dus niet eens meer te overtuigen
.
Voor degenen die hier in dit topic met mij meegedacht hebben: heel erg bedankt.
Het lijkt mij op zijn zachts gezegd onverstandig om een onervaren groep bij elkaar te trommelen, in plaats van gebruik te maken van beproefde, operationele instellingen.quote:Op donderdag 27 juni 2013 15:55 schreef Fee-nix het volgende:
Het liefst zou ik de afdeling gynaecologie van mijn eigen ziekenhuis overtuigen om ook keizersnedes op deze manier te gaan doen.
Maar hoe pak je zoiets aan?
Hoi Fee-nixquote:Op zondag 20 april 2014 22:12 schreef Fee-nix het volgende:
Flinke schop.
Ik ben inmiddels 14 weken zwanger en heb een update wbt de natuurlijke keizersnee. Tijdens mijn intake gesprek bij de vk kon ze me vertellen dat 'mijn' ziekenhuis vanaf de week erop ook natuurlijke keizersnedes uit zou gaan voeren. Ik hoef ze dus niet eens meer te overtuigen
.
Voor degenen die hier in dit topic met mij meegedacht hebben: heel erg bedankt.
niet een soort vanquote:Op maandag 21 april 2014 20:58 schreef Hilzillah het volgende:
Ik hoop dat 'mijn' ziekenhuis ook natuurlijke keizersneden uitvoerd tegen de tijd dat nr. 2 er komt. De 1e keizersnede was écht heel stom. Ik kon alleen maar 'neuzen' met mini. Mijn handen waren een soort van vastgemaakt
Oh right!! Het is dus gebruikelijk dat je handen vastgemaakt worden. Ik baalde eigenlijk dat het gebeurde en vond het heel erg stom. Ergens maakt de wetenschap dat het normaal is het wel minder ergquote:Op maandag 21 april 2014 22:53 schreef mignonne het volgende:
[..]
niet een soort van![]()
armen (en benen) worden idd vastgemaakt bij een keizersnede. T is wel de bedoeling dat je goed vast ligt natuurlijk, die tafels zijn best wel smal dus je hebt niet veel wiggle-room. En het is voor anesthesie etc niet handig als je onverwachte bewegingen maakt met je armen.
Bij die natuurlijke keizersnede worden de armen losgemaakt zodat je ook zelf je kindje kunt aanraken, voelen, vasthouden.
Ik heb de indruk dat in ieder geval in de grote steden het principe van natuurlijke keizersnede zich erg snel verspreid. Ze moeten ook bijna wel want mensen baseren hun keuze voor een ziekenhuis mede op dit soort zaken, achterblijven op dat gebied is dus je eigen glazen ingooien. en een geplande keizersnede hoef je natuurlijk in principe niet in het dichtsbijzijnde ziekenhuis uit te laten voeren... wel even goed je verzekering nakijken though...
Fijn! Ik hoop dat jij de volgende keer ook een goede ervaring hebtquote:Op maandag 21 april 2014 22:06 schreef Loj het volgende:
Blij dat ik dit topic ff lees Fee-nix!
Ik vond de ks echt wel een stomme ervaring. Ze hebben Ow toen alleen ff vanuit de verte laten zien.
Pas na anderhalf uur heb ik Ow kunnen aanraken en toen hadden al zoveel mensen aan hem gezeten..
Ik maak me daar voor de tweede dus ook echt wel druk om.. Wat als t weer een ks wordt..
Je hebt me een beetje gerustgesteld met dit topic
kan me heel goed voorstellen dat dat naar voelt als je daar zo ligt jaquote:Op dinsdag 22 april 2014 08:08 schreef Hilzillah het volgende:
[..]
Oh right!! Het is dus gebruikelijk dat je handen vastgemaakt worden. Ik baalde eigenlijk dat het gebeurde en vond het heel erg stom. Ergens maakt de wetenschap dat het normaal is het wel minder erg. Niet zo dat ik afzie van een natuurlijke keizersnede in de toekomst
Mocht het nodig zijn. (En kunnen)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.-edit- geen enge plaatjes in de spoiler, gewoon een standaard operatietafel met armsteun en zo'n heupstrap.:)
quote:Op dinsdag 22 april 2014 08:57 schreef mignonne het volgende:
[..]
kan me heel goed voorstellen dat dat naar voelt als je daar zo ligt ja![]()
Het is al spannend en als er haast is helemaal; vaak is de uitleg ter plaatse in de operatiekamer nog maar minimaal want iedereen is druk met de boel klaarmaken. En het is niet alsof je nog van plan was te ontsnappen ofzo dus waarom vaststrappen![]()
Je heupen worden ook vastgezet met een stevige band, ze kantelen de tafel namelijk ietsje zodra ze beginnen en t is niet de bedoeling dat je langzaam van de tafel afglijdtMaar doorgaans zul je van dat vastmaken van je heupen niet zoveel merken met dank aan de ruggenprik.
Ben met je eens dat het er wat barbaars uitziet en kan me goed voorstellen dat het vreselijk voelt om daar zo vastgestrapt te liggen, t is al zo gezellig op zo'n okHeupen heb ik idd niet gevoeldSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.-edit- geen enge plaatjes in de spoiler, gewoon een standaard operatietafel met armsteun en zo'n heupstrap.Verdere uitleg was er niet, ik weet wel dat ik vreselijk blij was dat ze hem er eindelijk uit gingen halen
Fingers crossed voor nr 2 dan maar... Ziekenhuis heeft nog genoeg tijd om aan het idee van een natuurlijke keizersnede te kunnen wennen
![]()
Dat kloptquote:Op woensdag 23 april 2014 23:16 schreef GotC het volgende:
Maar..mijn handen waren niet vastgemaakt? Ik heb iig foto's waar ik T. vasthoud, tijdens de ks.
Anyway, natuurlijke ks! Dat geeft de burger moed
Vandaar! Zo hoort het ook, minstens.quote:Op woensdag 23 april 2014 23:20 schreef mignonne het volgende:
[..]
Dat klopter zijn daar een aantal anesthesiemedewerkers die standaard losmaken wanneer kind bij moeder terecht komt.
Troel tnx voor de kanttekening!
http://www.deweekkrant.nl(...)ede_bevalt_beter_213quote:Gynaecoloog Hanneke Feitsma legt het principe van de gentle sectio uit. "Bij deze natuurlijke keizersnede wordt de moeder meer betrokken bij de ingreep. Moeder, vader en kind worden na de geboorte niet gescheiden. Daardoor verloopt de hechting tussen ouders en kind beter en komt de borstvoeding sneller op gang. Door verhoogde productie van het hormoon oxytocine trekt de baarmoeder sneller samen en voelt de moeder zich ontspannen. Er zijn daardoor minder pijnstillers nodig. Al deze voordelen zijn wetenschappelijk aangetoond.” “Ook voor het kind zijn er door het directe lichamelijk contact veel voordelen gebleken zoals voor de lichaamstemperatuur, het bloedsuikergehalte en de hartactie”, vertelt verloskundige Marga Kortekaas. “Kinderen die geruime tijd bloot op bloot op de borst van de moeder liggen ogen meer ontspannen en huilen minder. Door de stem van de moeder en vader te horen wordt de hersenfunctie van het kind gestuurd. Het voelen van warmte en het horen van vertrouwde geluiden werkt door op de emotionele ontwikkeling van een pasgeboren kind.”
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |