abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128273561
Deel 2. OP:

Dit lijkt me een goed vraagstuk om onszelf beter in gelovigen te verplaatsen..

Stel je voor dat je als atheïst de plaats van een gelovige zou moeten innemen. Hoe zou jij dan het bestaan van God beargumenteren?

Als ik in die positie zou staan zou ik doen wat de meesten doen, ik zou zeggen: Ik ga niet van mijn ratio maar van mijn gevoelskant uit, hoewel ik moeilijk rationele argumenten kan verzinnen eigenlijk.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_128273625
Ik zou het niet beargumenteren en lekker voor mezelf houden.
Conscience do cost.
pi_128273654
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 11:43 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Die zag ik ook van mijlenver aankomen.

Dat is natuurlijk een zielige vergelijking die geen recht doet aan de gemiddelde Godsopvatting. God is de onbewogen beweger. Het fundament der fundamenten. Smurfen of spaghettimonsters zouden slechts wezens zijn die ergens leven.
Dat woordje 'natuurlijk' voegt niet zo heel veel toe. Nee, het is helemaal niet vanzelfsprekend dat de godshypothese meer merites heeft. 'Het moet een begin gehad hebben'. Hoezo? 'Een smurf kan het begin niet zijn geweest'. Hoezo?

Dat soort punten zul je moeten beargumenteren, anders ben je maar wat aan het roepen.
  woensdag 26 juni 2013 @ 11:47:40 #4
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_128273674
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 11:41 schreef Molurus het volgende:
Wat er nuttig aan is is dan nog steeds niet hard gemaakt, maar het feit dat het op zo'n grote schaal voorkomt doet vermoeden dat het door evolutie is ontstaan. Het zou dus nuttig kunnen zijn voor de mens.
Alsof de mens nog volledig onderhevig is aan evolutie. De mens heeft vanuit evolutie capaciteiten gekregen die hem in staat stellen zich tegen evolutie te verzetten. Bijvoorbeeld door gehandicapten te laten leven.
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
pi_128273789
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 11:47 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Alsof de mens nog volledig onderhevig is aan evolutie. De mens heeft vanuit evolutie capaciteiten gekregen die hem in staat stellen zich tegen evolutie te verzetten. Bijvoorbeeld door gehandicapten te laten leven.
Dit lijkt me een geheel misplaatst stukje menselijke arrogantie. Zover ik kan zien neemt het percentage gehandicapten niet toe. Bovendien is het een illusie om te denken dat evolutie in een paar honderd jaar tot stilstand komt. Evolutie vindt, in elk geval voor grote zoogdieren, plaats op een heel andere tijdsschaal. De mens is in de tijd waarin wij zijn 'opgegroeid' van holbewoners tot maanreizigers genetisch niet noemenswaardig veranderd.

En of onze medische zorg er over 10000 jaar nog steeds zo uitziet is maar zeer de vraag. Of de mens zelf er over 10000 jaar nog steeds zo uitziet is maar zeer de vraag.
pi_128273858
ik denk dat je hier het punt aankaart dat theisten van atheisten onderscheid. atheisten kunnen van nature niet geloven omdat ze anders in het leven staan/tegen het leven aankijken. Je vraagt nu een atheist om niet alleen zijn kijk op het leven, maar zijn hele manier van denken aan te passen.
wazza!
pi_128273964
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 11:52 schreef Epsix het volgende:
ik denk dat je hier het punt aankaart dat theisten van atheisten onderscheid. atheisten kunnen van nature niet geloven omdat ze anders in het leven staan/tegen het leven aankijken. Je vraagt nu een atheist om niet alleen zijn kijk op het leven, maar zijn hele manier van denken aan te passen.
Als je de vraag in de OP zou omdraaien zou dat veel meer van toepassing zijn denk ik. Atheisme is geen wereldbeeld an sich, daarmee is er dus ook geen echte bedreiging.
pi_128273988
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 11:47 schreef Knevelt het volgende:

[..]

evolutie dendert nog even goed net zo hard door hoor. Aantrekkelijke mensen hebben meer kans op nageslacht. Hoogopgeleide mensen hebben meer kans op nageslacht. Het is misschien allemaal erg kort door de bocht, maar sommige mutaties geven je nog net zoveel een voordeel in het voortplanten dan dat mutaties dat 200.000 jaar geleden dat deden.
wazza!
  woensdag 26 juni 2013 @ 11:56:06 #9
197338 Knevelt
pi_128273989
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 11:50 schreef Molurus het volgende:
Dit lijkt me een geheel misplaatst stukje menselijke arrogantie. Zover ik kan zien neemt het percentage gehandicapten niet toe.
Is dat omdat de natuur het als het ware niet toestaat? Of is dat omdat wij mensen met ons vermogen tot redelijk denken beslissen dat het niet verstandig is als gehandicapten zich voortplanten. Omdat we een leven als gehandicapte niet als heel prettig zien en omdat anders de zorgkosten uit de klauwen lopen?

quote:
Bovendien is het een illusie om te denken dat evolutie in een paar honderd jaar tot stilstand komt. Evolutie vindt, in elk geval voor grote zoogdieren, plaats op een heel andere tijdsschaal.
Ik zeg nergens dat evolutie niet meer plaatsvindt. Ik zeg dat de mens zich grotendeels aan de gevolgen van natuurlijke selectie kan onttrekken.

quote:
De mens is in de tijd waarin wij zijn 'opgegroeid' van holbewoners tot maanreizigers genetisch niet noemenswaardig veranderd.
Precies. Omdat we met onze cultuur voor een eigen gewenste selectie hebben gezorgd.

quote:
En of onze medische zorg er over 10000 jaar nog steeds zo uitziet is maar zeer de vraag. Of de mens zelf er over 10000 jaar nog steeds zo uitziet is maar zeer de vraag.
Zou zo maar kunnen, maar waarom is dit relevant? Die medische zorg hebben we volledig zelf in de hand. Die vormen wij naar onze waarden van wat een goed leven is.
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
  woensdag 26 juni 2013 @ 11:57:35 #10
197338 Knevelt
pi_128274037
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 11:56 schreef Epsix het volgende:

[..]

evolutie dendert nog even goed net zo hard door hoor. Aantrekkelijke mensen hebben meer kans op nageslacht. Hoogopgeleide mensen hebben meer kans op nageslacht. Het is misschien allemaal erg kort door de bocht, maar sommige mutaties geven je nog net zoveel een voordeel in het voortplanten dan dat mutaties dat 200.000 jaar geleden dat deden.
Tegelijkertijd heeft de mens het vermogen om daar dwars tegenin te gaan. Ik kan als mens zeggen: 'Van binnen voel ik de drang om met dat lekker wijf te copuleren, maar ik doe het lekker met die dikke koe!'
  woensdag 26 juni 2013 @ 12:00:52 #11
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128274159
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 11:56 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Is dat omdat de natuur het als het ware niet toestaat? Of is dat omdat wij mensen met ons vermogen tot redelijk denken beslissen dat het niet verstandig is als gehandicapten zich voortplanten. Omdat we een leven als gehandicapte niet als heel prettig zien en omdat anders de zorgkosten uit de klauwen lopen?
Als ik het me goed herinner is Zweden nog tot in de jaren 70 doorgegaan met het gedwongen steriliseren van gehandicapten. Over het algemeen zien mensen zoiets als immoreel.

De natuur staat het tot op zekere hoogte toe, maar de kansen op succesvol voortplanten zijn aanzienlijk slechter. En geen medische zorg die daar iets aan verandert.

quote:

Ik zeg nergens dat evolutie niet meer plaatsvindt. Ik zeg dat de mens zich grotendeels aan de gevolgen van natuurlijke selectie kan onttrekken.
En ik noem dat arrogant. De mens is niet eens in staat om een goede inschatting te maken van welke factoren bijdragen aan succes van de genen.

quote:

Precies. Omdat we met onze cultuur voor een eigen gewenste selectie hebben gezorgd.
Dat is een illusie. We hebben geen idee wat we doen en wat de gevolgen zijn voor onze genen.

quote:

Zou zo maar kunnen, maar waarom is dit relevant? Die medische zorg hebben we volledig zelf in de hand. Die vormen wij naar onze waarden van wat een goed leven is.
De vraag is: is dit effectief? Het zou zomaar kunnen dat die delen van de wereld waar de medische zorg slecht is geregeld de winnaars blijken te zijn. Je ziet nu al significante verschillen tussen de lichamelijke sterkte van, zeg, amerikanen en afrikanen. Dat bijvoorbeeld afrikanen significant beter scoren in hardloopwedstrijden is bepaald geen toeval.
pi_128274170
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 11:57 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Tegelijkertijd heeft de mens het vermogen om daar dwars tegenin te gaan. Ik kan als mens zeggen: 'Van binnen voel ik de drang om met dat lekker wijf te copuleren, maar ik doe het lekker met die dikke koe!'
dat kan, maar evolutie is beter te verklaren/begrijpen aan de hand statistieken, dan aan de hand van anekdotes of individuele gevallen. Wat je nu zegt gold 200.000 jaar geleden ook. Mensen konden toen ook al dwars liggen, en velen zullen dat ook wel gedaan hebben.
wazza!
  woensdag 26 juni 2013 @ 12:07:08 #13
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_128274394
quote:

[..]

Dus hiermee geeft je zelf al aan dat de mens wel degelijk nog onderhevig is aan evolutionaire processen.

Natuurlijke selectie is enkel maar één van de mechanismen die voorkomen bij evolutie, genetische drift is bijvoorbeeld één van de andere. Bij de mens gaan we ook meemaken dat we gaan zorgen voor technologische/genetisch manipulatieve selectiedruk, niet enkel op planten, Bacteriën, virussen maar zeer zeker ook voor mensen.

Dat zal allemaal meespelen naast de nog altijd gaande natuurlijke selectie, welke wellicht hooguit iets minder zwaar zal meewegen.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  woensdag 26 juni 2013 @ 12:44:43 #14
197338 Knevelt
pi_128275722
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 12:00 schreef Molurus het volgende:
Als ik het me goed herinner is Zweden nog tot in de jaren 70 doorgegaan met het gedwongen steriliseren van gehandicapten. Over het algemeen zien mensen zoiets als immoreel.
Sommigen vinden het immoreel, anderen juist moreel of verstandig. Maar het feit dat de mens überhaupt iets doet omdat hij er bewust over heeft nagedacht, en niet uit instinct, wijst er al op dat mensen niet volledig meer onderhevig zijn aan natuurlijke selectie.

quote:
De mens is niet eens in staat om een goede inschatting te maken van welke factoren bijdragen aan succes van de genen.
Lol. Hier komt de aap uit de mouw. Jij ziet natuurlijke selectie als een fenomeen waarbij het verstandig is om dat te volgen. De mens hoeft helemaal niet te bepalen welke factoren bijdragen aan succes van de genen. We hoeven helemaal geen sterke genen te kweken. We hoeven zelfs niet eens te overleven als we daar geen zin in hebben.

quote:
Dat is een illusie. We hebben geen idee wat we doen en wat de gevolgen zijn voor onze genen.
Je snapt mij niet goed. Ik zei: 'We kunnen met onze cultuur voor een eigen gewenste selectie zorgen.' Daarmee bedoel ik niet dat we ons richten op wat betere genen zijn, maar op wat wij als mensen wenselijk of moreel juist vinden. Dat kan een geheel ander oordeel zijn dan het oordeel dat via natuurlijke selectie tot stand zou komen (figuurlijk dan, want evolutie is geen bewust proces). Het laten leven van gehandicapten verzwakt onze kans op overleven, maar toch doen we het. Oftewel: wij passen de natuurlijke selectie aan naar onze eigen voorkeuren.

quote:
De vraag is: is dit effectief? Het zou zomaar kunnen dat die delen van de wereld waar de medische zorg slecht is geregeld de winnaars blijken te zijn. Je ziet nu al significante verschillen tussen de lichamelijke sterkte van, zeg, amerikanen en afrikanen. Dat bijvoorbeeld afrikanen significant beter scoren in hardloopwedstrijden is bepaald geen toeval.
Waarom is de vraag of het effectief is in evolutionaire zin überhaupt relevant? De mens is geen willoos wezen dat zich slechts kan laten sturen door natuurlijke selectie. Evenmin hoeft een mens op zoek te gaan naar betere genen. De mens kan voor zichzelf bepalen wat hij effectief of goed of sterk vindt en daar zijn gedrag op afstellen.
  woensdag 26 juni 2013 @ 12:52:19 #15
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_128275998
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 12:44 schreef Knevelt het volgende:

Waarom is de vraag of het effectief is in evolutionaire zin überhaupt relevant? De mens is geen willoos wezen dat zich slechts kan laten sturen door natuurlijke selectie. Evenmin hoeft een mens op zoek te gaan naar betere genen. De mens kan voor zichzelf bepalen wat hij effectief of goed of sterk vindt en daar zijn gedrag op afstellen.
Je beseft je toch wel dat alles wat de mens is in grote mate is, inclusief, gedrag, wordt bepaald door genen? :)

Op die manier is de mens altijd bezig met het "verbeteren" van genen, ook al zou je "bewust" de keuze kunnen maken om je anders of niet voor te planten. Punt is dat ook die beslissing deelsonder invloed van je genen tot stand is gekomen.

Jouw "bewuste" keuzes, zijn waarschijnlijk veel minder bewust en vrij dan je zou denken. :)
Je gedrag en gedachtes staan niet los van je lichaam, waaronder je genen. :P
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  woensdag 26 juni 2013 @ 12:53:06 #16
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128276029
quote:

[..]

Sommigen vinden het immoreel, anderen juist moreel of verstandig. Maar het feit dat de mens überhaupt iets doet omdat hij er bewust over heeft nagedacht, en niet uit instinct, wijst er al op dat mensen niet volledig meer onderhevig zijn aan natuurlijke selectie.
Mensen denken graag dat denken en instinct verschillende niet-overlappende zaken zijn. Of dat zo is is wat mij betreft maar zeer de vraag.

quote:

Lol. Hier komt de aap uit de mouw. Jij ziet natuurlijke selectie als een fenomeen waarbij het verstandig is om dat te volgen. De mens hoeft helemaal niet te bepalen welke factoren bijdragen aan succes van de genen. We hoeven helemaal geen sterke genen te kweken. We hoeven zelfs niet eens te overleven als we daar geen zin in hebben.
Stroman, dat is niet wat ik zeg noch wat ik denk. Evolutie is een proces zonder doel, zonder intenties, zonder 'wat is wel of niet verstandig' overwegingen. Het is eenvoudig een feit dat de mensen die over 10000 jaar leven de afstammelingen zullen zijn van mensen die zich met succes hebben voortgeplant. Hierin is 'succes' geen waardeoordeel, maar een constatering: kennelijk hadden zij het soort genen dat in staat is om zich door te geven aan de volgende generaties. Wat dat zal blijken te zijn is puur koffiedik kijken. Wij weten het niet.

quote:

Je snap mij niet goed. Ik zei: 'We kunnen met onze cultuur voor een eigen gewenste selectie zorgen.'
Je snapt mij niet goed: nee, dat kunnen we niet. Jij verkeert in de illusie dat we dat wel kunnen.

quote:

Daarmee bedoel ik niet dat we ons richten op wat betere genen zijn, maar op wat wij als mensen wenselijk of moreel juist vinden.
Dat kun je best proberen, maar wat als mensen wij wel of niet wenselijk vinden is niet bepalend voor wat succes zal hebben.

quote:

Dat kan een geheel ander oordeel zijn dan het oordeel dat via natuurlijke selectie tot stand zou komen (figuurlijk dan, want evolutie is geen bewust proces). Het laten leven van gehandicapten verzwakt onze kans op overleven, maar toch doen we het. Oftewel: wij passen de natuurlijke selectie aan naar onze eigen voorkeuren.
Dat is volledig een illusie. Nogmaals... wat ons wel of niet goed lijkt is niet bepalend voor wat succes zal hebben.

quote:

Nee, dat kan hij niet. :) Als wij nu zouden besluiten dat we grote neuzen - noem eens wat - leuk vinden en proberen te selecteren op grote neuzen wil dat niet zeggen dat de mens over 10000 jaar grotere neuzen heeft.
  woensdag 26 juni 2013 @ 12:54:14 #17
197338 Knevelt
pi_128276064
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 12:52 schreef Semisane het volgende:

Je beseft je toch wel dat alles wat de mens is in grote mate is, inclusief, gedrag, wordt bepaald door genen? :)

Dat is een veronderstelling waar wetenschappers het lang niet over eens zijn. Het feit alleen al dat ik bewust nee kan zeggen tegen wat mijn instincten me zeggen te doen bewijst dat het geen zwart-wit verhaal is.
  woensdag 26 juni 2013 @ 12:56:31 #18
197338 Knevelt
pi_128276145
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 12:53 schreef Molurus het volgende:

Dat kun je best proberen, maar wat als mensen wij wel of niet wenselijk vinden is niet bepalend voor wat succes zal hebben.

[..]

Dat is volledig een illusie. Nogmaals... wat ons wel of niet goed lijkt is niet bepalend voor wat succes zal hebben.

Waarom is de vraag relevant of we succes hebben? Waarom moeten we per se succes hebben? Dat is totaal irrelevant.
  woensdag 26 juni 2013 @ 12:57:42 #19
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128276180
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 12:56 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Waarom is de vraag relevant of we succes hebben? Waarom moeten we per se succes hebben? Dat is totaal irrelevant.
Omdat succes bepaalt welke genen over 10000 jaar bestaan, en niet onze hedendaagse smaak. Die twee zijn niet gelijk aan elkaar.
  woensdag 26 juni 2013 @ 13:02:11 #20
197338 Knevelt
pi_128276329
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 12:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

Omdat succes bepaalt welke genen over 10000 jaar bestaan, en niet onze hedendaagse smaak.
Waar onze hele discussie om draait is de vraag of de mens zich grotendeels kan onttrekken aan natuurlijke selectie of niet.

Als argument voor deze stelling draag ik aan dat de mens vanuit bepaalde waarden ervoor kan kiezen om juist dat te doen wat evolutionair nadelig is. Bijvoorbeeld het in leven houden van gehandicapten.

Jij noemt als tegenargument dat die keuze misschien wel kan plaatsvinden (je geeft mijn argument hier dus al toe), maar dat dit er op lange termijn voor kan zorgen dat de mensheid uitsterft.

Maar dat laatste punt, het niet overleven, doet helemaal niets af aan mijn argument. Integendeel: het bewijst juist dat de mens ondanks natuurlijke instincten om te willen overleven, culturele keuzen maakt die juist leiden tot uitsterven.
  woensdag 26 juni 2013 @ 13:05:29 #21
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128276448
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 13:02 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Waar onze hele discussie om draait is de vraag of de mens zich grotendeels kan onttrekken aan natuurlijke selectie of niet.

Als argument voor deze stelling draag ik aan dat de mens vanuit bepaalde waarden ervoor kan kiezen om juist dat te doen wat evolutionair nadelig is. Bijvoorbeeld het in leven houden van gehandicapten.

Jij noemt als tegenargument dat die keuze misschien wel kan plaatsvinden (je geeft mijn argument hier dus al toe), maar dat dit er op lange termijn voor kan zorgen dat de mensheid uitsterft.
Je doet hier alsof zulke keuzes als mensheid als geheel gemaakt (kunnen) worden. Dat is bepaald niet het geval.

Die medische zorg bijvoorbeeld zie je alleen in de rijkere delen van de wereld. En wat schetst onze 'verbazing'? Dat rijkere deel wordt steeds kleiner en lichamelijk steeds zwakker.

Het zijn alleen de mensen die de verkeerde keuzes maken die uitsterven, niet de mensheid als geheel. En wat verkeerde keuzes zijn... daar hebben wij dus geen flauw benul van.
pi_128276545
Iedereen heeft het telkens over god maar volgens mij heeft iedereen een andere definitie ervan. Als je met mensen over god wilt discusieren kun je dus beter eerst samen een definitie afspreken.
The ONE is all.
-
And the ALL are ONE.
-
  woensdag 26 juni 2013 @ 13:12:10 #23
197338 Knevelt
pi_128276686
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 13:05 schreef Molurus het volgende:

Het zijn alleen de mensen die de verkeerde keuzes maken die uitsterven, niet de mensheid als geheel. En wat verkeerde keuzes zijn... daar hebben wij dus geen flauw benul van.
Je wilt het niet snappen he. :') Het feit dat sommigen bewust keuzes maken waardoor ze misschien op lange termijn uitsterven, bewijst dat ze zich aan natuurlijke selectie onttrokken hebben.
  woensdag 26 juni 2013 @ 13:14:37 #24
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_128276782
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 12:54 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Dat is een veronderstelling waar wetenschappers het lang niet over eens zijn.
Dat is wel degelijk een veronderstelling waar wetenschappers die iets weten over genetica over eens zijn. Het is genetische bepaald welke variaties aan homonen, proteinen, neurotransmitters in welke hoeveelheden etc aanmaakt. Deze stoffen direct verantwoordelijk voor je gedrag, gedachten, metabolisme etc. Dat is gewoon niet meer te ontkennen tegenwoordig.

Wellicht dat je aan het nature/nurture debat denkt, enkel ook daar ontkent met de invloed van genen niet meer. :)

quote:
Het feit alleen al dat ik bewust nee kan zeggen tegen wat mijn instincten me zeggen te doen bewijst dat het geen zwart-wit verhaal is.
En wat als die bewuste "nee" niet tegen je instinct in gaat, maar je instinct is? Weet jij dan het verschil?

Het is inderdaad niet zo zwart/wit, maar dat gaat ook op voor wat jij denkt wat menselijke instincten zijn en niet. :)
  woensdag 26 juni 2013 @ 13:16:08 #25
197338 Knevelt
pi_128276842
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 13:14 schreef Semisane het volgende:
Dat is wel degelijk een veronderstelling waar wetenschappers die iets weten over genetica over eens zijn. Het is genetische bepaald welke variaties aan homonen, proteinen, neurotransmitters in welke hoeveelheden etc aanmaakt. Deze stoffen direct verantwoordelijk voor je gedrag, gedachten, metabolisme etc. Dat is gewoon niet meer te ontkennen tegenwoordig.

Wellicht dat je aan het nature/nurture debat denkt, enkel ook daar ontkent met de invloed van genen niet meer. :)

[..]

En wat als die bewuste "nee" niet tegen je instinct in gaat, maar je instinct is? Weet jij dan het verschil?

Het is inderdaad niet zo zwart/wit, maar dat gaat ook op voor wat jij denkt wat menselijke instincten zijn en niet. :)
Je veronderstelt dat daar consensus over is, maar goed dat is niet zo.

Bovendien: Waarom zouden we een moordenaar nog straffen als zijn genen de schuldigen zijn? (Dat doet niets af aan het feit, als dat zo zou zijn, maar toch.)
  woensdag 26 juni 2013 @ 13:17:39 #26
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128276892
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 13:12 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Je wilt het niet snappen he. :') Het feit dat sommigen bewust keuzes maken waardoor ze misschien op lange termijn uitsterven, bewijst dat ze zich aan natuurlijke selectie onttrokken hebben.
Hoe is dit niet regelrecht een contradictie? Als je uitsterft heb je je alles behalve onttrokken aan natuurlijke selectie.
  woensdag 26 juni 2013 @ 13:19:25 #27
197338 Knevelt
pi_128276951
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 13:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoe is dit niet regelrecht een contradictie? Als je uitsterft heb je je alles behalve onttrokken aan natuurlijke selectie.
Natuurlijk wel. Je hebt bewust de voorkeur gegeven aan uitsterven als samenleving met gehandicapten in plaats van overleven zonder gehandicapten (zoals dat door pure natuurlijke selectie zou hebben plaatsgevonden).
  woensdag 26 juni 2013 @ 13:22:42 #28
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_128277090
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 13:16 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Je veronderstelt dat daar consensus over is, maar goed dat is niet zo.
Tja, je kan dat blijven roepen maar de invloed van genen op menselijk handelen is vrij duidelijk binnen de wetenschap. Wellicht niet elke wetenschapper is het daarmee eens, maar dan moet je je afvragen wat die wetenschapper weet van genetica. :)

quote:
Bovendien: Waarom zouden we een moordenaar nog straffen als zijn genen de schuldigen zijn?
Dat is cultuur, zoals ik al aangaf binnen het nature/nurture debat wordt de invloed van beide erkent. Kennelijk vinden we dat een moordenaar toch gestraft moet worden ook al wordt een groot deel van zijn gedrag bepaald door zijn/haar genetische opbouw.
  woensdag 26 juni 2013 @ 13:23:45 #29
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128277134
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 13:19 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. Je hebt bewust de voorkeur gegeven aan uitsterven als samenleving met gehandicapten in plaats van overleven zonder gehandicapten (zoals dat door pure natuurlijke selectie zou hebben plaatsgevonden).
1) je neemt hier ten onrechte aan dat het in leven houden van gehandicapten negatief zou uitwerken op de overlevingskansen van mensen, ik zie niet waar je die conclusie uit zou kunnen trekken.

2) mensen zijn niet geneigd om te kiezen voor hun eigen ondergang. Dat is het resultaat van een selectieproces dat mensen niet zelf hebben gekozen. Dat mensen die hun eigen ondergang kiezen niet bestaan lijkt me volstrekt logisch.

3) zelfs als mensen die behoefte zouden voelen zouden ze niet weten hoe ze dat zouden moeten doen. Het ontbreekt aan concrete kennis ten aanzien van wat werkt en wat niet. Dat geldt zowel voor 'zelfgekozen' succes als een 'zelfgekozen' ondergang. We hebben eenvoudig geen idee.
  woensdag 26 juni 2013 @ 13:24:15 #30
197338 Knevelt
pi_128277157
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 13:22 schreef Semisane het volgende:

Dat is cultuur, zoals ik al aangaf binnen het nature/nurture debat wordt de invloed van beide erkent. Kennelijk vinden we dat een moordenaar toch gestraft moet worden ook al wordt een groot deel van zijn gedrag bepaald door zijn/haar genetische opbouw.
Volgens mij zijn we het gewoon met elkaar eens. Er is nature er is nurture. Misschien dat we verschillen over de verhouding tussen die twee, maar het is niet het een óf het ander.
  woensdag 26 juni 2013 @ 13:25:31 #31
197338 Knevelt
pi_128277207
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 13:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

1) je neemt hier ten onrechte aan dat het in leven houden van gehandicapten negatief zou uitwerken op de overlevingskansen van mensen, ik zie niet waar je die conclusie uit zou kunnen trekken.

2) mensen zijn niet geneigd om te kiezen voor hun eigen ondergang. Dat is het resultaat van een selectieproces dat mensen niet zelf hebben gekozen. Dat mensen die hun eigen ondergang kiezen niet bestaan lijkt me volstrekt logisch.

3) zelfs als mensen die behoefte zouden voelen zouden ze niet weten hoe ze dat zouden moeten doen. Het ontbreekt aan concrete kennis ten aanzien van wat werkt en wat niet. Dat geldt zowel voor 'zelfgekozen' succes als een 'zelfgekozen' ondergang. We hebben eenvoudig geen idee.
Sorry, maar jij hebt echt oogkleppen op. :') Je blijft steken in een beperkt referentiekader. Hier heb ik geen zin meer in.
  woensdag 26 juni 2013 @ 13:26:25 #32
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128277251
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 13:25 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Sorry, maar jij hebt echt oogkleppen op. :') Je blijft steken in een beperkt referentiekader. Hier heb ik geen zin meer in.
Als je moet terugvallen op ad hominems lijkt het me beter dat we de discussie hier staken inderdaad. Kom nog eens terug als je nieuwe inhoudelijke argumenten hebt.
  woensdag 26 juni 2013 @ 13:27:06 #33
197338 Knevelt
pi_128277287
quote:
13s.gif Op woensdag 26 juni 2013 13:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je moet terugvallen op ad hominems lijkt het me beter dat we de discussie hier staken inderdaad. Kom nog eens terug als je nieuwe inhoudelijke argumenten hebt.
:')
  woensdag 26 juni 2013 @ 13:27:19 #34
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_128277297
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 13:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

Idd, een "bewuste" keuze om voor je eigen ondergang te kiezen zou mede onder invloed staan van bepaalde genen. Die hebben geen lang bestaan binnen de menselijke genenpool en dat gedrag zou ook snel weer verdwijnen.
  woensdag 26 juni 2013 @ 13:28:19 #35
197338 Knevelt
pi_128277341
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 13:27 schreef Semisane het volgende:

[..]

Idd, een "bewuste" keuze om voor je eigen ondergang te kiezen zou mede onder invloed staan van bepaalde genen. Die hebben geen lang bestaan binnen de menselijke genenpool en dat gedrag zou ook snel weer verdwijnen.
Neemt niet weg dat het een bewuste keuze was en dat de uitgestorvenen zich daarmee onttrokken hebben aan natuurlijke selectie.
  woensdag 26 juni 2013 @ 13:33:25 #36
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_128277576
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 13:24 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Volgens mij zijn we het gewoon met elkaar eens. Er is nature er is nurture. Misschien dat we verschillen over de verhouding tussen die twee, maar het is niet het een óf het ander.
Dat claim ik ook niet, Molurus ook niet overigens. Waar ik op doel is dat jij helemaal niet kan weten welke keuze puur nurture zou zijn en welke niet. Zo werkt dat ook niet overigens, dat je gedrag of keuzes of onder nature of onder nurture kan plaatsen.

De invloed van beide is constant, elk gedrag en elke keuze wordt beinvloed door zowel je genetische opbouw als externe invloeden. Als jij bewust kiest om geen kinderen te krijgen, dan is het helemaal niet te onderscheiden of dat nu een "tegennatuurlijke" keuze is. Wellicht wordt die keuze mede beinvloed door een gen die weer invloed heeft op je voortplantingsdrift.

Dan zou je dus kunnen argumenteren dat de keuze om geen kinderen is geheel strookt met het proces van natuurlijke selectie. Deze heeft namelijk niet zoveel aan een gen die het voorplantingsdrift negatief beinvloed, maar zo'n gen heeft ook weer weinig kans om zich door de genpool te verspreiden door het gebrek aan kinderen.

Begrijp je nu hoe ingewikkelt het in elkaar zit? Het is, zoals je al aangaf, alles behalve zwart/wit. :)
  woensdag 26 juni 2013 @ 13:34:54 #37
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_128277657
quote:
14s.gif Op woensdag 26 juni 2013 13:28 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Neemt niet weg dat het een bewuste keuze was en dat de uitgestorvenen zich daarmee onttrokken hebben aan natuurlijke selectie.
Nee, het is eerder juist natuurlijke selectie dat die keuze werd gemaakt. De keuze om dan toch te overleven zou in dit geval eerder "tegen" natuurlijke selectie in gaan. :P
  woensdag 26 juni 2013 @ 13:42:37 #38
197338 Knevelt
pi_128278048
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 13:33 schreef Semisane het volgende:

Waar ik op doel is dat jij helemaal niet kan weten welke keuze puur nurture zou zijn en welke niet. Zo werkt dat ook niet overigens, dat je gedrag of keuzes of onder nature of onder nurture kan plaatsen.

De invloed van beide is constant, elk gedrag en elke keuze wordt beinvloed door zowel je genetische opbouw als externe invloeden. Als jij bewust kiest om geen kinderen te krijgen, dan is het helemaal niet te onderscheiden of dat nu een "tegennatuurlijke" keuze is. Wellicht wordt die keuze mede beinvloed door een gen die weer invloed heeft op je voortplantingsdrift.

Dat is inderdaad een heikel punt. En toch vind ik dat daar ook een vorm van reductionisme in zit. Een verklaring die altijd wel waar zou kunnen zijn, maar niet echt bewezen kan worden.

Een voorbeeld:
Er zijn genoeg dagelijkse situaties waarin je in ieder geval vanuit common sense denkt dat je tegennatuurlijk handelt. Als je een fout hebt gemaakt en de baas vraagt aan jou en een groep collega's wie dat gedaan heeft, heb je weleens de neiging om te liegen. Toch vertel je de waarheid, omdat je eerlijkheid een belangrijke waarde vindt.

Vanuit common sense heb je hier tegenintuïtief c.q. tegennatuurlijk gehandeld. Maar je zou ook weer een evolutionaire verklaring hieraan kunnen geven. Liegen leidt tot een samenleving van wantrouwen en verlaagt de kans op overleven. Eigenlijk hebben je genen je hier dus aangezet om eerlijk te zijn.

Het punt is nu: bewijs maar eens dat het inderdaad een genetisch bepaalde handeling was of niet. Zo lang daar geen uitsluitsel over is, is het in mijn ogen het meest logisch om van de common sense-benadering uit te gaan.
  woensdag 26 juni 2013 @ 14:00:17 #39
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128278909
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 13:33 schreef Semisane het volgende:

Dan zou je dus kunnen argumenteren dat de keuze om geen kinderen is geheel strookt met het proces van natuurlijke selectie. Deze heeft namelijk niet zoveel aan een gen die het voorplantingsdrift negatief beinvloed, maar zo'n gen heeft ook weer weinig kans om zich door de genpool te verspreiden door het gebrek aan kinderen.
Bovendien moeten we vreselijk oppassen om individuele voortplanting als leidend te zien. Dat een individu op voorhand geen kans maakt om zich voort te planten bewijst op geen enkele manier dat zijn genen, die dat bepalen, niet succesvol zijn. Wat dat betreft hoeven we maar naar een bijenkolonie te kijken om te zien hoe dat niet klopt.

Daarom kunnen wij ook niet zomaar de conclusie trekken dat (bijvoorbeeld) gehandicapten en homoseksuelen er door selectie uitgefilterd worden. Die zouden zomaar een positieve bijdrage kunnen leveren die van grote waarde is, zonder dat wij dat doorhebben.
  woensdag 26 juni 2013 @ 14:04:02 #40
197338 Knevelt
pi_128279072
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 14:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Bovendien moeten we vreselijk oppassen om individuele voortplanting als leidend te zien. Dat een individu op voorhand geen kans maakt om zich voort te planten bewijst op geen enkele manier dat zijn genen, die dat bepalen, niet succesvol zijn. Wat dat betreft hoeven we maar naar een bijenkolonie te kijken om te zien hoe dat niet klopt.

Daarom kunnen wij ook niet zomaar de conclusie trekken dat (bijvoorbeeld) gehandicapten en homoseksuelen er door selectie uitgefilterd worden. Die zouden zomaar een positieve bijdrage kunnen leveren die van grote waarde is, zonder dat wij dat doorhebben.
Waarom is overleven beter dan uitsterven?
  woensdag 26 juni 2013 @ 14:04:11 #41
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_128279083
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 13:42 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Dat is inderdaad een heikel punt. En toch vind ik dat daar ook een vorm van reductionisme in zit. Een verklaring die altijd wel waar zou kunnen zijn, maar niet echt bewezen kan worden.

Een voorbeeld:
Er zijn genoeg dagelijkse situaties waarin je in ieder geval vanuit common sense denkt dat je tegennatuurlijk handelt. Als je een fout hebt gemaakt en de baas vraagt aan jou en een groep collega's wie dat gedaan heeft, heb je weleens de neiging om te liegen. Toch vertel je de waarheid, omdat je eerlijkheid een belangrijke waarde vindt.

Vanuit common sense heb je hier tegenintuïtief c.q. tegennatuurlijk gehandeld. Maar je zou ook weer een evolutionaire verklaring hieraan kunnen geven. Liegen leidt tot een samenleving van wantrouwen en verlaagt de kans op overleven. Eigenlijk hebben je genen je hier dus aangezet om eerlijk te zijn.

Het punt is nu: bewijs maar eens dat het inderdaad een genetisch bepaalde handeling was of niet. Zo lang daar geen uitsluitsel over is, is het in mijn ogen het meest logisch om van de common sense-benadering uit te gaan.
Ah, maar daar ben ik het dus in deze niet mee eens. De common sense-methode is volgens mij geheel niet betrouwbaar, voornamelijk door de lijst aan ongefundeerde aannames.

Dat de wetenschap ook aannames maakt zal ik niet ontkennen, maar men probeert deze nog te onderbouwen. Door bijvoorbeeld te kijken wat invloed is van genen, hormonen, proteinen, neurotransmitters etc op ons gedrag of door te kijken wat evolutionair de voordelen zijn van liegen vs de waarheid spreken en dan vooral in welke situaties.

Als ik zelf common sense gebruikt in jouw beschreven situatie dan zou ik zeggen dat eerlijk zijn of liegen in die specifieke situatie eerder een geval is van hoe volwassen de persoon is en dat het ook in dit geval deels beinvloed wordt door je genen en deels door opvoeding, cultuur etc.

Zoals ik al aangaf, het is niet zwart/wit, dus bepaald gedrag is of nature of nurture. Gedrag is de uitkomst van de optelsom nature en nurture. :)
  woensdag 26 juni 2013 @ 14:06:09 #42
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_128279146
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 14:04 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Niet voor ons specifiek, overleven is enkel het gevolg van wat "het leven" doet. En wat "het leven" doet, doet deze via evolutionaire processen. :)
  woensdag 26 juni 2013 @ 14:06:22 #43
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128279151
quote:

[..]

Je blijft dat maar uitleggen als een waardeoordeel. Dat is niet wat ik daarmee bedoel. Ik heb daar geen enkel waardeoordeel over.
pi_128281849
quote:

[..]

Zeer goede vraag!

Maar er zijn mensen die de 'waarom' vragen als onzinnig beschouwen en liever een andere set van vragen erop nahouden:

- How come?
- What for?

Maar dan nog is daar de vraag van Knevelt nog niet mee beantwoord.

[ Bericht 10% gewijzigd door man1986 op 26-06-2013 15:20:43 ]
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
  woensdag 26 juni 2013 @ 15:34:24 #45
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_128282701
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 15:12 schreef man1986 het volgende:

[..]

Zeer goede vraag!
Valt wel mee. :)

quote:
Maar er zijn mensen die de 'waarom' vragen als onzinnig beschouwen en liever een andere set van vragen erop nahouden:
De kans is ook gewoon aanwezig dat 'waarom' vragen zoals die van knevelt volledig onzinnig zijn, omdat deze geen "waarom" antwoorden hebben. En dan kan je zeggen dat er mensen zijn die geen genoegen nemen met hoe de natuur is en aan "wishful thinking" doen. :)
pi_128282814
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 15:34 schreef Semisane het volgende:

[..]

Valt wel mee. :)
Denk ik ook.

quote:
[..]

De kans is ook gewoon aanwezig dat 'waarom' vragen zoals die van knevelt volledig onzinnig zijn, omdat deze geen "waarom" antwoorden hebben. En dan kan je zeggen dat er mensen zijn die geen genoegen nemen met hoe de natuur is en aan "wishful thinking" doen. :)
De kans is ook gewoon aanwezig dat sommige 'hoe' vragen onzinnig zijn, omdat deze geen "hoe" antwoorden hebben. En dan kan je zeggen dat er mensen zijn die geen genoegen nemen met hoe God is en aan "wishful thinking" doen.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
  woensdag 26 juni 2013 @ 15:42:43 #47
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_128283027
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 15:37 schreef man1986 het volgende:
De kans is ook gewoon aanwezig dat sommige 'hoe' vragen onzinnig zijn, omdat deze geen "hoe" antwoorden hebben. En dan kan je zeggen dat er mensen zijn die geen genoegen nemen met hoe God is en aan "wishful thinking" doen.
Dat lijkt me niet, want ook met een god zijn blijven die hoe vragen bestaan. Enkel vul je ze dan soms is met "god heeft het gedaan" als antwoord.

Het omdraaien van mijn stelling gaat, helaas voor jou, niet op. :D

Waarom vragen zijn van een andere orde. Die gaan uit van doel, zin of nut. Er bestaat gewoon weg de mogelijkheid dat doel, zin of nut niet bestaan. Dan worden zulke "waarom" vragen zinloos.
pi_128283181
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 15:42 schreef Semisane het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet, want ook met een god zijn blijven die hoe vragen bestaan. Enkel vul je ze dan soms is met "god heeft het gedaan" als antwoord.

Het omdraaien van mijn stelling gaat, helaas voor jou, niet op. :D

Waarom vragen zijn van een andere orde. Die gaan uit van doel, zin of nut. Er bestaat gewoon weg de mogelijkheid dat doel, zin of nut niet bestaan. Dan worden zulke "waarom" vragen zinloos.
Er wordt (terecht of onterecht) onderscheid gemaakt tussen verschillende vormen van 'waarom' vragen. Zie Daniel Dennet voor meer uitleg.

Mijn positie is dat er ook onderscheid gemaakt dient te worden tussen de verschillende vormen van 'hoe' vragen.
  woensdag 26 juni 2013 @ 15:54:10 #49
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_128283426
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 15:46 schreef man1986 het volgende:

[..]

Er wordt (terecht of onterecht) onderscheid gemaakt tussen verschillende vormen van 'waarom' vragen. Zie Daniel Dennet voor meer uitleg.

Mijn positie is dat er ook onderscheid gemaakt dient te worden tussen de verschillende vormen van 'hoe' vragen.
Hoezo? Omdat het dan eerlijker is? Sinds wanneer gaat het om zoiets als eerlijkheid? Het gaat om waarheidvinding.

En ook al zou er een onderscheid zijn tussen hoe vragen, dan wilt dat nog niet zeggen dat er onzinnig hoe-vragen zijn. Of je moet dingen gaan vragen als "Hoe blaast een olifant een verhaaltje uit", maar ik ga daar even niet vanuit.

Hoe-vragen over de werking van de natuur zijn altijd te beantwoorden, ook al zou je niet verder komen dan "god heeft het gedaan." Dat het antwoord wellicht niet klopt, neemt niet weg dat de (hoe) vraag valide is.

Nogmaals waarom-vragen kunnen enkel gesteld worden met de aanname dat er een nut/doel/zin is. Dat hoeft dus niet zo te zijn, waardoor de validiteit van dat soort vragen wegvalt.
pi_128283755
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 15:54 schreef Semisane het volgende:

[..]

Hoezo? Omdat het dan eerlijker is? Sinds wanneer gaat het om zoiets als eerlijkheid? Het gaat om waarheidvinding.
Juist, het gaat om waarheidsvinding.

quote:
En ook al zou er een onderscheid zijn tussen hoe vragen, dan wilt dat nog niet zeggen dat er onzinnig hoe-vragen zijn. Of je moet dingen gaan vragen als "Hoe blaast een olifant een verhaaltje uit", maar ik ga daar even niet vanuit.
Zo zou je ook kunnen zeggen dat er geen onzinnige 'waarom' vragen zijn. Of je moet dingen gaan vragen als "waarom blaast een olifant een verhaaltje uit".

quote:
Hoe-vragen over de werking van de natuur zijn altijd te beantwoorden, ook al zou je niet verder komen dan "god heeft het gedaan." Dat het antwoord wellicht niet klopt, neemt niet weg dat de (hoe) vraag valide is.
Je begint het te begrijpen. Door er een onderscheid te maken tussen 'waarom' vragen, kunnen we beter tot een waarheidsvinding uitkomen.

Verderop, door er een onderscheid te maken tussen 'hoe' vragen, kunnen we ook beter tot een waarheidsvinding uitkomen.

En daar gaat het ons ook juist om.

quote:
Nogmaals waarom-vragen kunnen enkel gesteld worden met de aanname dat er een nut/doel/zin is. Dat hoeft dus niet zo te zijn, waardoor de validiteit van dat soort vragen wegvalt.
Nogmaals, hoe-vragen kunnen enkel gesteld worden met de aanname dat er een methodiek is. Dat hoeft dus niet zo te zijn, waardoor de validiteit van dat soort vragen wegvalt.
  woensdag 26 juni 2013 @ 17:14:13 #51
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_128286667
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 16:03 schreef man1986 het volgende:

Juist, het gaat om waarheidsvinding.

Zo zou je ook kunnen zeggen dat er geen onzinnige 'waarom' vragen zijn. Of je moet dingen gaan vragen als "waarom blaast een olifant een verhaaltje uit".
Het voorbeeld wat ik gaf was meer een soort vraag over wat voor een soort vragen jij het had. Ik ga er vanuit dat jij het niet over dat soort vragen hebt maar over vragen zoals "waarom bestaat x" en " hoe bestaat x".

De eerste (waarom) vraag is niet valide als er gewoon weg geen antwoord voor is. Er hoeft namelijk geen enkele reden zijn waarom iets bestaat.

De tweede (hoe) vraag is onafhankelijk van de juistheid van een eventueel antwoord valide. X bestaat, dus er is ook een mechanisme wat x mogelijk heeft gemaakt.

quote:
Je begint het te begrijpen. Door er een onderscheid te maken tussen 'waarom' vragen, kunnen we beter tot een waarheidsvinding uitkomen.
Nee ik begrijp het wel, enkel ik geef aan dat er gewoon weg geen antwoord op waarom-vragen hoeven te zijn, waarmee de validiteit van de vragen vervalt en dat is iets wat jij schijnbaar niet wil/kan begrijpen.

quote:
Verderop, door er een onderscheid te maken tussen 'hoe' vragen, kunnen we ook beter tot een waarheidsvinding uitkomen.

En daar gaat het ons ook juist om.

Nogmaals, hoe-vragen kunnen enkel gesteld worden met de aanname dat er een methodiek is. Dat hoeft dus niet zo te zijn, waardoor de validiteit van dat soort vragen wegvalt.
Het klopt niet wat jij stelt. De validiteit van hoe-vragen staat los van de onderzoeksmethodiek. Hoe-vragen gaan over wat/hoe X is en niet of we valide onderzoeksmethodes hebben om X te doorgronden.

Als we het hebben over bijvoorbeeld het Universum, dan is de vraag:"Hoe is het Universum ontstaan" valide. Dat staat los van de onderzoeksmethodiek of de juistheid van het antwoord (Of zelfs van het feit dat we wellicht nooit het antwoord kunnen weten).

Dat is volledig anders als je de vraag stelt "Waarom bestaat het Universum". Het kan zijn dat er gewoon weg geen waarom is.
  woensdag 26 juni 2013 @ 17:43:39 #52
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128287782
Op herhaling, maar gezien de discussie heel relevant voor diegenen die dit niet hebben gezien:

:)
pi_128384770
Ik zou, atheist zijnde, mijn huidige denkwijze voortzetten, maar "dat wat nog niet door de Natuurwetenschap verklaard is" aan "god" toeschrijven.

Maar zoals eerder hier gezegd; het lijkt me moeilijk voor te stellen omdat je je hele karakter omgooit ermee.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')