abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_5856611
Eerst even vertellen wat 'lucide dromen' zijn.

Een droom wordt lucide wanneer je als het ware ontwaakt in een droom. Dit wordt ook wel 'false awakening' genoemd. Op dat moment realiseer je je dat je droomt.

In je droom ben je vrij om te doen wat je wil en alles wat je wil kan ook. De meeste mensen die lucide dromen gaan vliegen. Om een of andere reden is dit altijd een diepgewortelde wens van iedereen.

Lucide dromen kunnen spontaan gebeuren maar je kan deze ook opwekken door training. Echter er zitten een aantal valstrikken in.

Bij velen gebeurd het dat, wanneer je je realiseerd dat je droomt, je spontaan ontwaakt. Dit komt door een soort schrik effect wat weer een trigger is om te ontwaken.

Na even googlen kwam ik op het volgende:

quote:
Leren lucide te dromen
Dit is niet makkelijk, uit onderzoek is gebleken dat ongeveer de helft van de mensen wel minimaal eens in zijn leven een lucide moment in hun droom meemaakt. Ongeveer 20% van de mensen schijnt eens per maand lucide te dromen. Ik ben van mening dat iedereen, die zijn dromen kan onthouden, ook kan leren lucide te dromen. Ik ben zo'n anderhalf jaar begonnen met echt elke ochtend mijn dromen te noteren. Op deze manier leer je bewuster met je dromen om te gaan en zo wordt het op langere termijn ook makkelijker bepaalde elementen te herkennen. Ik wordt vaak lucide als ik aan bepaalde elementen in een droom herken dat ik aan het dromen ben. Een veelvoorkomende gebeurtenis die een lucide droom tot gevolg heeft is vliegen. Als iemand in een droom aan het vliegen is kan hij ineens denken: "Hee, vliegen kan ik niet in het 'echte' leven, dit gebeurd alleen als ik droom." Op dat moment realiseert de dromer zich dat deze aan het dromen is en wordt lucide. Zo'n herkenningspunt in een droom wordt over het algemeen een 'trigger' genoemd. Een andere veelgebruikte trigger is het kijken naar je handen.
Bij de eerste lucide dromen gebeurde het vrijwel altijd dat direct na het lucide worden, ik wakker begon te worden. Een veelgebruikt truukje hiertegen is om je as gaan draaien. Ik heb dit regelmatig geprobeerd, en het werkt. Zodra je merkt dat je wakker begint te worden kun je jezelf in je droom om je as draaien (zoals kinderen vaak doen om duizelig te worden). Meestal als je dit doet beland je *of* weer in de lucide droom, *of* je gaat weer verder in een andere droom (mij is hierbij opgevallen dat ik dan meestal toch wakker wordt, alleen dan in een andere droom; dit heet 'false awakening').
bron: http://www.outofbody.nl/dream/lucid.php

Wie heeft er ervaring mee?

Ik zelf ben een tijdje bezig om mijzelf te trainen. Ik weet dat een tijd duurt maar ik ben vastbesloten om een lucide droom te creëren.

-Q-

pi_5856653
Ik wil niet in herhaling vallen, maar in 2 eerdere forum's heb ik deze site al gelinkt. Ik vind hem in ieder geval erg compleet, heel goed:

Lucide

[Dit bericht is gewijzigd door sjaak-ie op 18-09-2002 10:51]

pi_5856674
heb ik ook wel eens gehad, dat ik bewust werd van de droom en ik was meteen wakker.
To challenge me is to respect chaos, and to respect death!
pi_5856681
In the Truth liepen hier ook topics over. Het lijkt me best cool om te kunnen vliegen in je droom, alleen vind ik dat er wel erg veel oefening aan vooraf moet gaan.
123
  woensdag 18 september 2002 @ 10:56:03 #5
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_5856742
idd ook een paar keer gehad...
ik denk dat het veel 'oefening' zal kosten om het echt bewust te kunnen...
De gene die probeert te bewijzen dat zijn geloof beter is dan dat van een ander, begrijpt de betekenis van religie niet.
meer esotherisch
pi_5856763
Heb dit erg vaak. Is best koel, kan je lekker doen wat je wilt.

Wat ik vrijwel elke nacht heb is de twijfel of ik wel echt aan het dromen ben of niet. Dat je in je droom bijv bovenop een flat staat, klaar om te gaan vliegen. Maar dat je dan op het laatste moment toch niet doorzet, omdat je niet zeker weet of je wel echt droomt... Soort van semi-lucide dus. Wel beseffen dat je waarschijnlijk droomt, maar het niet zeker weten...

pi_5856783
Ik heb het een tijdlang geprobeerd, door elke keer mijn dromen op te schrijven enzo. Mijn droomherinnering werd daar enorm goed van, ik droomde per nacht minimaal 3 grote dromen. Op een gegeven moment werd ik bewust tijdens mijn droom maar dat was idd zo'n onthutsende ervaring dat mijn complete droomwereld ineenstortte en ik meteen wakker werd
Unox, the worst operating system.
pi_5856880
quote:
Op woensdag 18 september 2002 10:57 schreef Beem het volgende:
Heb dit erg vaak. Is best koel, kan je lekker doen wat je wilt.

Wat ik vrijwel elke nacht heb is de twijfel of ik wel echt aan het dromen ben of niet. Dat je in je droom bijv bovenop een flat staat, klaar om te gaan vliegen. Maar dat je dan op het laatste moment toch niet doorzet, omdat je niet zeker weet of je wel echt droomt... Soort van semi-lucide dus. Wel beseffen dat je waarschijnlijk droomt, maar het niet zeker weten...

Dit is ook een veel voorkomende situatie. Nog een voorbeeld:

Stel je ziet een klok die achteruit gaat. Je kan dus dromen, maar wanneer je ziet dat die klok in een museum van moderne kunst staat wordt het al een stuk twijfelachtiger.

Een truckje is om naar je handen te kijken wanneer je vermoedt dat je droomt. Echter ik weet (nog) niet wat je moet zien aan je handen maar ik heb gehoord dat je handen licht gaan vervormen of waziger wordt.

-Q-

pi_5856940
Naar m'n handen kijken... hmmm... zal het es proberen (als ik er aan denk in m'n droom natuurlijk, das altijd afwachten).
  woensdag 18 september 2002 @ 13:29:51 #10
35845 Cybje
Muuh muuh muuh
pi_5858985
quote:
Op woensdag 18 september 2002 10:46 schreef PatricQ het volgende:
Een droom wordt lucide wanneer je als het ware ontwaakt in een droom. Dit wordt ook wel 'false awakening' genoemd. Op dat moment realiseer je je dat je droomt.
False awakening was toch juist dat je dacht wakker te worden maar dat je eigenlijk droomde dat je wakker werd en in je bed ligt enzo? Het gewone lucide dromen kan alles zijn as far as I know, dus niet alleen dat je denkt dat je wakker wordt, maar ook gewoon dat je midden in je droom lucide wordt en dus dingen kunt doen.

Edit: met denken dat je wakker wordt bedoel ik dus ook dat je in je bed licht enzoow en zoiets hebt van 'goh, ik ben wakker'.

Schaap
pi_5860070
quote:
Een truckje is om naar je handen te kijken wanneer je vermoedt dat je droomt. Echter ik weet (nog) niet wat je moet zien aan je handen maar ik heb gehoord dat je handen licht gaan vervormen of waziger wordt.
Heb je dat van don Juan gehoord?
pi_5864035
Wat hier wel een beetje op aansluit is de film Waking Life http://us.imdb.com/Title?0243017

Hierin wordt ook uit gelegd hoe je kunt merken of je droomt daar wordt vertelt dat je niet in staat betn om het licht te controlerer m.a.w. de lichtschakelaars werken niet en digitale klokken doen ook raar,

On really romantic nights of self, I go salsa dancing with my confusion
  woensdag 18 september 2002 @ 22:33:32 #13
35871 Makz
De Graaf van Merentha
pi_5868802
toen ik nog een klein ukkiepukkie was, heb ik regelmatig met lucide dromen te maken gehad....zowiets iig

als ik me dan na een tijdje realiseerde dat ik de weg van de droom niet zo leuk vond, nam ik het recht zelf in hande en besloot ik om wat anders te doen, zoals wakker worden. maar de enige manier om dit te doen was om in het water te springen(vraag me niet waarom), dus dan moest ik in mijn droom opzoek gaan naar water, ik ben in een meer gesprongen, in een zwembad gesprongen en zelfs in een klein regenplasje. als je zo terug kijkt best wel grappig:P

mja ik herrinnerde toen wel altijd me droom:P later niet meer zo

tijdje geleden heb ik er weer wat aandacht aan besteed, en probeerde mijn dromen te onthouden, helaas ben ik zo een geval dat 15 minuten voordatie weg moet opstaat en dan heb ik daar geen tijd :S maar ik ben van plan er nog eens aandacht aan te besteden,

Je merkt het wel. de eerste keren dat je begint met je dromen op te schrijven. de eerste keer besloeg het 2 regels, de volgende dag een half kantje, die dag erna 1 en daarna krijg je 2 dromen 1 lange en een korte.... mja zo ging het bij mij iig:) het beste is om meteen als je wakker te word aan niks anders te denken dan 'wat droomde ik'. dan komt het langzaam omhoog, dan schrijf je alleen op wat je nog weet (niks bij verzinnen) en de volgende keer gaat beter enzo...:)

I am just curious, why am I so good?
pi_5870159
Ik word wel regelmatig lucide (eens per maand ofzo), maar meestal word ik dan bijna meteen wakker. Ik probeer wel dingen te doen als naar mijn handen kijken of rond mijn as draaien, maar meestal ben ik te opgewonden/enthousiast op dat moment om daar aan te denken.

Maarre, een vraagje aan mensen die wel eens lucide worden: beseffen jullie, op het moment dat je je realiseert dat je droomt, ook dat je op dat moment gewoon in je bed ligt? Of denk je zover niet door, is het meer dat je alleen beseft dat de omgeving die je ervaart niet echt is en je er eventueel invloed op kunt uitoefenen, zonder erbij te bedenken dat je in feite in je bed ligt?

Birthdays are good for you: the more you have, the longer you live.
  donderdag 19 september 2002 @ 13:25:51 #15
5636 Vamos
Vamos Vidi Vici!
pi_5876005
Vroeger droomde ik vrijwel elke nacht wel lucide. Om wakker te worden hoefde ik alleen met mijn hoofd te schudden.

Helaas kon ik mijn droom niet echt sturen. De gebeurtenissen waren altijd wel 'flawed'.

Vliegen? Makkelijk zat, maar ik vlieg altijd net te langzaam of te laag om aan belagers te ontkomen.
Ik ben een kungfu expert? Zo gedaan, maar tegenstanders staan altijd weer op.
Sexueel getinte droom? Heel eenvoudig, maar ik word altijd wakker als het net leuk begint te worden.

Als de stad werd aangevallen door een monster en iedereen rende weg liep het monster altijd op mij af. Dan draaide ik me om en zei 'ik ben de dromer. Als je mij pakt dan ben je zelf ook de pineut. Dat hielp vaak )

Zo'n jaar of 5 a 6 terug verdween mijn lucide droombeleving. Hoe ik ook probeer; ik kan mijn droom vaak nog herinneren, maar tijdens het dromen weet ik niet meer dat ik droom. Dan kan ik mezelf wel voor de kop slaan!

[Dit bericht is gewijzigd door Vamos op 19-09-2002 20:25]

Religie maakt meer kapot dan je lief is
  donderdag 19 september 2002 @ 19:49:18 #16
35871 Makz
De Graaf van Merentha
pi_5882362
idd vamos dat had ik dus ook in mijn dromen,
vooral die sexuele dromen, er kwam altijd iets tussen.... kwam iemand me storen of ik wer wakker

ik ben wel es aangevallen door een heks (toen wask nog heel klein) die kickte ik, mja niks aan de hand, toen vond ik het welletjes en sprong een dichtbijzijnd meer in

mja laatste tijd is het dromen onthouden nog heel lastig, laat staan lucide... das iri... ik denk dat je er echt veel tijd aan moet besteden en mee bezig moet zijn ofzo. als ik nu telkens het 3e uur school had kon dat ook

I am just curious, why am I so good?
pi_5887686
quote:

Leuk om te zien dat er naar m'n site gelinkt wordt!
Deze URL is trouwens niet meer vers, de nieuwe URL is:
www.outofbody.nl/lucid.php

Lucide dromen blijft iets fascinerends en het vergt heel veel oefening. Per persoon is het ontzettend verschillend of het lukt of niet. Voor de een is het heel normaal, deze mensen hebben regelmatig lucide dromen, maar anderen kunnen zich niet herinneren ooit lucide dromen te hebben gehad.

Ik zelf heb steeds vaker lucide dromen, maar ik kan nog steeds de omgeving niet 'bewerken'.

Zo werd ik vorige week bijvoorbeeld lucide toen ik in een droom naar school aan het lopen was en in al mijn enthousiasme rende ik in volle vaart tegen een muur op, omdat ik dacht dat ik er wel even doorheen zou kunnen rennen, aangezien het toch maar een droom was. Blijkbaar gelden de fysieke wetten van de dagelijkse wereld ook in mijn droom.
Met enorm veel moeite lukte het me om mijn vinger door een 50 eurocentmuntje heen te duwen; dit had geen positieve invloed op de vorm van dit muntje

Keep trying!

zondag 29 september 2002 @ 20:05:07 #18
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_6030345
Ik zag een tijdje geleden op de televisie in een programma een item over lucide dromen.

Daarin kwam een vrouwtje voor die het had over bepaalde kruiden waar je thee van kon zetten voor het slapen gaan. Deze thee zou stoffen bevatten die lucide dromen zouden stimuleren. Iemand meer info hierover?

- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zondag 29 september 2002 @ 20:41:58 #19
35041 SpaceCake
Verder als Glacius.
pi_6030788
Hier is al een mooi topic over in The Truth.

Maar goed. Ik wil het ook nog een keer gaan proberen. Lijkt me toch wel geinig.

zondag 29 september 2002 @ 20:45:24 #20
31828 Zeiklops
poep gebeurd...
pi_6030816
quote:
Eerst even vertellen wat 'lucide dromen' zijn.

In je droom ben je vrij om te doen wat je wil en alles wat je wil kan ook. De meeste mensen die lucide dromen gaan vliegen. Om een of andere reden is dit altijd een diepgewortelde wens van iedereen.

Lucide dromen kunnen spontaan gebeuren maar je kan deze ook opwekken door training. Echter er zitten een aantal valstrikken in.

Bij velen gebeurd het dat, wanneer je je realiseerd dat je droomt, je spontaan ontwaakt. Dit komt door een soort schrik effect wat weer een trigger is om te ontwaken.

Na even googlen kwam ik op het volgende:
[..]

Ik zelf ben een tijdje bezig om mijzelf te trainen. Ik weet dat een tijd duurt maar ik ben vastbesloten om een lucide droom te creëren.

-Q-

is een erg leuk iets. Heb er eens een boek over gekoctht en gaan proberen. Kan je erg leuke dingen doen moet ik zeggen.
Cyclops-=MILF=- I don't see straight but I shoot straight!!!
pi_6030835
Ja maar als je bewust van een flat af jumpt in je droom en je sterft, ben je dan ook in het echt dood? Lichaam kan niet zonder de geest zooi.
  zondag 29 september 2002 @ 20:48:51 #22
22497 Bioslock
we hope that you choke
pi_6030857
quote:
Op zondag 29 september 2002 20:46 schreef The_Wanderer het volgende:
Ja maar als je bewust van een flat af jumpt in je droom en je sterft, ben je dan ook in het echt dood? Lichaam kan niet zonder de geest zooi.
matrix
pi_6032788
quote:
Op zondag 29 september 2002 20:46 schreef The_Wanderer het volgende:
Te veel films gekeken?
Sta stil bij elke stap die je zet.
pi_6032842
quote:
Op zondag 29 september 2002 22:31 schreef Svart Rose het volgende:

[..]

Te veel films gekeken?

Wat nou. Als je bewust in je droom vliegt en je stort ineens neer omdat je buurman tegen je aan vliegt en je sterft, dan zal je lichaam ook sterven door bijv een hartaanval.
pi_6033384
Ik droom wel eens dat ik droom en realiseer me daarbij dat de 2e droom 'n droom is.
Soms droom ik dan dat ik bewust m'n ( 2e ) droom stuur.

Maar zodra ik me dat realiseer ontwaak ik al snel in m'n 1e droom, met de overtuiging dat ik dan klaarwakker ben. ( Om niet lang daarna echt wakker te worden. )

Een keer meegemaakt dat ik droomde dat ik droomde dat ik droomde en dus na 3 keer ontwaken pas echt wakker was.

Maar met 'n zeker en "echt" bewustzijn door 't onbewuste wandelen, nee, dat heb ik nog nooit zo meegemaakt.
Daar droom ik alleen maar over.

inside-in
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')